Læsetid: 9 min.

I Rakhine er blodet størknet efter Rohingya-udrensningen, men minderne står stadig friske

Det var en af de værste folkefordrivelser i moderne tid, da hundredtusindvis af rohingyaer i 2017 blev drevet på flugt fra delstaten Rakhine i det vestlige Myanmar. Journalister har længe været forment adgang, men som et af få internationale medier er det lykkedes Information at få indrejse
I dag er den eneste chance for at få et glimt af livet efter den etniske udrensning i Myanmar at tage på de officielt godkendte rejser, som Myanmars regering arrangerer. Det er netop, hvad Information har gjort – under stadig overvågning af militæret og regeringens agenter.

I dag er den eneste chance for at få et glimt af livet efter den etniske udrensning i Myanmar at tage på de officielt godkendte rejser, som Myanmars regering arrangerer. Det er netop, hvad Information har gjort – under stadig overvågning af militæret og regeringens agenter.

Andreas Ståhl

16. september 2019

RAKHINE, MYANMAR – Der er helt stille. Store øde marker breder sig, så langt øjet rækker. Stilheden hviler over en ødelagt moské. Resterne af et stykke smadret legetøj ligger efterladt på jorden.

»Rohingyaerne boede derovre,« siger buddhisten Thein Maung og peger på den modsatte side af en grusvej.

»I dag er alt på den anden side væk. Både mennesker og huse.«

Over 700.000 fordrevne fra det muslimske mindretal befinder sig nu på den anden side af Den Bengalske Bugt, stuvet sammen i beskidte flygtningelejre i Bangladesh. 

»På få dage forsvandt den halve by. Siden har vi hverken hørt eller set noget til dem,« siger Thein Maung.

Folkefordrivelsen, der går for at være blandt de værste i moderne tid, er blevet internationalt fordømt, og kritikken af styret i Myanmar har været skarp. Men i Rakhine føler mange, at omverdenen har ignoreret deres udlægning af begivenhederne.

Ifølge Thein Maung begyndte volden i hans by, da en af de lokale borgere blev dræbt af en gruppe rohingyaer.

 

Få overblik og analyser af vor tids største og vigtigste begivenheder.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Gert Romme
  • Steffen Gliese
  • Benny Jensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Viggo Okholm
  • Johnny Christiansen
David Zennaro, Gert Romme, Steffen Gliese, Benny Jensen, Eva Schwanenflügel, Viggo Okholm og Johnny Christiansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Tragisk historie,som sætter store pletter på buddhismen her, men understreger så også at fordi man er buddhist er man ikke nødvendigvis fredelig.
Hvis udsagnet om voldelig oprør fra muslimerne mod en form for undertrykkelse viser jo så med al tydelighed at vold uanset "retfærdighed" objektiv set stort set aldrig fører noget godt med sig.

David Zennaro, Birte Pedersen, søren ploug, Ole Frank, Gert Romme, Steffen Gliese, John Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Viggo Okholm

I hele verden praktiserer folk buddhisme med shamanisme, animisme, taoisme, konfucianisme, shintoisme og andre traditionelle religioner eller filosofier. Antallet af buddhister er ukendt.

Det er yderst forskelligt hvordan buddhisme praktiseres, eller hvor megen medmenneskelighed (eller dyrevenlighed) den omhandler.
Derfor er der også buddhister som ser vold legitimt, ligesom i de fleste andre religioner.
Det kan jo undre, karma taget i betragtning..

Birte Pedersen, søren ploug, Ole Frank, Steffen Gliese og John Andersen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

"Ifølge hende bærer oprørsgruppen en stor del af skylden for den store humanitære katastrofe i regionen. Hun fortæller om dengang, ARSA angiveligt henrettede 99 hinduer i byerne Ah Nauk Kha Maung Seik og Ye Bauk Kyar – det skete kort før den etniske udrensning af rohingyaerne begyndte."

Henrettede hinduer?
Hvorfor er buddhisterne så på krigsfod?

Birte Pedersen, Ole Frank, Torben Skov, Steffen Gliese og John Andersen anbefalede denne kommentar

Eva :
Undskyld udeladelsen af efternavn. Ja jeg kender såmænd godt problematikkerne som du nævner, da jeg jo officielt er buddhist om end "kun" i ca 8 år.
Men netop derfor gør det ondt at "vi" ikke er bedre globalt set, men alle mennesker har som selvfølgelighed de samme følelser og udfordringer at kæmpe med uanset hvilke læresætninger vi hver især forsøger at efterleve.
Dit sidste spørgsmål? Buddhismen er jo en udløber af hinduismen,som kom først, og vel derfor kunne begrundelsen til hævn over de muslimske oprørere måske være legalt set ud fra de begrundelser menneskene handler voldelig på

Hvorfor tror så mange dansker at Budisme er mere fredelige end andre religioner? I Tibet har de været meget blodtørstig. I 2nd verdenskrig var de japanske soldater, som for en stor del er budister, regnet for at være de mest blodtørstige og ubarmhjartige overhoved. Jeg tror faktisk at Budisme historisk set er lige så brutal og ubarmhjartig som den kristne religion.

Eva Schwanenflügel, søren ploug, Ole Frank og Gert Romme anbefalede denne kommentar

John Andersen:
Måske fordi buddhismen i sine belæringer og tilflugt generelt peger på vejen til oplysning-hvis man tror på det- indebærer at den enkelte person i princippet er forbundet med alle levende væsener og faktisk er en af de centrale budskaber : gør intet ondt men gør alt hvad der er godt.
Men du har nok ret og ansvaret er trods alt det enkelte menneskes og der er ingen Gud man kan bruge som undskyldning eller at blive tilgivet af. Men det at det enkelte menneske er ansvarlig for sine handlinger og da tomheden (alt er foranderligt i gennem afhængig oprindelse,) så er ansvaret for at ændre på det at begå vold den enkeltes og vi har som buddhister muligheden for at sige fra over for det onde- lidt kringlet skrevet- men fordi buddhister tidligere har været voldelige er det ikke noget den enkelte kan bruge som undskyldning.

Tak til Information for at forsøge at få hul på bylden af manglende information fra Rakhine. Jeg synes faktisk, alle de mennesker, som udtaler sig i artiklen, lyder fornuftige ud fra hver deres position. Og det er præcis derfor der trods alt er håb. Fordi mennesker i grunden vil det bedste for sig selv og andre. Og det er vigtigt at få den slags detaljer med, når man skal forstå konflikter. I den forbindelse vil jeg gerne opfordre folk til at læse om en anden konflikt, som eskalederede uden befolkningernes ønsker: "Vi troede ikke det kunne ske her" om Jugoslavien af Christian Axboe Nielsen.

Jeg er ikke rigtig religiøs, men jeg har dyb respekt for folks religiøse følelser. Og alligevel giver denne diskussion om den fredelige eller ikke-fredelige buddhisme mig faktisk myrekryb. Hvis man definerer en gruppe på den måde, så har man efter min mening fundamentet for at udgrænse andre mennesker. Og fredelige læserer af Information tager sikkert ikke våben i hånd for at forsvare sig, men det er der nogle andre, der gør. Og det er efter min mening starten på (etnisk/religiøs) udrensning. Enhver gruppe, som er stor nok, vil udgøre et udsnit af befolkningen og den vil have alle mulige egenskaber. Nogle forbigående, andre mere permanente. Men det er opdelingen i dem og os, som skaber grobunden for det.

Der er brådne kar i alle grupperinger og alle religioner indeholder voldelige tilhængere.
Nogle religioner skilter mere med voldelige tendenser end andre.

Problemerne opstår når mennesker tolker og agerer for egen magt og vinding.
Når anderledes tænkende skal kanøfles eller omvendes til at tænke som en selv.

At gøre hele grupper til udelukkende onde eller gode kan som regel kun gøres når man indsnævrer disse grupper til en lille bestanddel af en større flok.