Læsetid: 3 min.

Stort tysk klimaudspil skydes ned fra højre og venstre

Efter omfattende klimademonstrationer og maratonforhandlinger kom den tyske regering fredag med et klimaudspil, hvor en mild CO2-beskatning støttes af en lang række forbud og støttetiltag. Alt for lidt, innovationsfjendtlig og nytteløs jobdræber, lyder den første kritik
Efter omfattende klimademonstrationer i blandt andet München kom den tyske regering fredag med et klimaudspil, hvor en mild CO2-beskatning støttes af en lang række forbud og støttetiltag

Efter omfattende klimademonstrationer i blandt andet München kom den tyske regering fredag med et klimaudspil, hvor en mild CO2-beskatning støttes af en lang række forbud og støttetiltag

21. september 2019

Tyskland står for Europas største CO2-udledning, som stort set ikke er faldet i Angela Merkels 14 år ved magten. Desuden vil landet ikke leve op til sine egne klimamål for 2020, og det er allerede tvivlsomt, om målet for 2030 – en reduktion på 55 procent i forhold til 1990 – kan nås.

Samtidig er Tyskland Europas suverænt største industrination og økonomisk lokomotiv for hele EU. Der har derfor været en stærk debat op til fredagens tyske klimaudspil, som Merkel rejser til FN’s klimakonference i New York med.

Det var altså næppe spil for galleriet, at spidsen af den tyske regering forhandlede hele natten til fredag, før det såkaldte Klimakabinet med nogle timers forsinkelse kunne træde sammen fredag middag, mens op mod 100.000 Fridays for Future-demonstranter var samlet i Berlins gader.

Det mest omstridte punkt er beskatning på CO2-udledning inden for bolig- og trafiksektoren. Den vil i praksis blive inddrevet i kraft af handel med CO2-certifikater fra 2021, og prisen vil orientere sig mod den pris, som industrien og kraftværker i dag betaler på europæisk plan ved handlen med rettighederne til CO2-udledning. Med omkring 26 euro pr. ton CO2 vil det føre til, at benzin og diesel vil blive omkring 75 øre dyrere pr. liter.

Socialt skæv

For at imødekomme kritikken om en socialt skæv belastning, som gav brændstof til De Gule Veste i Frankrig, hæves kørselsfradraget, og nogle af de mange milliarder euro, som CO2-beskatningen vil indbringe den tyske stat, skal gå til at aflaste borgerne i forhold til de stigende elpriser.

For luftfartens vedkommende hæves skatterne fra 2020. Til gengæld bliver det billigere at køre med tog, bl.a. i kraft af lavere moms på togbilletter. Elbiler får også et rygstød med øgede tilskud for køberne, mens der bruges milliarder på ladesøjler og infrastruktur.

Disse tiltag falder på et tørt sted, da CO2-udledningen i trafiksektoren stort set ikke er faldet siden 1990. Men også boligsektoren står for skud. Der indføres skrotpræmie på oliefyr og et forbud mod installation af nye oliefyr fra 2025, og støtten til energivenlig sanering af boliger øges.

Endelig vil Merkels regering i de næste uger fremlægge en plan for, hvordan der atter skal sparkes gang i udbygningen af vedvarende energi, hvor udbygningen af vindkraft nærmest er gået i stå.

Selv om investeringerne i klimafremmende tiltag løber op i omkring 50 mia. euro frem til 2030, vil den tyske regering ikke optage ny gæld. Alligevel får udspillet en både lunken og kold modtagelse. En hyppig indvending er, at der er for mange små og ideologisk drevne tiltag frem for en stærk, samlet CO2-beskatning.

Under hashtagget #NotMyKlimapaket kaldte lederne af demonstrationerne ligefrem den lave CO2-beskatning for »et slag i ansigtet på alle de hundredtusinder, der er gået på gaden for ægte klimabeskyttelse«. Fra Greenpeaces side blev det beklaget, at udspillet overvejende består af ukonkrete formålsparagraffer. Lederen af det liberale FDP, Christian Lindner, kræver derimod en »klar ramme i stedet for evige småreguleringer« samt en »afstemning med de europæiske partnere frem for tysk enegang«.

Ved pressekonferencen prøvede Angela Merkel at pille brodden af kritikken:

»Vi laver ikke noget ideologisk. Det, vi laver, er der massiv evidens for.«

Det blæste den bayerske økonomiminister Hubert Aiwanger på. I et tweet kritiserede han både klimaudspillet og den tyske klimabevægelse for, at den vil give »mor og far masser af tid til at demonstrere med deres skolebørn om fredagen – for deres arbejdspladser vil ryge til Kina«. Det gør ikke indtryk på tyskerne. Ifølge en undersøgelse for Die Welt mener 63 procent, at klimabeskyttelse bør stå over økonomisk vækst.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Morten Lind
  • Torben K L Jensen
  • Anker Heegaard
  • Ejvind Larsen
Morten Lind, Torben K L Jensen, Anker Heegaard og Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu