Læsetid: 4 min.

Heller ikke i Ecuador kan man lave klimatiltag på bekostning af de svage

Et regeringsforlag om at droppe benzinsubsidier udløste oprør og undtagelsestilstand i Ecuador, i hvad der kan betegnes som en latinamerikansk version af franske De Gule Vestes protest. Selv Ecuadors miljøbevægelse har undsagt regeringens forslag, der nu er trukket tilbage
Protesterne mod regeringens lovpakker var de voldsomste i Ecuador i årtier – landet var nærmest lammet i de 11 dage, protesterne stod på.

Protesterne mod regeringens lovpakker var de voldsomste i Ecuador i årtier – landet var nærmest lammet i de 11 dage, protesterne stod på.

David Diaz Arcos

21. oktober 2019

QUITO – Også i Latinamerika støder klimahensyn sammen med sociale hensyn. Da Ecuadors præsident, Lenin Moreno, den 1. oktober annoncerede sin plan om blandt andet at droppe subsidierne på benzin, udløste det øjeblikkeligt protester, der lammede store dele af landet. Præsidentens opbakning faldt hastigt fra 21,4 pct. til 12 pct., meldte meningsmålingsinstituttet Cetados.

At fjerne subsidierne ville få enorm betydning for priserne på transport og på leveomkostningerne i det hele taget. Der gik derfor ikke lang tid, før den vægtige sociale bevægelse, den indianske organisation CONAIE, meldte sig på banen som modstander af planen, kendt under øgenavnet ’Paquetazoen’. Det samme gjorde en række andre folkelige bevægelser, heriblandt flere miljøorganisationer.

Protesterne er bemærkelsesværdige, taget i betragtning at der på folkelige klimamøder i Quito for mindre end en måned siden blev talt i kor om, hvor problematisk landets upopulære benzinsubsidier var.

 

Få overblik og analyser af vor tids største og vigtigste begivenheder.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Viggo Okholm
  • David Zennaro
Eva Schwanenflügel, Viggo Okholm og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Klaus Cort Jensen

Gratis kollektiv trafik, med en pris på 0,00 kroner pr. km. skal nok få folk ud af benzinslugerne. Og den kollektive trafik er nemmere og billigere (både i kroner og CO2) at elektrificere, og dermed at få til at køre på sol og vind. Der vil også være en betydelig CO2 besparelse bare ved at flytte folk fra benzinbiler til benzinbusser eller gasdrevne busser.
Men det kræver et initiativ fra staternes/politikernes side.

https://klauscort2.blogspot.com/2018/12/gratis-kollektiv-trafik-er-bade-...