Læsetid: 9 min.

Italiensk læge i frontlinjen af coronakrigen: »Jeg er rædselsslagen for, at Europa ikke lærer af vores mareridt«

COVID-19-pandemien presser det italienske sundhedssystem så hårdt, at læger må vælge, hvilke patienter der skal reddes. Samtidig æder virussen alle ressourcer, så andre patienter med livstruende sygdomme – inklusive kræftpatienter – ikke kan få behandling. Og det kan blive værre endnu, advarer italienske læger
Bergarno i Norditalien er særligt hårdt ramt af coronavirus. Her er sundhedsmyndighederne ved at transportere nogle af de flere hundrede døde væk fra den lokale gymnastiksal, der er inddraget.

Bergarno i Norditalien er særligt hårdt ramt af coronavirus. Her er sundhedsmyndighederne ved at transportere nogle af de flere hundrede døde væk fra den lokale gymnastiksal, der er inddraget.

Ritzau Scanpix

20. marts 2020

»Vi lever midt i et mareridt,« siger Pierluigi Viale. Han har været læge i fire årtier, men har aldrig før oplevet noget lignende.

Han befinder sig, som han selv udtrykker det, i »krigens frontlinje midt i den mørkeste nat«. Fjenden er coronavirussen, der nu har kostet flere tusinde italienere livet, og som presser landets sundhedssystem til bristepunktet.

Situationen er så alvorlig, at Pierluigi Viale og hans kolleger – som befandt de sig på en slagmark – er tvunget til at prioritere ressourcerne hårdt. De kan ikke hjælpe alle patienter. De er nødt til at vælge, hvem de skal give en chance, og hvem der skal bagerst i køen.

 

For den 64-årige læge er det reelt et valg om, hvem der skal leve, og hvem der skal dø.

»Det værste er de valg, som vi nu er tvunget til at træffe. At vi som læger skal vælge mellem liv og død for en patient – hvem der skal gives den bedste chance for at overleve,« siger Viale, der leder den infektionsmedicinske afdeling på universitetshospitalet Sant’Orsola-Malpighi i Bologna, hovedbyen i Emilia Romagna-regionen, som er et af de hårdest ramte områder i Italien.

Her er så meget tryk på, at der ikke er nok pladser på intensivafdelingen. Og der er ikke nok respiratorer til coronapatienter med alvorlige vejrtrækningsproblemer.

»Jeg er læge i et italiensk sundhedssystem, som normalt garanterer, at alle får den nødvendige behandling. Men nu er vi nødt til at foretage afgørende beslutninger om, hvem vi skal behandle, og hvem vi ikke skal behandle, hvem der kan blive intuberet eller ej,« siger Pierluigi Viale.

»Det føles som et personligt nederlag og som noget, der går direkte imod alle de principper, jeg har stræbt efter i hele min karriere. Men jeg er nødt til at gøre det, og jeg gør det hver dag, fordi vores ressourcer ikke er tilstrækkelige.«

Den livsafgørende beslutning bliver blandt andet truffet på baggrund af patientens alder og tilstand, fortæller han.

 

Coronavirussen – eller COVID-19 – har spredt sig med en ekstrem hast i Italien. Det første registrerede italienske tilfælde var den 21. februar. Det er blot en måned siden. Nu er der over 30.000 smittede og 3.405 italienere er døde – hvoraf 99 procent ifølge de nationale sundhedsmyndigheder led af andre sygdomme. Dermed er der nu flere døde i Italien end i Kina, hvor virussen har sit udspring.

»Vi blev fuldstændig taget på sengen af COVID-19. Da vi stadig blot tjekkede temperaturen på folk, der ankom til vores grænser, var virussen allerede iblandt os og spredte sig hurtigt,« siger Pierluigi Viale og forklarer, hvordan »epidemiologiske bomber« bliver ved med at eksplodere i Italien og skaber »en pludselig forøgelse af smittetilfælde og dræber et betydeligt antal personer«.

»Der er en fuldstændig mangel på erfaring, når det kommer til at håndtere denne trussel, og da vores held løb ud, så fik virussen frit spil,« siger Viale.

 

Dør alene

Den italienske premierminister Giuseppe Conte har siden sidste uge så godt som lukket Italien ned for at stoppe spredningen af virussen. 60 millioner italienere har fået besked på at blive hjemme, og alle forretninger, bortset fra købmænd og apoteker, er blevet lukket.

Tiltagene er dog kommet for sent, når man ser på smittespredningen. Og nu er Pierluigi Viale bekymret for, at andre lande i Europa også fortsat reagerer for langsomt – på trods af, at man nu i flere uger har kunnet observere udviklingen i Italien.

»Jeg er rædselsslagen for, at I ikke lærer af vores mareridt,« siger han bredt til et Europa, hvor lande har reageret i vidt forskellige hastigheder, men alle dog for sent ifølge Viale.

Italienske medier er i disse dage fyldt med historier om, hvordan lokale krematorier kører i døgndrift for at følge med antallet af coronadøde. Aviserne er spækkede med dødsannoncer, og der er så meget pres på alarmcentralen, at man kan vente en time på at komme igennem for at få sendt en ambulance ud til hjerteanfald.

For lægen Enrico Benzoni er et af de sværeste aspekter ved krisen, at mange dør alene på hospitalerne uden deres familier ved deres side. Pårørende må ikke besøge patienter indlagt med COVID-19, så de ser deres syge pårørende for sidste gang, når de afleverer dem på skadestuen.

»Vi bliver nødt til at adskille dem ved døren for at reducere infektionsrisikoen. Folk afleverer deres pårørende uden at vide, om de vil komme raske hjem om et par uger, eller om de vil dø på hospitalet,« siger Enrico Benzoni.

»Folk er bange, men de forstår også, at vi befinder os i en fuldstændig usædvanlig situation.«

45-årige Enrico Benzoni arbejder normalt som kirurg på hospitalet ULSS 1 Dolomiti i byen Belluno, der ligger i Veneto, en anden region i Norditalien, som er hårdt ramt af COVID-19. Men på grund af epidemien er han sendt ned i skadestuen for at tilse coronapatienter.

Æder alle ressourcer

Benzoni advarer om, at situationen i Norditalien – hvor sundhedssystemet anses for at være et af de mest effektive i verden – er et varsel om, hvad der vil komme til at ske i andre lande.

Problemet er, siger han, at COVID-19 æder så godt som alle ressourcer, så folk med andre potentielt livstruende sygdomme ikke kan komme til og blive behandlet. Der er simpelthen ikke plads til dem, da de fleste afdelinger er blevet lukket ned og opslugt af den infektionsmedicinske afdeling eller omdannet til intensivafdeling for coronapatienter.

»Så godt som alt er fokuseret på COVID-19. På vores hospital er al anden aktivitet reelt stoppet,« siger Enrico Benzoni.

»Det betyder, at epidemien også har konsekvenser for andre patienter, da vi ikke har nok ressourcer til at behandle alle. Alle operationer og behandlinger, som ikke er absolut nødvendige, er udskudt.«

Det går blandt andet ud over kræftpatienter, fortæller han. Deres behandlinger er simpelthen blevet indstillet.

»Kræftpatienter er specielt udsatte. De er svage, så vi kan ikke risikere, at de bliver udsat for smitterisiko på hospitalet. Det vil være for farligt for dem, så nu er vi nødt til at vente med at behandle dem. Vi kan ikke både behandle kræftpatienter og coronapatienter,« siger Enrico Benzoni.

»Det udgør jo klart også en betydelig risiko for kræftpatienterne, når de ikke bliver behandlet for deres sygdom.«

Han advarer samtidig om, at situationen fortsat kan blive forværret.

»Det er som en bombe, og vi venter blot på, at denne undtagelsestilstand bliver endnu slemmere,« siger han, da smittekurven fortsat er opadgående i Italien.

Værst står det til i regionen Lombardiet, hvor Milano ligger. Her er der cirka 18.000 bekræftede tilfælde og 1.959 døde. Regionens guvernør, Attilio Fontana, advarede onsdag om, at »snart vil vi ikke være i stand til at behandle alle, som bliver syge«.

Spreder sig mod syd

Den store frygt er, at smitten for alvor spreder sig til Syditalien. Så kan katastrofen blive endnu større. I Italien kontrolleres sundhedssystemet af regionerne, og der er enorme niveauforskelle på tværs af landet – det er klart bedre i nord end i syd.

»I Syditalien har de et svagt sundhedssystem, og de har endnu færre ressourcer, end vi har, så hvis de bliver ramt for alvor, kan det blive til et endnu større problem, end det vi ser nu i Norditalien,« siger Enrico Benzoni.

Der er allerede tegn på, at situationen vil eskalere dramatisk i Syditalien. I regionen Lazio, hvor Rom ligger, er antallet af smittetilfælde denne uge vokset dagligt med omkring 20 procent.

I den nordlige ende af landet er det allerede et kæmpe problem, at en stor del af sundhedspersonalet også er smittet. Onsdag blev det offentliggjort, at over 2.600 læger og sygeplejesker er smittede, og mange er endt i sygesengene på deres egne hospitaler. Myndighederne forsøger nu at sluse omkring 10.000 læge- og sygeplejestuderende ind i sundhedssystemet for at understøtte kampen mod coronavirussen – deres afsluttende eksaminer bliver simpelthen sløjfet.

Enrico Benzoni fortæller, at situationen forværres af, at der ikke er sikkerhedsudstyr nok til sundhedspersonalet – også udstyr som umiddelbart virker ret simpelt såsom masker, beskyttelsesbriller og handsker.

»I begyndelsen havde vi slet ikke beskyttelsesudstyr på, og fortsat er det ikke alle hospitaler, som har ressourcer til at beskytte læger og sygeplejersker. Mange hospitaler var ikke forberedt på denne situation, og nu er det svært at få fat på det nødvendige udstyr, da hele verden efterspørger de samme ting,« siger Enrico Benzoni.

Personlige omkostninger

I disse dage bliver læger og sygeplejesker hyldet for deres indsats i frontlinjen mod coronaepidemien. Men mange læger og sygeplejersker, der er udmattede af en enorm arbejdsbyrde, kæmper for at holde deres eget liv kørende midt i nervøsiteten over, hvordan arbejdet bringer deres liv og familier i fare.

»Det er en mærkelig situation, for mens mange beskriver os som helte, er vi også almindelige mennesker med et privatliv, og vi ønsker også at beskytte os selv mod at blive smittet. Vi kan se, at mange læger og sygeplejersker døde i Kina, og det sker nu også her i Italien. Det er hårdt, men vi er nødt til at arbejde videre, selv om vi også er mennesker, der er nervøse,« siger Enrico Benzoni, der i flere uger ikke har set sin kæreste og mor, da han udgør en smittefare.

Også Pierluigi Viale kan mærke presset.

»På arbejdet skal jeg træffe beslutninger om patienters liv og død, og samtidig er jeg som far og ægtemand nervøs for, hvordan hele situationen påvirker min families helbred og fremtid.«

For Enrico Benzoni har COVID-19 skabt en usikkerhed og en følelse af at befinde sig på helt nyt territorium.

»Det er en ny situation for alle læger. Vi har læst en masse i bøger, vi har lært en del på universitetet, men det her er nyt, og vi ved ingenting. Det eneste vi kan gøre, det er at beskytte os selv og andre fra at blive smittet, for der er ingen kur endnu,« siger han.

»Det gør et stort indtryk, at selv om vi har så meget teknologi på hospitalerne og ude i vores samfund, er vi ikke forberedt på denne type virus. På trods af al vores viden og teknologi kan vi ikke gøre meget andet som læger end at sige banaliteter til folk såsom at fortælle dem, at de skal vaske hænder og holde afstand til hinanden. Det føles besynderligt, at vi ikke har evnen til at gøre mere end det.«

Pierluigi Viale mener, at et af de største problemer i Italien fortsat er, at folk ikke i tilstrækkelig grad respekterer påbuddet om, at de skal blive hjemme for at forhindre smitten i at brede sig.

»Uheldigvis er italienernes opførsel præcis den modsatte af den, som der opfordres til for at stoppe smitten,« siger han.

Myndighederne oplyser, at over 40.000 italienere er blevet taget af politiet i at forbryde sig mod de gældende regler om, at man kun må gå ud, hvis det er strengt nødvendigt.

Pierluigi Viale er bekymret over, at tiltagene for at bekæmpe coronavirussen fortsat ikke er hårde nok. Og han forstår ikke, hvorfor andre lande ikke går endnu mere drastisk til værks, når de kan se, hvad der sker i Italien.

Der skal reageres hurtigt og dramatisk lang tid før, at antallet af smittede begynder at tage fart, for på det tidspunkt kan det allerede være for sent at forhindre, at situationen løber løbsk, og sundhedssystemet tvinges i knæ, siger han.

»Luk jeres byer ned med det samme. Tving folk til at undgå social kontakt,« opfordrer han.

»I skal lige nu og her øge jeres intensivafdelingers kapacitet, ellers går det galt. Lav flere test. Test alle, der har været i kontakt med syge.«

»I ligner os for to uger siden. I skal handle drastisk nu. Og hvis det lykkes både jer og os, håber jeg, vi alle ses igen, når denne mørke nat er slut.«

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Britta Hansen
  • Christian Mondrup
  • Arne Albatros Olsen
  • Lisbeth Glud
  • Katrine Damm
  • Thomas Tanghus
  • Eva Schwanenflügel
  • Carsten Munk
  • Ervin Lazar
  • Poul Anker Juul
Britta Hansen, Christian Mondrup, Arne Albatros Olsen, Lisbeth Glud, Katrine Damm, Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel, Carsten Munk, Ervin Lazar og Poul Anker Juul anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jakob Knudsen

Dr. Benzonis appel til os i Europa herunder Danmark bør få os - danskere - til at agere profylaktisk. Vi har alle et ansvar for at isolere og afskære smittekæderne. SARS-Covid-19 lever fremadrettet på, at vi, det vil sige du/I og jeg har interaktion fysisk. Vi skal undgå dette i en lang periode - sikkert resten af dette år. Så brug mob. til at tale med dine kære, læs gode bøger (vil gerne anbefale Patrick O'Brians 20 bøger om Jack Aubrey og Stephen Maturin.). Der er en meget fin film "Master & Commander" med Russell Crowe. Den er vist på Netflix

Torben Bruhn Andersen, Flemming Olsen, Arne Albatros Olsen, Lillian Larsen, Inger Jensen, Eva Schwanenflügel og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
René Arestrup

En uhyggelig beretning fra en frontlinje, som snart kan blive vores...

Torben Bruhn Andersen, Flemming Olsen, Arne Albatros Olsen, Lillian Larsen, Mogens Holme, Claus Nielsen og Mikkel Zess anbefalede denne kommentar
Kent Nørregaard

Test, test og test... præcist som WHO siger vi skal og som Sydkorea gør med succes.

Britta Hansen, Per Langholz, Arne Albatros Olsen, Lillian Larsen, Mogens Holme, Inger Jensen, Henriette Bøhne, Mikkel Madsen, Per Torbensen, Janus Agerbo og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Kristian Jensen

Vi har det samme problem. Beskyttelsesudstyret er det forkerte og lidtt. Personalet på hospitalerne er ikke ordentligt beskyttede. Vi er blevet taget på sengen. Hvis ikke der gøres noget, kommer vi til at blive syge og må gå ud af kampen, alt for tidligt. Flere af os ender måske selv som indlagte.

Torben Bruhn Andersen, Lillian Larsen, Mogens Holme, Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel, Finn Jakobsen, Mikkel Zess, Anne-Marie Krogsbøll og Henriette Bøhne anbefalede denne kommentar
Poul Anker Juul

Kan anbefale at man følger Viales anbefalinger. Min italienske kæreste i Bergamo er nu lukket inde med sin mor der har covid-19 .De tiderne jeg modtager er grusomme. Så et opråb undgå at blive smittet. Hold afstand gerne mere end 3m.

Torben Bruhn Andersen, Lillian Larsen, Mogens Holme, Lisbeth Glud, Inger Jensen, Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Ja, vi er - på trods af alle advarsler og forsikringer - blevet taget på sengen. Og det bliver stadig mere tydeligt, at vi ikke får sandheden fra myndighederne, som jo indtil nu har forsikret os om, at der var styr på situationen, det hele går, som de har forudset osv. Hvis det var tilfældet, ville vi jo ikke så tidligt risikere mangel på værneudstyr og den slags, som vi nu hører er på vej.

Vi er nødt til at kræve udgangsforbud og fuldstændig nedlukning af alt ikke-vitalt. DET middel kan vi stadig tage i brug. Og at vore myndigheder ikke har taget det i brug endnu viser, at de STADIG ikke helt har fattet faren.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-kritiserar-anders-tegnell-i-...
https://www.svtplay.se/video/25652656/agenda/agenda-15-mars-21-15?start=...

Og villige advare: Virus dør ikke i fryseren:
https://www.tv2fyn.dk/fyn/professor-svarer-virker-mundbind-og-doer-virus...

Anne-Marie Krogsbøll

Så sent som i går hørte jeg MF afvise total nedlukning med, at vi skal holde hjulene igang (eller noget i den retning - ikke ordret). Så selv om regeringen lige nu er kvikkere end SST, så har de STADIG ikke fattet det!

Det er livsfarligt for os alle sammen.

Eva Schwanenflügel, Poul Baad Rasmussen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Jeg kan forestille mig at udgangsforbud er en meget svær tilstand at implementere. Og ikke noget, der igangsættes fra den ene dag til den anden. Det kræver en vis planlægning og organisering at sikre fødevarer til alle. Og hvem skal gøre det? Jeg tror, det er derfor, at udgangsforbud er en af de værktøj i værktøjskassen, der kommer senere på banen end nogle af de andre tiltag. Hvis kurven ikke knækkes snart, kan jeg da godt forestille mig, at det kommer til at ske. Jeg gætter på, at planlægningen er i fuld gang.

Lillian Larsen, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, Lisbeth Glud, Inger Jensen, Thomas Tanghus, Henriette Bøhne og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar

In fact the European Union has done the opposite of help. The European Commission, which leads the EU, called on member states to cut medical spending and privatize health services at least 63 times between 2011 to 2018.

The EU’s obsession with cutting and privatizing state institutions has greatly weakened the continent’s health infrastructure, making it much more susceptible to deadly pandemics like coronavirus.

https://thegrayzone.com/2020/03/17/italy-uk-help-cuba-china-venezuela-co...

Britta Hansen, Hanne Utoft, Steen Meyer, Anders Reinholdt, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, Finn Jakobsen, Achim K. Holzmüller og Carsten Svendsen anbefalede denne kommentar
Thomas Andersen

Og vi holder stadig lystigt gang i ikke nødvendige operationer. Fuldstændig vanvittigt at diverse sygehusledelser ikke bliver banket på plads.

https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art7714856/%C2%BBJeg-s...

I de her hjælpepakke tider, der forstår jeg slet ikke at der ikke er udskrevet en ordentlig check til vores sundhedsvæsenet, så ledelserne rundt omkring stopper med at tænke økonomi.

Henriette Bøhne, Eva Schwanenflügel og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar
Gunna Hölludottir

Både Italien og Spanien har en noget anderledes familiestruktur end vi har i de nordligere egne. Generationer bor ofte sammen. Arbejdsløsheden er stor nogle steder. Mange unge og yngre har ikke deres egen lejlighed. Dels på grund af arbejdsløshed eller boligmangel. Nogle unge tjener ikke nok til at kunne skaffe sig egen bolig. Mange bor hos deres forældre, selv om de ikke længere er unge og unge bor hos bedsteforældre. Italien har også en af Europas ældste befolkning. Mange unge italienere er arbejdsløse og har reelt meget lidt at leve af. De ældre har i højere grad pensioner at leve af. Derfor bor mange af de unge og midaldrende hjemme hos forældrene eller bedsteforældrene.

Jeg har en bekendt, der har opholdt sig ved og i Bergamo. Han kan fortælle, at der bor f.eks. mange ældre mindre bemidlede nord for Bergamo. De bor i gamle uopvarmede huse hele generationer. De rige bor i selve byen.

Samme samfundsstruktur er der ofte i Spanien, også ofte på grund af arbejdsløshed eller boligmangel. Der er også større tradition for at passe de ældre.

Hvis de unge nægter at blive hjemme og ikke kan få øje på faren ved at smitte de ældre, men mener at de skal leve livet på caféer, så er de en meget stor og aktiv smittekilde for de ældre, som nu dør i et stort antal.

I Norditalien nord for Firenze bor der en stor gruppe kinesere. Gadeskilte står både på italiensk og kinesisk. Der er 6000 registrerede kinesiske virksomheder i omegnen nord for Firenze. Her arbejder kinesere både lovligt og ulovligt under kummerlige forhold hos deres kinesiske arbejdsgivere. De arbejder, sover og spiser på tøjfabrikkerne, ofte sammen med deres børn. Der er masser af kinesere, der prøver lykken, som illegale. Deres egne kinesiske arbejdsgivere misbruger deres illegale forhold.

Norditalien er modebranchens Mekka og der er stor kontakt til Kina kva mode og anden industri. Vi skal huske på at Italien har større økonomi end Rusland.

Disse forhold kunne være med til at forstærke antal smitte og dødsfald.

Erik Lang, Christel Gruner-Olesen, Steen Meyer, Flemming Olsen, Arne Albatros Olsen, Lillian Larsen, Lisbeth Glud, Thomas Tanghus, Mikkel Madsen, Eva Schwanenflügel, Finn Jakobsen, Claus Nielsen, Achim K. Holzmüller, arne tørsleff, Per Torbensen og Carsten Svendsen anbefalede denne kommentar
Gunna Hölludottir

Trump var ude at fortælle om malariamedicinen, som både kinesiske, australske og franske læger mener kan gavne sammen med HIV medicin. Nu er Trump selvfølgelig ikke noget sandhedsvidne. Her blev han modsagt af amerikanske med. myndigheder, som påpeger, at medicinen klorokin ikke er godkendt til behandling af Coronavirus 19. Medicinen er afprøvet og godkendt til malaria og den er billig. Hvad er der i det hele taget godkendt til Coronavirus 19? Akkurat intet. Der findes ikke nogen mulighed for vacination, for der findes ikke nogen vacine.

Det skulle ikke undre mig, at medicinalfirmaer vil arbejde imod brug af en billig og tilsyneladende for nogle effektiv medicin, som allerede er godkendt. De er ekstremt stærke.

Hvor meget har medicinalindustrien lægerne i lommen?

Et miniforsøg i Sydfrankrig hvor medicinen sammen med en anden hivmedicin blev brugt på 25 patienter virkede den for 75% af de coronaramte.

Danske sundhedsmyndigheder råbte højt og udskammede en privatpraktiserende læge, der foreslog samme medicin klorokin. Spørgsmålet er om de ændrer synspunkt, hvis behandlingen viser sig effektivt, som australierne mener den er.

Nu har de danske myndigheder bestiller en anden medicin som ikke er godkendt nogen steder, men har været afprøvet mod ebola.

Hvor er samarbejdet landene imelkem? Er Coronakrisen et udstillingsvindue af lægefaglig selvtilstrækkelighed.

Italien ser i hvert faldt ud til at være gået helt i knæ. Desværre.

Erik Lang, Arne Albatros Olsen, Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar
Carsten Svendsen

Set i lyset af, at vi står en epidemis spæde start, er det meget naturligt, at div. sundhedsvæsner- og regeringers "løsninger" - bortset fra mere eller mindre stramme karantæne-opfordringer/krav, som er historisk kendte tiltag - er blind fægtning.
På sigt - lang sigt - tror jeg enden først kommer med en vaccine i stil med polio, fåresyge, mæslinger m.m.:
https://www.bbc.com/news/health-51963486?intlink_from_url=https://www.bb...

Jes Enevoldsen

En reportage bygget på to læger; som står lige midt i dramaet, kan selvfølgelig ikke blive anderledes end denne beskrivelse af et land i opløsning. Men den trænger til et par supplerende bemærkninger.
- Martin Gøttske skriver for egen regning, at " da smittekurven fortsat er opadgående i Italien." I forrige uge lå den daglige stigning på godt 20%. I denne uge har den ligget på 12-15%. Desværre var i går en skidt dag med ca. 15%, hvilket nok skyldes, at Milano by havde en forholdsvis stor stigning. Det er selvfølgelig bekymrende. Der er efterhånden også mange raske hver dag. Antallet af patienter i intensiv behandling stiger mindre end de andre tal.
- Der bliver oprettet militærhospitaler og andre strukturer for at følge med. For et par dage siden havde Lombardiet 1200 pladser i intensiv, og der er kommet flere til siden. Antallet af patienter er lidt under 1000, så der er stadig plads. Problemerne kan være lokale (Bergamo).
- Italien er ikke lukket ned. Der mangler ikke noget i supermarkedet, så der er altså nogen, som producerer hver dag. Fabrikkerne er generet ikke lukket ned, så der er mange, som stadig arbejder
Det er ikke kun købmanden og apoteket som holder åbent - der er lidt flere "støttefunktioner" åbne.
- Gunna, det er ikke gået galt (endnu)? i kineserområdet ved Firenze. Mange gik frivilligt i karantæne, da de vendte hjem efter ferien i Kina.
- For et par uger siden foregik der, på grund af de strammere regler, en slags flugt fra Lombardiet til Syditalien, og man frygtede en eksplosion af smittede i Syden. Ind til videre er det ikke sket, selv om der er tale om en lidt højre stigning end i Nord.
- Antallet i Roms region, Lazio, steg i går med 13,6% - altså lavere end landsgennemsnittet. De hårdest ramte områder i Lombardiet har 1 ud af ca. 200 indbyggere smittede. I Roms provins er det 1 ud af 6000. Så lad os lige passe på med alarmismen.
- Det er rigtig, at det er svært at dressere italienerne, men at påstå at de gør lige det modsatte af, hvad der bliver sagt, som lægen gør, er ikke korrekt. Folk bliver i den grad hjemme. Det kan enhver, der bor hernede, bevidne. Der er en del "naivitet": når M. bringer sin lille datter op til farmor, som bor i vores lille by, svarer han, når han bliver bebrejdet: "Jamen, vi er jo bare os"(!). Og M. har vel og mærke ikke behov for pasning af sin datter.
- Gunna, de unge italienere kan ikke "leve livet gå caféer". De er simpelthen alle lukkede!
- Måske kunne man beskrive det sådan, at de italienske stramninger er kommet for sent til situationen i Norditalien, men man kunne håbe, at det har været tids nok til bremse noget tilsvarende i Syditalien.
- Situationen i Bergamo og omegn er selvfølgelig guf for en vis form for journalistik, men jeg synes ærlig talt ikke, at artiklen har meget at gøre med at sikre "perspektiv", som er Informations formulerede "motto".

Hanne Utoft, Flemming Berger, Flemming Olsen, Thomas Tanghus og Mikkel Madsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Vi får hele tiden fejlagtige oplysninger.

Fx er der slet ikke blevet indkøbt nye 'testmaskiner', som sundhedsminister Magnus Heunicke ellers oplyste.
Vi har dem i forvejen, og der står fem rundt omkring på de største hospitaler.
De bruges til at teste for bl.a. HIV.
Der er blot blevet indkøbt nye testkits.

https://www.dr.dk/nyheder/detektor/detektor-danmarks-nye-testmaskiner-er...

Hvilket leder til en anden usandhed; på samme pressekonference, blev vi fortalt af Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm, at nu ville alle sundhedspersonaler der følte sig det mindste syge, kunne blive testet for Covid-19.
Men nu viser det sig, at personalet på plejehjem og i hjemmeplejen får blankt nej til test.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/selv-med-milde-symptomer-burde-de-kunn...

Det har også vist sig, at yngre mennesker i fysisk topform, og ligeledes børn, kan blive alvorligt syge af coronavirus.
Det er tal, som Statens Seruminstitut har holdt skjult.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/coronasmittede-patienter-pa-intensiv-e...

Det ville være virkelig gavnligt for samfundet og fællesskabet i denne alvorlige situation, hvis vi kunne stole på at politikerne og myndighederne var åbne og ærlige om risici og sygdomsbillede.

Erik Lang, Steen Meyer, Arne Albatros Olsen, Mogens Holme, Thomas Tanghus og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Gunna Hölludottir

"Fire lægemidler er blevet testet i det nye udbrud af ebola, der siden sidste år har bredt sig i DR Congo. To af midlerne har vist sig så effektive, at de nu skal erstatte de tidligere midler ved navn Zmapp og Remdesivir, der ikke virker så effektivt." Citat fra Verdens bedste Nyheder. Nyheden er fra midten af 2019.

Remdesivir er vist det sundhedsmyndigheder i DK evt. vil benytte.

Anne-Marie Krogsbøll

Så fik Kåre Mølbak mundkurv på:
https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art7718634/Sundhedssty...

Han udtalte i går, at børn bør aflyse legeaftaler. Det synes Brostrøm ikke om, så nu er det slut med at udtale sig.

Kåre Mølbak er eksperten. Han er "Faglig direktør for infektionsberedskabet som omfatter afdelingerne Infektionsepidemiologi og Forebyggelse, Virus og Mikrobiologisk Specialdiagnostik, Bakterier, Parasitter og Svampe samt Tuberkulose og Mykobakterier"
https://www.ssi.dk/om-ssi/kontakt/medarbejdere/k/kaare-moelbak-krm

Nu har han fået mundkurv på - gad vide hvor mange andre kritiske eksperter, som ikke tør udtale sig?

Søren Brostrøm er ikke ekspert på dette område. Han er obstetriker, gynækolog:
https://da.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8ren_Brostr%C3%B8m

Så ikke engang SST og Brostrøm lytter til eksperter - hvem lytter de til? Man skal vælge sine eksperter med omhu i denne situation, og vælge dem, som går ind for forsigtighedsprincippet - som det lyder til, at Kåre Mølbak gør. Det er skræmmende, hvis man lukker munden på eksperter, som hylder forsigtighedsprincippet, og foretrækker dem, som bare ser en sådan pandemi som en stor, interessant petriskål, man kan eksperimentere med.

Det giver absolut ingen mening at lade børn lege sammen, hvis man ønsker at stoppe epidemien. Det giver ikke engang mening, hvis man ønsker at flade den ud. Konklusionen må være, at Brostrøm ikke ønsker at stoppe/hæmme denne epidemi. Jeg kan ikke forstå det på anden måde, end at han ønsker at gøre os alle sammen til studieobjekter, som skal levere en masse gode data til fremtidige generationer. Vi er tal og data for ham. Han kommer til at tage os alle sammen med i faldet.

Erik Lang, Steen Meyer, Mogens Holme og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Hvilke falske beskeder, Jørn Vilvig?
https://www.dr.dk/nyheder/detektor/detektor-politiken-tegner-et-skaevt-b...

Desuden kom Syd-Korea igang i god tid, inden virussen spredte sig over det hele, og de tester udbredt. Vi er i en anden situation, med en SST-direktør, der i ramme alvor ikke mener, at man smitter, før man har symptomer. Hvornår hører vi ham dementere den ødelæggende påstand?

Lillian Larsen, Arne Albatros Olsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Du har så én mening, Jeg har en anden. Det, der virkelig ender med at skabe panik, er virkeligheden, når den om et par uger ser ud som i Italien - beskrevet i artiklen. Det kan du åbenbart ikke bære.

Ibuprofen: På det tidspunkt, hvor jeg skrev det, var det en besked fra både WHO og de franske myndigheder. De har så siden trukket i land.

Syd-Korea: Dokumenter venligst. Fra Detektor: " Man har begrænset folks bevægelighed og frihed. Der er arbejdspladser og skoler, der har været lukket. Og sydkoreanerne har været henstillet til at blive hjemme og ikke gå ud at spise. De er også blevet opfordret til at holde afstand, siger han."
https://www.dr.dk/nyheder/detektor/detektor-politiken-tegner-et-skaevt-b...

Jeg peger på, at Brostrøm ikke er eksperten her, det er Mølbak, som man lukker munden på. Det er skræmmende. Og så forsøger jeg at forstå, hvad det er, der foregår. Og jeg kan ikke forstå det på anden måde. Der er ingen logik i Brostrøms meldinger.

Jeg udtaler mig ud fra de fakta,som foreligger, og så forsøger jeg at forstå, hvad der foregår. Jeg er rasende over, at man spiller hasard med vores liv og helbred. Se nogle af de links, jeg har lagt de seneste dage - der er masser af eksperter, som mener, at vi er nødigt til at gøre AL for at stoppe epidemien, hvis det skal lykkes.

Erik Lang, Steen Meyer, Mogens Holme og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Vedrørende tonen i kommentarer

Det er en usikker tid for os alle, og det er væsentligt, at vi kan give rum til debat og udveksling af forskellige eksperters synspunkter her på information.dk, men det kræver, at vi alle holder en sober tone, og ikke skændes - det bedes alle være opmærksomme på.

Fortsat god læse- og debatlyst, og god weekend.

Debatvært
Espen Fyhrie

hannah bro, Jørgen Mathiasen, Lillian Larsen, Mogens Holme, Lisbeth Glud, Inger Jensen, Eva Schwanenflügel, René Arestrup og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Jeg har den sag, at jeg gerne vil redde livet for så mange som muligt af mine kære, befolkningen, mig selv. Man har lov til at kæmpe for livet, når man oplever, at der er nogen, der truer det.

Jeg dementer da gerne det med Ibruprofen: Der er alligevel ikke -som WHO ohg franske myndigheder hævdede - på nuværende tidspunkt "evidens" for, at det er farligt ift. corona. Personligt ville jeg alligevel forsøge at undgå det, men det er jo op til en selv.

Kan du dokumentere, at der ikke har være legeforbud i Syd-Korea? Men selv hvis du har ret, så kan det godt være nødvendigt herhjemme, nu hvor smitten er så udbredt.

Og kan du dokumentere, at de ikke gik tidliere igang med effektiv smittebekæmpelse end Danmark?

Dokumenter venligst, at Brostørm er lige så stor ekspert i infektioner og epidemier som Mølbak. Han er gynækolog/obstertiker - Mølbak er faglig leder på hele infektionsberedskabet.

Og du har endnu ikke forstået, at Kina har stoppet epidemien på 2 1/2 måned - i hvert fald ned til et niveau, hvor den er håndterbar. Wuhan-provinsen var i langt mere akutte problemer, da de begyndte indsatsen.

Er du ekspert, siden du mener at kunne fastslå, at denne norske ekspert har helt uret?
https://tv.nrk.no/serie/debatten/202003/NNFA51031720

Ellers så tillad venligst, at vi andre har lov at have andre opfattelser end dig.

Erik Lang, Mogens Holme og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Tak for en venlig påmindelse, Esben Fyhrie. Jeg anerkender, at jeg måske går lidt over stregen ift. mine forestillinger om Brostrøms motiver, som jeg simpelthen ikke forstår. Det er nok netop situationens alvor, der giver sig udslag i en hvas tone, men ud over det står jeg ved min kommentar. Og du har ret - det er utroligt vigtigt, at der er plads til afvigende opfattelser og faglig uenighed. Netop derfor er det så bekymrende, at man har lukket munden på Kåre Mølbak. Jeg ved ikke rigtigt, hvordan man skal udtrykke den bekymring pænt, når det er et spørgsmål om liv og død.

Thomas Tanghus

Anne-Marie Krogsbøll, 20. marts, 2020 - 11:06

Hvad du skriver, er foruroligende, og tak for at samle data, men jeg kan SLET ikke købe ind på din konklusion, som er sølvpapirshatteagtig, ond, latterlig, og potentiel farlig.

Lisbeth Glud, Anne-Marie Krogsbøll og René Arestrup anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Tak for kommentar, Thomas Tanghus.

Jeg har indtil for nylig tænkt, at der var tale om fejlvurdering fra SST' side - fejl sker. Men den seneste uge kan jeg simpelthen ikke forstå, hvad der foregår. Jeg hører andre eksperter - folk, som for mig at se er langt mere eksperter på dette område end Brostrøm - som maler et langt farligere billede op end det, vi hører fra vore myndigheder. Så sent som i Lippert i forgårs udtalte Brostrøm, at han ikke mente, at vores sundhedsvæsen ville blive overvældet. Allerede dagen efter hører vi så om begyndende mangel på udstyr og værnemidler. Hvordan hænger det sammen?

Ja, så bliver jeg desperat og meget spidst i tonen - for der ER ikke sammenhæng i det, vore myndigheder siger lige nu. Prøv selv at se Lippert, og se, hvor lidt sammenhæng der er i Brostrøms udtalelser, uanset hvor tillidsvækkende de umiddelbart lyder. Jeg blev sikkert også FOR spids - i et forsøg på at råbe myndighederne op, inden det er for sent. hvad hvis Mølbak har ret, og Brostrøm har uret? Det har så enorme konsekvenser for os alle sammen.

Vi hører den ene gang efter den anden Brostrøm afvise forslag om indsatser med, at "der er ikke evidens". Nej - for vi har ikke prøvet en corona-epidemi før.

Oprøret ulmer blandt dem ude ved fronten. I går kom der to artikler om læger og personale, som dels er fortvivlede over ikke at måtte blive testet, selv ved kraftige mistanker, og over, at man mange steder ikke overholder tiltaget med at aflyse planlagte operationer.

Hvis man VIRKELIG ønsker at stoppe denne epidemi, hvorfor gør man så ikke ALT?

Kan vi få nogle andre bud end mine på, hvad der foregår?

Arne Albatros Olsen, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Mht ibuprofen er der stadig uenighed.
Derfor anbefales det i Danmark, at man holder sig til panodil.

I Sydkorea har de haft en strategi i beredskab inden krisen. Her har de bl.a. testet omfattende.

Fra linket om anbefalingerne om legeaftaler :
"Der har dog været tvivl om, hvorvidt man stadig må mødes i mindre grupper, og om børn må lege med hinanden. Direktør for Sundhedsstyrelsen Søren Brostrøm har flere gange sagt, at raske børn gerne må lege med raske børn."

Hvordan kan nogen kat vide, om børnene er raske eller ej?

Det var iøvrigt fra samme kant vi fik at vide, at vi ikke skulle bekymre os om at coronavirus-epidemien kom til Danmark..

Og som i lang tid mente, at smitten kunne inddæmmes ved at kun dem som var smittede gik i karantæne, og at alle de hjemvendte og turisterne fra risikozonen bare kunne bevæge sig frit rundt i byen.

Britta Hansen, Lillian Larsen, Arne Albatros Olsen, Mogens Holme og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
René Arestrup

@Espen Fyhrie
Fin opfordring.

Blot er det svært - situationen taget i betragtning - at være vidne til allehånde insinuationer, konspirationer og proportionsforvrængende fordrejninger, som helt oplagt ikke tjener andet formål end at gøre en i forvejen alvorlig situation endnu mere alvorlig.

Jeg skal nok forsøge at beherske mig, men det må være tilladt at anholde synspunkter, som kun synes drevet af trangen til at skabe panik.

Anne-Marie Krogsbøll

"Hvordan kan nogen kat vide, om børnene er raske eller ej?"

Præcis, Eva Schwanenflügel. Det giver ingen mening! Og det samme får personalet på sygehusene at vide: "I behøver ingen testning, hvis I er raske - heller ikke hvis I har været tæt sammen med nogen, der er syge. " Det er præcist her, hvor jeg helt mister tiltroen til Brostrøm, for det giver ingen mening at tro, at når der er virus i næse/mund/øjne flere dage før symptomerne starter, så er der alligevel ingen smitterisiko i de dage. Det giver ikke mening!

Så hvad er forklaringen på, at vore myndigheder bliver ved med at holde fast i den misinformation - "Hvis bare du er rask, kan du godt gå ud og lege"? Hvad er forklaringen? Hvad er motivet?

Britta Hansen, Lillian Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Trangen til at se adækvate tiltag, René Arestrup. Man er åbenbart nødt til at råbe meget højt,før de kommer.

Eva Schwanenflügel

Lige nu er Sundhedsstyrelsen ved at hale i land mht legeaftaler.
(12:37, TV2 News)

Niels Sandø, Enhedschef, Sundhedsstyrelsen udtaler:
"Vi rådgiver selvfølgelig med Seruminstitut, MEN DET ER OS, DER LAVER ANBEFALINGERNE. (Mine caps, og en understregning af magtforholdet).

Videre:
"De anbefalinger vi har er, at man godt må lege sammen med andre børn, men skal holde det til så få som muligt.
Og dér siger vi så, at det skal være én til to børn, og det vigtige er sådan set at det er de samme børn, sådan at man ikke skifter gruppe fra dag til dag.
Man skal nok ikke gå ind på legepladser, men holde sig til gruppen af én til to kammerater, helst udendørs i haver, skove eller parker."

Lillian Larsen, Mogens Holme og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Gunna Hölludottir

Jes Enevoldsen
Smitten er sket inden man lukkede caféerne i Italien og især i nord. Denne virus er en en lumsk satan. Jeg holder meget af Italien og har opholdt mig der mange gange. Det gør mig ondt at se situationen, især i nord.

Den samme smittespredning sker også i byerne her i Danmark. Den største smitte er i København, hvor man først har lukket for tætte samkvæm for kort tid siden. Unge mennesker går på caféer. Jeg har selv nogle af slagsen omkring de 20.

Thomas Tanghus, Inger Jensen, Eva Schwanenflügel og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Anne-Marie Krogsbøll
12:39

"Så hvad er forklaringen på, at vore myndigheder bliver ved med at holde fast i den misinformation - "Hvis bare du er rask, kan du godt gå ud og lege"? Hvad er forklaringen? Hvad er motivet?"

Mit gæt (baseret på de oplysninger jeg har om test-kapacitet) er, at vi simpelthen slet ikke formår at teste i det nødvendige omfang.
Og at det derfor vurderes, at der ikke skal 'skabes panik'.

Det er ikke så underligt, at befolkningen ikke overholder reglerne om forsamlinger - hvor Rigspolitiet lige har været ude og advare om bødestraf - når Sundhedsstyrelsen siger præcis det modsatte.

Britta Hansen, Erik Lang, Mogens Holme og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Tak for opdatering, Eva. Det er bare utroligt, som de så lige skal "spinne" det som om, de ikke har ændret mening.

Jeg ville gerne vide, hvad der foregår bag facaden lige nu.

Anne-Marie Krogsbøll

Ja, du kan godt have ret i det med ressourcemange, Eva. Men så skal de være ærlige. Ulogiske forklaringer holder jo ikke i længden. Flere eksperter i håndtering af krisesituationer har været ude og pege på, at det værste man kan gøre, er at sige, at "man ikke skal gå i panik". Hvis ikke borgerne får sandheden, kan borgerne ikke forholde sig relevant til sandheden (jeg tror, vi er enige):

Steen Meyer, Arne Albatros Olsen, Mogens Holme og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Anne-Marie, jeps, vi er helt enige om at ærlige udmeldinger bør være i højsædet.

Det var også derfor, jeg skrev (10:57) i mit indlæg om fejlindformeringer:
"Det ville være virkelig gavnligt for samfundet og fællesskabet i denne alvorlige situation, hvis vi kunne stole på at politikerne og myndighederne var åbne og ærlige om risici og sygdomsbillede."

Du var jo ikke den eneste, der var i vildrede om anbefalingerne, siden Enhedschef Niels Sandø var nødt til at gå på nyhederne og 'forklare' hvad Sundhedsstyrelsens anbefalinger virkelig var..

Der er ikke alene en krig om de rette informationer, men i tilgift om de rette handlinger, man bør foretage sig mht til krisen.

Det er en magtkamp, der skader tilliden til hele systemet.

Eva Schwanenflügel

@ Anne-Marie Krogsbøll

"Hvordan hænger det sammen med, at man herhjemme siger, at sundheds-og omsorgspersonale bare kan gå på arbejde uden test - selv efter kontakt med smittede - hvis bare de er raske?"

Det korte svar er, at det gør det selvfølgelig ikke.

Men man har ikke kapacitet til at teste omfattende på nuværende tidspunkt.

Anne-Marie Krogsbøll

""Det ville være virkelig gavnligt for samfundet og fællesskabet i denne alvorlige situation, hvis vi kunne stole på at politikerne og myndighederne var åbne og ærlige om risici og sygdomsbillede."

Ja, godt sagt, Eva.

Eva Schwanenflügel

Det er i høj grad også problematisk, at corona-anbefalinger kun når ud til dansktalende:

"Mens flertallet af danskere ikke kan gå på nettet eller tænde for tv'et uden at blive bombarderet med seneste nyt om corona og de nyeste vejledninger fra myndighederne, må et stort mindretal i Danmark selv opsøge informationerne. Mange hverken taler eller forstår basalt dansk, og blandt dem er der også en stor gruppe, som ikke kan læse eller begå sig på nettet.

De forstår dermed ikke de informationer, som danske medier bringer om virussen. Og det er problematisk, mener professor i infektionsmedicin ved Syddansk Universitet Morten Sodemann, som også er overlæge på Odense Universitetshospital, hvor han dagligt er i kontakt med patienter, der ikke forstår dansk."

https://www.altinget.dk/artikel/corona-anbefalinger-naar-kun-ud-til-dans...

Arne Albatros Olsen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

Vil blot gøre opmærksom på Epidemilovens § 2a, stk. 2, som giver sundhedsministeren ret til at uddelegere statens voldsmonopol til private.
Så næste gang du modsætter dig tvangsvaccination, så kan det være et privat vagtværn der lægger dig i jern.
Velkommen til virkeligheden.

Jes Enevoldsen

- Sydkoreas præsident blev i starten kritiseret for "at tage for let på det". De har ikke kørt den samme strategi som Kina.
- Det er som altid utrolig let at være bagklog - og det er vi i den grad alle sammen i øjeblikket.
- Da det ikke er en normal influenza-epidemi, er der ingen, som siddet inde med sandheden. Det gælder også de højeste myndigheder, så det er ikke så mærkeligt, at de af og til har forskellige meninger.
- Anne-Marie, vi vil alle sammen gerne passe på vores kære - også dem, der er uenige med dig. En af de klogeste i Italien sagde den dag, der døde 168 personer i landet: "Der er ingen af disse, der er døde af Corona-virus". Med andre ord, de ville alligevel ikke have overlevet. Det er nok sat lidt på spidsen, men det skal tænkes med, og man kan i hvert sige, at det ikke er en specielt livstruende epidemi. Den årlige influenza plejer at koste 8-12.000 italienere livet. Det kommer denne måske også til, men det er altså inden for normen. Det faktum, at der sker så meget på kort får altså nogen til at gå i panik. Når året er omme, kan vi så tælle op, om der har været en højere dødelighed end normalt.
- Man kan ikke "lukke alt ned". Så bliver det os, som om 3 måneder sejler over Middelhavet i gummibåde som bådflygtninge på jagt efter noget at spise.

Anne-Marie Krogsbøll

Tak for svar, Jes Enevoldsen.

Det samlede antal ofre for corona bliver jo ikke bare dem, som direkte dør af virussen - det bliver også alle de andre alvorligt syge, som der ikke er kapacitet til at behandle lige nu. Og de tæller ikke engang med i statistikkerne endnu.

Om man på nuværende tidspunkt "panikker" (dvs. f. eks. er rasende over manglende tilstrækkelig indsats) kommer jo nok an på, om man opfatter tiltagene som overdrevne, passende eller alt for lidt og for sent. eksperterne er uenige, og så er man nødt til selv at vurdere, hvis forklaringer man synes giver mest mening, og som lyder mest logiske.

For en del af os gælder det sidste. Vi oplever, at der gøres alt for lidt alt for sent - og mange eksperter er enige med os. Når man har det sådan, opleves situationen som denne overskrift fra Politiken i går: Som at se et toguheld i slowmotion.

Og det er godt nok meget svært at sidde pænt og høfligt og se på, hvis man mener, at der er måder ar stoppe ulykken på.

Eva Schwanenflügel

@ Jes Enevoldsen

Det er nok en sandhed med modifikationer, at dette er en epidemi indenfor 'normen'.
WHO har for ikke længe siden erklæret, at vi er midt i en pandemi.

Desuden aner vi ikke hvornår hele situationen er overstået:

"Mens en person med influenza i gennemsnit smitter én anden person, smitter ny coronavirus i gennemsnit helt op til tre personer. Der skal altså langt mere til for at stoppe spredningen.

»Epidemien bliver bremset, når vi når til, at en person i gennemsnit smitter færre end én anden person. Og der skal altså meget til, og det, de varmere temperaturer bidrager med, er muligvis ikke nok,« siger Allan Randrup Thomsen.

Han bakkes op af lektor på Institut for Folkesundhed på Aarhus Universitet Christian Wejse.

»Forårsvejret vil formentlig have nogen effekt på virussens spredning, men vi kan ikke forlade os på vejret til at standse epidemien. Vi har jo også set smittespredning varmere steder end i Danmark,« siger han."

https://videnskab.dk/krop-sundhed/foraaret-vil-formentlig-ikke-bremse-sp...

Inden vi rent faktisk ved noget konkret om coronavirus, bør vi nok holde igen med forudsigelser.

Eva Schwanenflügel

Det kan anbefales at installere app'en "Mit Digitale Selvforsvar" fra Forbrugerrådet Tænk.

Der er mange falske meddelelser ude omkring coronavirus.

Nyligste advarsel om en afpresnings-mail truer modtageren med at sende coronavirus direkte til forældre og børn, medmindre man betaler dem i Bitcoin.

Thomas Andersen

Jeg vil foreslå dem der vil kritisere myndighederne, at det er myndighederne man kritiserer og ikke personen der tilfældigvis afleverer budskabet.

Når man angriber navngivne personer (brostrøm og ham fra Sverige) og giver dem alle mulige og umulige motiver, så løber det koldt ned af ryggen på mig.

At sundhedsstyrrelsen fra tid til anden har opført sig tosset, at de har problemer med at kommunikere, prioritere, og alt muligt andet, ja det kan vi hurtigt blive enige om - men det berettiger sgu ikke til at lægge andre personer for had!

Mht børn, så kunne Sundhedsstyrrelsen sagtens have været mere klare i mælet fra starten. Men de anbefaler i hvert fald at børn leger sammen pga børns generelle mentale sundhed. Det er jo alt sammen en afvejning af to/flere onder. Og folk må jo også gerne tænke lidt selv. Vi holder vores hjemme, men de kan jo så også lege sammen

Mht. alder, så jo, der har virkelig manglet information om risikoen for at blive syg. Og ja, risikoen. For lige som der er risiko ved enhver operation, så er der også risiko ved et sygdomsforløb.
Og der har myndighederne ikke været gode nok, synes jeg i hvert fald.

Britta Hansen, Rikke Nielsen, Lillian Larsen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

Sider