Læsetid: 8 min.

Kina anklages for at sprede falske nyheder om corona i Europa

’Coronavirus er opfundet af USA’s militær’. ’Italienere råbte tak til Kina fra balkonerne under coronapandemien’. ’EU-politikere kom med racistiske udfald mod WHO’s etiopiske formand’. Falske nyheder som disse spredes som led i en kinesisk påvirkningskampagne, hedder det i ny rapport fra EU-Kommissionen. EU advarer om, at Kinas påvirkning kan udgøre en trussel mod Europas demokrati og folkesundhed
Kina har – ud over at sprede falske nyheder – også forsøgt at tegne et billede af, at det autoritære kinesiske styre har håndteret coronavirusudbruddet langt bedre end de kaotiske, blødsødne demokratier i Europa. Her en propagandaplakat i Guangzhou.

Kina har – ud over at sprede falske nyheder – også forsøgt at tegne et billede af, at det autoritære kinesiske styre har håndteret coronavirusudbruddet langt bedre end de kaotiske, blødsødne demokratier i Europa. Her en propagandaplakat i Guangzhou.

Ritzau/Scanpix

15. juni 2020

Kina står bag en »kæmpe bølge« af fake news om coronavirussen rettet mod Europa. Det kan skade de europæiske landes demokrati og befolkningernes sundhed. Det advarer EU-Kommissionen om i en usædvanlig skarp og åben kritik af det kinesiske styre.

På lige fod med Rusland har Kina »gennemført målrettede påvirkningsoperationer og desinformationskampagner om COVID-19 i EU,« hedder det i en ny rapport fra EU-Kommissionen. Ruslands og Kinas angreb »afslører en intention om at gøre brug af falske eller vildledende informationer med det formål at påføre skade«, og deres mål er at »underminere den demokratiske debat og øge den sociale polarisering« i Europa, lyder det videre fra Kommissionen.

Mens EU flere gange før har kritiseret Rusland for at føre desinformationskampagner i Europa, er det første gang, at EU så direkte retter anklager mod Kina.

»Hidtil har det især været Rusland, der har stået for en kampagne i Europa, som skulle skabe kaos og være ødelæggende, men under coronakrisen ser vi i stigende grad, at Kina gør brug af samme taktik,« siger Mareike Ohlberg fra tænketanken German Marshall Fund i Berlin, som forsker i kinesiske påvirkningskampagner.

Hun beskriver det som »et vendepunkt«, at EU nu åbent peger fingre af Kina, »men det er også en konsekvens af, at kineserne under COVID-19-pandemien er blevet langt mere aggressive i deres desinformationskampagne«.

Dødelig desinformation

Anklagen mod Kina kommer, efter at Europa på relativt kort tid har fået et mere køligt forhold til Beijing. Inden for de seneste par år er den udbredte fortælling gået fra at fokusere på det potentiale og de muligheder, Kina tilbyder, til at handle om Kina som en trussel, både økonomisk og strategisk – og nu også på informationsområdet.

I forbindelse med offentliggørelsen af rapporten onsdag kom ledende EU-politikere med stærke advarsler.

»Pandemien har vist, at desinformation ikke kun skader vores demokratiers helbred, men også skader vores befolkningers helbred,« sagde Vera Jourová, som er næstformand i EU-Kommissionen med ansvar for værdier og transparens.

Mens EU tidligere er blevet kritiseret for at gå for stille med dørene, hvad angår kritik af Kina, kan EU-Kommissionens og Vera Jourovás direkte anklage ikke undgås at blive bemærket i Beijing.

»Vi har beviserne og skal derfor ikke tøve med at udpege og udskamme, og vi peger direkte på Rusland og Kina,« sagde Jourova på en pressekonference.

EU’s udenrigspolitiske chef, Josep Borrell, sagde ved samme lejlighed, at »bølgen af falske og vildledende informationer, svindelnumre og konspirationsteorier« er »et forsøg på at underminere vores demokratier og EU’s og nationale myndigheders troværdighed«.

»I denne coronatid kan desinformation være dødelig,« understregede Borrell.

Ser fordel i splittelse

Ifølge Mareike Ohlberg kan målet med en desinformationskampagne fra det kinesiske regimes side være, at man både ønsker et EU med mindre sammenhængskraft og at få regeringen i Beijing til at se relativt stærkere ud i den kinesiske befolknings øjne ved med klare farver at tegne et billede af kaos og inkompetence i både EU og USA. Dermed fremstilles den vestlige demokratiske samfundsmodel også som mindre tiltrækkende for et kinesisk publikum.

»De kan måske se en fordel i at skabe splittelse i EU, så Europa vil have sværere ved at danne fælles front mod Kina,« siger Mareike Ohlberg. »På samme tid er det også et forsøg på at påvirke opinionen hjemme i Kina, på at fortælle kineserne, at Europa er i kaos, og at vi, de kinesiske myndigheder, håndterer situationen bedre.«

Ideen om, at Beijing kan se en fordel ved et splittet EU, er ikke ny. De seneste år har der været en voksende nervøsitet i Europa for, at Kina vil bruge sin enorme økonomiske muskelkraft til at udøve politisk indflydelse i Europa og derigennem så splid og uenighed i EU. Lande i EU, som har modtaget store investeringer fra Kina, har ved flere lejligheder blokeret for fælles europæisk kritik af Kinas undergravning af liberale værdier, menneskerettigheder og international lov.

Falske konti fjernet

Kina har blandt andet aktivt bidraget til at sprede forfalskede videoer. Eksempelvis fremstilles det i en video, som om italienere står på deres balkoner og råber tak til Kina for støtten under coronakrisen. I andre videoer spredes opdigtede historier om, at personalet på franske plejehjem har forladt deres job og overladt de ældre beboere til at dø af sult og sygdom, at europæiske politikere kommer med racistiske udfald mod Verdenssundhedsorganisationen WHO’s etiopiske chef, og at coronavirus slet ikke kommer fra Kina, men er et biologisk våben skabt af USA’s militær.

Torsdag kom der yderligere indicier for, at Kina har optrappet sine bestræbelser på at sprede fake news og gennemføre en påvirkningskampagne via sociale medier. Twitter meddelte, at man har fjernet hele 170.000 falske konti med tråde til Kina, som spredte »vildledende narrativer«. Ifølge Twitter var de falske konti del af en »manipulerende« og koordineret desinformationskampagne, som blev styret af den kinesiske regering.

De slettede konti fokuserede især på at sprede desinformation relateret til COVID-19, demokratiprotesterne i Hongkong og mordet på afroamerikanske George Floyd i USA og de igangværende protester.

De fleste sociale medier, som er udbredt i Vesten såsom Twitter, Instagram og Facebook, er blokeret i Kina af kommunistpartiets massive censurapparat. Regeringen i Beijing frygter, at sociale medier kan bruges som kanal til at ytre kritik af regimet og sprede politiske ideer, som kan underminere kommunistpartiets greb om magten. Men Kina bruger de selvsamme sociale medier til at gennemføre en påvirkningskampagne i den modsatte retning.

Tage brodden af kritik

I en ny rapport fra tænketanken Australian Strategic Policy Institute analyseres det, rapportens forfattere karakteriserer som »en vedvarende, storstilet påvirkningskampagne, der har forbindelse til kinesiske statsaktører på Twitter og Facebook«. Ifølge rapporten fokuserer Kina især på at udøve indflydelse på et oversøisk kinesisktalende publikum »med det mål at påvirke forståelsen af afgørende emner«.

Rapporten beskriver, hvordan mange indlæg på Twitter og Facebook fra de kinesiskkontrollerede konti ensidigt fokuserer på at rose Kinas indsats under bekæmpelsen af coronapandemien, mens Europas og USA’s indsats sættes i et dårligt lys. På det seneste er indlæggene imidlertid begyndt at fokusere på de amerikanske myndigheders hårde og til tider voldelige reaktion på de igangværende uroligheder efter drabet på George Floyd med henblik på at »skabe en opfattelse af, at der er en moralsk lighed« med den langvarige og også hårdhændede undertrykkelse af demokratiprotesterne i Hongkong. Målet er at tage brodden af vestlig kritik af Kinas overgreb.

Mange af de kinesiske indlæg »anklager USA for hykleri i kritikken af politiets reaktion på protesterne i Hongkong, mens USA’s eget politi og tropper bruger vold mod demonstranter i USA, og de advarer samtidig demonstranterne i Hongkong om, at de ikke kan stole på USA’s støtte i sager, der går imod Kinas nationale interesser,« hedder det i rapporten fra Australian Strategic Policy Institute.

Også en analyse foretaget af det amerikanske nyhedsmedie Politico peger på, at både Kina og Rusland oversvømmer sociale medier med indlæg om den igangværende uro og vold i USA, som »promoverer budskaber, der skaber splid«.

»Offensiven sker, samtidig med at desinformationseksperter advarer om, at begge lande skruer op for deres indsats online forud for det kommende amerikanske præsidentvalg, og Kina er stadig mere frembrusende i sin brug af vestlige sociale medier for at promovere sit eget verdenssyn,« skriver Politico.

Retorik markant skærpet

I slutningen af april blev EU anklaget for at have udvandet og udeladt kritik i en rapport om kinesisk desinformation i forbindelse med coronakrisen. Det skulle angiveligt være sket på grund af voldsomt pres fra kinesisk side – hvilket ledende medlemmer af EU-Kommissionen har benægtet.

Den seneste og langt mere kritiske rapport forventes at skabe kurrer på tråden mellem Beijing og Bruxelles. I første omgang har Kina afvist anklagerne og beskrevet sig selv som »et offer for desinformation«.

Men EU som institution og flere ledende EU-lande har allerede skærpet deres retorik markant over for Beijing. Selv om Europa ikke udtrykker den samme voldsomme kritik af Kina, som man nu hører fra Washington, har EU til en vis grad lagt sig i slipstrømmen af USA’s kinakritiske linje.

Det er blandt andet en konsekvens af den hårdere, mere nationalistiske linje, som den kinesiske præsident Xi Jinping står for. Der er skruet op for kampen mod demokratiske værdier, undertrykkelsen af etniske mindretal, og civilsamfundet i Kina som helhed er blevet mere brutal, og Kina opfører sig stadig mere aggressivt internationalt i blandt andet territorialkonflikter og forsøger at udøve politisk indflydelse også i Europa.

Sidste år blev Kina af EU-Kommissionen stemplet som en »systemisk rival«, hvilket blev set som et stærkt tegn på, at europæiske nationer ikke længere ser på Kina som en venligtsindet partner. Frankrigs præsident, Emmanuel Macron, har erklæret, at det er »slut med den europæiske naivitet« i forhold til Kina.

Under coronakrisen er situationen blevet mere tilspidset, da der kom anklager om, at Kina havde tilbageholdt information om coronavirussen og også dækkede over de reelle smittetal. Det fik Europas tillid til Beijing til at lide et knæk, samtidig med at Kina så chancen for at score en propagandasejr.

For da kineserne tilbage i marts begyndte at få smitten under kontrol, mens den spredte sig i dramatisk omfang i Europa og USA, gik Beijing i offensiven for at skrive en alternativ, positiv fortælling, hvori coronavirussen ikke stammede fra Kina, og hvor det autoritære kinesiske styre havde håndteret virusudbruddet langt bedre end de kaotiske, blødsødne demokratier.

Samtidig fokuserede Beijing på, at Kina var en eksemplarisk og ansvarlig international ven, som støttede blandt andet hårdt ramte europæiske lande med blandt andet værnemidler – det gjaldt især Italien, hvor der var en udbredt vrede over, at Europa havde ladt landet i stikken, mens Kina viste sig som en sand ven.

Det gjorde ondt på EU’s stolthed, da EU især i starten af pandemien kæmpede med at finde frem til en fælleseuropæisk solidaritet. Selve EU’s overlevelse var på spil, blev der advaret om. Og her stod Kina på sidelinjen og pustede til splittelsen.

Josep Borrell, EU’s udenrigspolitiske chef, har beskrevet det som Kinas forsøg på at udnytte en sundhedskrise til at score en propagandasejr, som landet senere ville kunne omsætte til øget politisk indflydelse inden for EU’s grænser. Han opfordrede derfor EU-landene til at gøre klar til en »kamp om indflydelse« mod Kina.

Samtidig har der været en voksende bekymring for, at det pengestærke Kina vil kunne udnytte den økonomiske krise, som pandemien har bragt med sig, til at opkøbe strategisk vigtige europæiske virksomheder.

EU’s konkurrencekommissær og næstformand for EU-Kommissionen, Margrethe Vestager, sagde i april, at EU-landene bør købe sig ind som ejere i virksomheder i deres lande for at undgå kinesiske overtagelser.

Mareike Ohlberg fra German Marshall Fund understreger dog, at det ikke er Kina, der har opfundet den splittelse og manglende solidaritet, som findes i EU, og som især blev udstillet i starten af pandemien. »Der har været en vrede i Europa, specielt i et land som Italien, og en intern uro,« siger Mareike Ohlberg. »Kina forsøger at forstærke en europæisk konflikt, som allerede eksisterer.«

Vi samler, sorterer og prioriterer de vigtigste historier om coronavirus. Alle ugens hverdage
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Tommy Clausen
  • Peter Beck-Lauritzen
  • Lisbeth Glud
  • Mads Greve Haaning
  • David Zennaro
  • Ervin Lazar
  • Poul Anker Juul
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Gert Romme
  • Alvin Jensen
  • Olaf Tehrani
  • Oluf Husted
  • Erik Karlsen
  • Bjørn Pedersen
Tommy Clausen, Peter Beck-Lauritzen, Lisbeth Glud, Mads Greve Haaning, David Zennaro, Ervin Lazar, Poul Anker Juul, Bjarne Bisgaard Jensen, Gert Romme, Alvin Jensen, Olaf Tehrani, Oluf Husted, Erik Karlsen og Bjørn Pedersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det ville være noget mere værdiskabende og retvisende, om forlydenerne gik på at EU benytter Corona-komplekset til at tage endnu et væsentligt skridt i retning af en føderation, befolkningerne ikke bliver hørt om ... og at mange EU-lande samt USA favoriserer storkapitalen med de statslige hjælpepakker. Desuden benytter samme lande Coronakrisen til at vedtage endnu en serie forbrugsstimulerende indsatser, som på ingen måde bidrager til at imødegå klimakrisen - snarere tværtom.

Niels Duus Nielsen, Mads Kjærgård, Flemming Berger, Carsten Svendsen, Holger Nielsen, Johnny Christiansen, Arne Albatros Olsen, Anders Graae, John Andersen, Jan Weber Fritsbøger, Bo Kelting, Lars Løfgren, Alvin Jensen, Mikkel Zess, Trond Meiring og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Utroligt Gøttske - som du kan dreje tingene - Jeg troede faktisk Tyskland,Frankrig,Italien,Grækenland,Tjekkiet og Ungarn er enige om et udvidet samarbejde med Kina i fremtiden - om klima og samhandel gennem feks. den nye silkevej. Forresten er "kommisionen" ikke enig i det der kommer fra de par kommisærer der bliver nævnt i artiklen.

Kjeld Jensen, Niels Duus Nielsen, Holger Nielsen, Anders Graae, John Andersen, Jan Weber Fritsbøger og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Det der ud til at Klimakampen eller som jeg hellere vil kalde det Eksistenskampen for et habitat der kan bruges af Homo Sapiens er rykket i baggrunden på redaktionen af denne kloge avis.

Arne Albatros Olsen, Torben Bruhn Andersen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

I Kina griner de fortsat over, at vesten sendte hele sin produktion til Kina og dermed hele vestens teknologiske viden og innovation. Teknisk knowhow skabt gennem årtiers hård arbejde blev foræret væk til kineserne. For vi, vesten, skulle for fremtiden leve af viden og et højt udviklet samfund. Og så kunne dem som kan producere bedst, underforstået billigst, jo så gøre dette. Og fattige kinesere har jo været vant til at stå til rådighed i århundrede. Troede vesten da virklige kineserne ville vedblive med det?

Siden murens fald har vesten udført den ene tåbelighed efter den anden uden ende. Startende med at erklære sig som vinder af den kolde krig og dermed ydmyge Rusland og Kina frem for at tilbyde ligeværdigt samarbejde. Det seneste skud har så været at undervurdere kineserne i deres vilje og evne til at udvikle deres land.

Hvad bliver mon den næste tåbelighed vesten finder på? Ja, det kan man jo nærmest bare vente på med den lange "tradition" på området. Men der er vel ingen, som tror verden bare sådan glemme dårlig opførelse. I Vietnam der der forsat 1000 vis af vietnamesere som konsekvens af krigen med USA grundet enorme mængder af ueksploderede bomber. Det samme gælder Laos, hvor USA smed koloenorme mængder af bomber bare for at afskære forsyninger til Vietnam. Hvis det var dine og mine børn, som blev sprængt i småstykker eller lemlæstet af bomber i 1.000 vis hvert år ville hverken du eller jeg sikkert bare ikke lige glemme dette.

Lillian Larsen, Tommy Clausen, Niels Duus Nielsen, Flemming Haagensen, Flemming Berger, Chris Ru Brix, Carsten Svendsen, P.G. Olsen, Mads Greve Haaning, Holger Nielsen, Viggo Okholm, Jane Doe, Arne Albatros Olsen, Ervin Lazar, Bjarne Jensen, Torben Bruhn Andersen, Kent Bajer, Poul Simonsen, Anders Graae, Ete Forchhammer , Torben K L Jensen, Jan Jensen, Jan Weber Fritsbøger, Alvin Jensen og Mikkel Zess anbefalede denne kommentar

Jeg synes Information og EU-kommisionen skulle skabe noget transparens. Det her lugter meget af parløb med Trump og det tidsmæssige sammenfald finder jeg betænkeligt. Er denne artikel andet end propaganda og mudderkastning?

PS: Jeg kan ikke læse kinesisk. Hvad dokumenterer billedet af den kinesiske plakat?

Kjeld Jensen, Flemming Berger, Karsten Nielsen, Poul Simonsen, Anders Graae, John Andersen, Torben K L Jensen, Jan Jensen og Jan Weber Fritsbøger anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

Kina i dag er omtrent hvordan Danmark ville se ud hvis Stram Kurs sad alene på magten:

https://thediplomat.com/2018/10/chinas-diplomacy-has-a-monster-in-its-cl...

Og man "danner ikke parløb med USA" fordi man er i stand til at identificerer at der faktisk findes fuldstændig objektivt værrere, mere nationalistiske, mere undertrykkende lande i verden. Ideen om at "enten er i med os eller imod os" er stadigvæk en åndssvag måde at tænke på og italesætte stormagtspolitik rundt om i verden på.

Og hvor fører den slags ultra-nationalisme som regel hen? Til et ønske om mere "lebensraum":

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/06/12/china-annexes-60-square-km-i...

https://www.bbc.com/news/world-asia-52606774

Tommy Clausen, René Arestrup, Flemming Haagensen, Holger Nielsen og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar
Jan Weber Fritsbøger

når USA siger hop så hopper Danmark, men nej der er da ikke tale om parløb, bare om at USA bestemmer, og måske er der faktisk misinformation fra både kina og rusland, og måske er den et forsøg på modvægt til massiv amerikansk minsinformation OM og imod kina og rusland, lidt som når slagsbroderen begrundet et slagsmål med " det hele begyndte fordi han slog igen"

Niels Duus Nielsen, Mads Kjærgård, Flemming Berger, Holger Nielsen, Poul Simonsen, Anders Graae, John Andersen og Jan Jensen anbefalede denne kommentar

Kunne man ikke sammenligne disse påvirkningskampagner og spredninger af falske nyheder til coronaen og andre virusangreb.

Nogle gange vinder virussen og påvirkningskampagnerne over imunforsvaret, og vi springer alle ud som soldat, og ender i Irak gennemfører husundersøgelser, bomber og sender folk på flugt. Og selv når vi hører at hele setuppet var løgn, må vi stive os af med, at det nok var godt for et eller andet.

Andre gange udligner imunforsvaret tidligt virusangrebet, og de hvide blodlegmer fakta tjekker og lærer os "at det amerikanske militær har opfundet coronaen", er falsk, hvad der vel også burde være folks første instinkt.

Ofte er det dog sådan at et virusangreb får imunforsvaret til at flippe helt ud, og vi ender langvarigt i en seng på hospitalet, hvor vi ikke kan have en samtale uden at vi bliver advaret mod at russerne, eller kineserne står bag. Så vi har at holde kæft,makke ret og acceptere censur. Der har ikke været en demonstration i vesten som ikke er blevet sat i forbindelse med misinformation. Fra Brexit og frem, er der kun valghandlinger hvor vælgere kan vælge "forkert". Og det er jo bekvemme forklaring for dem som har sendt millioner af folks jobs til.....Kina.

Kom nu med den vaccine........

Niels Duus Nielsen, John Andersen og Lene Krathmann Pedersen anbefalede denne kommentar

Det er da opløftende at europæere tør kritisere Kina .
Det er da beskæmmende at dansk politi sættes ind for at fravriste demonstranters Tibet flag bare fordi der er en kendt kineser i landet.
Dejligt hvis vi ender med at producere mere lokalt.
Arbejde til almindelige mennesker uden uni. Uddannelser.

Kent Bajer, Flemming Haagensen, Bjarne Jensen, Carsten Svendsen, P.G. Olsen, Mads Greve Haaning og Torben Lindegaard anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

@Jan Weber Fritsbøger
Din logik er baseret på at den eneste grund til at man kan være imod Kina, er fordi USA er det. Altså at ingen "reelt" har - eller kan have - en legitim og selvstændig kritik imod én stormagt, fordi man med sin kritik kan associeres til at være på samme side som den anden stormagt. Det betyder selvfølgelig ikke noget at associationen ikke foregår i andres hovede end dit eget.

"If you're not with us, you're against us"...som sagt, den form for logik er ikke blevet mere fornuftig med årene.

René Arestrup, Finn Sørensen, Carsten Hansen, John Andersen, Torben K L Jensen, Jan Kauffmann og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar
Viggo Okholm

Vi mere almindelige mennesker er lidt magtesløse i det spil der foregår stormagterne og Europas "smørhul" imellem.
Ingen ved helt hvad disse skøre og begærlige (undskyld) magthavere reelt tænke ri deres selvhøjtidelighed tænker.
Jeg er ikke i tvivl om at vi skal have modet til at kritisere mod øst,men helst i en tone af dialog med
et forsøg på at forstå deres bevæggrunde.
Men i min optik skal vi altså også igang med frigørelsen fra USA og deres retorik og selvfølgelig ud fra samme menneskesyn som vi møder dem mod øst med.
Coronaen har sat nye pejlemærker og tydelig vist at vi intet e ruden hinanden og meget tragisk at de "store" vælger at give hinanden skylden..
Vi kan vel sige at muligheder for information mennesker imellem aldrig har været større og samtidig kræve rde t umådelig meget af hver enkelt at holde både hovedet koldt og hjertet varmt. Under alle omstændigheder skal vi undlade fjendebilleder i så høj grad som muligt,hvis mennesket skal overleve som såkaldt humane individer og og gøre alt hvad der er godt og :"gør intet ondt"

Niels Duus Nielsen, Jan Weber Fritsbøger, Carsten Hansen, John Andersen og Lisbeth Glud anbefalede denne kommentar
Tage Vosbein

Plakaten:
"Tak for at du kæmpede i fællesskab"

Niels Duus Nielsen, Flemming Berger, Claus Mortensen, Mikkel Zess, Torben K L Jensen og Bjørn Pedersen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Lad os nu bare komme i gang med at kritisere Kina godt og grundigt.
Det skal jo ikke forhindre rationelle mennesker at kritisere USA også.

Lad os aldrig forfalde til "Min fjendes fjende er min ven" - flosklen.

Niels Duus Nielsen, Bjørn Pedersen, Viggo Okholm og Jan Weber Fritsbøger anbefalede denne kommentar
Jan Weber Fritsbøger

Bjørn du mistolker mit indlæg og sikkert helt bevidst, du digter hvad min logik er og du er fuldstændig på vildspor.
jeg er imod alle magter uanset det ideologiske grundlag, og jo større disse magter er jo mere problematisk er det, for mig er det ideelle samfund baseret på en kultur hvor alle har indflydelse og ingen har magt, for magt er jo en form for undertrykkelse / overgreb,
men både Kina og Rusland er jo myg i sammenligning med USA, og jeg er slet ikke i tvivl om at dette også gælder misinformation, og så bør man vel først og fremmest kritisere den kultur man selv er en del af, simpelthen fordi det kan nytte,
at kritisere andre kulturer er ikke særligt nyttigt da det bare understøtter fjendebilleder og dæmonisering, og desuden er man jo ikke ligefrem ekspert i hvad der reelt foregår i fremmede kulturer, da den information som er tilgængelig kan tænkes at være forsøg på at skabe fjender.

Jan Weber Fritsbøger

er der nogen som har overvejet hvor mange film og serier fra pentagon, øhh ups hollywood, der ikke handler om at våben og vold er den logiske og rigtige løsning på alle problemer og konflikter ?

og har andre end mig lagt mærke til at vi tæppebombarderes med ideen om at vækst er et entydigt gode, selvom overfloden og overforbruget er et af verdens rigtig store problemer, vækst burde kun øge forbruget for dem som lider materiel nød, og aldeles ikke alle dem som allerede har et ekstremt overforbrug,
med andre ord væksten i økonomien bør stoppe helt, og i stedet bør der arbejdes på en mere retfærdig fordeling af "kagen"

Niels Duus Nielsen, Peter Beck-Lauritzen, Viggo Okholm og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Jan Weber Fritsbøger

viggo alle "stormagter" er giftige, og enhver som kan se virkeligheden ved at USA er helt i særklasse mår det handler om at udøve magt, men du tror måske ligefrem på løgnen om det gode og velmenende USA ?

Niels Duus Nielsen, Viggo Okholm og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

Vi har beviser siger EU-kommisionen. Har været rundt på flere af kommisionens hjemmesider. Ingen steder findes beviserne. Ligesom med Trumps 'beviser' på hemmelige Corona-laboratorier. De kommer aldrig for dagen. Kineserne er skurken. Og EU forsøger at optræde som det Samelende Midtpunkt fri for særinteresser, uden for ideologisk rækkevisse. Kort sagt: Objektive, troværdige, ugennyttige.

Bjørn Pedersen

@Jan Weber Fritsbøger
Hvis du ikke mener at det er "nyttigt", og at det ligefrem er - bevares - "dæmoniserende" at kritisere andre kulturer, bør du vel heller ikke kritisere noget som helst ved USA?

Og jeg er kun glad for at skabe et "fjendebillede" af Kina. De er vor tids Nazityskland bare med langt størrere økonomisk og derfor politisk magt. At lade som om at "begge sider", Kina og USA, er "lige gode om" nationalisme, racisme, eller for den sags skyld imperialisme er simpelthen absurd. Kina har tusinder af års imperialisme på bagen, deres racisme mod afrikanere i det moderne Kina (i Guangzhou) er langt værrere end noget som helst præsteret af amerikanske hvide betjente, de er aktivt i gang med etnisk udrensning af tibetanere og uyghurer, der eksisterer ikke skyggen demokrati eller frihed i landet, kun en sygelig grad af social kontrol, og hvor Kommunistpartiet har udviklet sig til et aristokratisk system baseret på nepotisme og korruption.

At påstå at Kina er "myg" ved siden af USA når det kommer til overgreb og undertrykkelse er udtryk for at du er fuldstændig absurd og selektivt, døv, stum og blind overfor alt der har med Kina at gøre.
Du tænker sikkert at når de amerikanske medier meddeler at amerikanske soldater begik overgreb på fanger i Abu Ghraib, og de kinesiske medier ikke meddeler noget om at der bliver begået overgreb og undertrykkelse mod etniske og indvandrings-minoriteter i Kina, jamen... så må det jo være fordi at der ikke foregår den slags i Kina.

Og du nævner at Hollywood sponsoreres af Pentagon. I disse tider sponsoreres de nok snarere af Kina, du. Men hvis du vil nyde Kinas svar på Top Gun/Rambo filmene kan jeg anbefale "Wolf Warrior", 1 og 2.

René Arestrup, Flemming Haagensen, Finn Sørensen og Chris Ru Brix anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Bare det at der i USA til stadighed henrettes mennesker, har gjort at jeg længe har betragtet landet som en "Failed State". Ingen civiliserede lande bør ty til dødsstraf.
Kina overgår dog (sandsynligvis) alle i stor skala.

https://globalnyt.dk/content/amnesty-stort-fald-i-antal-henrettelser

En nation med så blodige hænder i forhold til egen befolkning indbyder ikke til megen støtte eller tiltro.
Der står helt frit at kritisere Kina uden blusel; Helt uden absolut at skulle blande andre nationer ind i det.

jens christian jacobsen

@Bjørn Pedersen. Du skriver gudhjælpemig: 'At påstå at Kina er "myg" ved siden af USA når det kommer til overgreb og undertrykkelse er udtryk for at du er fuldstændig absurd og selektivt, døv, stum og blind overfor alt der har med Kina at gøre.'
Jeg håber du bliver udelukket fra dette forrum. Din tone er uforskammet grov, nedladende og stigmatiserende overfor en anden der er uenig med dig. Og nu vi er ved det du skriver:
1. de - kineserne - er aktivt i gang med etnisk udrensning af tibetanere og uyghurer. Hvor, hvordan, hvem?? Uafhængige rapporter?
2. Kina har tusinder af års imperialisme på bagen - forklar, tak.
3. deres racisme mod afrikanere i det moderne Kina (i Guangzhou) - Afrikanere? Hvem er de uafhængige iagttagere?
4. er langt værrere end noget som helst præsteret af amerikanske hvide betjente.
Pærer og bananer - men sådan fungere det jo i dit amerikanske AGITPROP-univers.

Jan Weber Fritsbøger og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Viggo Okholm

Jan:
Jeg er så mænd ikke så uenig, men at Kina skulle være ren,tvivler jeg så på og ja bemærkningen var lidt drilleri! Ok måske forkert om et alvorligt emne.

Bjørn Pedersen

@jens christian jacobsen
Når jeg læser hvad du ellers skriver i dit indlæg, er jeg sådan set bedøvende ligeglad med din tåbelige karakteristik af mig som "uforskammet grov, nedladende og stigmatiserende". At skrive at nogen opfører sig som om at de er selektivt stumme, blinde og døve overfor et andet lands undertrykkelse, er der intet "uforskammet" i når det er præcist det de gør.

1. Seriøst? https://www.hrw.org/report/2018/09/09/eradicating-ideological-viruses/ch...

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-50511063

https://www.aljazeera.com/news/2018/11/uninvited-guests-watch-china-uigh...

https://www.hrw.org/news/2018/10/30/china-new-political-requirements-tib...

https://www.theatlantic.com/china/archive/2013/12/tibets-tense-new-reali...

Men...lad mig gætte, det er først rigtigt "uafhængige" medier, når de skriver at "..men USA er ligeså slemme"?

2. Er det vitterligt nødvendigt at forklare dig at Kina ikke er opstået som stat og nation i løbet af blot de sidste par år, eller århundreders tid? De har i deres levetid underkastet sig Vietnam, Tibet, Korea og store dele af Centralasien (kongedømmer og nomadestater der ikke eksisterer længere).

3. https://www.africanews.com/2020/04/23/african-students-decry-covid-19-bi...
https://www.aljazeera.com/news/2020/04/african-china-coronavirus-racism-...

"Uafhængigt" nok? Eller ønsker du måske at jeg linker til sputniknews? Eller RT? Det kan vi godt:
https://www.rt.com/news/406709-racist-chinese-exhibit-black-animals/

4. At smide folk ud af deres bolig eller forretning simpelthen fordi man associerer deres hudfarve med coronavirus - og man gør det alene for at give alle andre end én selv ansvaret for coronavirus - , ja, det er en langt, langt mere racistisk tilgang til folk med afrikanske træk end det man ser i USA.

jens christian jacobsen

@LilleBjørn: Nej dine kilder er partiske internetsider hvis sandhedsværdi kun scorer højt hos dig og dem der er enige med dig. Nyhedsmediers sandhedsværdi er ret lav. Vidste du det?
Den eneste interessante er din rt-ference - den kendte jeg ikke. Ellers tror jeg vi to skal fortsætte debatten med mere vægtige forskningsbidrag. Hvis du kan finde dem. Det glæder jeg mig rigtig meget til!!.

Bjørn Pedersen

@jens christian jacobsen
Ja, jeg tænkte nok at jeg vurderede dig korrekt, især dét at det kun er RT referencen, du stolte på. RT er åbenbart din definition på et "uafhængigt" medie. Jeg kan dermed ikke forestille mig at det vil være muligt for mig eller andre at finde "vægtige forskningsbidrag", der møder dine... "høje" krav om kvalitet og "uafhængighed". Du må dog alligevel have en rar tirsdag og husk at drikke rigeligt med vand... JuniorJens. xD

Jan Weber Fritsbøger

Bjørn, debat bliver nærmest dum og meningsløs når man digter sin opponents meninger, jeg har jo ikke skrevet at kritik af andre kulturer ikke er nyttigt, jeg skrev at det var mere nyttigt at kritisere egen kultur, og man er da vist selektivt blind hvis man ikke kan opfatte vores kultur som lig den amerikanske, de har samme oprindelse og samme fejl, altså kritiserer jeg egen kultur når jeg er kritisk overfor USA,
og så viser du et klassisk eksempel på overføring, for alt det du siger om Kina passer jo langt langt bedre på vestlig kultur, lige bortset fra alderen,
og du er tydeligvis slet ikke bevidst om at din mening om Kina er præget af fjendebilleder og dæmonisering, ( og dit eget had ! ) og din mening om vesten / USA omvendt præget af selvforherligelse, du har med andre ord et noget forvrænget billede af den verden du lever i, og kan slet ikke se at jeg er en hel del mere objektiv, men den slags er jo helt normalt,
og det er jo helt faktuelt korrekt når jeg kalder Kina en myg sammenlignet med USA /( NATO ), i hvert fald hvis man ser på militæret og især militærbudgettet, for hvis man laver en liste over de største militærbudgetter i verden så er USAs større end de 6 næste på listen er tilsammen ??? og dertil skal så tillægges resten af NATO som også er aktive deltagere i amerikansk aggression af og til,
og jeg har jo på ingen måde frikendt Kina som undertrykker eller antydet at der intet er at kritisere i Kina, og heller ikke på nogen måde frikendt Rusland , men jeg har været både i Rusland Kina og USA, og har oplevet befolkningerne, og jeg vil selvfølgelig ikke gøre mig til ekspert men mit umiddelbare indtryk var faktisk at den kinesiske befolkning virkede som de mest glade og de mest gæstfri, men måske mest fordi jeg i Kina hele tiden blev genkendt som en fremmed, ( jeg havde nærmest stjernestatus ;o) ) men det mest kolde psykiske miljø var altså i USA, selvom jeg også mødte rigtig dejlige mennesker der, men der var også åbenlyst fascistoide individer, det var tydeligt at man i USA kunne blive accepteret, selv om man var rendyrket usympatisk, og så mødte jeg selvfølgelig også en masse pseudo-religiøst hykleri, især i salt lake city, ( mormonernes højborg )

jens christian jacobsen

@Bjørn: Nu kører det helt af banen for dig. Det eneste overraskende ved RT-referencen var at jeg ikke kendte indholdet. For nu at afslutte vores håbløse dialog så brug ferien til at læse fx
Roberts, Sean R. 2018a. ‘The Biopolitics of China’s “War on Terror” and the Exclusion of the Uyghurs.’ Critical Asian Studies 50, no. 2: 232–58.
Roberts, Sean. 2018b. ‘The Narrative of Uyghur Terrorism and the Self-Fulfilling Prophecy of Uyghur Militancy.’ In Terrorism and Counter-Terrorism in China, edited by Michael Clarke, 99–128. Oxford: Oxford University Press.
Sémelin, Jacques. 2007. Purify and Destroy: The Political Uses of Massacre and Genocide. New York, NY: Columbia University Press
Zenz, Adrian. 2019. ‘Beyond the Camps: Beijing’s Long-Term Scheme of Coercive Labor, Poverty Alleviation and Social Control in Xinjiang.’ Journal of Political Risk 7, no. 12

Flere udmærkede titler haves...

Bjørn Pedersen

@Jan Weber Fritsbøger
Effektiv politisk kritik og kulturkritik er rigtig nok oftest den der kommer indefra. Enig. Men en intern kulturbevægelse kan netop være inspireret af røster udefra. F.eks vores eget demokratis tankegods opstod jo ikke i Danmark. Er fuldstændig uenig med dig i, at amerikanere deler kultur med os. "Vestlig" er ikke en kultur, og slet ikke én kultur. Og amerikanerne bevæger sig længere og længere væk fra det man længe har associeret med "vestlige værdier", især når det kommer til at se en værdi i ikke bare uddannelse, men også dannelse.

At kinesere kan være glade og gæstfrie er faktisk ikke så stort et modsætningsforhold til det at være ultranationalistisk og racistisk, som du måske tror. Idet kinesere er mennesker, er også de mennesker med flere facetter end bare "farlig fremmed" eller "gæstfri indfødt". Og den grimme hypernationalisme, hvor kinesere chikanere hinanden og hvem de end kan møde af fremmede online eller i rejser, får jo varm opbakning fra Xi og selv højstående kinesiske diplomater. Kina og kinesere i dag er ikke det Kina og kinesere, der har eksisteret i tusinder af år. Kritik af Kina og kinesere er ikke mere "dæmoniserende" end en kritik af Nazityskland, og tyskernes villighed til at tolerere og deltage i det nazistiske regimes krige og uhyrligheder, ville være i midt til slutningen af 1930'erne. At de kinesiske myndigheder smider afrikanere på gaden fordi nogen (andre end dem selv) jo skal tage skylden for COVID-19, er politik.

Du har ret i at Kina ikke er militært så stærkt som USA. Men USA har ikke brugt deres militær til at erobre andre landes territore for så at indlemme det i deres eget siden afslutningen på 2. verdenskrig.. Det har Rusland gjort to gange indenfor lidt mere end et årti, og det er Kina åbenbart i færd med at gøre netop nu mod Indien. Kina behøver ikke at være ligeså mægtig som USA for at kunne tage indisk territorie fra dem. Man skal forholde sig til Kina som det de er: En supermagt. Akkurat ligesom fremmede statsledere i disse dage kritiserer det amerikanske statsudenhoved, skal man forholde sig til den kinesiske ditto. Uanset hvem der har et overherredømme, eller er ved at bygge det, skal de behandles akkurat ligesom alle de stormagter der kom før dem. Deres magt påvirker hele verden.

Så m.a.o.: Når kinesere er verdens anden supermagt, giver det ikke politisk eller kulturel mening at tro at man primært bør fokusere på at ændre sin egen lille danske eller endda vestlige verden. Vi er nemlig ikke de eneste der former den. Akkurat ligesom dansk kultur ikke kun er formet af os selv, den er - selv hvis amerikanerne ikke aktivt deltager deri - formet af amerikansk kultur eller rettere hvordan vi forholder os til amerikansk kultur/historie/samfund. Og det kræver en stillingtagen.

Carsten Hansen

For mig at se så er spørgsmålet om hvilken nation der er den slemmeste irrelevant.
Og den mindste antydning af at folk mener, at det at den ene nation er knap så slem som den anden betyder at den mindst slemme er god, kan få mine øjne i himmelretning.

Denne tråd handler om Kina og det er trættende at visse personer øjeblikkeligt drejer det hele over på USA.(Allerde indlæg 1) og noget sådant straks anbefales af den sædvanlige skare.
Dette er næsten rast rutine, selv om der er masser af tråde hvor man kan rette sin helt berettigede kritik af USA.
Kunne man overveje at holde sig til trådenes kontekst fremover og gemme sit had til USA til de tråde der handler om USA ? Eller er man af den opfattelse at USA er skyld i samtlige ulykker i verden og havde USA holdt den isolationistiske retning frem til i dag, så havde der ikke været 1 eneste problem i verden ?.