Nyhed
Læsetid: 3 min.

Ny rapport: Klimakampen behøver et indgreb mod reklamer

Reklamebranchen fremmer materialisme og forbrugerisme og skader indsatsen mod klimakrisen ved sin markedsføring af klimaskadelige produkter, konkluderer en ny undersøgelse
»Der findes tilstrækkelig med veletableret empiri, som støtter vores konklusion om, at reklameindustrien indirekte bidrager til at forvolde skader på klima og miljø,« hedder det i den nye undersøgelse, der skyder på reklamebranchen og kommercielle fænomener som Black Friday.

»Der findes tilstrækkelig med veletableret empiri, som støtter vores konklusion om, at reklameindustrien indirekte bidrager til at forvolde skader på klima og miljø,« hedder det i den nye undersøgelse, der skyder på reklamebranchen og kommercielle fænomener som Black Friday.

Hannah McKay

Udland
30. november 2020

Reklameindustrien må underlægges en skrappere kontrol og regulering med henblik på at mindske dens skadelige aftryk på klimaet. Sådan lyder konklusionen på en rapport, hvis udgivelse var timet til at falde sammen med den internationale udsalgsdag Black Friday, hvor forbrugere verden over igen i år brugte milliardsummer på nedsatte varer.

Rapporten, som er bestilt af tænketanken New Weather Institute og ngo’en We are Possible, undersøger, hvordan reklameindustrien indirekte bidrager til klimaforandringer og økologisk krise.

Forskerne bag rapporten siger, at reklamebranchens promoveringer af forbrugerisme og materialisme og rolle i at fremme salg af for eksempel oksekød, tobak, forurenende SUV’er og flyrejser, indgår i denne indirekte rolle.

 

Få overblik og analyser af vor tids største og vigtigste begivenheder.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

»Samtidig skal vi i vores branche sørge for, at vores aktiviteter får en reel nuleffekt, og derfor har vi lanceret handlingsplanen Ad Net Zero for at reducere kulstofpåvirkningen ved udvikling, produktion og distribution af reklame til netto nul ved udgangen af 2030. Vores plan omfatter også en målsætning om at tilskynde annoncører og bureauerne til at måle kulstofpåvirkningen ved deres kampagner. Vi ved, at dette er et godt og velafprøvet første skridt mod mindre udledende praksisser.«

Der er bare ikke mere tid til gamle metoder og 'første skridt' i nye flotte reklameindpakninger.
Det er nu.
Slut med reklamer.

Jan Fritsbøger, Estermarie Mandelquist, søren ploug, Benta Victoria Gunnlögsson, Mette Johansson, Klaus Lundahl Engelholt, Carsten Munk, Niels-Simon Larsen, Steen K Petersen, Hans Larsen, Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen og Marie Vibe anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Reklamer har altid været skadelige, så det er ikke noget nyt. Modsat har et blad som Samvirke givet forbrugeroplysning om varer.
Nu er vi så kommet til det punkt, vi hele tiden har bevæget os frem imod, og hvor er det så en skam, at man ikke må lokke befolkningen i fordærv mere. Mon ikke de dygtige folk finder på noget andet, for meningen kan vel ikke være, at vi skal gå ned i ydeevne og blive fattigere, vel? Vi skal stadig være forrest i konkurrencen. Det kan så betyde, at vi skal gå forrest i at opføre os ordentligt, men det er der ingen penge i, og så står vi i et dilemma. Her må reklamen også gå forrest og fortælle os, at vi ikke må falde for reklamer.
Lige siden 60’erne har vi tordnet mod reklamer. Her 60 år efter får vi endelig ret, men det er en sørgelig sejr at stå på kanten af afgrunden og have ret.

Jan Fritsbøger, Estermarie Mandelquist, Ete Forchhammer , Jeppe Lindholm, søren ploug, Benta Victoria Gunnlögsson, Carsten Munk og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Tænk, at der skal en rapport til at konkludere det indlysende...

Estermarie Mandelquist, Ete Forchhammer , Jeppe Lindholm, Niels-Simon Larsen, Mogens Holme, Carsten Munk, Daniel Joelsen, Hannibal Knudsen og Torsten Jacobsen anbefalede denne kommentar

Noget så unødvendigt og overflødigt for samfundet - det gør kun skade. Forbyd skidtet!

Jan Fritsbøger, Niels-Simon Larsen, Karsten Nielsen, søren ploug og Mogens Holme anbefalede denne kommentar

Reklame er en dereguleret kapitalismes forlængede arm. Lige som krig er politikkens forlængede arm.

Den største katastrofe for miljø og livskvalitet i menneskelighedens historie er den deregulerede kapitalisme, som Ronald Reagan satte i luften i starten af 80'erne godt ledt på vej og kontrolleret af de store amerikanske finanshuse, som styrede og instruerede en skuespiller til perfektion.

Et opgør med den deregulerede kapitalisme er første skridt mod en redning af den blå planet inden den bliver grå.

Jan Fritsbøger og Estermarie Mandelquist anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

I vor iver efter at få afskaffet reklamer, bør vi huske at der er folk der elsker dem. Ja, suk...
Kunne man mødes på en halvvej ved at ændre "reklamer NEJ tak" til et "reklamer JA tak" - kombineret med en mulighed for sanktion mod dem der ikke respekterer skiltet, fx blandt dem der distribuerer de husstandsomdelte reklamer?

Jan Fritsbøger

et forbud bør straks indføres, og bør gælde alle former, princippet bør være at oplysning om produkter kun må være tilgængelige på internet, og at forbrugeren aktivt selv skal opsøge dem ved at logge ind på markedsføringsplatforme opdelt på brancher så man ikke får det hele hvis man logger ind men kun det man søger, altså ingen automatisk eksponering som man skal takke nej til for at undgå dem.