Nyhed
Læsetid: 3 min.

Ny rapport: Klimakampen behøver et indgreb mod reklamer

Reklamebranchen fremmer materialisme og forbrugerisme og skader indsatsen mod klimakrisen ved sin markedsføring af klimaskadelige produkter, konkluderer en ny undersøgelse
»Der findes tilstrækkelig med veletableret empiri, som støtter vores konklusion om, at reklameindustrien indirekte bidrager til at forvolde skader på klima og miljø,« hedder det i den nye undersøgelse, der skyder på reklamebranchen og kommercielle fænomener som Black Friday.

»Der findes tilstrækkelig med veletableret empiri, som støtter vores konklusion om, at reklameindustrien indirekte bidrager til at forvolde skader på klima og miljø,« hedder det i den nye undersøgelse, der skyder på reklamebranchen og kommercielle fænomener som Black Friday.

Hannah McKay

Udland
30. november 2020

Reklameindustrien må underlægges en skrappere kontrol og regulering med henblik på at mindske dens skadelige aftryk på klimaet. Sådan lyder konklusionen på en rapport, hvis udgivelse var timet til at falde sammen med den internationale udsalgsdag Black Friday, hvor forbrugere verden over igen i år brugte milliardsummer på nedsatte varer.

Rapporten, som er bestilt af tænketanken New Weather Institute og ngo’en We are Possible, undersøger, hvordan reklameindustrien indirekte bidrager til klimaforandringer og økologisk krise.

Forskerne bag rapporten siger, at reklamebranchens promoveringer af forbrugerisme og materialisme og rolle i at fremme salg af for eksempel oksekød, tobak, forurenende SUV’er og flyrejser, indgår i denne indirekte rolle.

Ifølge rapporten er reklamebranchen hidtil gået fri for en nøjere granskning af sit eget særlige bidrag til skadelige klimaforandringer. Tim Kasser, professor emeritus i psykologi ved Knox College i Illinois og medforfatter på rapporten, siger, at der findes omfattende dokumentation for, at en forandring af praksisserne i reklamebranchen vil kunne bane vej for større fremskridt i indsatsen mod klimakrisen og naturforringelser.

»Vi viser i vores undersøgelse, at der findes tilstrækkelig med veletableret empiri, som støtter vores konklusion om, at reklameindustrien indirekte bidrager til at forvolde skader på klima og miljø, når den ansporer os til at dyrke materialistiske værdier og målsætninger om øget forbrug. Det påviser vi med især to produkter som illustrative cases, nemlig oksekød og tobak‚« noterer Kasser i rapporten.

Forskerne har i en metaundersøgelse gransket adskillige undersøgelser, der forbinder eksponering med reklame med øget materialisme. De siger, at en sådan eksponering »øger den værdi, folk tillægger materialistiske værdier og mål«, hvilket igen er forbundet med »negative økologiske holdninger og ikke-bæredygtig adfærd«.

Tilskyndelsen til at arbejde mere for at kunne forbruge mere tilskrives også reklamens magt.

»Reklamer får folk til at lægge større vægt på forbrug af de produkter, de ser præsenteret i reklamer, og mindre vægt på at få mere tid til rådighed for aktiviteter uden for arbejdet,« hedder det i rapporten.

Oksekød og tobak

Industrien ansporer også til køb af produkter, der har en negativ indvirkning på miljøet, såsom oksekød og tobak.

»Talrige undersøgelser viser, at opdræt af kvæg til oksekød er afhængigt af ikke-bæredygtigt vandforbrug og forårsager ødelæggelse af de skove, der skaber levesteder for naturens arter, og binder kulstof og udsender høje niveauer af både drivhusgasser og kemikalier som fosfor og kvælstof, der forårsager en overdreven vækst af alger i vandmasser,« konstaterer rapporten.

Også tobaksproduktion har direkte indvirkning på miljøet.

»Hvert eneste trin i en cigarets produktionscyklus – fra dyrkning af tobak over fremstillingen af cigaretten til rygningen af den og bortskaffelse af asken – er forbundet med specifikke klimatiske og økologiske risici: skovrydning, kemisk forurening af vand og jord, udledning af CO2 og andre skadelige drivhusgasser.«

Kasser siger, at sammenhængen mellem reklame for og forbrug af tobak er stærk nok til at have foranlediget WHO til at opfordre til indførelse af et omfattende forbud mod tobaksreklamer med henblik på at reducere det globale tobaksforbrug.

Stephen Woodford, administrerende direktør i Advertising Association, de britiske reklamebureauers brancheorganisation, vender sig dog imod tanken om et forbud mod reklamer.

»Et forbud mod reklame for visse dele af økonomien kan ikke være svaret. Det vil være mere fornuftigt at presse på for at få gennemført systemiske ændringer i selve den måde, branchen arbejder på. Det er også vigtigt at forstå, at reklameverdenen også selv kan yde et bidrag til klimaindsatsen ved at fremme og tilskynde til hurtige og nødvendige adfærdsændringer,« siger han og tilføjer:

»Samtidig skal vi i vores branche sørge for, at vores aktiviteter får en reel nuleffekt, og derfor har vi lanceret handlingsplanen Ad Net Zero for at reducere kulstofpåvirkningen ved udvikling, produktion og distribution af reklame til netto nul ved udgangen af 2030. Vores plan omfatter også en målsætning om at tilskynde annoncører og bureauerne til at måle kulstofpåvirkningen ved deres kampagner. Vi ved, at dette er et godt og velafprøvet første skridt mod mindre udledende praksisser.«

© The Guardian og Information
Oversat af Niels Ivar Larsen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

»Samtidig skal vi i vores branche sørge for, at vores aktiviteter får en reel nuleffekt, og derfor har vi lanceret handlingsplanen Ad Net Zero for at reducere kulstofpåvirkningen ved udvikling, produktion og distribution af reklame til netto nul ved udgangen af 2030. Vores plan omfatter også en målsætning om at tilskynde annoncører og bureauerne til at måle kulstofpåvirkningen ved deres kampagner. Vi ved, at dette er et godt og velafprøvet første skridt mod mindre udledende praksisser.«

Der er bare ikke mere tid til gamle metoder og 'første skridt' i nye flotte reklameindpakninger.
Det er nu.
Slut med reklamer.

Jan Fritsbøger, Estermarie Mandelquist, søren ploug, Benta Victoria Gunnlögsson, Mette Johansson, Klaus Lundahl Engelholt, Carsten Munk, Niels-Simon Larsen, Steen K Petersen, Hans Larsen, Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen og Marie Vibe anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Reklamer har altid været skadelige, så det er ikke noget nyt. Modsat har et blad som Samvirke givet forbrugeroplysning om varer.
Nu er vi så kommet til det punkt, vi hele tiden har bevæget os frem imod, og hvor er det så en skam, at man ikke må lokke befolkningen i fordærv mere. Mon ikke de dygtige folk finder på noget andet, for meningen kan vel ikke være, at vi skal gå ned i ydeevne og blive fattigere, vel? Vi skal stadig være forrest i konkurrencen. Det kan så betyde, at vi skal gå forrest i at opføre os ordentligt, men det er der ingen penge i, og så står vi i et dilemma. Her må reklamen også gå forrest og fortælle os, at vi ikke må falde for reklamer.
Lige siden 60’erne har vi tordnet mod reklamer. Her 60 år efter får vi endelig ret, men det er en sørgelig sejr at stå på kanten af afgrunden og have ret.

Jan Fritsbøger, Estermarie Mandelquist, Ete Forchhammer , Jeppe Lindholm, søren ploug, Benta Victoria Gunnlögsson, Carsten Munk og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Tænk, at der skal en rapport til at konkludere det indlysende...

Estermarie Mandelquist, Ete Forchhammer , Jeppe Lindholm, Niels-Simon Larsen, Mogens Holme, Carsten Munk, Daniel Joelsen, Hannibal Knudsen og Torsten Jacobsen anbefalede denne kommentar

Noget så unødvendigt og overflødigt for samfundet - det gør kun skade. Forbyd skidtet!

Jan Fritsbøger, Niels-Simon Larsen, Karsten Nielsen, søren ploug og Mogens Holme anbefalede denne kommentar

Reklame er en dereguleret kapitalismes forlængede arm. Lige som krig er politikkens forlængede arm.

Den største katastrofe for miljø og livskvalitet i menneskelighedens historie er den deregulerede kapitalisme, som Ronald Reagan satte i luften i starten af 80'erne godt ledt på vej og kontrolleret af de store amerikanske finanshuse, som styrede og instruerede en skuespiller til perfektion.

Et opgør med den deregulerede kapitalisme er første skridt mod en redning af den blå planet inden den bliver grå.

Jan Fritsbøger og Estermarie Mandelquist anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

I vor iver efter at få afskaffet reklamer, bør vi huske at der er folk der elsker dem. Ja, suk...
Kunne man mødes på en halvvej ved at ændre "reklamer NEJ tak" til et "reklamer JA tak" - kombineret med en mulighed for sanktion mod dem der ikke respekterer skiltet, fx blandt dem der distribuerer de husstandsomdelte reklamer?

Jan Fritsbøger

et forbud bør straks indføres, og bør gælde alle former, princippet bør være at oplysning om produkter kun må være tilgængelige på internet, og at forbrugeren aktivt selv skal opsøge dem ved at logge ind på markedsføringsplatforme opdelt på brancher så man ikke får det hele hvis man logger ind men kun det man søger, altså ingen automatisk eksponering som man skal takke nej til for at undgå dem.