Grøn omstilling i EU
Læsetid: 9 min.

Coronakrisen er en kæmpechance for klimaet. Men milliarderne risikerer at gå til spilde

Milliarderne fra EU’s Genopretningsfond skal især bruges til grøn genopretning. Trods faren for korruption, greenwashing og taltrylleri har Danmark og de andre sparsommelige lande i EU taget fejl, mener økonomer: Det er en stærk chance for grøn vækst
37 procent af midlerne i EU’s Genopretningsfond skal gå til investeringer i møljø- og klimatiltag. Det omhandler blandt blandt andetn grønne brintprojekter, havmølleparker eller ladestandere til elbiler.

37 procent af midlerne i EU’s Genopretningsfond skal gå til investeringer i møljø- og klimatiltag. Det omhandler blandt blandt andetn grønne brintprojekter, havmølleparker eller ladestandere til elbiler.

Henning Bagger

Udland
20. februar 2021

Tag en pandemi. Tag en medfølgende krise i et økonomisk fællesskab. Hæld en klimakrise oveni. Rør godt rundt. Vent et års tid. Og du vil have: EU i år 2021.

»Ja, undskyld, men set i lyset af de mange kriser tog Danmark og de andre lande i ’sparebanden’ åbenlyst fejl sidste år,« siger Stefan Collignon.

Han er professor i økonomisk politik ved Sant’Anna School of Advanced Studies i Pisa, og han er ikke i tvivl: Sydeuropas og især Italiens økonomiske velbefindende er afgørende for EU’s og euroens velbefindende og overlevelse. Og behovet for en ambitiøs grøn omstilling giver sig selv.

»Netop nu skal der skabes milliardstore grønne investeringer på europæisk plan,« siger Stefan Collignon over telefonen fra Paris, hvor han bor.

»Jeg hilser absolut Angela Merkels tyske kovending væk fra sparepolitikken velkommen, og selv om sparebanden fik forhandlet Genopretningsfonden mindre, end EU-Kommissionen ønskede, er det et lykketræf for Europa, at fonden er kommet på benene.«

 

Få overblik og analyser af vor tids største og vigtigste begivenheder.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Jeppe Lindholm

Det kommer an på, hvem der tager roret til at styre verden.

- Blå aggressivitet eller rød medmenneskelighed.

Sidste gang, der var en historisk chance for en bedre verden med Sovjet Unionens sammenbrud og murens fald i 1989 tvang det vestlige blå segment sig frem til rorpinden og iværksatte deres aggressive magt arrogance over for resten af verden.

Søs Jensen, Arne Albatros Olsen, jens christian jacobsen, Susanne Kaspersen og Mogens Kjær anbefalede denne kommentar

Hvis ellers viljen er der til stede, syntes jeg nok, at mulighederne for klima-rigtige ændringer mangfoldige.

- FN forlanger nu, at både biodiversitet, klima og miljø indarbejdes i landenes planer for udvikling.

- Biler kan køre på vådgas - også lastbiler, og vådgas kan man selv producere med solceller og vand.

- Boliger kan gøres til stort set 0-energibrugere.

- Fly er på ved med vådgasmotorere. Forsøgsfly flyver allerede.

- Mærsk søsætter det første container skib til 2.000 store containere der sejler co2-neutralt i 2223. Og når Mærsk kan, kan andre også.

- Mange færger sejler i øvrigt allerede på el eller vådgas.

- Kina har præsenteret et energirigtigt højhastighedstog til mere end 600 km/h, hvor modstanden er så lav, at det kan skubbes frem af blot en menneskehånd.

- Sveriges største energisluger overgår til eget co2-frit energianlæg i 2226, og stiller sin udvikling til rådighed for alle andre energislugere og energiproducenter..

jens christian jacobsen

@ Gert Romme. Gode og gode, grønne eksempler du nævner.
Lidt malurt i bægeret: Den svenske regering overvejer at genåbne Ringhals I pga mangel på energi. Mange andre lande, bl.a. USA er i gang med planer om flere nye og mindre kernekraftværker der kan sikre billig, rigelig og 'grøn' energi.
Biogas til fly (og skibe) er rigtig godt, men kommerciel flytransport udgør i dag bare 2 % af den samlede CO2-udledning. Men lidt har selvfølgelig også ret.
'Når Mærsk kan, kan andre også.' Hmm. Mærks har kapital, en lang investeringshorisont og en meget stor andel af verdenmarkedet for søtransport. Mon mindre rederier har samme kapacitet til grøn omstilling?
'FN forlanger...' Hvad kan FN forlange? Vi har ingen verdensregering så FNs magt er ret begrænset.
osv osv
Ved det lydet dystopisk oven på din optimistiske fremstilling, som jeg selv - ind imellem - bilder mig ind kan dulme nerverne. Jeg håber virkelig du får ret!
Uanset fremskridt for grøn energi

jens christian jacobsen

... der er som flere andre har skrevet et eller andet i vejen med Informations nye digitalisering her i kommentarsporene. Linjer der er slettet, kommer alligevel med, og rettelser kommer ikke med. Irriterende..!

Intet om BCCS eller brint projekter, skønt både brint og biogas kan løbe i projekt gasledninger i Østeuropa.
Vådgas er almindeligvis naturgas med van og kulbrinter, alt fossil energi. Det er jo ikke VE, Gert Romme..

Niels « Gert bruger ordet lidt i flæng - jeg tror, at han her mener (flydende) brint; det er den eneste til fremdrift anvendte gasart, som rimeligvis kan frembringes udelukkende vha. elektricitet og (salt)vand. Eller. Jeg tror da ikke, at man benyttet knaldgas til fremdrift..? :)

Flydende hydrogen kræver et tryk på over 13 bar og lavere temperatur end -240 Celcius, så den er i praksis ikke-håndterbar i transportmidler, desværre..

Men ellers løber brint udmærket i gode pipelines som f.eks. methan gas.