Baggrund
Læsetid: 5 min.

Nyt udspil fra EU-Kommissionen kan føre til tomme flysæder

For at undgå tomme fly på vingerne har flyselskaber siden marts fået suspension fra kravet om at skulle anvende mindst 80 procent af deres tildelte afgangs- og flytidspunkter. EU-Kommissionen vil nu udfase suspenderingen, så selskaberne igen skal anvende 40 procent. Det vil føre til tomme fly i luften, mener Enhedslisten og Greenpeace
Flytrafikken blev mere end halveret i 2020 som følge af COVID-19, viser tal fra Eurocontrol, der er den europæiske organisation for luftfartens sikkerhed.

Flytrafikken blev mere end halveret i 2020 som følge af COVID-19, viser tal fra Eurocontrol, der er den europæiske organisation for luftfartens sikkerhed.

Julie Sebadelha

Udland
8. februar 2021

Spøgelsesfly over Europa, sådan lød den foruroligende melding fra den britiske avis Times of London, der i marts 2020 kunne fortælle, at flere flyselskaber var nødsaget til at sende tomme fly på vingerne.

Det skete som følge af et europæisk regelsæt, den såkaldte slots-forordning, der regulerer, hvilke flyselskaber der må lande på hvilke tidspunkter i de europæiske lufthavne. Slots-forordningen indbefatter blandt andet den såkaldte ’use it or loose it’-regel, der betyder, at flyselskaber skal anvende mindst 80 procent af deres tildelte afgangs- og ankomsttidspunkter, kaldet slots, hvis de vil have garanti om samme kapacitet til næste år.

Som pandemien greb om sig, blev ordningen suspenderet i marts sidste år blandt andet for at sikre, at tomme fly ikke blev sendt på vingerne. Men nu vil EU-Kommissionen indfase suspenderingen, hvis slutdato lige nu er sat til den 27. marts.

Kommissionen foreslår, at flyselskaberne fremover skal anvende mindst 40 procent af deres tildelte slots. Dertil kan kommissionen frem mod 2024 frit justere procentandelen op til de oprindelige 80 procent.

Det vil uden tvivl lede til, at vi igen kommer til at opleve spøgelsesfly over Europa, mener Søren Søndergaard, der er EU-ordfører i Enhedslisten. Han stemte derfor også nej, da Europaudvalget behandlede kommissionens udspil den 15. januar.

Udspillet blev alligevel stemt igennem, hvilket ifølge Søren Søndergaard kan skyldes, at den oprindelige slots-forordning med 80 procent automatisk genindføres, hvis en ny løsning ikke er fundet inden suspensionens udløbsdato.

»Kommissionens forslag er trods alt bedre end den oprindelige forordning, men det er stadig et elendigt forslag. Og fra en miljømæssig vinkel er det bindegalt,« siger Søndergaard.

Virker bøvlet

Flytrafikken blev mere end halveret i 2020 som følge af COVID-19, viser tal fra Eurocontrol, der er den europæiske organisation for luftfartens sikkerhed. Og luftaktiviteten ser ikke ud til at stige lige foreløbig.

»Selv i det mest positive scenarie regner vi ikke med en tilbagevenden til 2019-niveauer før i 2024. Og der er en reel chance for, at det kan tage endnu længere tid, så vi måske skal helt frem til 2029,« har generaldirektør for Eurocontrol Eamonn Brennan udtalt.

Derfor havde det været langt bedre at forlænge den nuværende suspendering, mener Frank Holton, der er direktør i Airport Coordination Denmark, der står for reguleringen af start- og landingstidspunkter i Danmark, Grønland og Island.

Den nye forordning, hvor flyselskaberne skal anvende mindst 40 procent af deres tildelte slots, vil nemlig hurtigt blive lidt »fluffy«, siger Frank Holton, fordi vi i de kommende måneder må forvente flere midlertidige og lokale nedlukninger.

»Det nye oplæg til forordningen vil hurtigt blive alt for diffust, da hver enkelt nye nedlukning vil fremtvinge nye 40-procentsberegninger.«

Skulle lokale nedlukninger, som den vi eksempelvis har set i Storbritannien, dermed være nødvendige, vil disse udgå fra beregningsmodellen. Selv om det er positivt, at EU-Kommissionen har indført et forbehold, hvor uundgåelige nedlukninger fratrækkes i det endelige regnestykke, havde det været noget nemmere at bevare den fulde suspendering, mener Frank Holton.

»Det virker lidt bøvlet rent regnemæssigt, men vi må vente og se, hvad den endelige tekst siger,« siger han.

I Greenpeace har de også svært ved at forstå, hvorfor man ikke blot forlænger suspenderingen af slots-forordningen.

»De grønne organisationer synes, det er fornuftigt. Flybranchen synes, det er fornuftigt, og politikerne synes, det er fornuftigt. Jeg kan slet ikke se, hvad der ligger til hinder her,« siger Helene Hagel, der er klima- og miljøpolitisk leder i Greenpeace.

Helene Hagel mener, at forordningen i stedet burde gøre det forbudt at sende fly uden passagerer i luften.

»Det er jo fuldstændig skørt med de her spøgelsesfly, der skal flyve tomme eller halvtomme rundt,« siger hun og tilføjer, at man bliver nødt til at kigge på, hvilke årsager der ligger til grund for, at tomme fly kan tillades at komme på vingerne.

Det har Søren Søndergaard et bud på. Han mener, at udspillet gør det klart, at EU-Kommissionens udgangspunkt altid er markedet, ikke klimaet.

Derfor frygter han også, at kommissionen vil hæve procentandelen, da udspillet giver dem fri bemyndigelse til at regulere mellem 30 og 70 procent af anvendte slots.

»Selv med neutrale briller på – for nu taler vi slet ikke om problemet med for megen flyvning generelt – så kan man frygte, at kommissionen vil højne procentandelen for at tvinge markedseffekterne igennem,« siger han.

København adskiller sig

I Københavns Lufthavn mener man også, at suspenderingen af slots-forordningen har været fornuftig, skriver Morten Tranberg Mortensen, senior director of Airline Sales and Route Development, i en mail til Information.

»Flyselskaberne har fløjet, når der har været efterspørgsel fra passagererne, og har som følge af suspenderingen ikke været nødsaget til at flyve helt tomme uden passagerer.«

Den danske luftfart har ligesom al international luftaktivitet været særdeles påvirket af effekterne fra COVID-19. Faktisk skal vi helt tilbage til 1970 for at se et lignende aktivitetsniveau i Københavns Lufthavn som det, vi så i 2020. Alligevel er Morten Tranberg Mortensen optimistisk, også hvis EU-Kommissionen får vedtaget en ny ramme for slots-forordningen.

»Danske myndigheder og europæiske institutioner sigter mod, at vi ser en mere normal hverdag, så vi forventer, at en fremtidig brug af 40-procent-slots vil give god mening.«

Morten Tranberg Mortensen tilføjer, at situationen i Københavns Lufthavn adskiller sig fra andre lufthavne, da der i København er tilgængelige slots, hvilket ikke gør sig gældende i eksempelvis Heathrow i London og i Amsterdam.

»I Københavns Lufthavn er det derfor ikke realistisk, at flyselskaberne vil flyve helt tomme fly for at fastholde deres slots

Vanvid

Information beskrev i august, hvordan regeringen sammen med Venstre, De Radikale og De Konservative i sommeren 2020 lavede en redningspakke til indenrigsluftfarten, der betød, at staten opkøbte tomme flysæder for at holde flyselskaber på vingerne.

Støtteordningen fik efterfølgende massiv kritik, og aftalepartierne valgte siden at droppe ordningen, som de også havde svært ved at få godkendt af EU-Kommissionen, der så den som potentielt konkurrenceforvridende.

Derfor forholdt regeringen sig da også kritisk til kommissionens udspil denne gang, som et flertal dog alligevel valgte at stemme igennem, fremgår det af et notat.

Under mødet med Europaudvalget spurgte Søren Søndergaard, hvad den reelle årsag til, at man ikke forlænger suspenderingen, er, da EU-Kommissionens udspil efter hans vurdering er »vanvid.«

Det kunne ingen dog svare på, da både regeringen og flere flyselskaber har fundet suspenderingen fornuftig.

»Jeg tror ikke, du finder ét menneske, som synes, det er en god idé. Men vores erfaring med EU-Kommissionen er, at når det kommer til stykket, så vejer markedet bare mere end klima og miljø,« siger Søren Søndergaard.

Fra EU-Kommissionen lyder det, at man forsøger at balancere mellem klima og støtte til flyselskaberne: 

»Med forslaget forsøger vi at balancere mellem behovet for at støtte luftfartsselskaberne, der fortsat lider under betydelige fald i rejseaktivitet på grund af pandemien, og behovet for at opretholde konkurrence på markedet, sikre effektiv drift af lufthavnene og undgå spøgelsesflyvninger,« udtalte EU’s transportkommissær Adina Vălean i forbindelse med præsentationen af det nye forslag i december.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Peter Beck-Lauritzen

Flyve med tomme fly, for at fastholde "slots"? Galimatias.Bedre med et krav om, at fly skal have 40% belægning, før det må flyve! Flyselskaber støttes med hjælpepakker, personale får lønkompensation, altsammen for at fastholde kapaciteten. Kapaciteten skal understøttes frem til 2024!
Det bliver dyrt for flertallet af skatteborgerne og miljøet, til gunst for politikkere i Bruxelle og de få få erhvervsvirksomheder, der ikke bruger video-konferencer! Kan det være rigtigt?

Klaus Lundahl Engelholt og Mogens Holme anbefalede denne kommentar