Big tech
Læsetid: 7 min.

Showdown mellem techgiganter og gamle medier: Facebook og Australien finder et kompromis

Facebooks australske medieblokade er slut efter justeringer i den medielov, der udløste den i sidste uge. Konflikten mellem de monopolagtige techgiganter og en række regeringer, der også er på vej med ny lovgivning, er nu trådt ind i en ny fase: Få overblikket her
Facebooks australske medieblokade er slut efter justeringer i den medielov, der udløste den i sidste uge. Konflikten mellem de monopolagtige techgiganter og en række regeringer, der også er på vej med ny lovgivning, er nu trådt ind i en ny fase: Få overblikket her

Katrine Bælum

Udland
24. februar 2021

Snart vil australierne igen kunne læse og dele indhold fra australske og internationale medier i deres facebookfeeds, der i de seneste dage har været overtaget af kattevideoer, familiebilleder og corona-konspirationsteoretikere.

Så meget står klart, efter at techgiganten natten til tirsdag kom til fælles forståelse med Australiens regering efter indædt strid om en kommende medielov, der vil pålægge markedsdominerende techgiganter med monopolstilling at betale traditionelle medier kompensationsafgift for genbrug af deres indhold.

Aftalen kom i stand efter 11 timers forhandling mellem Facebook og den australske regering som kulmination på flere dages forbitret tovtrækning. Det skriver avisen Sydney Morning Herald – et af de australske nyhedsmedier, hvis artikler »inden for få dage« igen bliver tilgængelige for deling via Facebook.

 

Få overblik og analyser af vor tids største og vigtigste begivenheder.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Jeg synes faktisk det er en kedelig udvikling at de endte med at indgå forlig om betaling. Dels er det principielt dybt bizart at Facebook skal medierne for indhold som medierne selv lægger op på Facebook. Men i et større perspektiv, så er det moderne medielandskab mere og mere præget af at artikler bliver vinklet til at gøre sig godt på sociale medier. Clickbait overskrifter og kontroversielt indhold med polariserende meninger der kan give masser af "engagement" på de sociale medier.

Hvis der nu blev helt lukket, så blev medierne tvunget til at forbedre deres eget produkt og øge kvaliteten så læserne havde en grund til at gå direkte ind på deres websider - fremfor kun at se det der dukker op på deres feed. Nu er vi desværre tilbage til at meget skal igennem de sociale mediers algoritmer og kursen går mod laveste fællesnævner igen.

Jeg synes, det store problem er, at de ikke betaler skat af deres annonceindtægter i de lande, hvor annoncerne vises. De har tjent deres enorme formuer på at unddrage sig skat, og det bør politikerne først og fremmest gå i gang med.

Per Christiansen

Facebook vandt, facebook bestemmer.

Eva Schwanenflügel

Lige præcis, David Zennaro.
Det problematiserer chefredaktør for Altinget, Jakob Nielsen også i denne artikel:

"Spørgsmålet er selvsagt, hvad Facebook skal have for pengene, hvis de tvinges til at betale medier for helt almindelige opslag. Skal Facebook bestemme mere over, hvad danske medier skriver og deler? Og det spørgsmål leder logisk videre til det næste: nemlig hvordan disse potentielle penge fra Facebook skal fordeles?

Skal pengene gå til de medier, der poster flest opslag? Til dem, der henter flest klik? Eller til de medier, der genererer flest kommentarer og delinger"

"Penge fra facebook kan føre til polarisering af danske medier"
https://www.altinget.dk/artikel/penge-fra-facebook-kan-foere-til-polaris...

Christian Mondrup

Med det forbehold, at jeg for år siden fravalgte sociale medier er det største problem med Facebook og Google for mig at se deres kontrol med indhold. Disse, og vel også andre tilsvarende medier, er kritisk infrastruktur og bør være under demokratisk kontrol. En oplagt mulighed er at EU tager skridt til at etablere public service tilbud til borgerne og dermed modvirke giganternes monpolagtige status.