Big Tech
Læsetid: 5 min.

Strid om australsk medielov: Facebook blokerer medieindhold

Australien vil pålægge internetgiganterne at betale kompensation for spredning af australske mediers indhold på deres platforme, men initiativet vækker voldsom modstand fra Facebook og Google, der frygter, at initiativet kan danne skole
»Facebook har ’unfriendet’ Australien,« udtalte den australske premierminister, Scott Morrison torsdag, efter at Facebook havde lukket af for australske brugeres adgang til australske medier fra Facebooks platform.

»Facebook har ’unfriendet’ Australien,« udtalte den australske premierminister, Scott Morrison torsdag, efter at Facebook havde lukket af for australske brugeres adgang til australske medier fra Facebooks platform.

Udland
19. februar 2021

Facebook har lukket af for australske brugeres adgang til nyhedsmedier fra sin platform. I Australien kunne traditionelle medier som aviser og tv-kanaler fra hele verden torsdag morgen, australsk tid, kun tilgås sporadisk.

Men også den australske vejrtjeneste, ministerielle hjemmesider, oplysningssites med informationer fra myndighederne om coronavirussmitte, diverse hjælpeorganisationer og universitetsmedier måtte se deres facebookprofiler spærret. Derudover kunne hverken brugere i Australien eller resten af verden dele links til australske nyhedsmedier fra deres facebookprofiler.

Facebooks pludselige og omfattende indholdsboykot – en såkaldt ’nuklear option’, er helt uden fortilfælde og har da også fremkaldt betydelig vrede i Australien.

»Facebook har ’unfriendet’ Australien,« udtalte den australske premierminister, Scott Morrison, til den toneangivende broadsheetavis Sydney Morning Herald (som stadig kan læses via internetbrowser).

 

Få overblik og analyser af vor tids største og vigtigste begivenheder.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Krister Meyersahm

Google, Facebook, Twitter og alle andre ”sociale” medier, skal pålægges samme ansvar for udgivelser som dagblade, tv- og radiostationer. Dette, når de formidler masseudgivelser, forstået som udgivelser - alle og enhver kan læse og kommentere. I disse situationer skal der være en ansvarlig redaktion, på samme vilkår, som det kræves af dagblade, gratis aviser, tv- og radiostationer.

Platformsbrugerne skal begrænses i deres udgivelser så disse kun kan læses af de modtagere som afsender specifikt har bestemt skal være modtagere. Altså, på samme måde som det oprindelige email-system eller fysisk omdelte breve er organiseret.

Steen K Petersen, Erik Boye, Torben Arendal og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
Frank Klevenhaus

Hvis så bare der blev betalt skat af annonceindtægterne i de enkelte lande.
Så kunne den skat kanaliseres tilbage til de traditionelle medier. I Danmark gives massiv mediestøtte, for at bevare en hvis mangfoldighed i debatten og opretholde et bredt udbud af medier. Men det er ikke mit indtryk, at skatten betales her.

Per Christiansen

Det sjove er jo, at hvis fjæsbog bliver så sure at de lukker for et land. Nedlægger de jo sig selv ?

Jeppe Lindholm

Selvfølgelig skal Google og Facebook betale for at tjene penge på andre folks arbejde. For det er det de dybest set gør.

Og så betaler de nærmest ikke en gang skat gennem en lang række skatte tekniske fiksfakserier. Asocial , illoyal og usolidarisk overfor samfundet, som overhovedet gør dem mulige.

Håber Google og Facebook bliver så fornærmet at de stoppe alle aktiviteter i EU. Så vil der endelig være rum for at skabe vores egne løsninger og selv tjene milliarderne til vores statskasser til gavn for EU's borgere.

Hverken Google eller Facebook skaber noget, som ikke kan erstattes.

Alvin Jensen, Steen K Petersen, Ruth Sørensen, Bjørn Pedersen og Eva Kjeldsen anbefalede denne kommentar

Sjovt at den tidl DKU'er Stig Kirk Ørskov, nu bestyrer af den største pengetank i den hjemlige medieverden, blive forarget på Facebook.
Da VKLA-regeringen lavede et medieforlig for et par år siden da spillede Danske Medier, - formand Stig Kirk Ørskov, og med Informations direktør i bestyrelsen - en vigtig rolle i stormløbet mod DR. Ørskov og DF havde en fælles fjende: i DR - ikke de tech-giganter, der løb med de fleste annoncekroner.
Ørskov og Danske Medier har ingen grund til at være "rystet" over Facebooks ageren, den er såmænd ikke være end ødelæggelsen af DR og Radio 24/7.

Og Politikens sande ansigt ses i EkstraBladets sex-annoncer, hvor der reklameres med handlede kvinder - det skæpper godt i Politikens pengekasse.
Medieforliget forsømte muligheden for at beskatte tech-giganterne, men det ville hverken Danske Medier eller partierne - det var DR, der skulle ned med nakken.

Derfor skal man heller ikke vente, at DK bliver foregangsland for noget som helst der ligner indgreb mod tech-giganterne. Tværtimod er benovelsen over, at de placerer datacentre her i lande så stor, at skiftende regeringer ikke vil opkræve energiafgifter, og de får sikkert også lov til at slippe billigt i skat.

Der er SÅ meget fake news på facebook og misinformation, "alternative fakta" etc. Det vil være en stor gevinst for journalistik, demokrati og fri presse, folkeoplysning, debat osv., hvis den almindelige borger er tvunget til at finde nyheder hos nyhedsformidlerne dvs f.eks dagbladene, CNN, Danmarks Radio, WHO osv i stedet for at blive fodret med nyheder med tvivlsom oprindelse og som i forvejen er udsøgt efter den holdning, facebook-brugeren/borgerne har i forvejen.

Jeppe Lindholm

Og én ting er stensikkert. Det er altså ikke techgiganterne, som skal styre og kontrollere demokratiet og samfundet på nogen måder. Det er stik modsat. Techgiganterne skal kontrolleres af samfundet og demokratiet. Ikke mindst, så SKAL de betale selskabsskat af deres vilde milliard omsætning de trækker ud af samfundskassen.

Kan de ikke finde ud af det, så skal de hjælpes på vej med en bruttoskat på deres omsætning i hvert enkelt land.