Analyse
Læsetid: 5 min.

Biden presser verdens ledere tilbage i klimakampen

Stats- og regeringschefer på stribe bekræftede deres klimaambitioner på førstedagen af USA’s virtuelle klimatopmøde for verdens ledere. Men det var mere luftige løfter end faste forpligtelser – og er dermed afsæt for en ny offensiv fra de globale klimaaktivister
USA’s nye klimamål – 50-52 procent reduktion i 2030 – er et spring fremad i forhold til målet fra Barack Obamas tid. Men det er ikke fremskridt nok, siger fagfolk. Her ses Joe Biden til det virtuelle klimatopmøde 'Leaders Climate Summit'.

USA’s nye klimamål – 50-52 procent reduktion i 2030 – er et spring fremad i forhold til målet fra Barack Obamas tid. Men det er ikke fremskridt nok, siger fagfolk. Her ses Joe Biden til det virtuelle klimatopmøde 'Leaders Climate Summit'.

POOL / Ritzau Scanpix

Udland
23. april 2021

Der er i sig selv noget bevægende i, at en gammel mand på 78, bedstefar med syv børnebørn og det meste bag sig, kaster sig ud i et frygtindgydende felttog for at omkalfatre selve The American Way of Living og samtidig ansporer resten af verden til at realisere den mest radikale omstilling af samfundene og den globale økonomi i århundreder.

Der er så meget, der kan gå galt undervejs, så megen institutionel og mental træghed, så stærke modvillige kapitalinteresser, så snævre og kortsigtede nationale dagsordner, at chancerne for at lykkes og komme rettidigt i mål er tvivlsomme.

Men ikke desto mindre indleder han altså felttoget, Joe Biden, selvskreven medlem af Bedsteforældrenes Klimaaktion.

 

Få overblik og analyser af vor tids største og vigtigste begivenheder.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Hvor er det dog pænt af Danmarks Naturfredningsforening at de engang imellem beder børnene om at samle skrald op. På den måde lærer de, at de må bruge resten af deres tid på at skulle rydde op efter os, hvis de ellers har lyst til at undgå nedlukning ikke kun af coronaen, men af hele planeten.

John Andersen, Gert Romme og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar
Jacob Schmidt

Jeg ved ikke rigtigt, Kurt Nielsen, men ... mon ikke den tanke Danmarks Naturfredningsforening har haft her, er mere af “opdragende” karakter. “Lad være med at smide skidtet fra jer, fordi I selv kommer til at samle det op igen”. Jeg lærte min børn helt små, at slikpapir og lignende skulle i lommen og ikke på jorden, og når man kom forbi en skraldespand så kunne man tømme lommen der. Den ældste lærer nu sine unger det samme ...
Små skridt bringer dig også nærmere målet.

John Andersen, Kim Houmøller, Ole Svendsen, Gitte Loeyche, erik pedersen og Gert Romme anbefalede denne kommentar

uuuummmmmmm

En østtysk indledning!?

'Der er i sig selv noget bevægende..........'

Rundt om i Europa ser man store detailkæder, bryggerier og andre virksomheder, i deres reklamer bl.a. på TV motiverer til stoppe brug af plastemballage, undlade at smide affald og så videre.

Videre fører flere af disse virksomheder, direkte målrettede kampagner gennem pressen, for at få borgerne til at samle affald op fra kyster, i skove, i bjergene og direkte nede i havet. Nogle opmåler og belønner affaldsopsamling til idrætsforeninger og andre under pressens bevågenhed.

Det skal disse virksomheder have mange tak for, - også selv om de faktisk samtidig får deres virksomhed promoveret i en god sags tjeneste. For jeg tror, at det er på denne måde man ændrer borgernes indstilling.

Nu mangle man blot at de store USA-baserede fast-food-kæder, hvis affald findes overalt. også vil benytte denne form for markedsføring.

John Andersen, Kim Houmøller, Ole Svendsen og erik pedersen anbefalede denne kommentar