Konflikt i Israel
Læsetid: 6 min.

FN’s opfordring til fred i Gaza overdøves fortsat af bomber

Antallet af dræbte i Gazastriben efter israelske luftangreb voksede voldsomt hen over weekenden. FN beskriver situationen som »forfærdende« og opfordrer til, at kamphandlingerne indstilles, men intet tyder på, at hverken Israel eller Hamas er villige til at følge den opfordring foreløbig
Palæstinensere hjælper en såret pige væk fra en ødelagt bygning i Gaza søndag den 16. maj. Mange børn er blevet såret eller dræbt under de voldsomme kampe den seneste uge, og det skabt fordømmelse af Israel fra en række sider.

Palæstinensere hjælper en såret pige væk fra en ødelagt bygning i Gaza søndag den 16. maj. Mange børn er blevet såret eller dræbt under de voldsomme kampe den seneste uge, og det skabt fordømmelse af Israel fra en række sider.

Mahmud Hams

Udland
17. maj 2021

Flere bomber, flere raketangreb og flere døde.

Der er skruet op for en international diplomatisk indsats for at få stoppet de blodige angreb i Gaza og Israel, men hen over weekenden var der ingen tegn på, at konflikten var ved at ebbe ud. Snarere tværtimod.

Israel fortsatte lørdag og søndag en bølge af luftangreb mod adskillige mål i Gazastriben, og mindst 33 palæstinensere blev ifølge lokale sundhedsmyndigheder dræbt natten til søndag i et enkelt angreb. Natten til søndag bombede Israel også en bygning, hvor en topleder fra den militante palæstinensiske gruppe Hamas, Yahya al-Sinwar, boede.

Imens fortsatte Hamas med at affyre raketter mod mål i Israel.

I FN’s Sikkerhedsråd blev der søndag eftermiddag fra flere lande lagt pres på Israel for at nedtrappe konflikten, men i stedet siger premierminister Benjamin Netanyahu, at Israel vil fortsætte sine angreb »så længe, det er nødvendigt«, og et internationalt pres vil formentlig ikke slå ham ud af kurs, da USA’s præsident, Joe Biden, har udtrykt sin »utvetydige« støtte til Israel.

 

Få overblik og analyser af vor tids største og vigtigste begivenheder.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

utroligt at FN stadig tror at Israel lytter til dem.

Mehmet Zeki Ünüvar, Torben K L Jensen, Peter Beck-Lauritzen, Issa Chaaban, Anders Graae, erik pedersen, Jan Fritsbøger, Holger Nielsen, Eva Schwanenflügel, John Andersen, Ninna Maria Slott Andersen og Gert Romme anbefalede denne kommentar
Ninna Maria Slott Andersen

Israel er en bølle og uden for pædagogisk rækkevidde, boykot dem !

Mehmet Zeki Ünüvar, Torben K L Jensen, Peter Beck-Lauritzen, Issa Chaaban, erik pedersen, Jan Fritsbøger, Holger Nielsen, Gert Romme, Eva Schwanenflügel, Anders Graae, Søren Bro og John Andersen anbefalede denne kommentar
John Andersen

Et af de mest afskyelige aspekter af Naziregimet var, da staten misbrugte lovgivningen til at konfiskere jødiske ejendomme og værdier i Nazi Tyskland. Nu gentager historien sig i Israel med konfiskation af palæstinensiske ejendomme. En Israels dommer har dømt at nogle ejendomme som bevisligt har tilhørt arabiske familier i mere end 100 år skal konfiskeres, efter en ny israelsk lov, og overdrages til jøder. Hvorfor er den frie verden indforstået med denne åbenlyse uretfærdighed, uden protester? Hvordan kan vi fortsætte med at støtte et såkaldt demokrati når det opfører sig så diktatorisk ? Gælder menneskerettigheder ikke for palæstinenser?

Mehmet Zeki Ünüvar, Torben K L Jensen, Peter Beck-Lauritzen, Issa Chaaban, erik pedersen, Pietro Cini, Jan Fritsbøger, Nike Forsander Lorentsen, Holger Nielsen, Gert Romme, Ninna Maria Slott Andersen, Eva Schwanenflügel og Søren Bro anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

I Gaza er der også blevet bombet et mediehus med bl.a. et medie fra USA. Israel siger at det var fordi Hamas brugte bygningen. Det siger medierne der havde til huse i bygningen dog at Hamas ikke gjorder - de mener mere at bygningen blev bombet fordi Israels regering ikke ønskede rapporter og billeder fra Gaza.

Mehmet Zeki Ünüvar, Torben K L Jensen, Peter Beck-Lauritzen, erik pedersen, Jan Fritsbøger, John Andersen, Holger Nielsen, Jesper Andersson , Gert Romme, Ninna Maria Slott Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jesper Andersson

Ninna jeg er slet ikke uenig, men sig det offentligt og se nazikortet blive smidt på under 5 sekunder fra enten Israels side, nogle jøders side eller dele af højrefløjen som nærmest blindt støtter Israel.

Det er desværre konsekvensen af når Israel konstant siger at det er antisemitisk at kritisere deres land. Det gør at jøder udenfor Israel desværre bliver gjort til tider uretmæssigt ansvarlige for regimets gøren og laden.
Men omvendt så kan man heller ikke sige A uden også at sige B hvis man som nogle dansker jøder også gør ( ved godt det slet ikke er alle) altid sætter lighedstegn med kritik af Israel og antisemitisme så sætter de også sig selv i en position hvor jeg ikke mener de har ret til at brokke sig over at blive ansvarlige for Israels politik. Man kan ikke sige A uden at sige B her.

Når Israel på så konsekvent blæser på så store dele af verdenssamfundets holdning så skal de ikke forvente at andre tager imod dem med åbne arme. Respekt er gensidigt, og måske bør der også komme noget selvrefleksion ind her. Hvis store dele af verden reagerer så vredt kunne det måske være at der er noget om kritikken og at de også selv kan tage fejl. Vildt at de har den attitude at det slet ikke er dem selv der kan være noget i vejen med, men hele verden som tager fejl og bare er antisemitter fordi de reagerer imod krigsforbrydelser.
Problemet virker også til at være en ekstrem sociale kontrol og elementer at stammekultur ved at Israelere der selv er kritiske overfor deres egen regering kaldes selvhadende jøder og oftest bliver lagt for had. Præcis samme sociale kontrol man ser som i muslimske kredse.
Desuden er der mange israelske jøder der også hader kristne og forfølgelse af kristne og angreb på kirker og spytning efter kristne i Jerusalem er ikke unormalt. Ved ikke hvor vestlig og moderne jeg vil kalde dette.
Det er klart Israel bedømmes hårdere end deres naboer når de kalder sig selv et vestligt demokrati. Hvis de vil kalde sig det så må de acceptere at der kræves mere af dem end af diktaturer.
En af grundene til at landet synker ned i højreekstremisme og religiøsitet er at mange venstreorienterede, vestligt orienterede og mere sekulære er skredet derfra.

nogle sjove små sidedetaljer
Det sjove er også at hvis landet var så fantastisk hvorfor er det første mange israelere der har mulighed for sørger for er at få et vestligt statsborgerskab. Få lande har så mange dobbelte statsborgere. Man bør da som minimum overveje at smide dem ud af Eurovision og europæisk fodbold - hvorfor skal vi tilbyde dem det når de ikke ligefrem er respektfulde overfor os og blæser på hvad vi mener?
et svar - anklage om forfølgelser i løbet af 0,5

Mehmet Zeki Ünüvar, Torben K L Jensen, Peter Beck-Lauritzen, Issa Chaaban, Anders Graae, Jan August, Jan Fritsbøger, John Andersen, Holger Nielsen, Ninna Maria Slott Andersen og Søren Bro anbefalede denne kommentar
Ninna Maria Slott Andersen

Jesper E.A, ja, det er sandt, at man risikerer, at få alt muligt skudt i skoene, når man ytrer sig...
Men nogen gange må man tage nogle knubs for at kunne tale sin sandhed og insistere på sit perspektiv og ikke blive trynet og kuet.

-At trække nazikortet pga kritisk tænkning og afstandtagen er netop indbegrebet af bølleadfærd.

Som du selv pointerer i dit indlæg, så driver det af hykleri og dobbeltmoral, på så mange områder, når det kommer til Israel og dets ageren.

'Den der ikke står for noget, falder for hvad som helst'.

Mehmet Zeki Ünüvar, Peter Beck-Lauritzen, erik pedersen, Jan Fritsbøger, Holger Nielsen og Jesper Andersson anbefalede denne kommentar
Per Christensen

Fuld støtte til Israel for at forsvare sig selv og forsøge at stoppe terroristerne i Gaza, som vedbliver at beskyde uskyldige mennesker i Israel.

USA's højreoreinterede udenrigsminister Blinken, en høg, er i landet. Han repræsenterer verdenssamfundets beskyttelse af Israels uforsvarlige overgreb og nedslagtninger. USA forhindrer igen og igen FN's Sikkerhedsråd i at træffe beslutninger.
Læg max pres på denne mand. Med Grønland har vi fat i en ret lang ende. KRÆV noget af ham. Hvor er støttepartiernes opfordring, nej krav.

Vanviddet skal stoppe nu. Jeg kan bare ikke holde det ud.

John Andersen, Mehmet Zeki Ünüvar, Torben K L Jensen, Peter Beck-Lauritzen, Issa Chaaban, Anders Graae, erik pedersen, Søren Bro, Jesper Andersson , Jan Fritsbøger og Ninna Maria Slott Andersen anbefalede denne kommentar
Jan Fritsbøger

per du er aldeles blind sikkert med vilje , mener du jeg tager fejl hvis jeg siger at hamas forsvarer sig selv med deres raketter ?
fakta er vist at hamas nærmest tvinges til at reagere på massive israelske overgreb incl mord på uskyldige mennesker på vestbredden og i gaza, israel bliver bevidst ved med sine overgreb indtil noget brister og som planlagt kan de så optrappe deres morderiske adfærd med kyniske (onde?) menneskers opbakning især i USA men åbenbart også her i lille "uskyldige" danmark, hvis undertrykkelsen og overgrebene stoppede ville der IKKE blive affyret nogen raketter, så israels regering er først og fremmest de skyldige, men det betyder absolut ikke at jeg bifalder raketterne, jeg er imod enhver anvendelse af vold, vold kan ikke på nogen måde accepteres.

Mehmet Zeki Ünüvar, John Andersen, Peter Beck-Lauritzen, Asiya Andersen, Issa Chaaban, erik pedersen, Søren Bro og Ninna Maria Slott Andersen anbefalede denne kommentar
Hanne Utoft

"Hvorfor er den frie verden indforstået med denne åbenlyse uretfærdighed, uden protester?"

Den såkaldt frie verden protesterer skam også - men der handles slet ikke, som tilfældet har været i forhold til f.eks. Syrien, til trods for at Israels vedvarende krigsforbrydelser og krænkelser af palæstinensiske rettigheder er langt mere åbenbar og veldokumenteret end de forbrydelser, det syriske styre anklages for. Årsagerne til dette misforhold beror bl.a. på at den såkaldt frie verden i høj grad er bundet op på amerikansk politik, og de amerikanske elitepolitikeres bånd til israelske magthavere er dels forankret i kultur, dels forankret i økonomiske/handelsmæssige strukturer og dels forankret i krigspolitiske overenskomster. Årsagen til at der f.eks. ikke indføres svære sanktioner mod Israel er at amerikanerne ikke har sagt god for noget sådant.

Og uden at ambitionen skal være at skandalisere USA, som på mange måder er et skønt land med masser af dejlige mennesker, som sagtens kan se forskel på ret og uret, så er det altså også sådan at amerikansk business bidrager til dét, som mest af alt minder om etnisk udrensning af palæstinensere i bl.a. Østjerusalem:

"Sheikh Jarrah has been coveted by settler organizations since the 1970s in an attempt to increase the amount of private Jewish residency in strategically located areas of occupied East Jerusalem (Adalah). Nahalat Shimon International, an organization based in the United States, is one of two settler organizations implicated in the ethnic cleansing of Sheikh Jarrah; it intends to demolish the Sheikh Jarrah neighborhood and replace it with a 200 unit Israeli settlement, according to legal advocacy organization Ir Amim. The other settler organization, Ateret Cohanim, has a branch registered as an American charity in the United States. A 2015 Haaretz report found that there are over 50 organizations registered as 501(c)(3) tax exempt charities in the United States that have funneled over $200 million dollars to the Israeli settlement enterprise."
https://ppr.hkspublications.org/2021/05/10/sheikh-jarrah/

Mehmet Zeki Ünüvar, John Andersen, Torben K L Jensen, Flemming Berger, Peter Beck-Lauritzen, Birthe Drews, Issa Chaaban, Anders Graae og Søren Bro anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Merkel tager fejl. Hamas forsøger at slide sig fri af de mere og mere snærende/kvælende bånd, som Israel udøver i Gaza. Forstå det Merkel. Nazisternes snærende bånd på "undermenneskene" var forkastelig. Ditto mod palæstinenserne. Det er Israel der er terroristen! De tilsidesætter alle internationale konventioner og love, ligesom nazisterne. Fred i vor tid, sagde Chamberlein! "Herrefolket" og "de udvalgte" er og bliver det samme! Forstå det Merkel og alle andre!

Jan Fritsbøger, Mehmet Zeki Ünüvar og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Jan Fritsbøger

ingen grund til at skandalere USA det klarer de jo fint selv

Hanne Utoft

Apropos Merkel; er Tyskland ikke blandt de største våbeneksportører til Israel?

Kim Folke Knudsen

@Israel retten til at forsvare sig og egen befolkning

er for mig at se hævet over alt andet.

Israel har været omgivet af arabiske regimer, som har ønsket den jødiske stat udslettet - det eneste demokrati i Mellemøsten.

I 1948 blev Israel overfaldet af naboerne ved den jødiske stats fødsel 15 Maj 1948.

I 1956 præventivt angreb fra Israel, GB, og Frankrig på Egypten for at sikre fri gennemsejling af Suez Kanalen.

I 1967 valgte IDF er forebyggende angreb på Egypten for ikke igen at havne i en krig, hvor Israels eksistens stod på spil.

I 1973 Yom Kippur krigen endnu et overfald på staten Israel fra de omgivende autoritære arabiske regimer.

Israel er nød til at have sikre grænser, så længe de omgivende regimer eller fraværet af disse nationer med totalt anarki styret af forskellige terrorgrupper. Derfor nødvendigheden af at besidde Golan højderne og derfor nødvendigheden af at kontrollere Vestbredden.

Den israelske befolkning har ikke ønsket disse konstante eksistenskrige. De er fremprovokeret af fjendtlige arabiske regimer, som har nægtet jøderne ret til deres hjemland.

Efter 1945 vil ingen israeler overlade deres sikkerhed til andre end dem selv og deres egen nation - hvem ville gøre det med den historie, som jøderne har været udsat for ?.

Den 2 Verdenskrig startede ikke på grund af jødeforfølgelserne i Det 3. Rige, men fordi England og Frankrig holdt på deres løfte, om at komme Polen til hjælp i tilfælde af et tysk overfald på Polen. Jøder blev afvist i mange nationer, da de forsøgte at flygte ud af Hitler Tysklands vanvid medens tid var. Selv i Danmark blev flygtninge fra Tyskland sendt tilbage til det modbydelige regime.

Her i debattråden sammenlignes den israelske stats ageren omkring beslaglæggelse af palæstinensisk ejendom med det nationalsocialistiske regimes udryddelse af jøderne i hele Europa. Det er helt hen i vejret og udtryk for en holdning som puster til en antisemitisme, der er farlig for os alle sammen.

Israel har ikke KZ lejre, Israel har ikke en uhyggelig racelovgivning som den i Hitler Tyskland, hvor racevanviddet og ondskaben fik frit spil. Det er ude af proportion og usagligt ja udtryk for antisemitisme at drage de falske sammenligninger mellem Israels bosættelsespolitik på Vestbredden og Holocaust. Israel ønsker ikke noget verdensherredømme men at være herre i eget hus, medens Hitler Tysklands politik sigtede på at underlægge sig hele Europa og udslette demokratierne i Europa.

Der er ikke IDF ( Israel Defense Force ), som gemmer sig bag civilbefolkningen og som misbruger civilbefolkningen som et levende skjold. Det er terrororganisationen Hamas, som gør dette. De alene påfører den civile befolkning i Gazastriben død og ødelæggelse.

Uanset hvor meget I må være enige i palæstinensernes sag, så forklar mig venligst følgende ?.

Hvis jeg er uenig i en retslig afgørelse i den nation, som jeg bor i, har jeg så ret til at hente en 120 mm morter frem fra kælderrummet eller en raketkaster og affyre raketter mod en by i et andet land, som ene og alene rammer civile mænd, kvinder og børn ? Nej det har jeg naturligvis ikke. Venstrefløjens evne til at relativere deres egne synspunkter, så disse munder ud i en nærmest evig fordømmelse af Israel er lige så enøjet og skør som dem der står bag den arabiske terror Hamas og alle de lignende terrororganisationer.

Jeg får et flash back til de glade dage i 1970´erne hvor venstrefløjen hyldede Formand Maos Kina, og for DKP´ernes vedkommende Sovjetunionen, hvis der blev krummet et hår på de ærede venstrefløjstilhængeres rettigheder i demokratierne, så var de omgående på krigsstien, men hvis mio af mennesker døde i Gulag Sovjetunionens KZ-lejre, så skulle det faktum af en krigsforbrydelse ligesom relativeres med alle fordelene ved kommunismen.

Gud fri mig vel. Godt de ikke fik magt som de havde agt.

Palæstinenserne skal afstå fra enhver anvendelse af vold og terror, det er det simple faktum. Det gør de ikke og derfor slår Israel tilbage i selvforsvar for at sikre landets egne borgere. Det ville Danmark gøre, hvis vi blev beskudt af terrorgrupper fra udlandet. Det ville enhver nation, som kærer sig om sine borgere gøre.

Det er tragisk med de mange civile tab både i Gaza striben og i selve Israel, men ansvaret for disse tab er alene terrororganisationen Hamas og deres totalitære venner i Iran og andre " anderkendelsesværdige " ! nationer- eller rettere diktaturer.

Så længe Palæstinenserne vælger at ville opnå deres politiske mål med terror og vold, så længe vil det store flertal af Israelere vælge Bibi, fordi han trods interne politiske skandaler fremstår som manden, der kan forsvare Israel mod truslen om udslettelse fra omgivelserne.

Hvis jeg var bosiddende i Israel det eneste demokrati i Mellemøsten, så havde jeg stemt på Bibi af netop denne årsag.

VH
KFK

Hanne Utoft

Kim Folke Knudsen, det er helt indlysende at både israelere og palæstinensere er fanget i et historisk voldsepos, som vel nærmet kun kan udarte, som det gør: Fastlåst, politisk misbrugt og afmægtiggørende.

Helt fra start af, hvor zionisterne/Herzl et al. fik det britiske imperiums velsignelse til at skabe Israel med afsæt i en offerfortælling, som i vid udstrækning fik ben at gå på af især europæiske magthaveres manglende vilje til at indføre demokrati og retsbeskyttelse m.m., var den gal ... og siden har voldsparatheden på begge sider, af noget varierende årsager, udviklet sig. Og det er bemærkelsesværdigt at de mest aggressive og krigsoptrappende parter i konflikten er højreorienterede israelere og overvejende højreorienterede palæstinensere. Det var også kyniske magter, som i FN enedes om at etablere staten Israel - mens stort set alle landets regionale naboer stemte imod. I sig selv en vanvittig handling, specielt når man tænker på at afsættet var at disse kyniske magter repræsenterede bl.a. det Europa, hvis antisemitiske klassesamfundssymptomer havde bidraget til Holocaust.

Israel er historien om misbruget af den jødiske religion og tradition - og samtidig misbruget af islam og arabisk tradition. Et symbol på reaktionær og kynisk storpolitik (husk på at Sovjet og UK/Frankrig/USA samarbejdede om delingsplanen) hvor al demokratisk raison var slået fra.