Essay
Læsetid: 13 min.

Historiker: De Gule Veste hjemsøger europæisk klimapolitik. Sådan behøver det ikke at være

EU-Kommissionen vil indføre afgiftsforhøjelser på benzin og diesel for at lette den grønne omstilling i transportsektoren, men politiske modstandere advarer om, at social masseuro kan blive følgen – er der realitet i skræmmebilledet, spørger Adam Tooze i dette essay
Arkivfoto. Demonstranter i gule veste smider sten ved en demonstration i Rouen i Frankrig begyndelsen af januar 2019.

Arkivfoto. Demonstranter i gule veste smider sten ved en demonstration i Rouen i Frankrig begyndelsen af januar 2019.

Charly Triballeau

Udland
25. august 2021

Et spøgelse går gennem Europa – De Gule Vestes spøgelse.

Protestbevægelsen De Gule Veste sendte i 2018 og 2019 voldsomme chokbølger gennem fransk politik. De titusindvis af vrede franskmænd, som samlede sig på gaderne, nød først bred folkelig opbakning, men bevægelsen viste sig siden at rumme voldelige elementer, der ikke veg tilbage for gadekampe med politiet.

De Gule Veste har ikke siden remobiliseret i større omfang. Deres genkomst er ikke fysisk. Men de er tilbage i spøgelsesform. Og hjemsøger nu magtens korridorer.

Når de fremmanes som trussel, skyldes det EU’s nye ambitiøse klimapolitik, der den 14. juli blev lanceret under overskriften Fit for 55: Unionens medlemmer har lovet hinanden, at de vil nedbringe deres samlede drivshugasudledninger med 55 procent i 2030 i forhold til 1990.

 

Få overblik og analyser af vor tids største og vigtigste begivenheder.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

jens christian jacobsen

Tankevækkende (og meget detaljeret) gennemgang af CO2-afgifters europæiske fordele og ulemper.
Hvis det er muligt at differentiere alle mulige afgifter betalt til det offentlige, er det vel også muligt at differentiere en CO2-afgift, så velhavere betaler mest? I stedet for at gå omvejen over en CO2-fond, der så kan/skal udligne nationalt for uligheden. Eller opkræv alle klimaskatter over de nationale skattesystemer - med de udligningsordninger, der nu engang forefindes. Og drop så en specifik og regressiv CO2-skat på brændstof. Og få sat fart på udvikling af klimaneutral transport. Verdenssamfundet kan jo godt forske og udvikle i en fart jf. den ekstrem hurtige udvikling af Covid-19 vacciner

Jens Voldby Crumlin

Det der for alvor sætter gang i sociale oprør er den neoliberale reformpolitik der konsekvent har øget uligheden. Det er vigtigt at forstå at de gule vestes oprør ikke var rettet mod den grønne omstilling men en protest over at grønne afgifter, der ramte de fattigste hårdest, skulle finansiere skattelettelser for de rigeste . Det er de rigeste der står for den suverænt største co2 udledning så elitens iklædning af deres omfordelingspolitik i grønne gevandter blev hurtigt gennemskuet

Estermarie Mandelquist, Rasmus Kristiansen, Nike Forsander Lorentsen, Alvin Jensen, Klaus Schwab, Niels G Madsen, Thomas Tanghus, Hanne Utoft, Eva Schwanenflügel, Per Torbensen, Jens Ole Mortensen, Rolf Andersen og Ervin Lazar anbefalede denne kommentar

"Det er vigtigt at forstå at de gule vestes oprør ikke var rettet mod den grønne omstilling men en protest over at grønne afgifter, der ramte de fattigste hårdest, skulle finansiere skattelettelser for de rigeste ."

Der var også mange unge som tilsluttede sig de gule veste, fordi en række uddannelsesreformer også skulle bidrage til grøn omstilling og digitalisering (ikke mindst!).

Alvin Jensen, Niels G Madsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Selvfølgelig skal vi have tilstrækkeligt store afgifter på bl.a. CO2-forurening - og social skævhed skal selvfølgelig udlignes.
Det er vel heller ikke umuligt at finde ud af.
Lad os få en folkeafstemning om socialt lige afgifter - store nok til at vi når at gennemføre grøn omstilling i tide.

Ja, Arne, og El har faktisk en køreplan klar for dette. Den kan bruges til kæmpe grønne afgifter uden af det koster de fattige en rød reje. Vi vil så bare stå med en stat der ikke får en øre ud af det.

Men effekten af afgifter som rammer velhaverne hårdest udebliver, fordi flertallet så uanfægtet udleder CO2, da der ikke er tilskyndelse for de mange "fattige".
Desuden bliver statens indtægt så ringe, at den ikke kan trække omstillingen og udledningen af drivhusgasser falder ikke.
Nej der skal skabes et pålideligt og subsidieret off. tilbud på transport, som er finmasket.

- F.eks på bekostning af kørselsfradraget. Det ville tilgodese de som ikke ellers kører bil; altså de fleste under uddannelse og mange pensionister.
Måske også roadpricing?