Klumme
Læsetid: 5 min.

Kina er et legetøjsimperium, du ikke kan boykotte

Kinesiske brands savner høj global genkendelighedsværdi. Til gengæld har Kina sat sig på legetøjsbranchen: Verdens mest populære børneapp og næsten hele verdens legetøjsproduktion er kinesisk

Mia Mottelson

Udland
7. august 2021

Ved EM-slutrunden var pengestærke koncerner fra autoritære regimer til stede på stadion i rekordstort omfang. Trælse Qatar Airways fra det lille diktaturemirat og Putins eget naturgasmonopol Gazprom kendte vi. Men fire nye er kommet til.

Det milliardstore globale tv-publikum blev bombarderet med bannerreklamer for videodelingsappen TikTok – verdens hurtigst voksende sociale medie med over én milliard aktive brugere. Andre profilerede brands fra Kina var Alipay, Antchain, Hisense og Vivo. Kinas mærkevarer maser sig frem i rampelyset.

På seneste liste fra erhvervsmagasinet Forbes over verdens 100 mest værdifulde brands er Kina dog stadig kun repræsenteret med Huawei, der må tage til takke med 93.-pladsen, én plads under LEGO.
Der er med andre ord stadig langt til toppen af global mærkevaregenkendelighed, som vestlige superbrands som Apple, Coca-Cola, McDonald’s og Google endnu sidder tungt på.

 

Få overblik og analyser af vor tids største og vigtigste begivenheder.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

jens christian jacobsen

Niels Ivar Larsen,
Du får travlt med dine boykotts. Snart står USA for tur ud fra de samme præmisser som din boykott af Kina:

'..Men Hisense sælger også nogle af de mest avancerede af de over 600 millioner overvågningskameraer, der gør Kina til verdens mest masseovervågende stat.'

'China, with 349 million security cameras last year, had one camera for every 4.1 people, IHS Markit found in a recent report. By comparison, the U.S. had 70 million surveillance cameras installed, which works out to 4.6 people per installed camera.'
CBS-news, 2019

'Disney, Mattel og Hasbro får produceret legetøj på kinesiske fabrikker, hvor arbejdere tvinges til ulovligt overarbejde og underbetaling' – dette var konklusionen i rapport fra ngo’en China Labor Watch (CLW) fra 2019.

'..Millions of people in the US work in jobs that offer few rewards and demand a great deal. These jobs pay low wages, provide scant benefits, impose irregular hours, and take a toll on physical and emotional health.'
Oxfam, 2021

Naja Abelsen, Vibeke Olsen, Thomas Tanghus, Torben K L Jensen, Jens Thaarup Nyberg, Hanne Utoft og John Andersen anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Jens C J: Niels får travlt, men det får vi andre også, og i dit tilfælde med hvad?

Det er på tide med et tilbagetog.
Det er let at sige, men til hvad? Det er jo ikke sådan, at vi bare kan skrue tiden tilbage. Det hele hænger sammen med klimaet. Vi kan ikke fortsætte og heller ikke standse, og dog bliver vi nødt til at gøre noget andet end at ødelægge Jorden.

erik pedersen

Det kan lade sig gøre at nedsætte forbruget af legetøj . Køb kvalitet, køb brugt, giv videre . Det er de voksne der lærer børnene at forbruge hæmningsløst.
Mvh Hanne Pedersen

Jes Kiil, Naja Abelsen, Vibeke Olsen og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar