Kineserne hader det, japanerne og amerikanerne elsker det, mens EU netop har udarbejdet en ny strategi med afsæt i det.
Indo-Pacific, eller Indo-Stillehavet, er på få år blevet et begreb, der geografisk og konceptuelt rummer mange af tidens store geopolitiske udfordringer. Eller som den australske premierminister, Scott Morrison, sagde, da han i sommer gæstede G7-topmødet i England:
»Indo-Pacific er epicentret for strategisk konkurrence.«
Det er her, stormagterne USA og Kina for alvor krydser hinanden.
Geografisk tættest på Kina, men gennemtrawlet af amerikanske alliancer og forpligtelser. Og så er regionen verdens økonomiske tyngdepunkt. Den er hjemsted for 60 procent af jordens befolkning, der bidrager med to tredjedele af den globale vækst. Skibsruterne i området er vitale for hovedparten af verdens handel og forsyningskæder.
Men det vidste vi alt sammen godt i forvejen, så hvorfor indføre et nyt koncept og geografisk område? Hvorfor er verden så interesseret i området, at EU for eksempel lige har præsenteret en ny strategi for Indo-Pacific? Og hvad var der egentlig galt med det gamle begreb Asien- og stillehavsområdet? Det giver Information dig her et overblik over:
Hvad går Indo-Pacific ud på?
Det er ikke mange år siden, at Indo-Stillehavet som begreb stort set kun blev anvendt af havbiologer. Nu er det pludselig almindelig sprogbrug blandt diplomater, bureaukrater og politikere. En del af forklaringen er, at de økonomiske aktiviteter på tværs af landene i Det Indiske Ocean og Stillehavet er blevet så integrerede, at det eneste logiske er at slå dem sammen i ét begreb.
Den anden forklaring handler om Kina og Kinas ageren i regionen. Under generalsekretær Xi Jinpings ledelse er Kinas indflydelse vokset markant. Det skyldes landets økonomiske vægt, men også Kinas mere selvhævdende og konfronterende adfærd.
Kina er godt på vej til at blive en maritim stormagt og gør krav på enorme områder i Det Sydkinesiske Hav, hvor en række småøer og rev er blevet udbygget og gjort til permanente militærbaser. Samtidig har Kina skruet op for presset på Taiwan og benytter økonomiske sanktioner over for Australien for at tvinge landets regering til at føre en mere kinavenlig politik.
Netop Australien har ført an i indførelsen af det nye koncept, der blev nævnt 58 gange i det australske forsvarsministeriums hvidbog fra 2013. Begrebet placerer Australien centralt mellem de to oceaner og tilsidesætter dermed diskussionen om, hvorvidt landet er en del af Asien.
Vigtigere endnu havde Asien- og stillehavsområdet en tendens til at udelukke Indien. Det er – som navnet antyder – ikke tilfældet med Indo-Pacific. Ved at udvide de geografiske rammer, bliver Kina på den måde del af en region, hvor landet muligvis har en prominent rolle, men ikke er dominerende eller en hegemon.
Det kan lyde en anelse fortænkt, men det er værd at påpege, at Asien og Asien- og stillehavsområdet også er konstruerede koncepter. Ved at ændre på forståelsesrammerne er tanken at få Kina til at fylde mindre og tage luften ud af ideen om, at kinesisk dominans er uundgåelig.
Hvad har det med EU at gøre?
EU var længe om at tage begrebet til sig. USA’s meget ivrige og ofte antikinesiske brug af konceptet under Donald Trumps præsidentperiode fik Bruxelles til at holde afstand.
Men flere EU-lande har presset på, og sidste uge kunne EU’s udenrigstjeneste præsentere en ny strategi for Indo-Stillehavet. Den slår fast, at regionens udvikling har direkte konsekvenser for velstand og sikkerhed i Europa.
Parterne er »uløseligt forbundet« økonomisk og indbyrdes afhængige i forhold til at løse globale udfordringer som klimaændringer, sundhedskriser og migration, fremgår det. Den 18 sider lange strategi handler om alt fra digitalisering til forsvarssamarbejde med vægt på partnerskaber og kommercielle fællesinteresser med lande som Indien, Japan, Sydkorea og Taiwan samt sammenslutningen af sydøstasiatiske nationer ASEAN.
Men den forsøger ikke at skjule, at den geopolitiske konkurrence og rivalisering er taget til. Uden direkte at nævne Kina hedder det, at demokratiske principper og menneskerettigheder trues af autoritære regimer, hvilket bringer regionens stabilitet i fare.
Og når EU understreger vigtigheden af at beskytte en regelbaseret international orden, flugter argumenterne nydeligt med de amerikanske, japanske og australske budskaber. Men det kunne se ud, som om at værdifællesskabet blev torpederet i sidste uge, da Australien valgte at skrotte en aftale indgået med Frankrig om leverancer af ubåde til en værdi af 416 milliarder kroner.
I stedet har den australske regering vendt sig mod USA og Storbritannien. De tre landes nye samarbejde betyder, at USA vil hjælpe Australien med at opbygge en flåde af atomdrevne undervandsbåde som svar på Kinas militære oprustning.
Hvilke konsekvenser vil ubådsdramaet få?
»Vi er blevet stukket i ryggen. Vi havde et tillidsfuldt forhold til Australien, og den tillid er blevet forrådt,« udtalte den franske udenrigsminister, Jean-Yves Le Drian, da det australske kontraktbrud blev offentliggjort.
Han valgte i weekenden at kalde sine ambassadører i Washington og Canberra hjem. Frankrig har længe været fortaler for et stærkere europæisk forsvarssamarbejde og for, at EU skal være strategisk uafhængig af andre – også af USA.
Det australsk-amerikanske parløb i ubådssagen udlægger Frankrig som et eksempel på, at EU skal sætte skub i de ambitioner. Ubådsaffæren vidner samtidig om, at USA ikke har i sinde at vente på sine europæiske allierede, når det kommer til at konfrontere Kina mere direkte. Men selv om forløbet har ydmyget den franske regering, er spørgsmålet, hvor meget det kommer til at betyde på EU-plan.
Det er ingen hemmelighed, at Frankrig har været drivkraften i den europæiske omfavnelse af hele Indo-stillehavskonceptet. 1,6 million franske statsborgere er bosat i franske territorier i regionen. Frankrig var derfor også det første EU-land til at udarbejde en national strategi for området, hvilket blev fuldt op af Tyskland og Holland. Andre EU-lande, der har mindre tilknytning og færre handelsinteresser på spil, har holdt sig mere i baggrunden.
En undersøgelse lavet af tænketanken European Council on Foreign Relations, der udkom sidste uge, viser, at hovedparten af EU-landene mere ser regionen som et stort økonomisk potentiale end igennem et sikkerhedsperspektiv. Handelspolitik har da også traditionelt været kernen i EU’s udenrigspolitik. Den nye strategi vil skubbe i retning af flere frihandelsaftaler med lande som Indonesien og Indien. Til gengæld truer Frankrig nu med at sætte en stopper for de igangværende forhandlinger om en frihandelsaftale mellem EU og Australien.
Hvad siger den kinesiske ledelse?
I Beijing bliver begrebet Indo-stillehavsområdet ofte fremlagt som del af et amerikanskledet forsøg på at inddæmme Kina. Fra det kinesiske udenrigsministerium bliver konceptet kritiseret for at være udtryk for koldkrigsmentalitet.
Men den hårde retorik bliver stadig sværere for Kina at opretholde i takt med, at flere lande fokuserer på regionen.
EU har i forbindelse med udarbejdelsen af sin strategi understreget, at den er inkluderende og ikke antikinesisk. Også ASEAN har lavet en strategi med samme navn. Flere af de ti sydøstasiatiske lande har territoriale uoverensstemmelser med Kina, men ingen af dem har interesse i at lægge sig ud med Kina, og ASEAN’s strategi indeholder meget lidt på forsvars- og sikkerhedsområdet.
Den slags vækker mindre bekymring i den kinesiske hovedstad end de mere tætknyttede forsvarspartnerskaber, en række lande er begyndt at indgå. Det gælder det nyeste samarbejde mellem USA, Australien og Storbritannien, der ikke kun handler om ubåde. Japan, Australien, USA og Indien har også deres egen klub i form af samarbejdet kaldet The Quadrilateral Security Dialogue eller bare The Quad.
Kvartetten opstod første gang i 2007, men blev droppet efter store kinesiske protester. I dag er samarbejdet genopstået og er gået fra at finde sted på embedsmandsniveau til at inkludere officielle møder mellem de fire landes ledere. Kina vil bide mærke i, at EU’s nye strategi fremhæver muligheden for at arbejde sammen med The Quad på områder af fælles interesse.
Fôrst og fremmest skal vi tage den kinesiske udmelding om at man ikke vil overlade Taiwan-situationen til näste generation, alvorligt.
Derefter skal vi beslutte os for om det er en konflikt der er værd at engagere os i, med de fordele og især ulemper som en sådan beslutning vil være.
Engagerer vi os, kan vi ende som deltagere i en storkrig i det sydkinesiske hav. Omvendt kan et massivt militært pres mod Kinas ønske om at invadere Taiwan, få dem til at tænke sig om en ekstra gang. Der vil diplomatisk pres ikke have den store betydning, for kineserne er som teflon, hvad angår andet end militære muskler.
Vælger vi ikke at engagere os, og vælger Kina at angribe Taiwan, så kan det få andre med samme ambitioner, om at samle riget, til at gøre det samme. Her er det naturligvis især Ruslands interesse om at få Baltikum tilbage igen i et storrussisk rige, der vil have betydning for Europa. Og det er der, det kan blive rigtigt farligt for os, pga. musketereden. For hvor meget er vi europæere villige til at ofre og kæmpe i tilfælde af en russisk invasion, når amerikanerne er fuldt optaget i det sydkinesiske hav, og vi har valgt ikke at hjælpe amerikanerne?
Indtil videre er spørgsmålet uafklaret. Vi gør intet for at gøre os klar til at kunne stå på egne ben, og foreløbig viser befolkningen ingen vilje til at foretage de nødvendige materielle anskaffelser, der skal til, for atkunne afskrække russerne fra at tage Baltikum med magt. Forsvarsviljen, herunder budgetforhøjelser, mangler simpelthen i Europa.
Jakob abonnerer tydeligvis på militarismen, og på USAs fjendebilleder incl de tilhørende antagelser, ideen om at kina kun forstår militært pres er et klassisk trick til at legitimere militære løsninger, og det er desuden en løgn,
og det faktum at USA bruger militært pres for at trumfe egen vilje igennem er sindssygt farligt, og at lytte til den massive dæmonisering og krigsretorik fra den kant og videregive den som virkelighed er faktisk vanvittigt,
i hvert fald hvis man godt kan lide fred og ønsker at undgå krige, der findes ingen gavnlige militære trusler og intet fredsbevarende militært pres, begge dele er roden til nye krige,
men NATO har travlt med at udbygge sin indflydelse som består af netop trusler og pres, der er ingen beskyttelse at hente i NATO,
NATO er en alliance som gør "de andre" til potentielle fjender og en gigantisk hindring for en fredelig verden.
og enhver aftale som handler om militær oprustning og geostrategisk tilstedeværelse er en fatal fejl, helt uanset hvem der kommer med i aftalen,
for produktion og salg af militære våben er ligesom krig faktisk forbrydelser imod menneskeheden og bør stoppes globalt.
er hensynet til klima og miljø virkelig den eneste grund til at undgår oprustning og dermed de krige som oprustningen medfører, det tror jeg slet ikke du faktisk mener Gert, eller synes du faktisk handel med ( og produktion af) militære våben er ok hvis de ikke transporteres for langt ?
Jan abonnerer tydeligvis på den strategi, at jo svagere vi gør os, jo mindre vil vi provokere despoter (som der leder Kina og Rusland) med andre ikke fredelige hensigter.
Hvordan virkede den strategi, som Jan advokerer for, og som Danmark fulgte og igennem 1930erne?
Jakob og du mener slet ikke at NATO er et værktøj for despoter ?
Danmarks strategi i 30erne betød intet, om vi havde leget militærmagt og forsøgt at stoppe Hitler med magt ville ingen forskel gøre, hvor naiv kan man være,
forskellen på dig og mig er at jeg ikke lytter til dem som vil ondt bare fordi de bilder mig ind de at de gør det for min skyld, jeg falder ikke for propaganda men gennemskuer den, for jeg tænker selv og behøver ingen stærke ledere til at handle og tænke på mine vegne.
men læs lidt om emnet, jeg ved godt det er svært at finde seriøse kilder som ikke er en del af propagandaen, men tjek "the transnational" eller "Jan Oberg"
ja Gert du er tydeligvis stor tilhænger af velstand, det er jeg ikke når den udarter til vild overflod, overforbrug, sygelig ulighed og ødelæggelse af det som har ægte værdi, nemlig livet på vores klode,
og jeg mistænker dig også lidt for at tro på markedets velsignelser, som slet ikke skaber andet end ulighed, den velstand du hylder er jo ikke for alle, men kun for en lille over-privilegeret del af menneskeheden,
og den fattigdom som er i verden er en logisk følge af markedets mekanismer hvor dem med pengemagt kan sikre sig selv mere indkomst, og udnytte de fattiges økonomiske svaghed, og faktisk forhindre at de bliver rimeligt betalt,
til gengæld bliver alle med økonomiske muskler vildt overbetalt, opskriften på rigdom såvel som fattigdom.
Endnu en propagandaartikel om de slemme kinesere, der ikke er gode demokrater som i USA og UK og resten af det til lejligheden opfundne Indo-et-eller-andet område, hvor USA igen forsøger sig i imperialistrollen som de med skiftende midler har brugt siden begyndelsen af 19.00-tallet.
Læg mærke til propagandaens sprog i Karners artikel: upræcise argumenter, letfattelige metaforer, importerede postulater og løgne.
Amerikansk kapitalisme har fået konkurrence, som de ikke kan hamle op med. Det ender med krig. Ikke om 'demokrati', men om markeder. EU skal holde sig langt væk.