Klima
Læsetid: 4 min.

FN: Vi er på vej mod dobbelt så meget sort energi, som Parisaftalen tillader

Den grønne bølge skyller ind over os. Politikerne holder storladne taler for klimaet, og mange lande formulerer nationale reduktionsmål. Men produktionen af fossile brændsler fortsætter med at stige, og intet tyder på, at den tendens stopper, konkluderer ny FN-rapport
I 2030 vil der, ifølge en FN-rapport, blive produceret 244 procent mere kul, end hvad der er foreneligt med Parisaftalen. 57 procent for meget olie og 71 procent for meget gas. På billedet ses amerikanske oliearbejdere i Texas.

I 2030 vil der, ifølge en FN-rapport, blive produceret 244 procent mere kul, end hvad der er foreneligt med Parisaftalen. 57 procent for meget olie og 71 procent for meget gas. På billedet ses amerikanske oliearbejdere i Texas.

Tamir Kalifa

Udland
21. oktober 2021

197 lande har ratificeret Parisaftalen, og stadig flere formulerer ambitiøse nationale udledningsmål. Alle erkender tilsyneladende problemet, og ingen kan være i tvivl om, hvad der skal til. Der er ingen svar på klimakrisen, som ikke indebærer et ryk væk fra sorte energikilder. Alligevel fortsætter produktionen af fossile brændstoffer med at stige.

Blot en uge før COP26-forhandlingerne indledes i Glasgow, slår FN’s miljøagentur, UNEP, alarm. Medmindre der sker dramatiske forandringer, vil der i 2030 blive udvundet, raffineret og brugt mere end dobbelt så meget sort energi som den maksimale grænse for at holde de globale temperaturstigninger under 1,5 grader.

»Forskningen er klar: For at begrænse den langsigtede opvarmning til 1,5 grader skal den globale produktion af kul, olie og gas begynde at falde øjeblikkeligt og i en stejl kurve,« siger rapportens hovedforfatter, Ploy Achakulwisiut, til BBC.

»Ikke desto mindre fortsætter regeringer med at planlægge og støtte produktionen af fossile brændsler i et omfang, der i voldsom grad overstiger, hvad der på ansvarlig vis vil kunne brændes af.«

 

Få overblik og analyser af vor tids største og vigtigste begivenheder.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Børge Jacobsen

Hyldest taler, dokumentunderskrifter og lovgivning om den nye grønne bølge er der mange af verden. Samtidig med alle de store produktionsapparater forsikre de er ved at være bæredygtige, sådan lige ud af det blå. Prøv lige at tjekke https://www.arla.dk/om-arla/omtanke/ og https://www.danishcrown.com/da-dk/baeredygtighed/. Green all over. Og Google har de seneste måneder pralet med, de har været CO2 neutrale helt siden 2007. Selv om bare et datacenter bruger mere strøm end en større provinsby. Wau, hva. Samtidig har kineserne sat deres kulminer til at sætte produktionen op til det absolutte maksimum grundet stigende kulpriser. For omstillingen til bæredygtighed må ikke koste på væksten. Klima her og klima der.

Det bliver da spændende at følge vejen frem til klimaneutral bæredygtighed uden vækst nedgang.

Esben Martiny-Bruun, Peter Beck-Lauritzen, Ruth Sørensen, jens christian jacobsen, Steen K Petersen, Ervin Lazar, Eva Schwanenflügel, Torben Skov og Bjørn Pedersen anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

Så længe produktion af især elektronik er "planned obsolescence", altså det at et produkt der ellers kunne blive designet til at holde længere, helt bevidst designes til at gå i stykker efter få år - og dermed tvinge forbrugeren til at købe et nyt produkt, så denne produktionsform dominerer på kloden, er også fokus på overgang fra fossile brændstoffer nærmest ligegyldig. Det er heller ikke nødvendigt at køre eller sejle flere tons elektronik rundt i verden, hvis elektronik kan designes til at holde længere.

Peter Beck-Lauritzen, Arne Albatros Olsen, ingemaje lange, Per Torbensen, Ruth Sørensen, John Andersen, Torben Skov, Eva Schwanenflügel og Per Selmer anbefalede denne kommentar
Børge Jacobsen

VW har som målsætning at indstille salget af benzin og diesel biler senest i 2035 - I Europa vel at mærke. I resten af verden fortsætter salget af benzin og diesel biler.

Samtidig med EU lande, herunder Danmark, ruster sig til el biler fremover eksporteres brugte benzin og diesel biler ud af Europa. Her kan de så køre videre i årtier. Så en el bil på de europæiske veje ender således med endnu en benzin eller diesel bil et andet sted i verden.

Peter Beck-Lauritzen, jens christian jacobsen og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Det er jo helt forfærdentligt at staten, også den Danske, forsat støtter forsile brændsler, tænk sig at vores indbetalte skat går til at ødelægge fremtiden for vores børn???
Men jeg savner nu lidt perspektiv i forhold til at vind og sol jo ikke stiger i pris og derfor må blive meget mere konkurence dygtige, altså vil flere putte deres penge derhend, for der er fortjensten størst.
Hvad betyder det fx. for regnestykket med Power to X?
Heldigvis kan vi udtrykke vores mening om nogle uger, og jeg håber virkelig at vi vil stemme grønt!

Peter Beck-Lauritzen, Torben Skov og Gert Romme anbefalede denne kommentar

Men bortset fra det, så går det godt!

Egentlig var det ved at gå rigtigt godt med klima-initiativerne. Retningen var rigtig. Tempoet var ved at blive skruet op. Og de fleste politiske beslutningstagere var ved at forstå alvoren.

- Men så kom covid19 altså. Den økonomiske støtte for at holde arbejdstagerne fortsat ansatte, var velment, og virkede rigtig. Vaccinerne blev udviklet, og i takt med anvendelsen steg priserne med raketfart op, og lyste den kommercielle himmel op.

Og da man på denne måde følte, man havde "reddet" sig og sine vestlige borgere, kom kravet om vældig store summer til temmelig fri investering i hvad-som-helst. Og med lånte penge leverede EU denne "vare".

Men alle disse lånte penge, - de nationale corona-hjælpepakker og EU´s "starthjælp" til regeringer og de kommercielle udbydere, har givet hele den vestlige samfundsøkonomi "kunstigt åndedræt".

Og dette "kunstige åndedræt" til økonomierne har igangsat en enorm efterspørgsel efter især varer men også tjenester. Vigtige varer men især også ganske unødige varer. Og Kinas gigantiske industri har søgt at efterkomme den mest ligegyldige og klma-skadelige efterspørgsel.

Til dette formål kræves der bl.a. også energi - masser af energi. Og derfor startede denne energikrise i øst. Og med der af følgende stigende energipriser blev vores grådighed altså også vores energimæssige problem.

Og på denne måde er velmente politiske corona-initiativer, for lånte penge, altså blevet klimaets værste fjende. For vi andre i vesten klarer os sikkert også igennem denne krise. - Men hvad med de kommende millioner af klima-flygtninge fra fattige lande?

Peter Beck-Lauritzen, Arne Albatros Olsen og ingemaje lange anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

En korrektion til artiklens hurra-beskrivelse af Bidens Build Back Better. (World) Det er USA' 'svar' på Kinas Belt and Road- projekter og har intet med 'grønne' intiativer at gøre. Ren green-washing fra Informations side. Skandaløst.
Tværtimod er et hovedsigte med B3W at sikre forsyninger og politisk stabilitet i Asien og i MENA-lande i mellemøsten. Den sidste ikke just en region kendt for grønne initiativer.

Jeg glæder mig over, at Boris Johnson vil have mere atomkraft i jagten på klimaneutralitet.
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/boris-johnson-vil-have-mere-atomkraft-...
Ikke at jeg er glad for atomkraft, men fordi det er et mindre onde end fortsat fossil afbrænding.

jens christian jacobsen

. @Aren Thomsen
Nemlig. Med de mindre værker baseret på flydende salt nedbrydes strålingen på 100 år, og affaldet fra et enkelt værk kan ligge i to halvstore papkasser.
Det klarer vi nok...