Reportage
Læsetid: 6 min.

»Hvis nogen forbyder omskæring, er det dybest set som at sige, at man er uønsket«

Historisk er det meget få, der har forsøgt sig med forbud mod religiøst betinget omskæring af drengebørn, ligesom Danmark debatterede tidligere i år. Familien i Istanbul, som Information har fulgt, mens den fik sin treårige søn omskåret, glæder sig over ritualet og pagten med Abraham, som forældrene mener markerer en ny status. Dette er sidste kapitel i serien: Fejringen
Tårerne trillede, da Emin blev omskåret for få timer siden. Nu er han helt rolig og leger, som om intet er hændt.

Tårerne trillede, da Emin blev omskåret for få timer siden. Nu er han helt rolig og leger, som om intet er hændt.

Tara Todras-Whitehill

Udland
3. januar 2022

Dette er tredje kapitel i serien Abrahams pagt. Du kan finde første og andet kapitel her.

ISTANBUL – Da den osmanniske sultan Ahmed 1. blev kronet som Det Osmanniske Imperiums nye kalif i 1603, var han stadigvæk ikke blevet omskåret. De islamiske retslærde i Konstantinopel forsøgte at tie det ihjel. Paladsrådgiverne fik koldsved. Janitshar-korpset, sultanens magtfulde elitetropper, skammede sig over deres øverstkommanderende. Og folket lavede vittigheder.

Kun fem uger efter sultan Ahmeds indsættelse i Topkapipaladset blev han omskåret bag lukkede døre. Presset var så massivt, at selv en mægtig sultan, der formelt herskede over tre kontinenter, og hvis imperium var en international stormagt, måtte bøje sig.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Peter Beck-Lauritzen

Tjah, alle kan lave aftaler med hvemsomhelst og om hvadsomhelst! Kultur og religion er svære størrelser, selvom de medfører lemlæstelse og tragedier. Vi kan vel forbyde omskæring af piger og drenge, at blive udført i DK? Eller er danskerne ikke herre i eget hus?
Udførelsen af lemlæstelserne udføres af "kvaksalvere" og mennesker uden autorisation, som forventer og regner med opbakning af vort sundhedssystem! Dobbeltmoralsk, at disse kulturer og religioner udnytter vort sundhedssystem, der har tavshedspligt, til at læge og lindre deres uhyrligheder og forbrydelser!
Værsgo, at fortsætte, vore politikkere har berøringsangst!

Bjarne Andersen, Jens Christensen, Peter Krogh, Steen Obel og Uffe Juul anbefalede denne kommentar
Niels Makholm

De her 3 afsnit, i Information, har givet indsigt i den totale og altoverskyggende betydning, som omskæring har for tyrkere + jøder + arabere + hvad der ellers er af folk rundt omkring, som gerne vil ligne og være som dem. På min opslagstavle, har jeg en violet farvet seddel, hvorpå der står: 1,6 mia. Islam + 2,2 mia. Kristne, - på verdensplan.
Når nu Nye Borgerlige + Dansk Folkeparti, tilsammen, gerne ser, tilhængere af Islam derhen, hvor "peberet gror." Er det så ikke påfaldende, at begge partier, ikke foreslår at vi i Danmark, forbyder omskæring. Ved en sådan lovgivning, kunne de "slå to fluer, med et smæk." (Både komme af med omskæring og folk som bekender sig til Islam.)
Det er da mærkeligt, at man skal fortælle dem alting...

Peter Beck-Lauritzen

Forbud mod omskæring af muslimer alene, løser ikke lemlæstelses-problematikken! Hvad med de andre kulturers skikke?
En løsning i DK kunne være, at omskæring, piger som drenge, kun udføres på myndige personer, ex. 18-årige, efter frivillig accept, af fagfolk!

Peter Beck-Laurtizen

Det du kalder omskæring af piger er noget helt, helt andet end omskæring af drenge og er allerede forbudt i mange lande, herunder DK!

David Zennaro, Steen Obel, Eva Schwanenflügel og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Tak, JD. Så er der kun drengene tilbage.

Hans Jørgen Lassen

Forældrekærlighedens religiøse maksime, princippet for tvangsomskæring:
If it ain't broken, break it!

Jens Christensen

@Jan Damskier, jeg ved ikke helt præcis, hvad du mener med, at omskæring af piger er noget helt andet og allerede forbudt end omskæring af drenge?

På trods af den almindeligt herskende opfattelse er langt de fleste omskæringer af piger (sunna) velsagtens mildere indgreb end dem af drenge. Men de komplette omskæringer er rædselsfulde, ja.

At der er rapporteret om restriktioner i Kina på omskæringsceremonier blandt uighurere, altså som led i en undertrykkelse af den muslimske befolkning, er jo ikke sammenligneligt med en mindstealder for omskæring i Danmark. Forskellen er hensigten. Når hensigten alene er at sikre alle børn beskyttelse mod et fysisk overgreb og mod vold, sådan som Danmark er forpligtet til i henhold til FNs børnekonvention, er der jo ikke tale om at jøder eller muslimer er "uønskede".

Jeg kan jo ikke sige, om det har været Waleed Sāfis hensigt med omtalen af Kinas undertrykkelse af uighurerne at antyde at en mindstealder for omskæring vil være en bevidst undertrykkelse af de jødiske og muslimske minoriteter i Danmark, men noget lignende bliver ofte sagt åbent af grupper, der kæmper imod en sådan mindstealder. Det er en fordrejning og afsporing af debatten.
Waleed Sāfi skal tvært imod have kæmpe ros for som en af de få journalister i debatten at have givet plads til barnets perspektiv, som kom fuldstændigt klart igennem i de to første kapitler i serien. Alt i alt er det tydeligt at artiklerne forsøger at balancere de tre perspektiver: familiens, traditionens og barnets og give dem hver for sig en stemme. Det der står stærkest tilbage er stadig lille Emins skrig: »MOAAR, MOAAR, STOP DEM«.

Søren Rehhoff, Svend-Erik Runberg, Ole Meyer og Niels Peter Nielsen anbefalede denne kommentar

Jens Christensen, hvis man ikke tillægger klitoris nogen betydning, så er kvindelig omskæring (sunni) selvfølgelig intet. Apropos den helt grove udgave, så læste jeg forleden, at 99% af somaliske piger er omskåret, og at 98% af disse er omskåret med faraonisk omskæring.

Så jeg ved ikke, hvor du har dine tal fra. Gerne del links, om ikke andet så for min sjælefreds skyld.

https://videnskab.dk/kultur-samfund/unge-somaliske-piger-vil-have-modern...

Svend-Erik Runberg, Jan Damskier og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Meget meget fin artikel om kvindelig omskæring og konsekvenserne heraf: https://socialpaedagogen.sl.dk/arkiv/1999/synspunkt-2-naar-piger-omskaeres/

Jeg synes stadig ikke, at omskæring af drenge og piger kan sammenlignes, overhovedet. Men er stærk forkæmper for, at ingen børn må udsættes for lemlæstelse.

Så lad os sammen kæmpe for drengenes rettigheder uden at slå tvivl om pigernes.

Jens Christensen

Frederikke Nielsen, emnet er diskuteret og belyst til hudløshed (undskyld udtrykket....). Læge Morten Frisch har utallige gange påpeget, at omskæring af drenge indebærer fjernelse af mere følsomt væv end ved fjernelse af 'klitoris-forhud'. At hævde som tidligere, at omskæring af piger er "en helt anden" sag er mao en sandhed med modifikationer. Iøvrigt er udgangspunktet jo, at kun pigeomskæringen er ulovlig, så det her handler ikke just om negligering af den men om også at problematisere drengeomskæringen. Ellers vender man tingene på hovedet.

Jens Christensen

Din sidste sætning er jeg selvfølgelig helt enig i.

Niels-Simon Larsen

Danmark burde gå forrest med et forbud.

Ib Jørgensen

Omskæring uden medicinsk begrundelse er ond og uhellig fordi den (uden bedøvelse ) gør ondt på barnet og gør ondt på den der fører kniven.

Den er derfor et ondt og uhelligt element i de trossystemer som kræver den.

Uhellig skal her forstås som værende i modstrid med den enkeltes stilling i naturen, som repræsentant for arten.

Niels Peter Nielsen

Niels-Simon Larsen.
Det var frygten for de "konsekvenser", som Det Jødiske Samfund truede med (og med storebror USA i ryggen, hvis vi var det første land), der gjorde, at regeringen samlede et flertal imod forslaget om myndighedsalder. Derfor ser det ud til, at flere lande må slå sig sammen, fx de nordiske, om indførelse på en fremskreven dato.
Vi har dog ikke hørt direkte, hvad disse konsekvenser går ud på, men man får da associationer til mafiøse metoder. Især når man tænker på, at forslagsstillerne (Intact Denmark) blev kontaktet af den amerikanske ambassade og spurgt, "hvad der skulle til, for at de ville trække borgerforslaget", (hvilket i øvrigt er teknisk umuligt).

Niels Peter Nielsen

Omvendt set:
Når nogen vælger at få udført omskæring, er det som at sige, at man ejer sit barns krop
( - og derfor må gøre alt, hvad frygtens gud påbød Abraham for tusinder af år siden, se Første Mosebog kap. 17).

Ja, dybest set er mennesker, som lemlæster deres børn uønskede - efter min opfattelse.

Tak for god artikel serie :-)

David Zennaro, Ole Meyer og Christian Mondrup anbefalede denne kommentar
Christian Mondrup

For et par år siden pågik en diskussion af omskæring i Informations debattråd. En debatdeltager foreslog et symbolsk, ikke-fysisk religiøst ritual for dem, det er vigtigt for. Det kunne man sammenligne med det dåbsritual, som ofte benyttes nu om dage. Så vidt jeg forstår, udførtes dåb tidligere (i DK før reformationen) som fuld neddybning i vand. Det har givetvis kostet nogle dåbsbørn livet. Jeg foreslår at flytte diskussionen fra et for/imod omskæring til ændring af ritualer. Ellers forbliver vi i et (i bred forstand) antisemitisk hængedynd, der kun bidrager til yderligere polarisering. Et civiliseret samfund bør have plads til både ateisme, religion og respekt for menneskerettigheder.

Svend-Erik Runberg, Henrik Plaschke og Ole Meyer anbefalede denne kommentar
Henrik Plaschke

Christian Mondrup

Du tænker formodentlig på følgende indlæg:

https://www.information.dk/debat/2020/09/kunstig-forhud-lavet-silikone-g...

Christian Mondrup

Henrik Plaschke: lige netop. Jeg uddybede mine ovennævnte synspunkter i denne tråd.

Hans Jørgen Lassen

Christan Mondrup,
Et civiliseret samfund skal ikke have plads til grov fysisk mishandling af små drenges tissemænd.
En mishandling, som i øvrigt er i eklatant modstrid mod et flertal af menneskerettigheder.

Christian Mondrup

Hans Jørgen Lassen: "Et civiliseret samfund skal ikke have plads til grov fysisk mishandling af små drenges tissemænd." Det giver jeg på ingen måde udtryk for i mit indlæg, men understreger tværtimod, at der må være respekt for menneskerettigheder. Jeg tror du forsøger dig med en stråmand - og dermed uddyber du polariseringen.

David Zennaro

Jeg er bestemt ikke tilhænger af at skære i børn, uanset deres køn. Men denne diskussion kan ikke komme fra kristne men skal tages af jøder og muslimer. Først når der er en konsensus i disse grupper giver det mening at tale om et forbud. Og jo mere vi presser på, jo længere tid vil der gå, før jøder og muslimer bredt vil opgive ritualet.

Hans Jørgen Lassen

David Zennaro,
alle behjertede mennesker i dette land må gøre, hvad de kan for at stoppe disse grusomme, uhyrlige overgreb på små værgeløse drenge.
Kan muslimer og jøder ikke selv finde ud af eller nægter at behandle drengene anstændigt, så er et forbud åbenbart og desværre den eneste mulighed.