Trods alle de tilbageslag for kvinderettigheder, der har ramt hendes land siden Talebans generobring af magten i august sidste år, havde 29-årige Nafisa ikke troet, at der også ville komme en dag, hvor hun ikke længere kunne mærke solens stråler i sit ansigt, når hun bevæger sig rundt i Kabuls gader.
Men lørdag dekreterede Talebans såkaldte Ministerium til Fremme af Dyd, at Nafisa og hendes millioner af medsøstre ’ideelt set’ slet ikke skal forlade hjemmet – og under alle omstændigheder skal de være fuldt tilslørede, aldrig vise deres ansigt i det offentlige rum og være ledsaget af en ’mandlig vogter’, såfremt de alligevel vælger at gøre det.
Dermed er alle afghanske kvinder nu påtvunget en af de mest ekstreme traditioner fra de mest konservative dele af nationens landdistrikter.
»Taleban har ingen planer for Afghanistan udover at pålægge kvinder flere restriktioner,« siger Nafisa, og sværger, at hun vil gå op imod Talebans seneste forsøg på at presse afghanske kvinder yderligere ud i mørket. »Jeg accepterede ikke obligatorisk hijab – og jeg vil aldrig bære burka.«
Ministeriets nye forordning dikterer, at kvinder i Afghanistan enten skal bære burka – en fuldt tilslørende dragt fra top til tå, der kun tillader kvinder at se gennem et lille gitter i øjenhøjde eller den ligeledes fuldt tilslørende niqab, som dækker ansigtet, men efterlader en smal stribe til øjnene.
De fleste afghanske kvinder bærer i forvejen en form for tørklæde, der dækker hår, hals og skuldre – men mange kvinder i Kabul og andre større byer har tidligere kunnet nøjes med at tildække deres hår.
Mandlige vogtere
»For alle værdige afghanske kvinder er det nødvendigt at bære hijab, og den bedste hijab er chador (heldækkende dragt, red.), som er en del af vores tradition og er respektfuld,« udtalte Shir Mohammad, en embedsmand fra Ministerium til Fremme af Dyd, under en konference i Kabul, rapporterer nyhedsbureauet AP. »De kvinder, der ikke er for gamle eller unge, skal dække deres ansigt, undtagen øjnene.«
Med dekretet, der påbyder kvinder fuld tilsløring, indfører Taleban også et detaljeret sæt af restriktioner og straffe, der gør kvindernes ’mandlige vogtere’ i familien ansvarlige for dekretets overholdelse og foreskriver bøder og fængselsstraffe, hvis de bliver set i offentligheden uden den foreskrevne heltilsløring. Hvis offentligt ansatte kvinder forlader hjemmet uden at bære burka eller niqab, vil de blive fyret – selv Talebans egne krigere vil miste deres job, hvis deres kvindelige slægtninge skulle blive pågrebet i at undlade at adlyde de nye restriktioner.
For mange kvinder i Kabul kommer dekretet oven i en Taleban-kampagne med øget chikane og vold, som er taget til i de seneste måneder. Unge kvinder i hovedstaden, som før sidste sommer aldrig havde levet under Taleban-styre, fortæller, at den religiøse politistyrke, der skal håndhæve ’dydsforeskrifterne’, har skruet op for sit aktivitetsniveau og nu strejfer rundt i byens gader på udkig efter anledninger til at udspørge, intimidere og tæve kvinder for at bære for farverigt tøj, jeans – eller færdes i det offentlige rum uden mandlig ledsager.
Nazanin, en universitetsstuderende, blev for to uger siden tævet af en Taleban-dydspatrulje for at sidde på forsædet i en taxa i Kabul. »De gav mig to piskeslag på ryggen – det føltes, som om mine knogler skulle brække.«
Nazanin fortæller, at da hun var blevet slået, blev taxachaufføren arresteret og ført til politistationen.
Shabnam, 23 år, der bor i Kabul, siger, at hun ikke føler sig tryg ved at gå på gaden længere. For tre uger siden stoppede Taleban-krigere hendes 12-årige kusine, pressede hende ned mod jorden og klippede hendes hår offentligt, fordi det ikke var helt dækket af et tørklæde. Kort efter flygtede kusinen og hendes familie ud af landet.
»Taleban har frataget mig en helt grundlæggende ret, som er retten til at vælge mit eget tøj, og det er meget smertefuldt for mig,« siger hun. I begyndelsen af året arresterede Taleban flere kvinder, der protesterede mod påtvungen hijab, og tilbageholdt dem på et ukendt sted, indtil et internationalt ramaskrig tvang dem til at løslade dem.
Koordineret kampagne
De seneste restriktioner er del af en koordineret kampagne for at rulle årtiers fremskridt for kvinders rettigheder tilbage i hele landet. Da Taleban greb magten i august 2021, hævdede den fundamentalistiske bevægelse ellers, at den havde ændret sig i forhold til det tidligere Taleban-regime (1996-2001) og nu ville respektere kvinders ret til et offentligt liv, men siden har det nye styre frataget kvinder retten til at bevæge sig i det offentlige rum og rejse alene og til at arbejde bortset fra at være ansat i sundheds- og uddannelsesvæsenet.
De Forenede Nationers Bistandsmission i Afghanistan (UNAMA) har fordømt dekretet om ansigtstilsløring, som er det seneste angreb på kvinders rettigheder, men forudsiger, at det trods den udbredte internationale fordømmelse ikke desto mindre vil blive strengt håndhævet.
»Ud fra de oplysninger, som er tilgået UNAMA, ser dette ud til at være et formelt direktiv snarere end en anbefaling, og derfor må det også forventes implementeret og håndhævet,« hedder det i udtalelsen.
De seneste restriktioner for kvinder, der blot udbygger et kontrolsystem, som aktivister har angrebet som ’kønsapartheid’, vil sandsynligvis medføre endnu et tilbageslag for Talebans bestræbelser på at opnå international anerkendelse og støtte i en situation, hvor landet ellers kæmper med økonomisk krise og udbredt sult.
»Verden er en tilskuer til vores smerte, til en apartheid, til det fuldstændige tyrannis tilbagekomst,« bemærker på Twitter Shaharzad Akhbar, den tidligere leder af Afghanistans Uafhængige Menneskerettighedskommission, som nu bor i udlandet i eksil.
»Mit hjerte er ved at eksplodere af så megen smerte og sorg for kvinder i mit land. Over så megen had og vrede mod Taleban, fjender af kvinder, håndhævere af kønsapartheid, fjender af Afghanistan og menneskeheden.«
Diplomater i Whitehall, det britiske udenrigsministerium siger, at Taleban nu hverken kan håbe på større international anerkendelse eller på ophævelse af de sanktioner, bevægelsen blev pålagt, da den var en oprørsgruppe, der gennemførte jævnlige selvmordsangreb med mange civile ofre til følge.
»Ansvaret for, hvad der sker i Afghanistan, ligger hos Taleban,« siger en talsperson. »Vi vil dømme dem på deres handlinger, ikke på deres ord. Hvis de ønsker international accept, skal de leve op til deres forpligtelser, især hvad angår kvinders og pigers rettigheder.«
Taleban havde ellers lovet, at bevægelsen havde ændret sig i de to årtier, siden den sidst i 1990’erne styrede Afghanistan som et brutalt og forarmet teokrati, hvor kvinder var udelukket fra næsten alt arbejde og uddannelse.
Tom retorik
Men siden Taleban kom til magten i august sidste år, tyder de stadigt hårdere indskrænkninger af kvinders rettigheder på, at dette løfte var tom retorik opfundet for at lette de amerikanske styrkers tilbagetrækning, ganske som mange aktivister advarede om dengang.
Mest smertefuld indtil nu var måske den bratte kovending i marts om genåbningen af de pigeskoler, der allerede havde været lukket i et halvt år efter Talebans magtovertagelse. Eleverne var vendt tilbage til klassen, sad klar ved deres skolepulte, klar til at lære, da det afghanske uddannelsesministeriums beslutning om at genåbne skolerne brat blev omstødt af Talebans centrale ledelse. Mange forlod hulkende skolerne.
»Nu må de sidste spekulationer om, at bevægelsen havde udviklet sig til ’Taleban 2.0’, være aflivet,« siger Heather Barr, kvinderettighedsdirektør hos Human Rights Watch.
»Strategien med at tvinge mænd til at håndhæve dekretet over for deres egne kvindelige familiemedlemmer er særligt foruroligende, fordi det betyder, at kvinder ikke engang kan træffe deres egne beslutninger om, hvilke risici de vil tage.«
»Et af de store spørgsmål er, hvad verden kan gøre ved det? Vi har ventet siden august sidste år for at se, hvordan verdenssamfundet svarer, og vi har ikke set noget seriøst eller sammenhængende. Det er især beskæmmende for de, der påstår at føre en ’feministisk udenrigspolitik’.«
Taleban har også forhindret kvinder i at protestere, og mange tidligere aktivister, journalister og ansatte i den forrige regerings sikkerhedsstyrker og andre fremtrædende kvinder har i flere måneder måttet gå under jorden efter angreb og mord.
Selv om det nye dekret vækker modvilje, har mange kvinder mere påtrængende bekymringer, siger Hasina Safi, tidligere minister for kvindespørgsmål.
»Kvinder er endnu mere optaget af deres mobilitet, uddannelse og sundhed, deltagelse, tryghed og sikkerhed.«
© The Observer og Information
Oversat af Niels Ivar Larsen og Cecilie Weber Thøgersen
Og Danmark mener, det er sikkert at tvangsudsende afghanske flygtninge..!!!
The winner takes it all.
"Da Taliban sidst var ved magten, blev der indført islamisk lov. Det religiøse politi straffede utroskab med stening og tyveri med amputation af hænder. Kvinder skulle være burka, og piger mistede mulighed for at gå i skole.
Nu frygter vestlige politikere og menneskerettighedsforkæmpere, at det samme vil ske, hvis Taliban igen sætter sig på landet.
Men ifølge seniorforsker Mona Kanwal Sheikh fra Dansk Institut for Internationale Studier er der et håb for, at det er at andet Taliban, der står til gribe magten.
- Der er jo sket en del de sidste 20 år. Så det er ikke helt det samme Taliban, siger hun.
Talsmand lover skolegang for piger
Hun hæfter sig ved de "relativt moderate" udmeldinger, der er kommet fra Talibans politiske kontor i Qatar. Her har Talibans politiske talsmænd understreget behovet for at samle Afghanistan og samarbejde med andre politiske og etniske grupperinger.
- De har også udtrykt velvillighed, i forhold til at kvinder og piger har ret til uddannelse. Så der er kommet en masse nye toner. Toner, som vi ikke helt har været vant til at høre før, siger hun.
I dag ringede en talsmand fra Taliban, Suhail Shaheen, til BBC under en liveudsendelse og sagde, at bevægelsen ønsker en fredelig magtovertagelse, og han lovede, at piger under et nyt islamistisk styre fortsat vil kunne gå i skole og studere, hvis de dækker deres ansigt til.
Dog er der en hel ny generation, som er dødtrætte af Afghanistan som et krigshærget land, og som jo nok skal give Talibans oprindelige ideologiske ståsted noget modstand, siger hun.
Hun vurderer, at Taliban generelt udviser "en større pragmatisme, end de har gjort tidligere".
https://www.dr.dk/nyheder/udland/forsker-taliban-opfoerer-sig-mere-pragm...
Frygteligt at halvdelen af den afghanske befolkning nu skal leve i mørke og undertrykkelse. Hvem hjælper dem? Det er uværdigt af Danmark at hjemsende kvinder til et land uden fremtid for kvinder.
Alle hjemsendte veteraner må græde over dette forfærdelige tilbageskridt. Det gør jeg også.
Kvinder er mandens ejendom i Afghanistan/islam, hvis kvinden overtræder reglerne, så er det manden der får bøden.
Og kvinden, der bliver pisket eller stenet til døde..
Hvad er problemet? Taleban følger blot Allahs påbud til kvinder om at klæde sig beskedent og uden at risikere at vække mænds begær.
Egyptens respekterede religiøse institut, Dar al-Ifta, har givet nogle generelle regler (fatwa) for, hvordan man bør forholde sig mht. tildækning af ansigtet. De skriver bl.a. : ”As for other countries where the Hanbali opinion is more in line with local custom it is permissible for a women to follow this opinion, i.e. of covering the face etc, as it is not a sign of a women’s religiosity, but rather in line with custom and tradition.”
https://www.dar-alifta.org/foreign/ViewFatwa.aspx?ID=4865
Hvad skulle gode, troende muslimer dog gøre, hvis de ikke havde alle de lærde, som bruger al deres tid på at finde ud af, hvad muslimer bør gøre og ikke gøre for ikke at havne i Jahannam.
Kasper Pedersen
09. maj, 2022 - 14:52
Den artikel du linker til er fra den 15. august 2021, lige omkring Talibans overtagelse af magten. Jeg er sikker på seniorforsker Mona Kanwal Sheikh ikke ville udtale sig på samme optimistiske måde, hvis hun blev spurgt idag.
Med venlig hilsen
Alan
Svend Jespersen:"Taleban følger blot Allahs påbud til kvinder om at klæde sig beskedent og uden at risikere at vække mænds begær."
Vil du være rar at henvise til, hvor Allah har skrevet det?
Der har fra starten af Talibans genovertagelse af magten ikke været nogen overraskelser. Blot nogle håbefulde naviister der drømte om at Taliban var blevet mere moderat, efter mange års krig. Et håb der byggede på det samme som luftfrikadeller i skysovs.
Det der vel er mest overraskende er at krigen i Ukraine faktisk har vist os at hvis befolkningen ønsker at leve i frihed så kan de beholde den, hvis de VIL. Men den afghanske befolkning lagde sig fladt ned, da amerikanerne fik nok af manglende fremskridt, manglende opgør med korrupte politikere, nepotisme, og klanstrukturer, hvor det bare drejer sig om at rage sá meget til sig, så hurtigt som muligt.
Jeg har ikke set èt eneste eksempel på at kvinderne i Afghanistan har grebet til våben, for at forsvare det som Vesten faktisk prøvede at give dem. Og nu er deres Window of Opportunity lukket, fordi de hellere ville lade amerikanske soldater bløde, fremfor selv at yde og risikere noget.
Beklager meget, men befolkningen i Afghanistan og især kvinderne har udvist passivitet nok til at de ikke fortjener bedre. Den ukrainske befolkning lige modsat.
Jeg sidder lige her og har en tilsvarende mening.
Hvis den afghanske befolkning ville have et andet styre end Taliban, så havde man mulighed i de tyve år, hvor de allierede og NATO og bekæmpede Taliban , var tilstede i landet, til at få et andet styre på benene, men nej, - her lod man Taliban fortsætte.
Men det betyder også, at hverken kvinder eller mænd, bliver efterstræbt eller forfulgt, blot de følger de lokale regler.
Og derfor kan man også godt tilbage sende flygtninge som ikke opfylder kravet til asyl, til Afghanistan, selv om de lokale regler er meget anderledes end vores regler.
Hvis man synes at den afghanske befolkning, skulle kunne få asyl i Danmark, selv på baggrund af en normaltilstand og ikke en konfliktsituation, så må man også gøre et opgør imod denne normaltilstand her i landet, når de kommer hertil.
Ellers ender vi med at få et Afghanistan II internt her i landet, medmindre man gør en eller anden form for opgør imod denne lokale kultur.
Forstået på denne måde: her i landet har vi et forbud imod burka, i Afghanistan har man et påbud for burka.
@ Svend Jespersen
Alle de steder hvor religiøse fundamentalister får magt som de har agt, er det sjovt nok altid kvinders frihedsrettigheder det går ud over.
Betænk den amerikanske højesteret, der nu vil fjerne retten til fri abort, eller Rusland, hvor det er blevet legalt for mænd at slå deres koner.
Et svar til de hjemlige Talbanere (Svend Jespersen, Jacob Nielsen & Niels Erlinger) kan f.eks. ses på:
https://rukhshana.com/en/female-protesters-in-kabul-call-talibans-hijab-...
Lise Lotte Rahbek, 10. maj, 2022 – 10:52.
Allah har ikke skrevet noget. Allah har givet sine formaninger til mennesker gennem åbenbaringer til profeten via ærkeenglen Gabriel til Muhammed, som ifølge islam ikke kunne læse eller skrive, og han dikterede derefter sine erindringer af ordene til en skriver, som skrev dem ned på et eller andet.
Du kan læse, hvad Allah ifølge Aminah Tønnsen mener om emnet kvinder og sømmelig beklædning her: http://islamstudie.dk/?page_id=1629
Aminah Tønnsen betragtes af langt de fleste muslimer herhjemme som en afviger, dvs. hun tolker koranen alt for meget efter sin egen mening, og det er totalt fy-fy! En anden, og mere traditionel udlægning af koranen og ahadith finder du her: https://www.islam.dk/paklaedning/
Muslimske lærde mener, at ikke-muslimer kender alt for lidt til den ”virkelige islam”. Jeg er helt enig.
@Henrik Plaschke
10. maj, 2022 - 19:19
Jeg kan forstå, at du ikke er helt enig med dem, du nævner i dit indlæg.
Men du argumenterer kun med et link.
Hvad med at skrive hvad du selv mener??
Svend Jespersen
"Muslimske lærde mener, at ikke-muslimer kender alt for lidt til den ”virkelige islam” "
Det er sikkert helt rigtigt.
Det samme gælder for "virkelig katolicisme", tror jeg mange katolikker mener. "Virkelig buddhisme" ved ikke-buddhister heller ikke så meget om. "Virkelig hinduisme" kan også været ret mystisk og fortolkningssvær for ikke-hinduer. Ja, sågar højre- og venstrefløjs-politikere kan erklære sig utilfredse med at ikke-højre/ikkevenstrefløjs-tilhængere ikke ved en skid om politik.
Vi "ikke-"tilhængere er nogle uvidende størrelser, som ¨virkelig' burde tie stille eller i al fald lade være med at udstille vores uvidenhed.
PS. Det var din egen formulering, at ""Taleban følger blot Allahs påbud til kvinder om at klæde sig beskedent og uden at risikere at vække mænds begær." Nu hævder du så at Allahs påbud er videreformidlet gennem forskellige led, hvilket jeg godt var klar over, men det var ikke det, du skrev i første omgang.
Der er "os" der ved noget og så er der "de andre" og de andre, de er aldrig ligesom "os", ikkesandt.
Lise Lotte Rahbek, 10. maj, 2022 - 20:59.
Jeg holder mig som regel udelukkende til troværdige muslimske kilder. "Lige fra hestens mund", som man siger på både engelsk og dansk.
@ Svend Jespersen
Når der nu findes omkring 1 milliard muslimer i verden, kun 27% af dem lever i mellemøsten, der er tre forskellige overordnede retninger, og yderst flerfoldige kulturelle levesteder, forekommer det en anelse plat at skære alle over én kam.
Det svarer til at udnævne Pia Kjærsgaard som ypperstepræstinde for hele verdens kristendom.
Eva Schwanenflügel, 10. maj, 2022 - 22:16.
Wow, Pia Kjærsgaard og Profeten side om side! Det er da et argument, der batter!
Prøv at læse, hvad den danske Waseem Hussain på islamsvar.dk mener om emnet: http://islamsvar.dk/kvinderelaterede-emner/kvinder-toj-udseende-og-andet...
Og her er en engelsk lærds udlægning af sagen: https://islamqa.org/hanafi/daruliftaa/7726/female-islamic-dress-code/
Synd at burkaen er blevet et symbol på kvindeundertrykkelse.
Den er nemlig ganske flot i dens nuancer af Ultramarin (Lapis Lazuli) - en farve, der netop stammer fra Afghanistan
/O
Svend Jespersen
Det er ulig meget mere interessant at læse, hvad skribenterne herinde selv mener, når de kommenterer et eller andet. Det er fair nok at du henviser til andre kilder, men du skal nok ikke forvente, at andre kommentatorer læser dine links. Jeg har en forventning om at skribenter tager selvstændigt stilling og giver udtryk for deres synspunkt, når de kommenterer en artikel. Links er fine som understøttende et argument, men når der ikke er argumenter fra skribenten, men kun links til nogle eksterne kilder, der mener noget om emnet, så .. nåhja, bliver det ret uinteressant.
Vi kan allesammen google.
At mene noget og argumentere for det, er en anden sag.
Afghanerne lagde sig fladt ned for Taliban, da USA med støtter trak sig ud af landet. Nu lever de med konsekvenserne, ikke mindst kvinderne.
@ Else Marie Arevad
Man kunne ellers også sige, at den afghanske befolkning, (den er MEGET blandet) ikke havde noget at skulle have sagt, da Vestens styrker så at sige rendte af banen, fordi daværende præsident Trump havde besluttet, at den amerikanske hær skulle trække sig fra Afghanistan.
Det blev som bekendt meget kaotisk, og amerikanerne ødelagde flyvepladser, våbendepoter med mere, for at Talebanerne ikke skulle få fat i våbnene, da Taleban (overraskende for CIA) pludselig rullede ustoppeligt mod hovedstaden Kabul.
Afghanerne havde ingen våben eller styring da Taleban overtog det hele, deres egne korrupte ledere flygtede meget hastigt ud af landet.
Hvorfor siger du, at de kunne have gjort mere modstand end de gjorde?
Indtil videre har vi ihvertfald set, at kvinderne protesterer i Kabul.
Men hvor længe vil det vare ved, når de ikke har støtte udefra, som Vesten for eksempel bibringer den Ukrainske befolkning i øjeblikket?
For bare at drage en sammenligning, hvor længe holdt Danmark stand, da Tyskland invaderede os?
Eva Schwanenflügel, så enig. Situationen i Afghanistan er et meget godt billede på, hvad der sker, hvis et land mister alt støtte ift. en aggressor. Og at det giver mening at sammenligne med Ukraine. Det ene sted Taliban, det andet sted Putin. Jeg er personligt ked af, at det afghanske folk nu er underlagt den voldsomme undertrykkelse.
Lise Lotte Rahbek, 11. maj, 2022 - 08:17.
Hvis mine ord ikke har tydeliggjort, hvad jeg selv mener, så beklager jeg det. Sarkasme på skrift kan for nogle være svær at forstå, men jeg skal da prøve at gøre det lidt tydeligere.
Jeg mener, at enhver ideologi, det være sig af religiøs eller politisk art, må kaldes autoritær og antidemokratisk, hvis en af dens læresætninger er, at medlemmer af den uden mange års læsning af århundredgamle analyser af hellige tekster ikke har indsigt nok til selv at bedømme, om en personlig mening om ditten eller datten er rigtig eller forkert. Det kan f.eks. være spørgsmålet ”Er det tilladt, at have billeder af mennesker, der ikke længere er i live"?
Debatten her drejer sig om Talebans genindførelse af kravet til kvinder om tildækning af ansigtet, når de er i nærheden af mænd, som ikke er deres nærmeste i familien. For dem betyder det, at de ikke længere må lade ”fremmede” mænd se deres ansigtshud. Før Taleban var det kun resten af kroppen, som var haram . Hvilken kvinde i et frit og sekulært samfund vil være tilfreds med at kunne sige: ”Jamen, jeg må godt vise mit ansigt”? Og når en debattør sågar henviser til en afghansk protestgruppe iført den mest normale islamiske dress code (minus ansigtstildækning) i et tilsyneladende forsøg på at fortælle: ”Se bare, hvor frie og liberale disse kvinder er”, så græmmes jeg.
Jeg har været gennem debatter af denne art mange gange de seneste år og set de samme argumenter som her: ”Jamen, andre religioner undertrykker også kvinder”. ”Jamen, der findes mange udgaver af islam”. Ja, vi må sågar høre om USA’s højesteret for at fuldende de absurde moralske ækvivalenser. Den slags bidrager udelukkende til at vanskeliggøre mange muslimers ønsker om en islam uden sharia og fatwaer.
Hvis man vitterligt ønsker at hjælpe muslimske kvinder (og mænd) med at gøre sig fri af islams religiøse lænker, så nytter det ikke at skyde budbringeren.
Lise Lotte Rahbek, 11. maj, 2022 - 08:17.
En lille tilføjelse til mit sidste indlæg.
Jeg er egentlig enig med dig i det om henvisninger til Google. Men du beder mig selv om det, når du skriver: "Vil du være rar at henvise til, hvor Allah har skrevet det?"
Jeg kunne selvfølgelig bede dig (og andre) om at læse hele Koranen, læse alle tafsir til den og læse alle muslimske lovskolers begrundelser for deres tolkninger af Koranen og ahadith. Men så langt er du nok ikke parat til at gå.
Svend Jespersen
Tak for præciseringen. Nu forstår jeg. :-)
@ Svend Jespersen
Det synes mig, at du misforstår.
Når jeg henviser til at andre lande også indfører lovgivning der indskrænker kvinders rettigheder, er det for at understrege, at AL religiøs fundamentalisme er farlig, især for kvinder.
De højrenationalistiske protestantiske evangelister, katolikker og ortodokse bibringer det samme som islamisk fundamentalisme, nemlig misogyni og undertrykkelse af anderledes tænkende, kvinder, homoseksuelle og etniske minoriteter.
Også indenfor disse bevægelser findes der terrorgrupper og ensomme ulve, som mener sig fuldt og helt berettigede til at slå andre ihjel.
Og statsapparater, der lovgiver ud fra religion.
De underminerer vores demokratier indefra.
Det er ikke en undskyldning overfor islamisk fundamentalisme, men en påpegelse af ligheder mellem de patriarkalske monoteistiske religioner.
Jeg bryder mig ikke om nogen form for kvindeundertrykkelse.
Eva Schwanenflügel,12. Maj, 2022 – 12:13.
Du skriver: ”De højrenationalistiske protestantiske evangelister, katolikker og ortodokse bibringer det samme som islamisk fundamentalisme…
For det første, hvad mener du med ”islamisk fundamentalisme”? Fundamentalisme er oprindeligt et kristent begreb med en negativ undertone i dag. De fleste muslimer, herunder respekterede lærde sunnier og shiaer bryder sig ikke om betegnelsen ”islamisk fundamentalisme”. For det første fordi fundamentalisme i den kristne betydning ifølge lex.dk ”er bogstavtro religiøsitet, der kan være forbundet med et politisk og/eller ideologisk program.” Og idealet for alle muslimer er netop at være så tro mod den originale tekst i de hellige skrifter som overhovedet muligt.
For det andet, hvis du ikke ser nogen meget store og væsntlige forskelle mellem højrenationalistiske protestantiske evangelister, katolikker og ”islamisk fundamentalisme”, så må du meget gerne underbygge den holdning, gerne vha. Google :-)
@ Svend Jespersen
For det første er det åbenbart omsonst at forklare hvad jeg mener, uden du misforstår mig mere eller mindre bevidst.
Ihvertfald er dit sofisteri om ordet fundamentalisme et godt eksempel.
For det andet har jeg ikke sagt noget om, at de forskellige religioner og deres proselytter ikke er forskellige, jeg påpeger blot, at der er visse ligheder med hensyn til hvad resultatet af intens og glødende religionshysteri kan afstedkomme af forskellige grader af undertrykkelse af rettigheder, og at blandingen af nationalisme, religion og politik uvægerligt udvikler ekstremisme hos følgerne.
Det samme gør sig gældende, når vi taler om en lederkult, der ikke nødvendigvis har noget med religion at gøre, som for eksempel nazisme.
En anden gang så læs venligst hvad jeg faktisk skriver.
Det britisk baserede OpenDemocracy bringer en udmærket reportage om de afghanske kvindelige aktivister, deres modstand mod talibanerne og de vanskelige vilkår, de lever under.
https://www.opendemocracy.net/en/5050/afghanistan-taliban-burqa-women-pr...
Ja, men jeg mener altså også det er sikkert i Afghanistan, siden herboende fra Afghanistan fortsat tager på flere ugers ferie i deres hjemland(Afghanistan)
- Så hvor berettiget bekymringerne er har jeg svært ved at se!
@ Esben Bøgh
Jeg ved ikke, hvor du har oplysninger fra der dokumenterer livlig ferie i Afghanistan fra flygtninges side, men bring endelig noget dokumentation ;)
Eva Schwanenflüge, 13. maj, 2022 - 18:32
Kære Eva, det er ret tæt på at være et personligt kendskab.