Analyse
Læsetid: 5 min.

EU-ministre skaber ’historisk klimapakke’ med store kompromiser – og store konsekvenser

Farvel til benzinbilen og goddag til CO₂-kvoter i trafik- og boligsektoren. Det er tvivlsomt, om de europæiske miljøministres aftale rækker til at overholde Parisaftalen. Men den vil forandre vores liv og økonomi
Den danske klimaminister, Dan Jørgensen (S), taler med sin spanske ministerkollega, Teresa Ribera, under klimaforhandlinger i Luxembourg.

Den danske klimaminister, Dan Jørgensen (S), taler med sin spanske ministerkollega, Teresa Ribera, under klimaforhandlinger i Luxembourg.

Julien Warnand/EPA/Ritzau Scanpix

Udland
30. juni 2022

Det lyder ikke just som en big deal for hverken vores hverdag, økonomi eller fremtid: »Handlen med EU’s CO₂-certifikater udvides til flere sektorer.«

Men det bliver det efter alt at dømme, efter at de europæiske klima- og miljøministre oven på 17 timers maratonforhandling natten til onsdag kunne fremlægge en kompromisfuld klimaaftale. Med en række skærpelser af de eksisterende klimabestemmelser har den ét overordnet mål: Som del af EU-Kommissionens Fit-for-55-pakke at sikre, at EU-landenes CO₂-udledning sænkes med 55 procent frem mod 2030.

Selv om der i de europæiske medier næsten kun har været fokus på benzin- og dieselbilens død fra 2035, er der tale om en af de største klimapakker i EU’s historie: Om en udvidelse af CO₂-kvotesystemet, af den vedvarende energi og af målene for energieffektivisering i varmeforsyning, trafik, boliger og industri.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

.. hvor skal alle batterierne til elbiler komme fra - og hvad skal der ske med de skrottede benzinbiler?
I Dk alene er der indregistreret omkring 3 mio personbiler.
En del af interiøret og visse dele af motorerne kan ikke umiddelbart genanvendes (i.e. : Det kan ikke svare sig økonomisk og forretningsmæssigt)
men havner i deponi, altså det bliver gravet ned i jorden.

I EU regner man med at der er ca. en bil pr. 2 personer.
I EU bor der 447 mio mennesker.
Det vil sige der er ca. 228 mio biler som kører på fossile brændstoffer og som skal skrottes og erstattes af min. 228 mio el-biler.

Min fantasi rækker overhovedet ikke til at overskue de praktiske foranstaltninger, der skal til for at få det til at gå op med miljøet.

Alan Frederiksen, Carsten Munk og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar