Interview
Læsetid: 7 min.

Med milliarder fra coronafond vil Bologna genopfinde fremtiden og gøre den grøn

Med de mange milliarder, som Italien får fra EU’s genopretningsfond, kommer krav om store investeringer i en grøn omstilling. Det giver Italien en enestående mulighed for at skifte kurs, lyder det fra den norditalienske by Bologna, som satser på at blive klimaneutral inden 2030 ved hjælp af pengene fra EU
Turister på pladsen Piazza Maggiore i Bologna. Den norditalienske by har fået muligheden for en ny begyndelse.

Turister på pladsen Piazza Maggiore i Bologna. Den norditalienske by har fået muligheden for en ny begyndelse.

Lorenzo Di Cola

Udland
11. august 2022
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

Okay, det er svært at finde formildende omstændigheder ved coronapandemien og den efterfølgende krise. Mange døde, og flere mistede deres livsgrundlag. Ikke mindst her i Italien. Men Anna Lisa Boni, viceborgmester i byen Bologna, kan i hvert fald se én positiv afledt effekt midt i alle ulykkerne: »Vi har fået en mulighed for at starte forfra.«

Det er selvfølgelig ikke selve pandemien, der har givet Italien og hendes norditalienske hjemby muligheden for en ny begyndelse, men derimod de mange milliarder af euro fra EU’s genopretningsfond, som lige nu bliver pumpet ind i Italien og Bologna.

Over 1.500 milliarder kroner i tilskud og billige lån står Italien til at modtage fra fonden, og en god sjat – ni milliarder kroner – er også allerede landet direkte her i Bologna, en by med godt en million indbyggere.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Jes Enevoldsen

Selv om Draghi sikkert er en god håndværker ville han altså ikke have kunnet løse alle problemerne med embedsværket og sikre udnyttelsen af Recovery Fund. Allerede i 2021 lykkedes det langtfra Italien at udnytte de første midler fra fondene. Altså på et tidspunkt, hvor Draghi var premier.
Der er her i Italien en "følelse" af, at det med klimaet er et stort problem. Svaret er oftest: "De må gøre noget" (underforstået myndighederne/politikerne). Der er ikke meget, der tyder på, at befolkningen har forstået, hvad der står på spil. Selv om biler er meget billige i Italien er landet sidst i Vesteuropa med hensyn til køb af elbiler (omkring 2,5% af det årlige køb). Det er en tradition i middelklassefamilierne, at ungerne skal have en bil, når de fylder 18 - lige meget om de har brug for den eller ej.
En stor del af ansvaret for denne manglende grønne bevidsthed ligger netop hos centrum-venstre (f.eks. i Bologna), som aldrig for alvor har taget opgaven på sig. Nævnte Anna Lisa Boni ser jo også store problemer med at hive folk ud af bilerne og ind i sporvognene., selv i den rige og venstreorienterede Bologna - Ved det kommende parlamentsvalg står de grønne til at få et par procent selv om Italien er et af de lande, hvor klimaforandringerne/-katastroferne er mest synlige.