Amazonas
Læsetid: 2 min.

Risiko for øget skovrydning. Jair Bolsonaro godkender asfalteret motorvej gennem Amazonas

Den brasilianske regerings miljømyndighed giver licens til første fase af vejprojekt, der skal bringe udvikling til Amazonas. Miljøfolk frygter langt mere ulovlig skovhugst og skovrydning, hvis mudret landevej bliver omdannet til motorvej
Brasiliens højreorienterede præsident, Jair Bolsonaro, mødte i juni sine støtter i den største by i Amazonas, Manaus.

Brasiliens højreorienterede præsident, Jair Bolsonaro, mødte i juni sine støtter i den største by i Amazonas, Manaus.

Ricardo Oliveira/AFP/Ritzau Scanpix

Udland
6. august 2022

Brasiliens miljømyndigheder har givet indledende tilladelse til at bygge en større motorvej, som skal gå igennem Amazonas-regnskoven. Det oplyser ministeren for infrastruktur i Brasilien. Beslutningen kan medføre øget skovrydning.

Undervejs i sin valgkampagne havde Brasiliens højreorienterede præsident, Jair Bolsonaro, lovet at genoprette vejen med navnet BR-319, så den hele året vil kunne forbinde den største by i Amazonas, Manaus, med resten af Brasilien.

Vejen blev oprindeligt bygget af Brasiliens militærdiktatur i 1970’erne. Men den er hensygnet under de barske forhold i regnskoven. Under regntiden, som varer omkring seks måneder, bliver en stor del af vejen til en ufremkommelig mudderstrækning.

At asfaltere vejen vil give illegale skovhuggere og folk, der stjæler land, lettere adgang til fjerntliggende og relativt uberørte områder af skoven, siger miljøeksperter. En analyse har vurderet, at projektet kan resultere i en femdobling af skovrydningen i 2030. Det svarer til et område på størrelse med den amerikanske delstat Florida.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Jeppe Theodor Lindholm

I 2018 blev 12 thailandske børn og deres fodboldtræner fanget i en grotte ca. 2.500 meter inde af uventede voldsomme regnskyl. Over 5.000 fagfolk fra hele verden fandt til Thailand for at hjælpe børnene og træneren ud. Herunder specialister i grottedykning med op mod 30 års erfaring. Gennem en umulig indsats blev alle 13 reddet ud. Fantastisk imponerende.

Det er IKKE almindelige mennesker som fejler. Det er den økonomiske og politiske magt elite som fejler. Af grådighed og magt begær.

Hvornår er det nok???

Helle Bovenius, Gitte Loeyche, Jesper Sano Højdal, erik pedersen, Eva Schwanenflügel, Holger Nielsen, Mogens Lebeda og Rasmus Kristiansen anbefalede denne kommentar
Jeppe Theodor Lindholm

Herhjemme har vi en blå blok, som udelukkende går efter magt for en hver pris. De er pisse ligeglade med, hvordan de skal opnår magten og hvilke omkostninger det har for den danske befolkning. Uhørt, helt helt uhørt.

Demokratiet har fejlet. Hvornår er det nok???

Jeppe Theodor Lindholm

Og det er da ikke så godt at fælde skoven i Brasilien for at bygge motorveje. I Danmark var landet dækket af skov for 200 år siden. Nu er der 15% tilbage for at give plads til et overgearet landbrug og motorveje. Det samme gælder resten af den vestlige verden. Og vi blev rige af det, når man kun regner penge som værdi. Og penge er den eneste værdi i den verden vesten har skabt. Intet andet tæller i overlevelsen. For det blå hold tæller kun én ting. At Danmark samlet set ikke bliver fattigere.

Så hvem kan lige tillade sig at bebrejde Brasiliens ønske om samme penge rigdom? Eller resten af verden for den sags skyld? Selvom det ødelægger vores livsbetingelser til syvende og sidst.

Hvis vi ikke selv skærer betydeligt ned, kan vi ikke tillade at kræve andre, som har langt mindre end os, gør det.

Sådan er det jo.

Troels Jensen, erik pedersen, Kenn Hommelgaard, Holger Nielsen, Mogens Lebeda og Alan Frederiksen anbefalede denne kommentar
Jeppe Theodor Lindholm

Og klima venlige Danmark har flere motorvejsprojekter, som skal realiseres de kommende år hen over Jylland, Samsø og Engholm for at give plads til alle de bliver, som der skal være plads til i det "moderne" Danmark.

God tur. Med eller uden benzin og olie. Bare det går fremad.

Helle Bovenius, kjeld jensen, Carsten Munk, Alan Frederiksen, erik pedersen, Eva Schwanenflügel, Mogens Kjær, Holger Nielsen, Hanne Utoft og Mogens Lebeda anbefalede denne kommentar
Jan Henrik Wegener

Der var for 200 år siden næsten ikke skov i Danmark. Ifølge hvad jeg før har læst mig til.

Søren Kristensen

Det er lidt ligesom hvis man ville forbinde Sjælland med Jylland med en bro, for at kunne komme frem uden at skulle forlade bilen eller tage en flyver - eller noget. Og helt ærligt, det er da også rart at køre i bil. Det tror jeg de fleste er enige om. Der er i hvert fald mange der har en bil og bilerne selv, ser også ud som om de gerne vil ud at køre - og gerne så langt som muligt.

Eva Schwanenflügel

I begyndelsen af 1800-tallet (for 200 år siden) var kun 2-3 % af landet dækket af skov.
I dag har vi op mod 14,6 %.

Det skyldtes, at skoven blev udnyttet til det yderste. For eksempel fældedes træerne til at opbygge den store flåde, (der alligevel blev overgivet til englænderne i 1807 efter terrorbombardementet af København), og man brugte træ til brænde og huse.
Kvæg og svin fouragerede også i skoven, og åd de agern og bog, der ellers skulle blive til nye ege og bøge.
Man plantede ikke nyt.

Det stoppede først, da landbrug og skovbrug blev adskilt ved landbo-reformerne sidst i 1700-tallet, og ved Fredskovs-forordningen af 1805.

Udvalgte skovområder blev kaldt fredskov. Og de skulle altid være skov. Græsning i skoven blev forbudt. Og når gamle træer blev fældet, skulle det sikres at der voksede nye træer op samme sted.

Det er dog stadig et forsvindende lille areal i forhold til for 10.000 år siden i jægerstenalderen, hvor hele Danmark var dækket af skov efter den sidste istid.

https://www.skoven-i-skolen.dk/content/skovenes-historie

Det er forfærdeligt, hvad der sker med regnskoven i Amazonas.
Uendelig mange arter forsvinder, og skoven er ved at nå et tipping point, hvor den ikke kan fortsætte med at eksistere længere.

En motorvej igennem skoven vil være fuldstændig katastrofal.

Estermarie Mandelquist, Flemming Berger, Carsten Munk og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

"The Amazon rainforest is moving towards a "tipping point" where trees may die off en masse, say researchers. A study suggests the world's largest rainforest is losing its ability to bounce back from damage caused by droughts, fires and deforestation."
(8. mar. 2022)

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/science-environment-606504...

Gitte Loeyche, Alan Frederiksen og erik pedersen anbefalede denne kommentar
erik pedersen

Det er helt surrealistisk at læse nyheder nu om dage.
Jeg svinger imellem at glæde mig over at jeg ikke har så mange år tilbage som jeg har haft; og så frygt for at reinkarnation giver mig byder mig endnu en omgang på denne udpinte klode

Helle Bovenius, Estermarie Mandelquist, Tina Petersen, Alan Frederiksen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
erik pedersen

Korrektur ikke muligt ;)

Eva Schwanenflügel

@ Hanne

Ja, det ville bestemt være meget ubehageligt at blive genfødt, hvis det fortsætter på denne måde..!

Jeppe Theodor Lindholm

Rettelse til

Jeppe Theodor Lindholm
05. august, 2022 - 22:19

For 5.000 år siden var Danmark dækket af skov. Dengang var der simpelthen ikke folk nok til at fælde dem. Som tiden dog går.

David Zennaro

For 5000 år siden var bondestenalderen først lige begyndt. Det var bestemt ikke jæger-samlere, som fældede og fælder træer. Det var bønder, der gjorde det. Og allerede i bronzealderen havde de ryddet det meste med deres svedjebrug. Det resulterede blandt andet i den store økologiske katastrofe, som heden i Jylland var udtryk for.