Krigen i Ukraine
Læsetid: 4 min.

Zelenskyj trækker Krim ind i krigen. Det ligner et skifte til en ny strategi

Krigen i Ukraine begyndte med Krim og må slutte med dens befrielse, lyder det fra den ukrainske præsident Volodymyr Zelenskyj efter nye eksplosioner på den annekterede halvø. Krigen kan have fået en ny kampplads, vurderer eksperter
Ukraine og dets præsident, Volodymir Zelenskyj, vender nu blikket mod Krim, selv om der er slag ved andre fronter, der skal kæmpes. Billedet er et såkaldt handout fra den ukrainske regering og er taget af en af regeringens egne fotografer. Den ukrainske regering har godkendt billedet, inden fotografiet er sendt ud til publicering i pressen.

Ukraine og dets præsident, Volodymir Zelenskyj, vender nu blikket mod Krim, selv om der er slag ved andre fronter, der skal kæmpes. Billedet er et såkaldt handout fra den ukrainske regering og er taget af en af regeringens egne fotografer. Den ukrainske regering har godkendt billedet, inden fotografiet er sendt ud til publicering i pressen.

AFP/Ritzau Scanpix

Udland
11. august 2022

Det begyndte med et brag på Krim-halvøen.

En person blev dræbt og flere såret, da en række eksplosioner ramte en russisk luftbase på den russiskannekterede Krim-halvø mere end 160 kilometer fra fronten. På videoer delt på sociale medier kunne man man se ferierende strandgæster forlade deres liggestole i panik, mens høje, mørke røgskyer rejser sig i baggrunden.

Ukraine påtog sig ikke ansvaret for angrebet, meddelte Volodymyr Zelenskyjs rådgiver Mikhail Podolyak, som i stedet antydede, at lokale partisangrupper stod bag. Ifølge det ukrainske militær blev ni russiske krigsfly ødelagt ved eksplosionerne. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

gorm petersen

Det er verdens eneste supermagt USA, der er den egentlige hovedperson. Alle andre er statister. Kan supermagten miste sin magt uden det helt store atombrag ?

Det er USA, der i princippet siger til alle tidligere sovjet-stater. Bare meld jer ind i NATO - så skal vi nok hjælpe jer med at tage hævn over den tidligere besættelsesmagt Rusland. Måske pønser de på at sige det samme til Taiwan: Vi hjælper jer til først løsrivelse fra Kina - siden hævntogter.

Derfor er støtten fra mindre atommagter som Kina og Indien så entydigt på russernes side.

Uanset hvem der var præsident i Rusland, ville vedkommende have pligt til at stoppe en sådan udvikling, som i sagens natur kun kan "tages i opløbet".

Obama prøvede hindre dette - prøvede at sige til NATO-landet og nabolandet Polen, at man netop ikke skulle blande sig i splittelsen i Ukraine.

NATO er en forsvars-alliance - ikke en hævntogts-alliance !

Dengang havde Ukraine to befolkningsgrupper en pro-russisk og en pro-vestlig. De må have været omtrent lige store, siden valgene skiftede mellem pro-russiske og pro-vestlige præsidenter. Helt frem til Zelensky.

Hvad skete der med den pro-russiske side ? Hvis de alle flygtede til Rusland og forinden udgjorde halvdelen af befolkningen, er den ukrainske befolkning så halveret ?

Kan man overhovedet stille et sådanne spørgsmål i et vestligt censureret medie ?

Mogens Holme, Torben Arendal, Ejvind Larsen, Niels-Simon Larsen, Lars Løfgren og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar
Jeppe Theodor Lindholm

Danny Hedegaard, håber du har ret. Rusland/Sovjetunionen har tidligere givet efter under Cuba krisen 13 dage i 1962. Spørgsmålet er om de vil gøre det igen. Verden er meget anderledes ind den gang og mange lande ser i dag et alternativ, samt mulighed for uafhængighed, til den amerikanske verdensorden. Der er meget på spil for begge parter. Kun den fremtidige historie vil vise hvordan det til syvende og sidst er gået.

Presset mod Rusland øges dag efter dag. Om det fører til brug af taktiske atomvåben i Ukraine er svært at sige. Det kan godt ske. Men at der tages strategiske atomvåben i brug tror jeg er utænkelig. For det vil være selvmord. Og så vanvittige tror jeg selv ikke Putin's Rusland er.

Hvad såvel Ukraine krigen og klimaudviklingen angår fortsætter jeg med at bide negle :-)

Danny Hedegaard, Ejvind Larsen og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar
Jeppe Theodor Lindholm

Konklusionen må være, at det her er en udfordring Vesten ikke kan tillade sig at tabe. Uanset omkostning. Det er i hvert fald den vej der er indledt.

Men det må absolut være for øje, at der skal være en verden at være i efterfølgende. Klimaudfordringen kan kun løses som en samlet verden. Lykkes det ikke, så taber vi alle sammen. For i sådan et udfald findes der kun tabere.

At vinde klimaudfordringen er en en gangs chance. At sætte den som 2. prioritet er ligeledes selvmord. Tiden rinder ud. Og ingen ved, hvornår tiden er gået. Det kan være tiden allerede er gået for 20 år siden ;-( Det kan også være det sker om 3 år eller 20 år. Det ved ingen. Men vi har travlt i den henseende, hvis der skal være en chance. Det ved vi.

Torben Siersbæk, Carsten Munk og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar

@ Danny Hedegaard skriver
"Samtidig gøre det klart for russerne, at vi selv har taktiske atomvåben, og at vi vil gengælde russiske brug heraf, men vi vil ikke bruge dem som de første."

Naivt
Russerne har ved flere lejligheder demonstreret der ikke er langt fra ord til handling.
Deres ulyst til få Nato mellem Rusland og Ukraine og således blive afskåret den østorienteret del af Ukraine, udløste nuværende konflikt.
Hænger i sidste ende på hvilken part der brænder varmest for sine synspunkter.
Er du parat ?

Danny Hedegaard

Gid vi kunne korrumpere det russiske militær, såvel fra neden som fra oven, til at give op, og trække sig tilbage til Rusland.

Det russiske militær er i forvejen så gennem korrupt, hele vejen fra toppen til bunden.
At det ligner en nærliggende tanke at bestikke det til overgivelse, med kufferter fyldt med millioner i dollars eller euro:

Berlingske.dk
De kørte ind på flade dæk, med tanken halv fuld og gummi i stedet for sprængstof. Rusland har et gigantisk problem i hæren
Krigen i Ukraine har afsløret et omfang af korruption i den russiske hær, der er kommet bag på selv garvede analytikere – og tilsyneladende også præsident Putin. Men hjemme i Rusland er det de journalister, der har afsløret korruptionen, der nu bliver anholdt.
https://www.berlingske.dk/globalt/de-koerte-ind-paa-flade-daek-med-tanke...

Men problemet er vel, at efter at Ukraine faktisk i begyndelsen af krigen tilbød russiske soldater sikkerhed og belønninger, hvis de overgav sig.
At nu har det russiske militær og de russiske efterretningstjenester, så meget blod på hænderne fra et ekstremt omfang af krigsforbrydelser.
Og så mange er medskyldige hele vejen gennem geledderne, at ingen nu tør lade sig korrumpere til overgivelse?
Straffrihed kan de nu ikke regne med.

Men det er værd at overveje at bestikke de rette, med lovning om amnesti uanset omfanget af deres forbrydelser.
Hvis de kan og vil vende sig mod Putin, afsætte Putin og afslutte krigen.

Alle krigsforbrydelserne er Putins bedste garanti for at det ikke sker.

Jeg håber at der arbejdes i kulissen med, om det kan lade sig gøre.

Ok skulle vi have gjort det samme mod Tyskland, nej ikke i 1944, men måske i 1941?

Og ja det betyder at der ikke er lighed for loven?

Samme for Rwanda og Serbien som for Rusland, når vi taler om Krigsforbryderdomstolen i Haag!

Ja det gør det desværre, det ville være hykleri og dobbeltmoral:-(
Men det vil spare Ukraine for flere lidelser, tab af blod og flere uendelige ødelæggelser.

Det russiske militær er ikke båret af principper, faglig stolthed eller troen på noget som helst.
Kun frygten for ens overordnede, bevidstheden om egne forbrydelser, og en kultur båret af voldelige excesser, holder det sammen af en meget tynd lim, og en bristefærdig elastik.

Venlig hilsen
Danny Hedegaard

@Jan August
Du har ret, hvis Ukraine er ved at tabe må vi gå aktivt ind, det gjorde man jo også mod Hitler og det tredje rige, derfor må vi sørge for at Ukraine selv vinder og selv kan klare ærterne.

Hvad er forskellen på en Hitler der indlemmede nabolande og regioner fra nabostater dengang og så en Putin der i dag har samme ambitioner?

Så ja vi kan blive involveret direkte i krigen på et tidspunkt, det er et vilkår for vores egen frihed, vi kan ikke føle os sikre på noget som helst, og da slet ikke hvis vi får et Nationalistisk Storrusland der med magt og få års mellemrum sluger det ene land efter det andet for så bare at vokse sig større og stærkere.

Husk også på, at det altså er Rusland der er aggressoren her, det er dem der startede krigen tilbage i 2014, det er Ukraine der er ofret her og må handle, i mange tilfælde i nødværger, og så kan man ikke altid være selektiv, så må man bruge de midler og de bygninger man har til rådighed.

Dog er jeg ret sikker på at ukrainer gør alt for ikke at bruge hospitaler og lignende da de åbenlyst har et helt andet menneskesyn en russerne, bare se på hvordan de generelt behandler deres krigsfanger, kilderne er mange derude og hvor mange ukrainske krigsfanger og lejre på russisk side har vi fået indsigt i?

Til sidst, pas på med at tro på den russiske propaganda, den er desværre fuld af løgn og latin, et udmærket eksempel er det vellykkede angreb på den militære lufthavnen på Krim, her sagde russerne at det var en mindre uheld og ingen fly gik tabt.... det statement tror jeg endnu ikke de har ændret på selv om satellitbillederne og andre beviser klart og tydeligt viser hvor stort et tab russerne her har lidt.

Danny Hedegaard

@nils valla
Spurgte mig

"Hænger i sidste ende på hvilken part der brænder varmest for sine synspunkter.
Er du parat ?"

Ja jeg er parat med det forbehold jeg hele vejen har taget!

Det at jeg ikke grundet, hvad jeg og andre lægmands debattører mener, er parat.

Jeg er mig fuldt bevidst, at højtstående ministre og officerer med faktisk ansvar, for hvor langt vi vælger at gå i vores opbakning til Ukraine.
I den udstrækning de måtte finde tid til, og de vælger at læse med, eksempelvis i debatten på Information.dk
Vil kunne gøre det med en tå krummende hovedrysten over, hvad jeg og andre med skriver, om vores uforlignelige mening.

Det har jeg fuld respekt for, for jeg tror trods alt at Danmarks, Ukraines og vestens skæbne ligger mere trygt i deres hænder, end de gør i mine.

Men ja hvis de er parat, så er jeg også som borger parat!
Og går det galt, er det alligevel efterfølgende for sent at fortryde.

Så ja jeg glæder mig personligt over hver ny rød linje, vi overskrider i vores støtte til Ukraine.

Venlig hilsen
Danny Hedegaard

Danny Hedegaard

Goebbels skrev i sin dagbog i 1942:

Vi har allerede så meget på samvittigheden, at der ingen vej er tilbage!

Situationen er i dag den samme for Putin!

Hvor er du, vor tids russiske Claus von Stauffenberg?

Verden mangler dig, og bedre held denne gang - tak!

Venlig hilsen
Danny Hedegaard

Jeppe Theodor Lindholm

Goebbels hmmm. Ja, man lader sig bare rive med uden modstand indtil det er for sent.

Det er hovedårsagen til den situation vi befinder os i med et klima på vej ud over afgrunden og en verden på vej mod et år tusind opgør. Ingen siger stop i tide, men lader sig vildlede af grådighed og magt begær.

Og så ønsker det tavse flertal på måske 95% af verdens befolkning sig bare et liv i fred og ro.

Altså, hvornår vi for alvor stop til de 5%, som skaber balladen?

Thjaaa tralala. Sikkert aldrig. Ingen har mod eller mulighed for det.

Jeppe Theodor Lindholm

Menneskeligheden har forspildt en enorm chance efter Sovjetunionens sammenbrud i 1989. Frem for at skabe en verden i fred og sameksistens erklærede vesten sig som vinder af hele verden.

Med den arrogante forståelse tabte vi alt. vi stor nu over for en klimakrise, som vi i 1989 fortsat kunne afværge. Men nej. Vesten havde vundet.

Kan man overhovedet reagerer mere tåbeligt???

Her i Thailand, hvor jeg har min dagligdag er der mange, som slet ikke kan forstå den reaktion Vesten har udvist. Skamløst foragt mod livet. Hverken mere eller mindre.

Og thaierne er ikke de eneste, som mangler forståelse for vesten. Og thaierne, dem kan du stole på. Fremragende mennesker.

Torben Arendal, nils valla og gorm petersen anbefalede denne kommentar
Danny Hedegaard

@Peter Hansen

Tusind tak for linket:

11. august, 2022 - 07:42

Et lille tip hvis nogle ønsker en mere direkte linie til fronten herunder.

Jeg oplever oftere og oftere at de danske medier er langt bagefter, eller kun fortæller brøldele af hvad der sker i Ukraine, især hvad angår brutaliteten og her tabene af fly og mandskab (piloter) f.eks.

Et sagligt sted, ud fra min erfaring, at følge med, er på nedenstående danske side som virkelig går i dybden med sagerne, manden der bestyre siden er selv involveret og så vidt jeg har forstået som involveret i transport med sårede fra fronten til div. hospitaler og lignende.

Hans indlæg er både detaljerede og velskrevne.

https://www.krigeniukraine.org/post/krigen-i-ukraine-august-2022

https://www.krigeniukraine.org
---------------------------------------------

Hvorfor i alverden har hverken Information eller andre danske medier, ikke opsøgt denne blog, og valgt at promovere den i egne medier:-(

Nok er indehaveren anonym, men jeg er sikker på at seriøse mediehuse vil kunne opnå kontakt til, og viden om hvem han er.
Og på forsvarlig vis vil kunne indgå et samarbejde.

I mens kan vi andre zappe rundt i havet af real og fake news på Youtube, og forsøge at bruge vores sunde fornuft, når vi gør det.
I vores søgning efter alt det som aldrig når vores kendskab på dansk i danske medier.

Det er et svigt af dimensioner, hvis det skyldes faglig forfængelighed, og et ønske om primært at formidle det som man kan sætte eget medies signatur på.
Ræk nu hånden ud kære danske aviser til denne blog, og find en formel for hvordan denne blog, og gerne andre troværdige med, kan få et publikum via avisernes læsere.
Som de ellers aldrig når ud til!

Vi kan som læser også donere til denne blog, og gerne i samarbejde med de aviser vi abonnere på.

Din chance for at redde liv.
Opdateret: 4. aug.

Og det er på et helt specifikt frontafsnit. Der er daglige kampe og artilleribeskydning. Vi brug for din hjælp.
OBS! Målet for indsamlingen er nået. Jeg lader indlægget stå så andre kan læse det. (Opdt. 04-08-2022)
https://www.krigeniukraine.org/post/din-chance-for-at-redde-liv

Venlig hilsen
Danny Hedegaard

Torben Siersbæk

@Peter Hansen - 11. august, 2022 - 07:42.

Jeg har taget et kort kig på krigeniukraine.org, artiklen om angrebet på den militære flybase.

Den virker umiddelbart saglig og er ikke præget af svulstige formuleringer.

Når Inf - og andre aviser - ikke direkte refererer til den skyldes det sikkert netop den anonymitet, Danny Hedegaard omtaler. Dette forhold gør det vanskeligt at vurdere oplysningernes validitet og pålidelighed, og deres uafhængighed af de krigsførende parter.

Jeg er dog ret overbevist om at de journalister, der beskæftiger sig med Ukrainekrigen OGSÅ ser på denne side - men til baggrund...

@Torben Siersbæk

Min pointe er måske også lidt at vi mangler danske journalister i felten, en god gammeldags opsøgende journalistik, nogen der tør hvor ander tøver, og så lidt vovemod for at komme lidt mere i dybden og aktualiteten!

De danske journalister har det lidt med at rapportere fra Kiev, Odesa. Lviv osv. altså de meget sikre steder laaaangt væk fra fronten, og så kunne de i princippet ligeså godt stå et sted i Danmark.

Førstehåndsvidner er klart altid det mest troværdige, og det savner jeg, jounalister der med selvsyn oplever slagmarken, taler med de lokale, står side om side med soldaterne på slagmarken og som vitterligt også viser virkeligheden som den er, det er meget vigtigt synes jeg, der er alt for meget censur i de danske og vestlige medier som skjuler den brutale sandhed om krigen og de krigsforbrydelser der foregår.

Danny Hedegaard

@ Torben Siersbæk

At bloggeren er anonym, betyder intet hvis han kun er det for læseren, men ikke er det for de medier, der vil samarbejde med ham om at formidle hans blog.

At bloggeren ikke er uafhængig af de krigsførende parter, bør ikke diskvalificere, da indholdet har en kvalitet og en informationsværdi for læserne, som medierne ikke
selv er i stand til at levere.
Og så er bloggen helt i overensstemmelse med den linje, som medierne over en bred kam har lagt med en dækning, der har en bias til fordel for Ukraine.
Og det helt og aldeles med lige så god ret, som at datidens frie medier i ikke besatte lande, havde en bias til fordel for de allierede mod Hitlers Tyskland.

Medierne bruger rask væk fremmedsproglige referencer i egen dækning af krigen i Ukraine.
Mens denne blog lever sit eget liv, uden at få den hjælp af medierne til at opnå trafik fra mediernes egne platforme, som medierne kunne yde denne blog!

Det er synes jeg lavt og småligt af medier, og journalister på de etablerede medier!

Jyllandsposten, Berlingske og Politiken producerer i dag journalistisk indhold, som aldrig set før, presset af tabet af annoncer til Google og facebook.

Annoncør betalt indhold markeres det tydeligt som, og det er ok med mig, så længe det er tydeligt som det er, at det er eksternt betalt.

Aviserne lader sig i dag også rask væk invitere af bilfabrikker, rejsebureauer og vin importører på reportage rejser for deres regning, som du aldrig oplevede det tidligere.
Nogen gange står det til sidst med småt, Avisen var inviteret af, og ikke en gang som det første før du læser artiklen.
Nogen gange fremhæver avisen at de selv betalte flybilletten, men værten betalte alt andet.

Medierne er presset på økonomien, og grænser flytter sig derfor, som ikke set tidligere, for hvad medierne går med til.
Det er ok når det deklareres klart og tydeligt, hvad det er, men det sker at det ikke gøres tydeligt nok efter min mening.

Jeg tror stadig på at seriøse medier ikke er til salg som sådan, og jeg tror stadig på at de er uafhængige, sådan som de hævder at de er!

Men her har vi altså en dansker, der med livet som indsats hjælper ved fronten i Ukraine!
Som er øjenvidne til begivenheder, som han på eget initiativ meget velskrivende, og troværdigt formidler til et publikum.
Og som medierne ikke selv har mulighed for, og ikke har ressourcerne til at kunne gøre tilsvarende.'

Så giv dog i det mindste denne blog en platform og et publikum, som kun medierne kan, og som bloggeren ikke kan opnå uden mediernes medvirken.

Venlig hilsen
Danny Heegaard

@ Danny Hedegaard reciterer Goebbels
Vi har allerede så meget på samvittigheden, at der ingen vej er tilbage!

Den tror jeg du skal vende 180grader.
Den dårlige samvittighed skydtes menneskene havde tilladt jøder og kommunister indflydelse.
I 43 starter så også udrensningen for alvor, i dertil indrettet lejre, uden nogen som helst anger og dårlig samvittighed. Disse mennesker var overbeviste om det rigtige i det de gjorde.

Jeppe Theodor Lindholm

Hvis der overhovedet skal være nogen rimelighed skal kontrollen med det vi kalder "den regel baserede verdensorden" overføres til FN og ikke være under fuld kontrol af USA med alle de fordele det medfører . Hvis "den regel baserede verdensorden" skal være til gavn for alle lande i verden, og ikke kun de få, skal hele verden naturligvis være medbestemmende.

@Jeppe Theodor Lindholm

Mht. FN, så forekommer det mig meget dysfunktionelt, så det er nok godt vi indtil videre har en anden stærk magt på vores side til nogenlunde at holde lidt fred og stabilitet i verden, forstil dig lige en verde hvor USA blev taget ud af ligningen fra den ene dag til den anden.....

Jens Thaarup Nyberg

@Peter Hansen
Jamen de er da dybt berørte på alle fronter, amerikanerne. De mangler folk til hæren. Så en desparat støtte til Ukraine er vel at forvente.?

Willy Johannsen

Nu er der nye eksplosioner på Krim. Alle gætter. Også jeg.

Noget er ikke blevet omtalt særligt meget: Det vi kaldte frihedskæmpere i Danmark under Anden Verdenskrig.
De findes i stigende grad i de russisk besatte områder i Ukraine - inklusive Krim - i Belarus, hvor de især har lavet jernbanesabotage. Og så er der også meldinger om sabotage i Rusland - så langt væk som Vladivostok.
Måske nålestik. Måske mere.
En dag får vi vel historien...

Jørgen Mathiasen

Foreløbig kan man se på anvendelsen af raketbatterier, at ukrainerne forsøger at vinde området omkring Kherson og højresiden af floden Dnieper tilbage.
Hvis amerikanerne leverer de længererækkende Army Tactical Missile System (ATACMS), kan ukrainerne også ramme broen mellem Krim og Rusland. Det tygger amerikanerne lige på.

Torben Siersbæk, Torben Lindegaard og Danny Hedegaard anbefalede denne kommentar
Danny Hedegaard

@Jørgen Mathiasen

"Hvis amerikanerne leverer de længererækkende Army Tactical Missile System (ATACMS), kan ukrainerne også ramme broen mellem Krim og Rusland. Det tygger amerikanerne lige på."

Jeg tænker tanken, om amerikanerne mon ikke allerede har leveret det nævnte missilsystem.
Og at vi måske ser, at det allerede er taget i brug?

Jeg håber det, og venter bare på at Ukraine i større skala rammer flere russiske mål, på længere og længere afstand.

Det vil redde liv, og det vil kunne forkorte varigheden af denne krig.
Og dermed fremskynde en ukrainsk sejr, hvis bare Ukraine får flere af den slags våben.

Det hele handler om at destruere lagre af alt hvad russerne har brug for, og afskære dem fra forsyninger af samme!
Jo længere væk du kommer fra fronten, des mere findes der af russiske lagre som kan rammes på lang afstand.

Får russerne forsyninger, skal de bekæmpes og nedkæmpes på nært hold.
Og det koster ukrainske liv og betyder ødelæggelser på ukrainsk jord.

Og den der bro fra Krim til Rusland.
Måske skåner Ukraine den bro, russerne skal jo bruge den, når de tager hjem til moder Rusland fra en tabt krig!
Og når de forlader Krim, efter at de har tabt Krim til Ukraine.

Venlig hilsen
Danny Hedegaard

Jørgen Mathiasen

@Danny Hedegaard
Så vidt jeg forstår, sigter ukrainerne på at gøre broen ubrugelig for at forhindre videre forsyninger til de russiske besættelsesstyrker i Sydukraine.

Willy Johannsen

Det her er ikke begyndelsen til enden.
Men måske er det enden på begyndelsen, som Winston Churchill sagde, da briterne efter nederlag på nederlag, fik sin første sejr i anden verdenskrig.

Måske er det her begyndelsen på noget, hvor ukrainerne har startet noget, som russerne slet ikke bryder sig om.
Jeg synes i hvert fald ikke, at de taler så meget om, ”at alt går efter planen”, som det evindelige russiske omkvæd ellers hele tiden har lydt. Og så sker det tilmed på ukrainsk område – uanset hvor meget ruserne så har annekteret det.

Jeg synes, det er værd at erindre og at fejre, at det er lige præcis 100 år siden, at den dengang helt ny nation, Polen, slog den Røde Hær udenfor Warszawa , og forhindrede Lenin og hans kumpaner i først at erobre Polen, og – hvad de håbede – at udbrede ”verdensrevolutionen” til det øvrige dengang krigstrætte og hærgede Europa. Vi har meget at takke Polen for.
Ikke noget under, at det nu er Polen - sammen med USA – som nu yder den største hjælp til Ukraine.
Polen ved, hvad det gælder.
https://tvpworld.com/61846553/had-soviets-won-our-world-would-be-unrecog...

Torben Siersbæk, Torben Lindegaard, Jørgen Mathiasen og Danny Hedegaard anbefalede denne kommentar

@Willy Johansen.

Du glemte vist beskrive det var Polen der angreb "Den røde hær" og erobrede (stjal) en stor bid land.
Lidt bizart du ønsker fejre årsdag for erobret land, med tanker på dine synspunkter om Rusland og Putin.

Sider