Interview
Læsetid: 7 min.

International bevægelse vil afkolonisere de vestlige museer: »Den sten skal hjem til Kairo. Punktum!«

Det er på høje tid, at vestlige museer bliver »afkoloniseret« og returnerer de historiske artefakter til de lande, hvorfra de blev plyndret. Det siger en prominent aktivist fra en international bevægelse, som har fået medvind de seneste år. Dramaet om den egyptiske Rosettesten er det seneste kapitel

Rosettestenen blev fundet af kejser Napoleons hærofficerer under den franske invasion af Egypten i 1798 og befinder sig nu på British Museum i London.

Amir Makar/AFP/Ritzau Scanpix

Udland
22. december 2022

ISTANBUL – Da præsident Emmanuel Macron landede i Burkina Faso i 2017, erklærede han under statsbesøget, at det ikke kunne være rigtigt, at afrikansk kulturarv »kun eksisterer i private europæiske samlinger og europæiske museer«.

Året efter udsendte Macrons regering en rapport, der chokerede mange i museumsverdenen. Den opfordrede til permanent tilbagelevering af plyndret kunst. Siden har Frankrig returneret snesevis af større værker til Senegal, Madagaskar og Benin.

»Macron tog til Vestafrika for at genoprette Frankrigs omdømme i et geopolitisk ærinde, men han endte med at åbne Pandoras æske. Nu vil tidligere koloniserede lande have deres ting hjem. Og det er, som om der ikke nogen vej tilbage længere.«

Sådan indleder Monica Hanna, dekan ved Det Arabiske Akademi for Videnskab, Teknologi og Søtransport i Kairo og hjernen bag flere omfattende underskriftsindsamlinger, der opfordrer vestlige museer til at sende historiske artefakter hjem til hendes hjemland, Egypten.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

British Museum har en fantastisk samling. Jeg har selv været gæst der et utal af gange. Og der er iøvrigt gratis adgang, til dette enestående museum.

Hvis alt skal afleveres tilbage til de steder hvor de stammer fra, så er det slut med med de store samlinger i London, Paris, Berlin, New York, for bare at nævne nogle af dem.

Jeg håber, at det først sker den dag, helvede fryser til is. Om ikke andet så for at genstandene kan blive bevaret for eftertiden. For det tvivler jeg på kommer til at ske i eksempelvis Cairo.

Ete Forchhammer , Mogens Holme, Inge Lehmann, Svend Erik Sokkelund, Martin Jensen og Allan Bartroff anbefalede denne kommentar
Jesper Johannsen

Jeg har været en tur forbi det Ægyptiske Museum i Berlin på Museeums Insel. En kæmpe samling af ægyptisk oldtids opgravninger inkl. Nefertiti, verdens smukkeste kvinde. Hun stod i et mørkt rum og måtte ikke fotograferes da blitzlyset kunne gøre skade på hendes farver. Men en vildt imponerende Ægyptisk samling. Hvis den altså havde stået i Cairo og ikke Berlin. Altså Guldhornene står heller ikke på et museum i Nairobi. Vel.

Der mangler et kæmpe oprydningsarbejde, samt en masse undskyldninger for alle de forbrydelser kolonitiden har udsat verden for.

Men tag et smut forbi Berlin og gik indenfor mens det hele endnu er der. Virkelig imponerende samling af kunstværker gravet op i Ægypten.

Alan Frederiksen, Sonja Rosdahl, Carsten Munk, Eva Schwanenflügel, Troels Ken Pedersen, Torben Arendal, erik pedersen, David Zennaro og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Jesper Johannsen

British Museum i London, Ægyptisk Museum i Berlin og tilsyneladende mange flere i den vestlige verden. Der er nogen, som virkelig har haft travlt med skovlen og gravplyndring. Et held for Ægypten pyramiderne er nogle fandens store tunge uhåndterlige santanner. Ellers havde de vel stået i Paris, London eller Berlin.

Alan Frederiksen, Sonja Rosdahl, Hans Larsen, Eva Schwanenflügel, Torben Arendal og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Jesper Johannsen

Når hele lortet er kørt tilbage til Cairo kan der holdes nogle fede internationale rave parties i de tomme bygninger midt i centrum af Berlin. Selv en gammel besse som jeg deltager gerne.

Museerne i Europa og andre vestlige lande skal digitalisere og dokumentere deres samlinger af stjålne eller krigserobrede artefakter og derefter levere dem tilbage. Monica Hanna har ret: British Museum er det værste - med Parthenonfrisen, Sanchi-stupafriserne og meget mere verdensarv, der har helt central betydning for oprindelseslandende (hhv Grækenland og Indien for de to). Det kan kun gå for langsomt.

Alan Frederiksen, Torben Arendal, erik pedersen, Inge ambrosius, Carsten Munk og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jan Henrik Wegener

Det er dog vel et af de lidt mindre spørgsmål verden står overfor.
Når det er skrevet skulle disse "den gode sags forkæmpere" måske også tænke sig lidt om.
Betyder det "at levere tilbageblik at sende tingene til oprindelsesstedet?
Eller til "de retmæssige ejere "?
Nutidens Egypten er dog ikke så selvfølgelig en direkte fortsættelse af oldtidens, men i det mindste er egypterne overvejende efterkommere efter den lokale befolkning langt tilbage.
Men hvad så når et nutidigt land indeholder mange etniske grupper eller folk og de artifakter der skal leveres tilbage kommer fra en nu undertrykt del?
Det kan man nemt komme ud for.
Denne undertrykt del kan jo endda være stort set alle udenfor en mindre gruppe ved magten.
Hvorfor skal "landet" altså denne gruppe i et sådant tilfælde få de pågældende genstande?
Og der kan nemt være mange andre spørgsmål.

Ete Forchhammer , Rolf Andersen og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar

Disse imponerende genstande der viser tidligere epokers formidable håndværksmæssige og kunstneriske formåen tilhører mennesker. Museer forpligter sig til en fornuftig fordeling, der optimere især unges muligheder for at forstå deres kulturarv. Målet bør være at sikre at så mange mennesker ser disse ting og at de sikres optimalt for eftertiden. Ejerskab, tilbagelevering burde træde tilbage for visning og bevaring. Og selvfølgelig er det dumt at effekter ligger i tidligere kolonimagters museer eller privates kældre, hvis de betryggende kan vises i et nybygget museum nær deres oprindelse,

Rolf Andersen, Hans Larsen, Mogens Holme og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar

Det er fint og godt, at få taget et kig på ting der er stjålen i museerne og få sat det i kontekst.

Det er godt for folk at lære, at krig tit kun er statsautoriseret røveri.

Men for visse genstande i museer, gælder der forældelse, ligesom ved andre kriminelle overtrædelser i vores samfund.

Ligeledes er nogle af genstandene fra lande, der nu gør sig som ofre, heller ikke uskyldige i overgreb med tyveri mod andre grupper og lande. Men der hører jeg ikke om krav for samme stillingtagen og tilbagelevering.

Oveni kommer så, har de lande der får leveret genstandene tilbage de økonomiske og videnskabelige muskler til at håndtere dem?

Tænk på hvor svært det er, at få penge til kultur af vores politikere.

Er der nogen, der f.eks. tror Egypten kan løfte opgaven, hvis de fik alt tilbage fra vesten inklusive alt det de selv hiver op lige nu?

Hvad med Afghanistan?

Krig er beskidt og røveri, ligegyldigt hvornår i tiden og af hvem.

Indførelsen af et meget længere tidsperspektiv og anvendelse af nye moralske kriterier bagudrettet til museumsgestande kun for en udvalgt gruppe er i mine øjne
inscineret selvpineri med pudsning af glorie, samt moralsk forkasteligt. Det fjerner også kræfter og penge til at forhindre nutidige gentagelser.

Derudover hvor langt skal vi gå tilbage? Romerne og andet godtfolk holdt sig jo heller ikke tilbage. Og f.eks. lidt tættere på i tid, det muslimske middelhav gjorde sig også i slaveri og raids som i middelalderen.

Og f.eks med salget af friser fra Parthenon i Athen, hvornår bestemmer vi, at folk ikke havde evnen til at vurdere hvad de solgte?

Mere tidsrenær for tilbagelevering af stjålne genstande i en krig gælder faktisk for Europa og Tyskland. Amerikanerne og russerne holdt sig ikke tilbage. De havde heller ikke kvaler med at stjæle af tyskernes stjålne genstande.

Personligt mener jeg det er vigtigere, at bruge de nye erkendelser i anvendelse på nutiden og bekæmpe nutidige røverier i krige som f.eks. Iraks tab af museumsgenstande, videresalg af tyvekoster fra illegale udgravninger og forhindring af udsalg af ets lands genstande gennem diktatorer.

Kræv tilstrækkelig finansiering af politikkere til de internationale organer, der eksisterer, så de har en reel slagkraft.

Kræv at de gennemfører lovgivning der gør det strafbart og ikke til et kavaliersdelikt. Dvs auktionshuse skal ikke kunne snige sig omkring salg af tyvekoster og domme skal ikke kun være et rap over fingrene.

Fokus med nutidens moral skal være på den nære datid, nutiden og fremtiden.

Ete Forchhammer

Pudsigt som det altovervejende er vestlige museer der hænges ud, når der i fx Skt. Petersborg befinder sig rigeligt med ikke-russisk kunst og kulturgenstande, fjernt fra deres oprindelseslande… hvorfor nævnes Eremitagen i Skt. Petersborg aldrig som et eksempel på et museum der er velpolstret med udenlandske genstande?

Det er meget svært for mig at tro at dette udleveringskrav-korstog ikke også har nogle helt irrelevante, skjulte hensigter.

Inge Lehmann, Henrik Bjerre, Jacob Nielsen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

Genstandene er erobret ved brug af kostbar millitær magt. Det skal ikke være gratis at få dem igen. Jeg synes Mellemøsten skulle tage nogle af deres sønner tilbage, sammen med genstandene.

Hvis det overordnede formål med museerne er formidling, så burde genstandene slet ikke være udstillet, men gemt væk i lys- og klimakontrollerede lagre, Formidlingen burde i stedet ske gennem digitalt skabte, nøjagtige kopier. Herved gøres originalgenstandenes geografiske lokation ligegyldig, og de kan dermed leveres tilbage til den geografiske lokation, hvor de oprindeligt er fundet. Den tilknyttede forskning kan lige så vel foregå på oprindelsesstedet, som i London, Paris, etc etc..

Den overordnede diskussion til side:

I det ægyptiske museum i Cairo står en 1:1 kopi af Rossetta-stenen, udført og doneret af British Museum.

En pragmatisk løsning på debatten om Rosetta-stenen kunne jo være, at briterne fik deres fint udførte kopi tilbage, og ægypterne fik originalen.

Men ellers er den overordnede debat selvfølgelig vigtig. Der er fornylig transporteret en hel del Ukrainske kunstværker ud af Ukraine til sikre opholdssteder, hvor Putin ikke kan få fat i dem ... så debatten er mangesidig.