Kan man på ét møde sikre ammunition til Ukraine, fikse den europæiske energiomstilling, finde vej for Europas globale samhandel og sikre den europæiske konkurrenceevne i tidens geopolitiske opbrud?
Vurderet ud fra agendaen til torsdagens og fredagens topmøde i EU-Rådet, er det omtrent, hvad de europæiske ledere sidder midt i.
Normalt har Tyskland og Frankrig været både de store og progressive lande, men også de voksne i klassen, der har sikret kompromiser mellem de mange europæiske interesser. Men op til topmødet styrede EU’s tysk-franske motor så målrettet mod ballade, at det næsten kunne ligne et røgslør for mødets omfattende agendaer.
På kort formel har Berlin – med det liberale regeringsparti FDP i spidsen – i løbet af de forgangne uger underløbet den konsensus, der ellers var forhandlet mellem Parlamentet, Rådet og Kommissionen, om at udfase biler med forbrændingsmotorer i 2035.
Sonne, god fornøjelse med at prøve at formidle processen i Berlin. Jeg ville i disse omgivelser tage fat på begrebet spærreminoritet.
Blandingen af klientel-politik og permanent valgkamp hos FDP har mange groteske konsekvenser, men de må indtil videre betragtes som objektive kendsgerninger i den politiske verden. Derfor må man sætte sin lid til, at der kommer flere valg til forbundsdagen, inden vi når 2036, og at der kan tages mange nye politiske beslutninger i tiden frem til 2036. Dem kan Vissing og FDP ikke alle sammen nedlægge veto imod.
Nu kommer det vel an på hvad man definerer som grøn.
Hvis det er uproblematisk, uden farlig affald osv. Ja så er atomkraft ikke grøn ej heller vindmøller.
Hvis man mener grøn i forhold til klimaforandringer og CO2 udledning så er atomkraft grøn.
De løsninger vi VIL, har vil ikke og de løsninger vi HAR, vil vi ikke. Vi kunne begynde med at halvvere Jordens befolkning, men det gør vi ikke og mon ikke det handler om det samme, som med alle vore øvrige konflikter og problemer, at vi taler for mange forskellige sprog og derfor ikke rigtigt sammen, undtaget når den ene intimiderer den anden, hvorefter kommunikationen foregår med våben, om de så er af økonomisk eller militær karakter.
Tænk, hvis vi var halvt så mange og halvt så kampberedte - og talte samme sprog, hvad vi ikke kunne afstedkomme ?
På den anden side, hvis der ikke var noget at kæmpe for, så var der sikkert heller ikke noget at leve for og det kan også hurtigt gå hen og blive for nemt og dermed for kedeligt, det hele.
Det er lidt ærgerligt, at information på den ene side troligt gengiver hvad IPCC konkluderer, blandt andet at klimaforandringerne skal bekæmpes med alle midler til rådighed, på den anden side fortsætter information kampen mod atomkraft som er en af de mest CO2 neutrale og sikre energikilder vi har og som IPCC for længst har sagt, er en forudsætning for at kunne bekæmpe de værste klimaforandringer.
Jeg undrer mig utrolig meget over den linje.
Det er som om, at problemets omfang ikke er gået op for journalisterne på information.
Det er som om de tror at vi kan vælge og vrage i de løsninger der er. Det kan vi ikke.
Lige nu er der vel omkring 2.000.000.000 motorer i verden, som forbrænder fossil brændstof. Mange af dem vil køre i årtier endnu. Samtidig ryger der ca. 63.000.000 nye fossile personbiler ud af fabrikkerne hvert år. I EU forsøger man at indføre et forbud mod salg af nye fossile biler fra 2035. Indtil da er der sendt over 750.000.000 nye fossile personbiler ud på verdens veje. Og som det ser ud lige nu vil det også fortsætte efter 2035 i store dele af verden, hvor hundredevis af millioner af mennesker venter på deres første bil de kommende årtier. Så de olieproducerende lande kan se frem til gyldnetider i mange årtier endnu. Selv efter 2050 vil der køre over 1.500.000.000 fossildrevne personbiler rundt på verden 32.000.000.000 kilometer veje. Suppleret af 1.000.000.000 el biler.
Dertil kommer i øvrigt en fordobling af flytraffiken frem til 2035 på verdensplan. Flere og flere får råd til at tage flyveren. Og gør det selvfølgelig. De seneste år er der blevet bygget massivt med kæmpe store lufthavne i verden med årlige kapaciteter på flere hundrede millioner af passagerer pr. lufthavn.
Altså medmindre hele verden sprænger i luften.
EU har netop indgået en aftale om at det fortsat vil være lovligt af fremstille og sælge fossile biler efter 2035 af hensyn til bilindustrien i EU.
Jo. Markedet og kapitalismen kan redde det hele. Bare ikke klimaet og miljøet.