I 2025 skal alle solgte personbiler og lette varebiler i Norge være elbiler. Sådan lyder den politisk vedtagne målsætning. Og nordmændene er godt på vej.
I årets første fire måneder var 94 procent af de i alt 22.747 private biler, der blev solgt, elbiler. Og Tesla model Y var sidste år den mest solgte bil i Norge. Til sammenligning var samme model den 17.-mest solgte bil i Danmark sidste år.
Norge er den absolutte verdensmester i salg af elbiler, hvor 80 procent af solgte biler sidste år var elbiler. I Danmark, som ligger på fjerdepladsen, var det tal omkring 20 procent.
»Norge er otte til ti år foran Danmark på området,« som Simon Dyhr, der er politisk rådgiver i Norsk Elbilforening, formulerer det.
Satsningen på elbiler indebær en omfordeling til de der har, fra de der ikke har. Afgiftfritagelse på store elbiler er indirekte støtte til de der har, således at de der ikke har må betale mere for den grønne omstilling.
Oven i kommer så, at den klimamæssige effekt globalt set er begrænset, set i forhold til omkostninger. Det er kun på papiret i Danmark at det ser godt ud, da vi ikke producerer bilerne og regner biomasse som CO2 neutral, så el ser mere grøn ud end den reelt er.
Elbiler er kun begrænset godt mht CO2 - det er ikke godt for jordens ressourcer og ligheden i samfundet. Elbiler kan da ikke være et bæredygtigt fremtidsscenarie
Elbiler er store, dyre og lækre og lige noget for de rige.