Leder

Tour'en set med andre øjne

Nogle hævder, at den negative omtale af Tour de France og de enkelte cykelryttere i forbindelse med doping taler for, at virksomhederne, der står som sponsorer, vil gøre alt for at undgå denne uheldige kobling med doping. De kolde facts viser imidlertid, at det indtil dato ikke har været tilfældet
Historien viser, at meget få virksomheder og endnu færre ryttere frivilligt har trukket sig ud af professionel cykelsport, selv om de direkte eller indirekte er blevet forbundet med fænomenet doping. Det skyldes antageligt, at eventuel negativ kobling til dette fænomen ikke har påvirket indtjeningen væsentligt, skriver Claus Wittenburg.

Historien viser, at meget få virksomheder og endnu færre ryttere frivilligt har trukket sig ud af professionel cykelsport, selv om de direkte eller indirekte er blevet forbundet med fænomenet doping. Det skyldes antageligt, at eventuel negativ kobling til dette fænomen ikke har påvirket indtjeningen væsentligt, skriver Claus Wittenburg.

Bas Czerwinski

Udland
23. juli 2007

Op til Tour de France talte næsten alle for et 'rent' løb. Det gik godt indtil den 18. juli, hvor T-Mobiles Patrik Sinkwitz blev suspenderet for doping, og de tyske tv-stationer ARD og ZDF stoppede de direkte Tour- trans-missioner. De havde fået et løfte fra T-Mobile om, at der ikke ville komme dopingproblemer. Den tyske rytter Jens Voigt fra CSC raser over beslutningen.

Den 19. juli skriver Dagbladet Information på forsiden, at en række eksperter sår tvivl om det danskejede cykelhold CSC's dopingprogram. Det kunne måske have været forudset, allerede før Tour'en gik i gang.

Tour de France er ikke kun en ubønhørlig hård idrætskonkurrence, men også et udstillingsvindue for en række kapitalstærke virksomheder, hvorfor atleterne ikke kun optræder som atleter per se, men tillige som reklameagenter for nævnte virksomheder, der virker på et kartellignende marked (markedet for professionel landevejscykling) med et svagt konkurrencetilsyn. Deres valg af reklamesøjle er dog lidt usædvanlig.

Cykelrytterne udgør en væsentlig del af denne reklamesøjle. De er atleter og provisionslønnede sælgere på én og samme tid. For den enkelte rytter er den personlige gevinst ved en sejr eller en delsejr undervejs meget store. Det må friste og derfor spørgsmålet: Hvad er sandsynlig-heden for, at Tourfeltet er dopet? For virksomhederne er gevinsten ved et godt resultat i løbet ligeledes meget store. Hvordan indvirker det på deres holdning til doping?

Samtlige aktører er professionelle sans comparaison. Og professionelle er sat i verden for at tjene penge. Derfor gælder de økonomiske love også for dem. Alle delmarkeder har deres særkende. På det professionelle marked for landevejscykling er doping et sådant særkende.

En række stærke cykelhold stiller op i konkurrencen. Disse hold repræsenterer en række kendte, kapitalstærke virksomheder, som bruger deres cykelhold i markeds-føringen af deres virksomhed.

Hvem sidder med æren

Virksomhederne er særdeles erfarne, hvad markedsføring angår, så hvad de foretager sig i den henseende, er ikke tilfældigt. Erfaringsmæssigt samt fra deres analyser og gennemspillede scenarier ved de ret nøjagtigt, hvad de kan forvente i ulige situationer.

Det giver selvfølgelig dårlig omtale, hvis det undervejs i løbet eller efterfølgende bliver kendt, at et hold har haft en eller flere dopede ryttere på holdet. Viser det sig imidlertid, at firmaet får æren for succeserne, mens de enkelte ryttere må bære ansvaret for eventuel negativ omtale, taler det til fordel for, at virksomhederne vil tolerere doping.

Lad os antage, at et cykelhold koster 100 millioner kroner på årsbasis. Investor skal naturligvis have valuta for pengene, og det fås hver gang firmanavnet omtales i positiv sammenhæng. Det fordrer succes på landevejen og i bjergene. Det må friste.

Lad os nu forestille os, at en af de deltagende virksomheder helt konsekvent og med succes får effektueret en ikke-doping politik på deres hold. Hvis flere af de andre hold alle har dopede klasseryttere på deres hold, vil holdet med ikke-dopede ryttere blive rent til grin, eftersom de i den unfair konkurrence uhjælpeligt vil ende i bunden af klassementet og heller ikke opnå delsejre undervejs. Spørgsmålet er, om man vil satse 100 millioner kroner for at blive til grin? Det frister næppe.

Investeringen skal give afkast

Lad os antage, at alle deltagende hold for alvor enes om at afvise doping. Hvis alle stoler på alle, løser problemet sig selv, og konkurrencen foregår på ideelle præmisser.

Men opstår der bare den mindste mistanke om, at et enkelt hold muligvis vil anvende doping, opstår den situation, hvor man risikerer at stå uden reel mulighed for at få det ønskede udbytte af ens investering, da det illoyale hold med sine sejre vil løbe med opmærksomheden og dermed gevinsten. Da investeringen gerne skal hjem, vil bare mistanken om doping på ét hold føre til, at samtlige hold må overveje deres situation. Historien har vist, at det med en svag kontrolmyndighed har virket fristende.

Nu vil nogle hævde, at den megen negative dopingomtale skulle tale for, at virksomhederne vil gøre alt for at undgå denne uheldige kobling med doping. De kolde facts viser imidlertid, at det indtil dato ingenlunde har været tilfældet.

Historien viser, at meget få virksom-heder og endnu færre ryttere frivilligt har trukket sig ud af professionel cykelsport, selv om de direkte eller indirekte er blevet forbundet med fænomenet doping. Det skyldes antageligt, at eventuel negativ kobling til dette fænomen ikke har påvirket indtjeningen væsentligt.

Vi ved i dag, at stort set alle, der har været involveret i professionel landevejscykling, har været fulde af løgn. Selv er jeg for så vidt ligeglad med om kernesunde og stærke atleter doper sig under lægekontrol. Men det irriterer mig godt grundigt, hvis man bevidst lyver over for mig. Det samme mente de åbenbart på ARD og ZDF.

Claus Wittenburg er kandidat i statskundskab og samfundsfag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her