Leder

Den tyske dieseldom rammer det ømmeste punkt i ’lobbykratiet’

Den drastiske tyske dom om køreforbud for dieselbiler i forurenede storbyer udfordrer den beskidte sammenfletning mellem industri og politik. Det er på høje tid – før borgerne mister tilliden til den politiske handlekraft
Opstandelsen over det kommende køreforbud mod dieselbiler siger noget om den økonomiske klemme, som flere millioner tyskere, der troede at have købt en miljøvenlig dieselbil, risikerer at sidde i.

Opstandelsen over det kommende køreforbud mod dieselbiler siger noget om den økonomiske klemme, som flere millioner tyskere, der troede at have købt en miljøvenlig dieselbil, risikerer at sidde i.

Ritzau Scanpix

1. marts 2018

»Dieselvrede! Dieselkaos! Dieselfrustration!«

Tysklands mest solgte avis, formiddagsbladet BILD-Zeitung, gav den fuld gas på forsiden onsdag, efter det i øverste retsinstans var slået fast, at en lang række tyske storbyer kan indføre køreforbud mod dieselbiler i kampen for at overholde grænseværdierne for de giftige kvælstofoxider (NOx).

Det er uvist, om og hvornår der i praksis kommer køreforbud – om end f.eks. Hamborg allerede barsler med konkrete planer for at undgå sagsanlæg og for at sikre ren luft til borgerne.

Alligevel overdriver BILD-Zeitung ikke. Detailhandelen i NOx-forurenede byer som Stuttgart og München er oprørt. Håndværkere advarer om konkursbølger. Kommunalforbund og politiforeninger kalder de bureaukratiske forbud for praktisk uigennemførlige. Og tusindvis af de ca. 15 mio. tyskere med en dieselbil i garagen har skrevet rasende indlæg i alskens slags medier.

Fra de tyske ministre lyder der derimod kun vævende udsagn, mens bosserne i bilindustrien er som sunket i jorden.

Opstandelsen siger noget om, hvor dybt forankret biltrafikken desværre er i vores storbyer. Den siger noget om den økonomiske klemme, som flere millioner tyskere, der troede at have købt en miljøvenlig dieselbil, risikerer at sidde i. Og den siger noget om, hvor længe den tyske regering har tøvet over for bilindustrien og NOx-forureningen, der trods et kontinuerligt fald anslås at koste mere end 12.000 for tidlige dødsfald om året alene i Tyskland.

Dette politiske svigt er i sig selv en skandale.

I chokket efter dommen kæmpes der nu om, hvor vidt bilkoncerner som Volkswagen, Daimler og BMW kan tvinges til at betale for filterteknik i de beskidte dieselmotorer, så de kan leve op til de standarder, som fabrikanterne med fuldt overlæg og usædvanlig grådighed har manipuleret sig ud af.

For bilindustrien bliver det bitre milliarder at smide efter en forældet teknik – milliarder, som kunne være brugt på at udvikle elbiler. Men hvis det ikke gennemtvinges, og skatteyderne hænger på regningen, taber den tyske regering for alvor ansigt.

At bilindustrien i årevis har klamret sig til en døende teknik, er forståeligt nok. Den er nemlig stadig hamrende succesfuld. I alt handler det om knap en million arbejdspladser, der har sørget for, at Tyskland i 2017 eksporterede biler og bildele for ca. 1,75 billioner kroner.

Mange tyskere er med rette bekymrede for tabet af arbejdspladser. Det bør bare ikke skygge for, at den tyske bilindustri i årevis har haft så brutal succes med at omdanne økonomisk succes til politisk magt, at begrebet lobbykrati efterhånden er ved at vinde indpas i det tyske sprog.

Det handler ikke bare om, at de øverste lobbyister og bosser i bilbranchen med største selvfølgelighed har tæt kontakt med Juncker og Merkel, og at de gennemfører studier med aber, mennesker og alle tænkelige midler for at levere alternative erkendelser.

Den øverste tyske forvaltningsdomstol i Leipzig stadfæstede tirsdag  i en stærkt omdiskuteret retssag, at tyske byer og kommuner gerne må indføre forbud mod dieselbiler i kampen for at overholde EU-grænseværdierne for kvælstofoxider.
Læs også

Det handler også helt konkret om, at den tyske forbundsregering i årevis har fredet industrien og aldrig er kommet op med en plan for, hvordan landet skal forberede sig på den snarlige tid efter forbrændingsmotoren.

På det mere abstrakte plan medfører denne beskidte sammenfletning mellem industri og politik en tiltagende mistillid til demokratiet. I stedet for at tænke langsigtet og med bæredygtighed og almenvellet bare nogenlunde inden for synsfeltet, har regeringen fulgt industriens kortsigtede logik.

Man kan diskutere, hvor meningsfulde grænseværdierne for NOx er i forhold til at undgå luftvejs- og kredsløbssygdomme. Men grænseværdierne har været gældende siden 2010, og grænseværdier skal faktisk overholdes i en retsstat. Det har dieseldommen slået fast med syvtommersøm, som kan blive søm i dieselbilens ligkiste.

Sat på spidsen har domstolen således taget over, hvor politikerne har svigtet.

Også selv om det i første omgang har udløst vrede, kaos og frustration, må man håbe på, at den kommende tyske regering står under så stærkt et pres, at den tør tage sig selv alvorligt nok til for alvor at hive fat i bilindustrien og påbegynde den trafikomstilling, som handler om langt mere end at udskifte alle konventionelle biler med elbiler.

For også den udvikling kommer bilindustrien til at kæmpe mod med næb, klør og lobbytricks.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Olaf Tehrani
  • Henrik Rasmussen
  • Katrine Damm
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Toke Andersen
  • David Zennaro
  • Carsten Munk
  • Torben Lindegaard
  • Ejvind Larsen
  • Torben K L Jensen
Olaf Tehrani, Henrik Rasmussen, Katrine Damm, Bjarne Bisgaard Jensen, Toke Andersen, David Zennaro, Carsten Munk, Torben Lindegaard, Ejvind Larsen og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Mathias Sonne

Det er bare så lækkert, at dieselbilfabrikanterne får et dyt i bamsen ved, at der pålægges restriktioner på anvendelsen af deres produkter.

Men det er altså en rodet dom, hvor byer og regioner kan pålægge dieselforbud på bestemte lokaliteter på bestemte tidspunkter og i bestemte vejrforhold .....

Man kunne have håbet på en klar dom, der gav Delstaten eller Forbundsstaten ansvar og myndighed - nu er det tilsyneladende op til den enkelte Borgmester og Regionsrådsformand.
Man kan frygte en lavine af sagsanlæg fra bilfabrikanterne og bilejerorganisationerne overfor disse myndigheder, hvis demokratisk valgte ledere jo også gerne vil genvælges.

Og der er godt nok mange tyske vælgere, der har anskaffet en dieselbil ....

Jørgen Wind-Willassen

Religiøsiteten har desværre også sejret i Information.
Avisens navn lægger jo op til noget som journalisten desværre undlader.
Savner ædruelighed.
Helt sludder bliver det når der snakkes om arbejdspladser.
Bilfabrikker har samme indtjening og antal ansatte, uanset om de producerer benzin eller dieselmotorer til ders personbiler.
Den øgede CO-2 udledning fra benzinbilerne i forhold til dieselbilerne glemmes alt for ofte og elsystemerne er endnu slet ikke indrettet til at levere CO-2 neutral strøm til elbilerne.
Det betyder jo ikke at et forbud mod ældre forurenende dieselbiler er skidt, tværtimod.
Jo hurtigere der sker en udskiftning til nye dieselbiler -jo mindre forurening og mindre CO-2 udslip.
Om 10 år eller mere når elsystemerne er på plads med CO-2 fri produktion, så udskiftes der til elbiler.
Ikke nu.
Og lad os så få afgiften på en Tesla op igen.
Det giver jo ingen mening at støtte velhaverne i Danmark med en million hver gang de udskifter deres Mercedes, til en bil med næsten samme CO-2 udledning.

Benny Jensen, Jens Thaarup Nyberg, Jens Winther, Toke Andersen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

@Jørgen Wind-Willassen - enig!

Og tåbelighederne stopper ikke: Københavns overborgmester, Frank Jensen, vil forbyde nye diesel-biler, mens de gamle diesel-biler fortsat skal have ret til at køre rundt i byen og ose.

Daniel Schledermann

Jørgen Wind-Willassen fortsætter sin misinformation. Elnettet er allerede nu på 51% vedvarende energi. Se her:

https://energinet.dk/El/Miljoedeklarationer/Hvor-kommer-stroemmen-fra

Det vil sige at enhver elbil man kan købe udleder mindre CO2 end nogen dieselbil man kan købe. Og det gør det uden at puste giftig luft ud i hovedet på trafikanterne. Jeps, en Tesla Model S (som Jørgen af en eller anden årsag har et særligt hadforhold til), udleder på det danske el-net ca. 55 gCO2/km. En dieselbil der går 30 km/l udleder 98 gCO2/km. Vi lader den lige stå, en fuldstørrelses elbil udleder kun 57% af den CO2 per kilometer af det en mikrodieselbil gør.

Henrik Rasmussen, Steen K Petersen og Torben Lindegaard anbefalede denne kommentar
Jens Thaarup Nyberg

Daniel Schledermann; - 12:36
Jo, men alternativet til dieselmotorer er i øjeblikket benzinmotorer, hvis co2 udledning vist nok er endnu højere.

mike twardale

Diesel biler er primært fra europa, pånær få koreanske (så EU har beskyttet sit marked/fabrikker/jobs) ved at støtte dieselbilerne og samtidig minimeret olie import. Selv i DK er der idag mindre afgift på en dieselbil end tilsvarende benzinbil.
Det kan undre, at man fra politisk side prioriterer ren luft på sidstepladsen.