Leder

En kurs er sat mod grønnere skibsfart

Efter 20 års træden vande lykkedes det faktisk at få vedtaget en global klimaaftale for skibsfarten
Fredag morgen ankom den store passagerfærge Viking Grace til Stockholm efter rejsen over Den Botniske Bugt fra Åbo i Finland. Det var den første rejse for den første færge med et såkaldt rotorsejl, hvor vindens kraft bidrager til at drive fartøjet frem og dermed sparer brændstof og CO2-udslip.

Fredag morgen ankom den store passagerfærge Viking Grace til Stockholm efter rejsen over Den Botniske Bugt fra Åbo i Finland. Det var den første rejse for den første færge med et såkaldt rotorsejl, hvor vindens kraft bidrager til at drive fartøjet frem og dermed sparer brændstof og CO2-udslip.

Ritzau Scanpix

14. april 2018

Fredag morgen ankom den store passagerfærge Viking Grace til Stockholm efter rejsen over Den Botniske Bugt fra Åbo i Finland. Det var den første rejse for den første færge med et såkaldt rotorsejl, hvor vindens kraft bidrager til at drive fartøjet frem og dermed sparer brændstof og CO2-udslip.

Med en beregnet årlig reduktion i udslippet på 900 ton CO2 er der langt igen, før færgen er CO2-neutral, men projektet illustrerer, at der er teknologiske veje frem mod en skibsfart, der ikke truer det globale klima.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Ejvind Larsen
  • Eva Schwanenflügel
David Zennaro, Ejvind Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Udledning af drivhusgasser fra skibsfarten udgør ca. 20 % af den samlede mængde - hvis man kan reducere det ned til bare 10 % er meget vundet og jeg forestiller mig standardiserede modul-enheder,bygget,drevet og overvåget (som flymotorer) centralt og driften udføres af de firmaer der har bygget enhederne (med Thorium som ikke har våbenpotentiale) - køling er ikke noget problem i sagens natur og sikkerheden vil naturligvis være i orden når man selv rider på tigeren. Kapring er også udelukket når man fjernstyrer reaktoren kan den lukkes ned uden videre. Det største problem bliver i sidste ende "hacking" af overvågningssoftwaren - men det gælder jo hele internettet.
Jeg er stadig en arg modstander af store kernekraftværker - men decentralt giver det mening når man på den måde får en væsentlig gevinst på klimaregnskabet der som sagt er det vigtigste.