Leder

Det Svenske Akademis lange dødskamp

Hvordan skal vi fremover have tillid til den prestigefyldte Nobelpris, som vi troede blev uddelt af en forsamling af de største kapaciteter inden for litteratur og sprogforskning, men som har vist sig at være en flok umodne voksne, som på mest uværdige vis skændes i fuld offentlighed?
Torsdag fik Sara Danius et mistillidsvotum fra Engdahl-gruppen og måtte trække sig fra sin post i Det Svenske Akademi sammen med Katarina Frostenson.

Torsdag fik Sara Danius et mistillidsvotum fra Engdahl-gruppen og måtte trække sig fra sin post i Det Svenske Akademi sammen med Katarina Frostenson.

Jonas Ekströmer

16. april 2018

Det svenske Akademis anseelse har efter en opslidende magtkamp i den forgangne uge lidt ubodelig skade. Nobelprisen i litteratur – verdens største litterære pris – uddeles af Akademiet.

Hvordan skal vi fremover have tillid til den prestigefyldte pris, som vi troede blev uddelt af en forsamling af de største kapaciteter inden for litteratur og sprogforskning, men som har vist sig at være en flok umodne voksne, som på mest uværdige vis skændes i fuld offentlighed? Nobelprisen i litteratur har lidt et uopretteligt troværdighedstab, og det er usikkert om den overhovedet kan uddeles i år.

Akademiets høje anseelse har hvilet på den enestående institution, det er – nemlig en gammeldags og elitær institution. Det har både været Akademiets styrke og magi, at den lille eksklusive forsamling bag lukkede døre og efter grundig læsning og diskussion af den bedste litteratur, én gang om året kunne slå dørene op til deres hemmelige kammer, mens verden på den anden side ventede i spænding på at høre, hvem der var udvalgt til Nobelprisen.

Men den magi, som Akademiet har udøvet, er afhængig af legitimitet, af en grundlæggende folkelig tillid til institutionen og til, at de, der forvalter den, er værdige. Herunder om institutionen – uden at miste, hvad den altid har været – er i stand til at tilpasse sig nye tider.

Den aktuelle ballade har derfor ikke bare handlet om at håndtere skandalen om »kulturprofilen«: den mand, der er gift med det ene medlem af Akademiet, Katarina Frostenson, og som er anklaget for seksuelle krænkelser og overgreb, lækager og for at have trukket penge ud til sig selv i forbindelse med den klub, som Akademiet har støttet. Den har også rødder bagud i tid og handler om uenighed om, hvilke traditioner der er værd at bevare, og hvad der skal fornys.

Netop Sara Danius har som Akademiets første kvindelige permanente sekretær stået for en modernisering af institutionen. Det var også Danius, der, uden at involvere de øvrige medlemmer, iværksatte en uafhængig advokatundersøgelse af »kulturprofilen« og en efterfølgende afstemning om eksklusion af Frostenson; et forslag, som imidlertid blev nedstemt af en gruppe på otte akademimedlemmer med Horace Engdahl i spidsen.

Selve afstemningen fik ikke bare konflikten til at eskalere til uværdige højder, den fik også tre medlemmer til at forlade deres stole i Akademiet i vrede over, at Frostensen kunne blive siddende. Og den afgjorde, at Horace Engdahl og hans fløj kunne vinde magtkampen, ikke mindst efter et karaktermord på Sara Danius i Expressen, hvor Engdahl kaldte hende »den værste permanente sekretær siden 1786«.

Torsdag fik Danius så et mistillidsvotum fra Engdahl-gruppen og måtte trække sig fra posten sammen med Frostenson.

Det centrale her er, at traditionens håndhævere slog tilbage mod fornyerne. De er rasende over selve advokatundersøgelsen, fordi de mener, at Akademiet er hævet over almindelig svensk lov, og at det ikke tilkommer en uafhængig juridisk instans at anbefale en politianmeldelse. Det er i deres øjne udelukkende et anliggende for den lukkede klub af de udvalgte. Det er vel at mærke de samme medlemmer, som modarbejder større gennemsigtighed og demokratisk tilsyn med deres arbejde og yder økonomisk støtte til venner og gode kolleger.

Det er en form for elitisme og magtkorruption, som hører en forgangen tid til.

Det er også nødvendigt at pege på kønsaspektet. Det var to kvinder, Danius og Frostenson, der ufrivilligt blev ofret. Det var også tre mænd, der ville straffe et kvindeligt medlem for noget hendes mand havde gjort. Og det er en mand, Anders Olsson, der med den svenske konges mellemkomst nu har erstattet Danius.

Sara Danius er kendt for sin sløjfebluse, der signalerer ordentlighed og værdighed. Som talskvinde for Akademiet har hun båret den som sin signatur. »I morgon bliver det knytblus,« skrev socialminister Annika Strandhäll (S) og mange andre på de sociale medier derfor torsdag. Og fredag bar mange svenskere, kvinder som mænd, sløjfebluse i sympati for Sara Danius som led i kampagnen #knytblus.

Så nok vandt Horace Engdahl den kolde magtkamp, men Sara Danius ser ud til at vinde den moralske. Det kan godt være, at hun tabte første akt i kampen om fornyelsen af Akademiet, og at det nu har lidt ubodelig skade, men hun er langt fra alene om at kæmpe den kamp, som vil bliver vundet på den lange bane. 

Sara Danius forlader posten som leder af Det Svenske Akademi, der hvert år uddeler Nobelprisen i litteratur.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjarne Toft Sørensen

Et par kritiske spørgsmål til præmisserne for lederen:
Består Det svenske Akademi ikke først og fremmest af personer inden for litteratur og forskning, der har forstået at vinde de nødvendige magtkampe for at nå til tops?
Hvordan kan en gammeldags og elitær institution have høj anseelse?
Handler uenighederne om, hvilke traditioner der er værd at bevare, og hvad der skal fornys, ikke blot om, at en ny magt - og karrierebevidst elite ønsker at tage over?
Burde kampen om magten ikke dreje sig om magten til at få afviklet en institution som Det svenske Akademi?
Hvordan sikrer vi, at institutioner for litteratur og forskning i højere grad styres ud fra hensyn til faglig kvalitet end ud fra hensyn til magt og karriere?