Leder

Gode danske penge

På samme måde som vi i Danmark og Europa er ved at få øjnene op for, hvad det kan koste af politisk indflydelse at tage imod kinesiske penge, har man i Grønland meget konkret erfaret, hvor svære danskerne kan være at få smidt ud igen
Landsstyreformand i Grønland Kim Kielsen finde et nyt flertal i Grønlands parlament til det milliarddyre lufthavnsprojekt.

Landsstyreformand i Grønland Kim Kielsen finde et nyt flertal i Grønlands parlament til det milliarddyre lufthavnsprojekt.

Simon Læssøe

11. september 2018

Mandag eftermiddag kunne statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og landsstyreformand Kim Kielsen (Siumut) præsentere det seneste resultat af deres tilsyneladende forbilledlige samarbejde.

Nationalbanken, Grønlands Økonomiske Råd og Løkke selv har tidligere advaret om, at landsstyrets planer om at henholdsvis bygge og udvide tre store lufthavne for 3,5 milliarder kroner kan føre til overophedning af Grønlands økonomi, men nu er Danmark altså klar til at investere massivt i projektet.

Man skulle måske tro, at det var en entydigt god nyhed for Grønland, men i stedet har sagen splittet den grønlandske regering.

Som så ofte før, når det er kommet til dansk-grønlandske spændinger, handler det på én gang om helt konkrete saglige uenigheder – mere principielle uenigheder om grønlandsk suverænitet — og om velbegrundet mistillid.

Sikkerhedsargumenter som redskab til kontrol

Der kom for alvor skred i forhandlingerne, efter det i foråret kom frem, at det kunne blive et statsejet kinesisk selskab, der kommer til at stå for lufthavnsbyggeriet.

Både Forsvarets Efterretningstjeneste og regeringen har direkte advaret om, at kinesiske samarbejdspartnere og investeringer kan bringe Grønland i et afhængighedsforhold. Derfor ser Løkke klare udenrigs- og sikkerhedspolitiske interesserer i et dansk indskud.

Men på den måde bliver det, som i Danmark kan retfærdiggøre en investering samtidig det, der måske får Grønland til at betakke sig.

Ingen grønlandske politikere har noget imod at tage imod danske penge til lufthavnsbyggeriet — selv den hardcore selvstændighedsfortaler Aleqa Hammond har udtalt, at hun ville foretrække en dansk investering frem for en kinesisk.

Men der er i Grønland en fornemmelse af, at Danmark misbruger sikkerhedsargumentet til at fastholde kontrollen med områder, hvor Selvstyret burde bestemme suverænt. Vi så det med debatten om potentiel eksport af uran, og nu ser vi det med lufthavnsbyggeriet.

På samme måde som vi i Danmark og Europa er ved at få øjnene op for, hvad det kan koste af politisk indflydelse at tage imod kinesiske penge, har man i Grønland meget konkret erfaret, hvor svære danskerne kan være at få smidt ud igen.

Nu skal Kim Kielsen finde et nyt flertal i Grønlands parlament, og det store oppositionsparti IA er det, der har udtrykt sig klarest: Hvis den danske stat prøver at købe sig vetoret over lufthavnene, er Grønland bedre tjent uden.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Eva Schwanenflügel
  • Torben K L Jensen
David Zennaro, Eva Schwanenflügel og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

Der er ikke noget at sige til, at grønlænderne er skeptiske overfor de uldne, danske hensigtserklæringer.
Hvis man behandlede selvstyret med respekt, ville samarbejdet blive meget nemmere og mere ligeværdigt.

David Zennaro, David Breuer og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar

For nylig læste jeg denne artikel i Sermitsiaq - der bor nu flere kinesere end nordmænd på Grønland!

http://sermitsiaq.ag/node/207451

Meget tyder på, at Løkke og staten har gennemskuet kinesernes gambit omkring lufthavnene. Det er - kort sagt - ufatteligt farligt, at se med milde øjne på kinesiske kreditter til store infrastruktur-projekter. Spørg bare på Sri Lanka, hvor kinesernes kreditter gav dem et fodfæste, Folkets Befrielseshær kun kunne drømme om - og så kun få minutters flyvning fra Indien. I 99 år.

https://www.nytimes.com/2018/06/25/world/asia/china-sri-lanka-port.html

Jeg kan ikke sige det tydeligt nok: LÆS denne artikel.