Leder

Danmark skal give mere aktiv dødshjælp til forbrændingsmotoren

Forbuddet mod dieselbiler i Tysklands politiske hjerte i Berlin siger meget, men næppe nok til at bevæge bilindustrien og dens stærke lobby. Derfor må lande som Danmark ikke opgive de ambitiøse klimamål for transportsektoren, som den tyske regering bremser i EU
Hvis bilismen skal drejes i en grønnere retning, må vi affinde os afgifter, kvoter og måske direkte forbud, selv om det vil gøre ondt på den liberale selvforståelse.

Hvis bilismen skal drejes i en grønnere retning, må vi affinde os afgifter, kvoter og måske direkte forbud, selv om det vil gøre ondt på den liberale selvforståelse.

Niels Ahlmann Olesen

11. oktober 2018

Herregud, 30 eller 40 procent!

Hvad der lyder som en detalje, udgør en markant forskel, når det handler om begrænsningen af de europæiske bilers CO2-udledning frem mod 2030. Men i skyggen af den foruroligende klimarapport fra FN’s klimapanel landede de europæiske miljø- og klimaministre tirsdag et fladt kompromis på 35 procent – mellem Europa-Parlamentets ønske om 40 procent og EU-Kommissionens og ikke mindst den tyske regerings håb om 30 procent.

Kompromiset sættes i relief af, at transportsektoren globalt står for næsten en fjerdedel af den menneskeskabte CO2-udledning, og at den europæiske trafiksektors udledning af CO2 er steget betragteligt siden 1990.

Det uambitiøse mål er især opstået under pres fra Berlin, hvor lobbykampagnen med øgenavnet House of cars flittigt modarbejder strengere standarder og en hurtig omstilling til elbiler. Den tyske miljøminister Svenja Schulze fra SPD kaldte det ligefrem for »en tung gang for mig« at forsvare bilindustriens interesser i EU, mens trafikminister Andreas Scheuer fra CSU åbent advarede mod at »fremme udslettelsen af en førende europæisk industri«.

Ikke en vindermodel

Hvis man besøger en tysk bilfabrik – f.eks. BMW i München – forstår man udfordringen. Under BMW-tårnet, der står som et modernistisk manifest over forbrændingsmotorens ubekymrede storhedstid, er produktionen over årtier optimeret så ufatteligt, at det er en symfonisk fryd for øjet at se de hundredvis af robotter og medarbejdere, der med lynets hast svejser karosserier og samler tusindvis af komponenter, så bare denne ene BMW-fabrik kan spytte omkring 1.000 spritnye biler ud hver eneste dag. Samlet set sikrer industrien således en stor del af Tysklands eksportoverskud, velstand og arbejdspladser. Og den sikrer – ofte store – biler til det meste af Europa.

Trods bilbranchens foreløbige sejr i forhold til de europæiske 2030-mål er det åbenlyst, at forbrændingsmotoren på sigt ikke er en vindermodel. Det fik branchen et praj om i tirsdags, hvor der faldt dom om, at der midt i Berlin – i Tyskland politiske hjerte – i fremtiden vil herske kørselsforbud for dieselkøretøjer på otte stærkt trafikerede strækninger.

Forbuddet handler om forurening med kvælstofoxider og ikke om CO2, men selv om det bliver svært at effektuere, ligner det endnu et søm i ligkisten for det store ’dieselkompromis’, hvor den tyske regering i sidste uge krævede en opgradering af dieselbilernes udstødningssystemer på bilproducenternes regning.

Dagen derpå takkede bl.a. Opel og BMW nej til denne »økonomisk meningsløse og teknologisk umodne løsning«. Heller ikke ideen om byttepræmier for ældre dieselbiler ser ud til at få nævneværdig succes – og da slet ikke for klimaet.

Knæk i selvforståelsen

Man må omvendt rose den danske regering for sammen med godt to tredjedele af alle EU-lande at kæmpe for en mere ambitiøs CO2-reduktion og ikke mindst for – endelig! – at arbejde for flere el- og hybridbiler samt for et stop for salget af nye benzin- og dieselbiler fra 2030. At de tyske bilproducenters forbund, VdA, forsigtigt vurderer, at blot halvdelen af deres produktionen i 2030 vil bestå af elbiler, viser gabet mellem industriens og de politiske ambitioner.

Hvis vi ikke holder fast i og endda skærper den danske regerings mere ambitiøse linje, er det for let for os danskere bare at læne os tilbage i bilsædet og kritisere de tyske bilfabrikker, samtidig med vi drøner rundt i deres biler.

Hverken forbrugere eller de nationale regeringer kan vente på, at elbilen og den dertilhørende lade- og infrastruktur falder ned i hovedet på os. Desuden vil teknologien heller ikke på trafikområdet komme til at trylle vores nuværende samfundsstrukturer om til en CO2-neutral udgave af sig selv. Den omstilling kræver, at vi samtidig fremmer skinnetrafikken og satser langt mere på den udpinte offentlige transport. Her må vi affinde os med afgifter, kvoter og måske direkte forbud, selv om det vil gøre ondt på den liberale selvforståelse.

Men i første omgang må vi holde fast i, at de danske og de øvrige europæiske politikere trodser bremseklodserne i EU og bliver ved med gå forrest. Både i den langsigtede omstilling og på kort sigt i de videre forhandlinger om reduktionsmålene, så vi fortsat kan se os selv i spejlet – og se os selv i fremtiden.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Flemming Berger
  • Torben K L Jensen
  • Poul Erik Riis
  • Torben Lindegaard
Flemming Berger, Torben K L Jensen, Poul Erik Riis og Torben Lindegaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Sonne - du lyder lige så pessimistisk som enhver anden tysker - inklusive den tyske regering - så når det gælder den arrogante tyske bil-lobby skal man ikke forvente noget anderledes fra den nuværende danske regering.

henrik poulsen

Altså,elbiler udleder også CO2,når strømmen kommer fra et kraftværk.Det er der vist en del,der glemmer!
Ja, man kan lave strøm med vedvarende kilder og gør det også,men vi er meget langt fra at have vindmøller og solceller nok til at den samlede bilpark kan køre på vedvarende energi.

De tysk bilfabrikker investerer i disse år adskillige milliarder EUR årligt i udvikling af hybridbiler, brint- og el-drevne biler.

Henrik: “Altså,elbiler udleder også CO2,når strømmen kommer fra et kraftværk.Det er der vist en del,der glemmer!” - Rigtigt, men man har vel bedre muligheder for at mindske forureningen end når tusindvis af biler udleder? Desuden forurener elbiler vel ikke i byerne, hvor trafikken er tæt?

Jens: “De tyske bilfabrikker ...” - Der sker desværre intet med mindre USA træder ind på scenen. Der er aldrig kommet noget epokegørende ud af Europæiske regeringers eller virksomheders bestræbelser.

Det meste af det man kalder for grønne tiltag, som nu fx. elbilen, medfører også udledning af CO2. Spørgsmålet er bare hvor i processen det sker, når man ikke passer på.

Den bedste og hurtigste neddrosling af disse gasser fås ved ændrede vaner og samfundets struktur. Evt tvunget af skatter.

Det er opvarmning/køling af vore hjem, det er kørsel i store biler og daglig pendling, det er de millioner af mennesker der flyver hele tiden, det er transport af varer over hele kloden, det er vores forbrug af kød, energi til madlavning og befolkningstilvækst. Vi bør opbygge byerne og infrastrukturen, så det ovenstående reduceres mest muligt. Jeg tror man kunne bibeholde eksporten, men alligevel spare CO2 hvis man tænkte i disse baner. Her kan kort sagt alle bidrage.

Problemmet er bare at hele verden skal tænke sådan, og det er stort set umuligt at finde fælles fodslag, fordi alle sætter deres egeninteresse i fokus.

@Ole Schwander, "Der sker desværre intet med mindre USA træder ind på scenen" - skriver du. Hvilket må skyldes ukendskab til de faktiske forhold - for det er ganske enkelt vrøvl!

Diverse versioner af forbrændingsmotoren (Diesel og de to typer benzinmotorer, Otto og Wankel) er opfundet i Europa. Det sammen gælder samtlige typer af el-motorer (incl den AC induktionsmotor, der anvendes i Tesla model S og model X).

Amerikanske bilers kvalitet, køreegenskaber, sikkerhed og brændstofeffektivitet har i adskillige årtier været langt-langt ringere end europæiske bilers.

Flertallet af de internationalt anvendte standarder indenfor fx radio og TV er også udviklet i Europa - for at tage et eksempel fra en anden industri.