Leder

Når Coca-Cola dropper Facebookannoncer, er det et sprog, både Zuckerberg og Trump forstår

Coca-Cola stopper annoncer på Facebook i en måned og er dermed det seneste store firma, der tilslutter sig en kampagne mod had og desinformation på det sociale medie
Senest har Coca-Cola besluttet at stoppe med at annoncere ikke kun på Facebook, men på alle sociale medieplatforme globalt i mindst 30 dage med en erklæring om, at racisme hverken hører til i verden eller på sociale medier. Facebooks aktiekurs var fredag faldet med 8,3 procent – det svarer til 47 milliarder kroner. Det sprog forstår både Zuckerberg og Trump.

Senest har Coca-Cola besluttet at stoppe med at annoncere ikke kun på Facebook, men på alle sociale medieplatforme globalt i mindst 30 dage med en erklæring om, at racisme hverken hører til i verden eller på sociale medier. Facebooks aktiekurs var fredag faldet med 8,3 procent – det svarer til 47 milliarder kroner. Det sprog forstår både Zuckerberg og Trump.

Mandel Ngan

29. juni 2020

Det er i stigende grad blevet ubehageligt for virksomheder som Ben & Jerrys, North Face og senest Coca-Cola at se deres produkter blive markedsført smask lige ved siden af hadefulde, konspiratoriske eller racistiske indslag på Facebook.

Nu reagerer virksomhederne på en måde, der faktisk har en chance for at blive hørt på ledelsesgangen i Facebooks hovedkvarter på Hacker Way 1 i Menlo Park, Californien.

Facebook er længe blevet kritiseret for ikke at gøre nok for at dæmme op for had og desinformation. En kritik, som Facebook og Mark Zuckerberg skam har lyttet til. I maj blev tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt hyret til at sidde i et tilsynsråd, der skal hjælpe det sociale medie med at håndtere det kontroversielle indhold.

Samme tilsynsråd er blevet kritiseret for at handle mindre om hadsk indhold og mere om at holde ivrige regeringer fra at gennemtvinge lovfæstet regulering af galskaben.

 

Få overblik og analyser af vor tids største og vigtigste begivenheder.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • ingemaje lange
  • Thomas Tanghus
  • David Zennaro
  • Ole Frank
  • Alvin Jensen
  • Poul Erik Riis
  • Oluf Husted
ingemaje lange, Thomas Tanghus, David Zennaro, Ole Frank, Alvin Jensen, Poul Erik Riis og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Når jeg hører, at multinationale virksomheder bliver dem, som sørger for moralsk og vel i virkeligheden politisk censur på vores såkaldte sociale medier, spænder jeg hanen på min pistol....

Holger Nielsen, Kim Houmøller og Jens Erik Starup anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen L

Gør det nu ikke til mere end det er. For Facebook er det her en mindre detalje i dagligdagen.

Holger Nielsen, peter juhl petersen og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar
Niels Makholm

Der er ingen grund til at "gøre en myg til en elefant". Men næsten alle ved, at manglende annoncering i såvel den trykte presse som den elektroniske, giver nogle økonomiske ""skrammer,"" - som er til at tage og føle på. Altså en vink med en vognstang, for at få sit krav gennemført. Det er en herlig ting. Som burde tages noget mere i brug, de steder hvor der ikke ligesom bliver hørt efter, hvad der bliver sagt. Med bare lidt held, så kan det være med til at ruske op, i folk, som er faldet hen, i den tro, at kan slippe af sted, med hvad som helst. (Den højre baglomme, er virkelig et ømt sted.)