Leder

Eksplosionen i Beirut er Libanons Tjernobyl

Eksplosionen i Beirut viser med al tydelighed, hvorfor korruption og inkompetence kan være lige så dødelige som terror
»Hvis der ikke kommer reformer, vil Libanon lide«, sagde Frankrigs præsident Emmanuel Macron, da han torsdag landede i Beirut.

»Hvis der ikke kommer reformer, vil Libanon lide«, sagde Frankrigs præsident Emmanuel Macron, da han torsdag landede i Beirut.

Thibault Camus

7. august 2020

Havnen i Beirut, der tirsdag blev sprængt i luften, har en særlig historie. Da borgerkrigen i Libanon stod på mellem 1975-1990, lå der i mange år miner, udbombede skibe og krigsaffald ved havnen, som hver dag mindede libaneserne om krigens ødelæggelser.

Efter fredsaftalen i 1990 blev alt ryddet, og nogle år senere blev havnen synonym med genopbygning, og et symbol på det nye Libanon, der rejste sig fra ruinerne.

Men det er ved at være et stykke tid siden.

I de senere år har libaneserne set på Beiruts havn med foragt, og de folkevalgte, som skulle genopbygge landet, bliver i dag af mange opfattet som en flok banditter, der har plyndret landet. Havnen blev langsomt et sted for deres lyssky aktiviteter. Militsfolk, korrupte politikere og forretningsmænd drev beskidte forretninger med udsigt til Middelhavet.

 

Få overblik og analyser af vor tids største og vigtigste begivenheder.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ete Forchhammer
  • Olaf Tehrani
  • Peter Beck-Lauritzen
  • Gert Romme
  • David Zennaro
  • Tina Peirano
  • Torben K L Jensen
Ete Forchhammer , Olaf Tehrani, Peter Beck-Lauritzen, Gert Romme, David Zennaro, Tina Peirano og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Med en hviderussisk ejer, skulle MS Rhosus føre 2.750 tons ammoniumnitrat fra Georgien til virksomheden, Fábrica de Explosivos de Moçambique i Moçambique i 2013. Da skibets ejer havde stor gæld, beordrede skibets ejer skibsfører, Boris Prokosjev, til at sejle skibet til Beirut, hvor han mente, at han kunne sælge lasten, som han i øvrigt ikke ejede, for en høj pris.

Dette lykkedes ikke, men myndighederne i Beirut tilbagehold skibet, da der ikke blev betalt omkostninger i Beirut. Og i mere end 1 år var skibsfører og besætning tvunget til at opholde sig om bord. Og ingen fik i øvrigt løn dengang, og har heller ikke fået det siden.

Efterfølgende har myndighederne flyttet lasten til havnebygninger, da det var for farligt at have denne sprængfarlige last på skibet. Og her har lasten ligget siden, men gør det altså ikke mere.

https://www.fleetmon.com/vessels/rhosus_8630344_46589/

Ete Forchhammer , Olaf Tehrani, Eva Schwanenflügel, Torben K L Jensen, Peter Beck-Lauritzen og Kjeld Jensen anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Gødningsstoffer til Fabrica Explosiva fortæller vist alt!
Røvere og banditter. Gad vide, hvem der skulle sendes "hinsides" i Mocambic i 2013?
Gad vide om der resterede 2750 tons i Beirut eller om branden skulle dække over et "svind"? (til ex
Syrien).
Macron vil rette op på interne affærer i Libanon? Mon?
Det er indre anliggender, hvori udlandet ikke skal blande sig.

Eva Schwanenflügel

80 % af Libanons korn var i siloer på havnen, der blev udslettet af eksplosionen.

Nu ved ingen hvad der sker mht levnedsmidler.
Mange er flygtet ud af Beirut, og det fortsætter.