Leder

Mutationer underminerer coronapasset og truer Europas store genåbning

Torsdag skal coronapasset opløse EU’s indre grænser, men passets effektivitet undermineres allerede af nye grænsebomme. Det er kun ved at sikre vaccineudrulningen i hele verden, at vi kan sikre vores egen bevægelsesfrihed i Europa
Det er ikke coronapasset, der redder os fra pandemien. EU kan først for alvor åbne sine indre grænser, når vi har sikret vacciner til mange flere uden for Europa. Ingen er sikre, før alle er vaccineret.

Det er ikke coronapasset, der redder os fra pandemien. EU kan først for alvor åbne sine indre grænser, når vi har sikret vacciner til mange flere uden for Europa. Ingen er sikre, før alle er vaccineret.

Sarah Hartvigsen Juncker

Udland
1. juli 2021

Torsdag er Europa igen åben. Grænserne er atter udvisket. Bevægelsesfriheden er genetableret.

Efter halvandet år med delvist eller helt nedlukkede grænser, karantæneregler og pålagte tests træder coronapasset i kraft den 1. juli. Og dermed skulle alle, der enten er vaccinerede, kan fremvise en negativ COVID-19-test eller har været smittede og derfor er immune, kunne slippe for karantæner og nyde fri passage mellem unionens 27 nationer – lige i tide til den travleste måned i den europæiske sommerferie.

Det var og er i hvert fald håbet. Men nu truer den mere smitsomme deltavariant af coronavirussen med at spolere genåbningsfesten, og det er blevet tydeligt, at coronapasset – eller det digitale COVID-certifikat – ikke udgør den endegyldige åbning af Europa. For forud for premieredagen, hvor grænsebommene skulle hæves, er de ved at blive sænket igen.

 

Få overblik og analyser af vor tids største og vigtigste begivenheder.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Eva Schwanenflügel

I Israel breder smitten sig atter, selvom de fleste er vaccinerede med Pfizer.

"Chezy Levy, der er generaldirektør hos Israels sundhedsministerium og chef for coronaindsatsen, sagde i sidste uge til tv-kanalen Kan Bet, at mellem 40 og 50 procent af de nye smittetilfælde er blandt folk, der er blevet vaccineret.

Han bakkes op af chefen for Israels sundhedsstyrelse, Sharon Alroy-Preis, der i onsdags sagde til Jerusalem Post, at halvdelen af 891 smittede israelere i juni måned var fuldt vaccineret."

https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-06-28-delta-varianten-smitter-saa-meg...

Man overvejer nu at genindføre masker, afstandskrav og nedlukninger, samt at påbegynde vaccination af børn ned til 12 år for at begrænse smitten, for deltavarianten gør også mange børn meget syge.

Så længe folk i hele verden ikke er vaccinerede, vil coronavirus fortsat sprede sig og mutere.

"Viggo Andreasen, som er lektor i matematisk epidemiologi ved Roskilde Universitet og en del af SSI's ekspertgruppe for matematisk modellering af epidemien, mener at det er værd at holde øje med varianten - også selv om den formentlig ikke er modstandsdygtig over for vacciner.

- Man må sige, at den nye delta-variant er voldsomt smitsom. Selv om børn smitter mindre, og selv om voksne omkring dem er vaccinerede, må man regne med, at Delta-varianten kan lave store epidemier i skoler i løbet af vinteren, siger han.

Han påpeger, at varianten af coronavirus kan give en udfordring, fordi den i højere grad end den dominerende variant i Danmark kan give alvorlige sygdomsforløb for børn og unge under 16 år, som endnu ikke er en del af det danske vaccinationsprogram.

- Der, hvor udfordringen kommer til at ligge, er, at børn og unge selv kan blive syge og få af dem måske alvorligt syge. Men de kan også komme til at smitte de af deres forældre og bedsteforældre, der ikke kan blive vaccineret, eller for hvem vaccinen ikke virker, siger han."

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-06-29-fund-af-delta-variant-mere-end...

Pandemien er langt fra overstået, og senest til efteråret kommer regningen for sommerens rejseaktiviteter og sportsbegivenheder rullende.

Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Skov, Lillian Larsen, Anne-Marie Krogsbøll, Morten Balling, Freddie Vindberg, Sven Christensen, Torben K L Jensen, Alvin Jensen, Inge Lehmann, Steen Sohn, Erik Nielsen, Rolf Andersen, Jørgen Mathiasen, Ib Christensen, Henriette Bøhne og Holger Nielsen anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

Og fra den modsatte vinkel. Her til morgen i P1 fortæller en lektor i en eller anden biologisk disciplin på Århus universitet, at restriktionerne er for skrappe fordi bivirkningerne ikke er værre end eftervirkninger af kyssesyge, som ingen i særlig grad tager sig af - citeret efter hukommelsen. Han mente desuden, at vi havde 'vundet kampen' mod Corona da antallet af vaccinerede nåede op på ca 1,000,000. Herefter kan vi tage det roligt i Danmark. Iflg. ham, må man tro, også i Portugal. De har næsten samme antal vaccinerede som i Danmark.

Lillian Larsen, Anne-Marie Krogsbøll, Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen og Klavs M. Christensen anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

Og fra den modsatte vinkel. Her til morgen i P1 fortæller en lektor i en eller anden biologisk disciplin på Århus universitet, at restriktionerne er for skrappe fordi bivirkningerne ikke er værre end eftervirkninger af kyssesyge, som ingen i særlig grad tager sig af - citeret efter hukommelsen. Han mente desuden, at vi havde 'vundet kampen' mod Corona da antallet af vaccinerede nåede op på ca 1,000,000. Herefter kan vi tage det roligt i Danmark. Iflg. ham, må man tro, også i Portugal. De har næsten samme antal vaccinerede som i Danmark.

Hvis briterne nu ikke havde haft åben trafik med Indien var det nok ikke gået så galt. EU må beskytte sine grænser og kræve alle briter i karantæne i to uger hvis de rejser til et EU-land.

Lillian Larsen, Anne-Marie Krogsbøll, Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen, Inge Lehmann og Rolf Andersen anbefalede denne kommentar
Jørgen Mathiasen

"EU må beskytte sine grænser og kræve alle briter i karantæne i to uger hvis de rejser til et EU-land."

Det er allerede tilfældet i Tyskland, og det har ført den gule presse i UK til at skrive, at Merkel vil forbyde briter at rejse. Det er egentlig fantastisk, hvad journalister vil lade sig betale for at mene.

Andre EU-lande, - dem for hvem turisme er af central økonomisk betydning, vil bare ikke udelukke briter. Det gælder for Portugal, som derfor i Tyskland får status af (høj)risikoområde. Interesseforskelle mellem turistlande og de øvrige forhindrer en fælles EU-politik, og vil antagelig derfor begrænse Corona-passets anvendelighed.

Marianne Jespersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Christel Gruner-Olesen, Lillian Larsen, Anne-Marie Krogsbøll, Eva Schwanenflügel, Sven Christensen, Alvin Jensen, Inger Pedersen, Inge Lehmann, Rolf Andersen og Torben Lindegaard anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Albert K.J. 01. juli, 2021 - 11:12

EU har ikke beføjelser til at lukke eller åbne EU's grænser.

Den ret er forbeholdt det enkelte medlemsland -
og medlemslandenes interesser stritter i alle retninger,
så det bliver de aldrig enige om.

Er det så godt eller skidt, at myndigheden til at lukke grænserne ligger i det enkelte medlemsland fremfor i EU ??

Tja - vi danskere vil i hvert fald absolut have os frabedt at skulle afgive den myndighed til EU, og de andre 26 lande har det vel på samme måde, så det er et uinteressant spørgsmål, der aldrig bliver aktuelt.

Overordnet set har vi været udsat for 3 forskellige coronavira, 4 hvis vi tæller minkvirus med. Den skabte stor smitte i Nord og Vestjylland, men blev nedkæmpet med lokal nedlukning og effektiv smitteopsporing.

I bakspejlet virker den oprindelige virus helt harmløs, Alpha skabte den anden bølge, som blev dæmpet og holdt på et lavere fast niveau, indtil solen endelig kom og bankede den i bund.

Delta er kun lige på vej her i landet, og den siger spar to til de andre og spreder sig hurtigt i et resoir af folk med 0, 1 eller 2 vaccinestik. Et perfekt trænings scenarium for escape varianter, kunne man frygte.

Det er godt de angriber Delta med opsporing og karantæne ud i tredie led, og det er godt med 1.2 ekstra vacciner lige nu.

Marianne Jespersen, Lillian Larsen, Anne-Marie Krogsbøll, Eva Schwanenflügel, Sven Christensen, Alvin Jensen og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
Jeppe Bundgaard

Det er også bekymrende, at man kun er 33 procent beskyttet med den nye delta variant ved første stik med Pfizer( første stik giver coronapas)og andet stik giver en beskyttelse på 87 procent.
Hvad med dem, der har fået første stik med Astra Zenica og kun andet stik med Pfizer.? Er de overhovedet dækket af denne kombination?

Lillian Larsen, Anne-Marie Krogsbøll, Eva Schwanenflügel og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar
Inge Lehmann

Jeppe Bundgaard ifølge tre studier refereret på TV2 er dem der har fået 1 stik med Astra zeneca og næste med BioNtech næsten lige så godt beskyttet, som dem der har fået 2 stik BioNtech.

Jesper Frimann Ljungberg, Anne-Marie Krogsbøll, Eva Schwanenflügel og Morten Balling anbefalede denne kommentar

Hvis man bliver smittet efter første eller andet vaccinestik, kan man sandsynligvis bringe smitten videre, men vil man ikke selv være bedre beskyttet mod den aktuelle variant efter smitte + vaccine ? Man kunne forestille sig at immunforsvaret vil være toptunet i den situation, og hvis det er tilfældet kan vi skore gode point i våbenkapløbet mod Corona.

En stor del af den europæiske befolkning har fået enten 1 eller 2 vaccinestik, og resten er primært børn og yngre mennesker, der sjældent blive alvorligt syge. Derfor er tiden inde til at holde op med at gå så meget op i daglige smittetal, og om de stiger eller falder.

Man kan se på Storbritannien, hvor en ny "bølge" forårsaget af deltavarianten er i fuld gang med over 20.000 daglige smittetilfælde, men antallet af indlagte og døde er kun steget helt marginalt.

Så hvis nogen lande i Europa fortsat stiller krav om karantæne eller andet i forbindelse med rejser, har det ikke nogen sundhedsmæssig begrundelse, og dermed er der tale om selvskabt politisk problem. Livet er nødt til at gå videre, og vi kan ikke blive ved at gå så meget op i coronavirus som om, det var vores eneste eller største problem.

Jesper Frimann Ljungberg, Emil Jensen og Klavs M. Christensen anbefalede denne kommentar
Sven Christensen

Den nye Delta variant spredes også mellem vaccinerede. Det kan godt være vaccinerne beskytter de fleste vaccinerede mod et alvorligt sygdomsforløb, men de stopper ikke smittespredningen i nævneværdig grad. Det har Briterne bevist i de seneste uger, og det samme sker i Israel.

I Danmark går udviklingen hurtigt den forkerte vej i de sidste par dage. Og Danskerne er ikke længere gode til at holde fast i almindelige forsigtighedsregler. Det er altså ikke smart for dig selv, eller os alle som helhed, at tro vi har vundet over pandemien. Det har vi åbenlyst ikke. Der vil til stadighed komme nye mere smitsomme og måske farligere varianter indtil pandemien bliver nedkæmpet globalt. Og det vil tage år, hvis det nogensinde lykkes.

Efter 18 måneder med en global pandemi er det ikke tidspunktet at give op nu. Hvis ikke vi kan tage os kollektivt sammen får vi endnu en vinter med stort smittetal, mange alvorligt syge med permanente skader, og en hel del unødvendige dødsfald.

Vaccinerne er ikke i sig selv ikke det mirakelmiddel som nogen har udråbt dem til. De kan ikke stå alene, men må suppleres med en opmærksom og ansvarlig befolkning. Er det virkeligt så svært at holde lidt afstand, bruge en maske i større forsamlinger og vaske dine hænder?

Marianne Jespersen, Lillian Larsen, Anne-Marie Krogsbøll, Eva Schwanenflügel og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Sven Christensen

Svar til Lars Hansen.

At bruge UK som et eksempel til efterfølgelse er næppe en god idé. Derovre er smittetallene eksploderet i den seneste uge. Antallet af indlagte er kun steget lidt, men det tager som regel nogle uger før stigende antal smittede påvirker indlæggelser mærkbart, og endnu længere før dødsfaldene stiger. I Storbritannien er det, ligesom i Danmark, primært de yngre som bliver konstateret smittede. Men modsat i Danmark har Briterne også en hel del døde og alvorligt permanent skadede i de yngre aldersgrupper. Det hænger helt sikkert sammen med at langt flere briter er blevet smittet end tilfældet er i Danmark, hvor antallet af smittede er relativt lavt og næppe overstiger 15% af befolkningen. Det er bedre at se på Israel, hvor regeringen har genindført restriktioner for at få styr på smittespredningen, selvom de har vaccineret mange flere end vi har i Danmark, og ligesom os primært har anvendt Pfizer vacciner.

Marianne Jespersen, Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel, Anne-Marie Krogsbøll og Morten Balling anbefalede denne kommentar
Jeppe Bundgaard

Gælder disse studier også den nye delta variant, Inge Lehmann?

Eva Schwanenflügel

Hvad værre er, vil omkring 10 % af befolkningen fortsat være ubeskyttede, fordi de ikke kan tåle vaccinen, har problemer med immunforsvaret, er i kræftbehandling, er for gamle til at den virker ordentligt, etcetera.
Hertil kommer alle børn under 12 år, som endnu ikke er en del af vaccinationsprogrammet.

Skal vi bare smide så mange mennesker under bussen?

Jeppe Bundgaard, Marianne Jespersen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Klavs M. Christensen

Også min mening@ Lars Hansen:

Sundhedssystemet har holdt, mest fordi alle prognoser -gud ske lov- skød langt over mål. Risikogrupper og frontpersonale er vaccineret. Rest bliver sjældent så alvorligt syge, at de skal på sygehuset.

Takket være forskningens langvarige indsats siden SARS-1 fik vi ret hurtigt, tilsyneladende virksomme vacciner på plads og flere vil følge. Men vaccineproducenterne lovede os aldrig at vi er beskyttet mod smitte, vaccinerne skal beskytte mod alvorlig sygdom ved smitte ... det skal vi være glade for. Og efter hvad jeg kan se, så har de holdt mod alle de betydelige varianter.

SARS-COV-2, i hvilken variation det så er, er kommet for at blive. Det må man bare accepter.

Lad nu gå fra de smittetal så længe sundhedsvæsnet ikke er nær ved at være presset. Lad vær med at gennemvacciner dem som langt fra er i risiko for et alvorligt forløb og del ud til de lande som trænger.

Atilla Thcengiz

Briterne burde sparkes ud i det tomme livløse verdensrum for de er medskyldige i så mange tragedier, katastrofer, etniske udrensninger, alias race fine-tuning, og alverdens øvrige ulykker, inklusiv at provokere og støtte Grækere til at besætte Lille Asien i 1919 . Seneste skud på stammen er deres iver efter at transformere Det Hidtil Fredelige Sortehav til en potentiel krudttønde. UK & US, it is the same shit. Hvorledes vil EU opføre sig post-Merkel?

jens christian jacobsen

NATO- øvelsen tæt op af Rusland er en provokation som Atilla skriver. Sanktioneret af NATO-landenes ledelser, Merkel, Johnson, Macron - og Erdogan?

Jørgen Mathiasen

Kansler Merkel vil på sit formodentlig sidste officielle besøg i UK i dag diskutere de afsluttende fodboldarrangementer i London med pm. Johnson. Det er sikkert ikke populært, men Merkels argumenter er i mellemtiden også blevet svækket af, at Delta-varianten i stigende grad optræder i Tyskland.
De italienske myndigheder har bedt UEFA om at returnere billetterne for at forhindre fans fra UK i at komme til kampen i Rom.

Jeg forstår virologernes uafsluttede diskussioner sådan, at vi vil opleve et virus, der gennem mutationer forsøger at omgå vaccinerne, og at vi derfor skal holde vaccinevåbnet skarpt indtil epidemien klinger af. Og det bliver ikke lige om et øjeblik.

Marianne Jespersen, Anne-Marie Krogsbøll og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

@ Sven Christensen

Det er rigtigt, at antallet af indlagte samt antallet af daglige dødsfald altid topper nogle uger senere end de daglige smittetal. Men med Storbritannien som eksempel tyder alt på, at der er en stor effekt af de vaccinationer, som allerede er gennemført.

De daglige smittetal i UK har nu nået cirka 25.000, og der er cirka 1.800 indlagte. Da de daglige smittetal nåede 25.000 i slutningen af oktober 2020, var der til sammenligning cirka 12.000 indlagte. Altså forårsager hvert tilfælde af coronasmitte i UK nu cirka 7-8 gange færre indlæggelser, end før vaccinationerne begyndte.

Her er der måske værd at huske, at hele balladen omkring coronavirus startede med fortællinger om sygehuse or bedemænd i blandt andet Bergamo i Italien, som blev overbelastede og ikke kunne følge med. Derfor skulle vi holde os under det, Sundhedsstyrelsen kaldte "den grønne kurve".

Men de allerede gennemførte vaccinationer er der ikke længere risiko for overbelastning af sygehusene i Danmark og andre europæiske lande. Og selvom det selvfølgelig er mest ideelt at undgå enhver form for sygdom, skal nytteværdien af eventuelle restriktioner holdes op imod de ulemper, de påfører befolkningen.

Jeg mener, at den britiske regering har truffet en fornuftig beslutning ved indtil videre at have is i maven og ikke reagere på de stigende smittetal med nye omfattende restriktioner. Det mest sandsynlige forløb herfra er, at smittetallene i UK kommer til at stige yderligere, måske endda til samme niveau som i januar. Og herefter vil de så falde igen, fordi den britiske befolkning nu har opnået flokimmunitet via en kombination af vacciner og naturlig smitte.

Og sådanne forløb skal vi nok vende os til at se med mellemrum i alle lande. Som andre har skrevet af COVID-19 kommet for at blive, og vi kan ikke blive ved med at påføre os selv omfattende restriktioner, hver eneste gang smittetallene begynder at stige.

Når ovenstående er sagt, er der selvfølgelig en bred vifte af tiltag, der kan tages i brug for at bremse smittespredning, så det er ikke et sort/hvidt spørgsmål om "fuld nedlukning" eller "ingenting". Og i perioder, hvor smittetallene stiger, behøver man måske ikke ligefrem at lempe på restriktioner.

Noget tyder desværre på, at Deltavarianten også er ved at tage over i Danmark, så erhvervslivets ønske om yderligere fremrykning af lempelser er nok dårligt timet. Og måske kan man også overveje på et tidspunkt at genindføre krav om mundbind i den kollektive trafik og andre lignende begrænsede tiltag. Men grundlæggende er det tid til at have is i maven, også selvom de daglige smittetal måske snart igen skal tælles i tusinder.

Jørgen Mathiasen

"Når ovenstående er sagt, er der selvfølgelig en bred vifte af tiltag, der kan tages i brug..."

Ja, det tør man svagt antyde. Man kan starte med denne artikel, der forklarer, hvorfor UK er blevet verdens petriskål:
https://www.theguardian.com/world/2021/jul/02/we-are-a-petri-dish-world-...

Anne-Marie Krogsbøll og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Marianne Jespersen

I går kunne man i radioen det meste af dagen høre jammer fra restaurationsbranchen med fl. samt gentagelser i en uendelighed af en person med ekspertise i biomedicin udtalte sin uforgribelige mening om, at den aktuelle og svære opsporings- og inddæmningsstrategi man fra sundhedsmyndighederne anstrenger sig voldsomt for at opretholde via isolation ikke blot af nære kontakter, men også af nære kontakters kontakter var helt unødvendig og forfærdelig, når man finder en Delta variant. Seruminstituttets leder blev af en lobbyistisk presse udsat for pression mhp. at de skulle slække på deres tilgang !!
I stedet bør vi bakke helhjertet op omkring dette. Lige nu har vi valget om hvordan vi ønsker resten af vores år 2021 skal være. Det er lige nu op til os selv.
Har man den sidste tid bevæget sig i det offentlige rum må man konstatere, at størstedelen af befolkningen overhovedet ikke overholder hverken de påbudte coronaregler med f.eks. mundbind i tog eller coronapas. Samtidig både krammer og håndtrykker folk hinanden og spritdispensere og handsker er oftere tomme og i øvrigt bruges de ikke af hovedparten af kunderne i div. supermarkeder mv. Afstand opretholdes generelt slet ikke i det offentlige rum, selvom vi stadig har mange ikke vaccinrede. Folk der er blevet mere eller mindre vaccinerede tror åbenbart de har en personlig 100% garanti for hverken at kunne blive syge eller at smitte andre - MEN SÅDAN ER DET JO IKKE!! Virkeligheden indfinder sig forskudt. Utroligt nok gentager man fuldstændig faktaresistente at en aktuel stigende smittekurve ikke er det forvarsel vi skal bruge aktivt, så vi kan leve et acceptabelt tåleligt og fornuftigt liv, som samtidig forhindrer eller i det mindste afbøder den efterårsbølge som venter os forude med Delta varianten. WHO oplyste i går at vi må forvente at den nye bølge sætter tidligere ind end vi hidtil har troet i Europa. England, Portugal er bare markører for hvad der er i fuld gang. Udlandsturisterne gentager oplevelsen med skiturssmitten, nu bare i sommertøj. Det er økonomi og kortsynet ubetænksom egocentrisme som driver værket hos alt for mange.
De der mener at vores mål bare er at holde antal indlagte nede under sygehusenes kapacitetsgrænse henholder sig hele tiden til dette meget begrænsede mål, men det er en alt andet end normal verden.
Vi er nødt til at bekæmpe denne pandemi med helt andre og støre målsætninger. Vi skal lære at trives med de vigtigste våben og dermed ændre vores "normalitetsbegreb". Hvis restauranten ikke kan overleve med færre kunder så må de sætte prisen op. Hvis 24 elever i klassen betyder de sidder for tæt så må vi reducere antallet eller finde nogle større rum etc. Hvis fodbolden kun kan spilles og begejstre med 25.000 fans på lægterne så må den professionelle fodboldkapitalisme gerne hen - og uddø. En gang lærte lægerne at vaske hænder så de undgik at slå barselkvinderne ihjel og vi lærte at man ikke skal spytte på gaderne.
Det tog godt nok tid og mængden af lig på vejen var meget stor. Nu har vi mange redskaber og viden skal vi dog så ikke blive enige om at bruge dem.

Kan man ikke få lov at håbe på ens medmennesker vil agere fornuftigt og rimeligt, så vi ikke skal endnu en tur rundt i samme manege i 2021-2022 som sidste år og flere år endnu derefter.

Anne-Marie Krogsbøll, Jørgen Mathiasen, Eva Schwanenflügel og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Klavs M. Christensen

@Marianne Jespersen: var dødeligheden virkeligt så stor? Hvor mange af vores 2500 SARS-COV-2 relaterende mon ville stadigt leve uden den Virus?

Det gad jeg godt at vide. Overdødligheden verden over ser faktisk ret beskeden ud. Hårde restriktioner eller bløde??? Jeg undre mig bare??

Marianne Jespersen

@ Klavs M. Christensen: Ja tidligere tiders epidemier havde enorm høj dødelighed. Hvor mange af vores ca 2500 dødsfald der ville være undgået , det lader sig jo ikke besvare, men en hel del af dem ville sandsynligvis have levet en del år længere.
På verdensplan er overdødeligheden jo rigtig stor nogle steder afhængig af hvor uhæmmet pandemien har fået mulighed for at brede sig. Og ja tidligere tiders epidemier havde enorm høj dødelighed. Dødeligheden blandt barselkvinder på de lægelige sygehusafdelinger var enorm. Tuberkulosen hærgede omkring år 1900 hver 3. dødsfald i Danmark blandt de 15 - 60 årige var pga TB . Det forebyggende arbejde med spytbakker og skilte med "spyt ikke på fortorvet" blev en folkebevægelse, som gjorde det flovt og pinligt at spytte. Det var også i de år det lykkedes sundhedsmyndighederne i mod ministre og præster at gennemtvinge at man ikke måtte drikke af samme fælles alterkalk i kirken. Først og fremmest vandt man dog dengang over tuberkulosen ved at bekæmpe fattigdom. Sunde omgivelser god nærende kost og rimelig sunde boligforhold, lys og luft vendte kurven. Calmette vaccination fra 1920-erne og senere penicillinen fik næsten udryddet sygdommen i Danmark. På verdensplan ser det anderledes ud. to mio mennesker dør årligt af TB.
Historien om TB er bare et af utallige eksempler på at vi tidligere har ændret opfattelsen af hvad der er normalitet og derved bekæmpet smitsomme sygdomme uden at savne den tidligere "normalitet". For corona ved vi nu i det mindste en hel del om hvad der skal til - udover vaccination - så hvorfor dog ikke bruge det?
Der døde i øvrigt 20- 50 mio. mennesker verden over af den spanske syge og 15.000 - 18.000 i Danmark fra 1918 - 1920 i 3 bølger. For nogle få år siden lykkedes det at finde årsagen, det var bare en enkelt lille mutation i en helt almindelig influenzavirus.

Anne-Marie Krogsbøll og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jørgen Mathiasen

Det er da glædeligt, at vi efterhånden ved mere om corona, men det springer i øjnene, at der er utilstrækkelige behandlingsmuligheder af sygdomstilfælde. Vi ville være i en helt anden situation, hvis covid-19 var noget, man kunne behandle med en sikker og hurtig terapi.

Situationen minder (forhåbentligt) lidt om den, vi havde med HIV-viruset, som var en dødsdom, indtil en terapi sænkede dødeligheden væsentligt. Der er netop blevet godkendt nye medikamenter til behandling af covid-19.

Klavs M. Christensen, Anne-Marie Krogsbøll og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Klavs M. Christensen

@Marianne Jespersen: med en gennemsnitlig alder på over 80 iblandt vores SARS-COV-2 relaterende døde, der ville jeg ikke være så sikker.
Hvis du læser opgøret fra den svenske stat iht. dødlighed i 2020 så har de ingen overdødelighed. De gør også opmærksom på, at et trafikofferr eller et selvmord som nu var PCR positiv indgår i statistikker.

Klavs M. Christensen

@Marianne Jespersen: ..og hvilkenlande konkret har denne markante overdødelighed? Bare så vi alle kan krydtjekke. Og helst lande med pålidelige statistikker.

@ Marianne Jespersen

"Vi er nødt til at bekæmpe denne pandemi med helt andre og støre målsætninger."

Hvorfor er vi nødt til det? Allerede på nuværende tidspunkt, hvor vi kun er cirka halvvejs gennem vaccinationsprogrammet, har vacciner i Europa sænket dødeligheden af COVID-19 med noget i retning af en faktor 10. Derfor er sygdommen ikke længere mere farlig end den influenza, vi har levet med altid. Så hvad er argumentet helt grundlæggende for, at COVID-19 fortsat skal tildeles en status som noget helt særligt, og at målet nødvendigvis hele tiden skal være "0-covid"?

@ Klavs M. Christensen

Sverige registrerede 7,6% overdødelighed i 2020, og i de værst ramte lande i Europa som Polen var det omkring 20%. Så pandemien har trods alt forårsaget en reel overdødelighed. Men som nævnt ovenfor er vi allerede nu så langt med vaccinationer, at dette stort set er fortid. Og heldigvis for det da.

Klavs M. Christensen

@Lars Hansen

Det fremgår ikke af Sveriges egen statistik. Dødsfald i Sverige 2020 lå under 2012, 2017 & 2018, i 2019 var tallet usædvanligt lavt.

Jørgen Mathiasen

Hvis jeg husker rigtigt, angav Karl Lauterbach, epidemiolog fra SPD, for et par dage siden overdødeligheden i Tyskland i 2020 til 4%. Det er rigeligt til, at befolkning og politikere har set et stærkt behov for handling.

Hvornår og hvordan dødsfaldene har fordelt sig kan man se på nogle grafer hos ZDF. (Linken accepteres ikke.)
De viser i hovedsagen, at den ældste befolkningsgruppe har været stærkt udsat for smitte, og at efteråret og vinteren 2020/21 har haft et maksimum af dødsfald. Det er nu faldet brat, og incidenstallet for alle aldersgrupper ligger i øjeblikket på et absolut minimum.

Jesper Frimann Ljungberg

Men vi kan jo ikke blive ved med at 'male fanden på vægen', baseret på hvad der sker i UK, som jo mere ligner Ungarn og Rumænien i evne til at håndtere epidemier. (læses ikke temmelig godt).

Vi kan heller ikke blive ved med at se på Worst Worst case scenarierer baseret på beregninger fra forsker grupper, der ikke har gjort andet end at tage fejl.

Vi så i starten af Juni måned kom der fra "COVID gruppen på RUC" en artikel i Videnskab.dk der forudsage at vi kunne holde skindet på næsen, hvis vi strammede op og indførte flere restriktioner end vi havde på det tidspunkt, testede lige så meget som vi gjorde. Vi ville få en R0 værdi på 1.

https://videnskab.dk/forskerzonen/krop-sundhed/kaploebet-med-covid-19-ka...

Det vi faktisk har gjort et at ophæve stort set alle restriktioner på nær lokale nedlukninger, vi tester nu kun 30-40% af hvad vi gjorde på det tidspunkt.

Og hvad skete der så. Lige nøjagtig det modsatte.

Antallet af indlagte per uge, er faldende, og matcher deres estimat på udviklingen, hvis vi havde lukket helt ned igen. (R 0.7).

Så vi har gjort lige nøjagtig det modsatte af, hvad disse folk sagde vi skulle, og vi har oplevet en virkelighed, de påstod kun ville kunne lade sig gøre hvis vi lukkede helt ned.

Ifølge deres beregninger, burde der have været 150 nyindlæggelser om dagen og vi ville være på vej mod 600 om dagen, 15.000 nye smittede om dagen på vej mod 30.000.

Vi er på vej mod flokimmunitet (via vacciner), det er godt. Og ja vi ender op med et vaccinations program, som vi kender det fra influenza vaccinerne. Bare bedre.. meget bedre. Men covid-19 forsvinder ikke. Den bliver bare en del af normal billedet.

Lige nu er det bare vigtigt at man tager sin vaccine (jeg fik andet stik her kl 11 i formiddags) og det foregik professionelt og effektivt med smil og en god stemning.

// Jesper

@ Klaus M.

"Det fremgår ikke af Sveriges egen statistik. Dødsfald i Sverige 2020 lå under 2012, 2017 & 2018, i 2019 var tallet usædvanligt lavt."

Det er så ikke korrekt, men der har floreret nogle historier på internettet, som var baseret på meget foreløbige tal fra 2020, hvor alle dødsfaldene endnu ikke var indberettet. De 7,6% er opgjort af en svensk historiker som dødeligheden i 2020 sammenlignet med gennemsnittet for de forrige 5 år.

https://www.tjekdet.dk/faktatjek/jo-der-var-faktisk-overdoedelighed-i-sv...

@ Jesper Frimann Ljungberg

"Men vi kan jo ikke blive ved med at ’male fanden på vægen’, baseret på hvad der sker i UK"

Og hvor galt går det egentlig overhovedet i Storbritannien, når det kun er antallet af påviste smittede, der er relativt højt? Antallet af daglige dødsfald er >98% lavere end på toppen i januar og kun marginalt højere end på samme årstid sidste år.

Jesper Frimann Ljungberg

@Lars Hansen
"Og hvor galt går det egentlig overhovedet i Storbritannien, når det kun er antallet af påviste smittede, der er relativt højt? "

Jo, ja. Det gik nu mest på at vi fik tudet ørene fulde af 'Den Engelske variant' hele starten af året, som jo ikke havde den store effekt i Danmark. Nu er det så Delta (den indiske variant) som man igen på baggrund af tal fra UK bliver blæst lidt op i medierne. Så jo du har en pointe.

Det man kan sige er, at vi i DK er nede i så små tal nu, når det kommer til indlagte, døde og tilfælde, at de KPI'er, jeg har set på i år ikke længere giver mening, da tallene er for små.

"Antallet af daglige dødsfald er >98% lavere end på toppen i januar og kun marginalt højere end på samme årstid sidste år."

Men UK har IMHO ikke håndteret tingene særlig godt. Deres dødstal er nok større end man lige tror, det officielle er 128,222, folk der er døde inden for 28 dage af første positive test. Men der et andet der hedder 152,606, som er dem hvor COVID står som en del af dødsårsagen på dødsattesten.

https://coronavirus.data.gov.uk/details/deaths

Det sidste tal er nok mere sammenligneligt med f.eks. de danske dødstal.

// Jesper

@ Jesper Frimann Ljungberg

Enig i at UK ikke udmærker sig ved specielt heldig håndtering af pandemien, og også enig i, at de reelle britiske dødstal er højere end de rapporterede. Det gælder også for mange andre lande uden for Norden. Min bemærkning gik alene på, at hvis situationen i UK lige nu er argumentet for, at vi skal være meget bange for delta-varianten, så synes der ikke at være ret meget at være bange for. Og dermed heller ikke noget stærkt argument for nye omfattende restriktioner.

Jesper Frimann Ljungberg

@Lars Hansen

Det er jeg sådan set helt enig i. Igen så var frygten for B.117 i starten af året jo i høj grad baseret på hvad der skete i UK. B.117 viste sig jo så, ikke at have de samme konsekvenser i Danmark, som man konkluderede at den havde i UK.

Jeg formoder, at vi ser det samme med 'Delta varianten' (B.1.617.2), omend jeg formoder, hvis tallene om den øgede smitsomhed er rigtige, at der er en risiko for at den kan åbne op for en ny population for smitte, nemlig børn.

Derfor bør man holde et vågent øje med dette ved at evaluerer risikoen løbende. Jeg vil formode at risikoen er Lav til Medium og konsekvensen ligeledes Lav til Medium.

Men det åbner op for diskussionen vdr. vaccination af børn. Som er en diskussion der skal tages på et åbent og oplyst grundlag. Jeg har en søn på 11 år og en på 7 år, så for mig er det en helt reel snak der skal tages.

Jeg synes også, at det er meget tydeligt at efter at politikerne lidt har tabt interessen for COVID, at så kører tingene altså rimelig i olie.

// Jesper