Leder

FN burde anerkende Myanmars skyggeregering i stedet for at lave en diplomatisk studehandel

En sådan anerkendelse ville sende et stærkt og moralsk vigtigt signal til de mange millioner burmesere, der kæmper for at få deres demokratiske styre tilbage og samtidig understrege, at illegitime magtovertagelser er den sikre vej til udelukkelse fra det internationale samfund
Generalernes opbakning i Myanmar var allerede inden kuppet minimal. De fik 33 pladser i parlamentet sidste november, mens Aung San Suu Kyis parti fik 397 pladser.

Generalernes opbakning i Myanmar var allerede inden kuppet minimal. De fik 33 pladser i parlamentet sidste november, mens Aung San Suu Kyis parti fik 397 pladser.

Udland
16. september 2021

FN’s Generalforsamling, der tirsdag startede i New York, står med et usædvanligt diplomatisk dilemma: Hvem skal fremover sidde på Myanmars plads? Skal det være Wunna Maung Lwin, der er udpeget af de generaler, der i februar kuppede sig til magten og fængslede store dele af den civile regering?

Eller skal det være den nuværende FN-ambassadør, Kyaw Moe Tun, der er blevet fyret af juntaen, men som har nægtet at træde tilbage? Han argumenterer for, at han repræsenterer Myanmars eneste legitime regering i form af den folkevalgte og nu afsatte regering, der havde Aung San Suu Kyi i spidsen. Kyaw Moe Tuns loyalitet ligger dermed hos skyggeregeringen National Unity Government of Myanmar (NUG).

Normalt er tildeling af pladser i FN formalia. Det sker i regi af komiteen for akkreditering, der består af ni medlemslande. Men reglerne for konkurrerende krav er vage. Historisk har det været et anliggende for politisk og diplomatisk tovtrækkeri bag lukkede døre. Det lader også denne gang til at være tilfældet.

 

Få overblik og analyser af vor tids største og vigtigste begivenheder.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Det må da være indlysende, at FN skal afholde sig fra at lave diplomatisk og politisk studehandel, med mindre at der er en ualmindelig god begrundelse for ikke at gøre det. Og en eventuel undtagelse for dette, må være tydeligt begrundet, og må have tydelige undtagelser.

Og FN skal lave diplomatisk studehandel med landets skyggeregering, må afhænge af, hvad denne skyggeregering vil forpligte sig til overfor FN.

Men det er indlysende, at Wunna Maung Lwin ikke kan være landets officielle FN-ambassadør. Ved at afvikler demokratiet, og placere folkevalgte i fængsel eller husarrest har Wunna Maung Lwin og militærstyret simpelt hen mistet al sin legitime ret til at kunne repræsentere befolkningen i Myanmar.

Til gengæld bør FN også være opmærksom på, at landets 54 mio. indbyggere udgør forskellige kulturer, der spænder meget vidt. Og i videst muligt omfang må FN sikre repræsentation fra alle landets borgere.

Og selv om Aung San Suu Kyi´s parti var det største i Myanmar, sikrede hun i hvert fald ikke, at alle kunne deltage i demokratiet. Derfor har hun i hvert fald også mistet sin legitimitet.

Informations ureflekterede følelsesmæssige, ”forargelsens naivitet” fornægter sig ikke. Guinea, Tunis med adskillige flere, Egypten? Skal udelukkes fra det ”internationale samfund”. Hverken Saudi, Kina eller Vietnam, Nordkorea med flere har folkevalgte ledere, va mæ’ Libyen? Til den del FN har en betydning er det i at faciliterer mødet mellem faktiske magthavere – ikke at drive politik i respektive lande. Som jeg flygtigt gennem avislæsning har forstået – jeg kan ha læst forkert – har samtlige grupperinger af erklærede magt konstellationer i Myanmar erklæret hinanden krig? I de år Myanmar har været selvstændigt har der vel til stadighed være krige mellem befolkningsgrupper?