Leder

Forsyningskrise: Vores ressourcer bliver dyrere. Det er en krise – og en del af løsningen

Flaskehalse, afglobalisering og klimatiltag vil sandsynligvis øge inflationen og skærpe den komplekse forsyningskrise på kort sigt. Lad os bruge krisesignalerne til at tænke ud over en økonomi, der med sit ekstreme ressourceforbrug ødelægger planeten – og i øvrigt også kapitalismen
En slingrende forsyning af materialer, skaber flaskehalse verden over. Det gælder for eksempel det europæiske stålmarked, som har betydning for prisen på alt fra biler til dåsetomater. Arkivfoto.

En slingrende forsyning af materialer, skaber flaskehalse verden over. Det gælder for eksempel det europæiske stålmarked, som har betydning for prisen på alt fra biler til dåsetomater. Arkivfoto.

Tingshu Wang/Reuters/Ritzau Scanpix

Udland
2. oktober 2021

EU-tilhængere får for tiden lidt genoprejsning med billederne af sure briter, der står i kø efter brændstof: Se, det er konsekvenserne af jeres tåbelige idé om at forlade EU.

Den britiske forsyningskrise hænger åbenlyst sammen med manglen på (øst-)europæisk arbejdskraft, og selv de hårdeste EU- og globaliseringsmodstandere indrømmer efterhånden, at Brexit nok ikke var den bedste idé i en usikker og multipolar verden.

Men i EU-27 skal vi ikke grine alt for højt, for vi står selv i og foran andre former for forsyningsproblemer. Det ved de fleste, der for nylig har villet bygge en carport, bestille elektronisk legetøj eller købe en ny, fancy cykel: De globale leverancekæder hakker og pruster, og ikke bare energipriserne, men også prisen på basale råstoffer og komponenter som stål, træ, plastic og mikrochips er skudt i vejret.

Den slingrende forsyning og de stigende priser er ikke bare en risiko for store koncerner med globale leverancekæder, det mærkes også hos den enkelte europæiske håndværkervirksomhed, cykelhandler eller elektronikbutik.

 

Få overblik og analyser af vor tids største og vigtigste begivenheder.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Niels-Simon Larsen

M Sonne: Enig i opridsningen af fremtidsudsigterne.
Spørgsmålet er så, hvad vi stiller op, og med ‘vi’ mener jeg først dig, så Inf. og så alle os andre? Jeg har endnu ikke opdaget, at du og Inf. har gode løsninger, så pilen peger på alle os andre. Der er heller ikke rigtig noget at skrive hjem om, og så er der mig. Uha, det var ikke så godt.

Vi skal ud over punktet at underholde hinanden med, hvor slemt det står til, for det ved vi opmærksomme læsere godt, men det er som om, vi alle sidder fast i det punkt. Uheldigvis er det et punkt, som det er muligt at gro fast i.
Jeg synes, vi er kommet dertil, at nu må vi holde op med tiraderne om det dårlige vejr. Lad os tale om løsninger i alle retninger.

Min kæphest handler om manglen på et meningsfuldt liv, manglen på ånd og aversionen mod at tale om andet end noget teknisk, der kan give øget vækst, eller nye strukturer der kan det samme.

Ingen tør sige: “Hey venner. Det drejede sig i sin tid om at stable et værdigt liv på benene ud fra 50’er-standarden eller lige først i 60’erne”. Dengang morede vi os også og blev forelskede, hvad de senere generationer er et bevis på. Vi læste også interessante bøger og diskuterede dem. Vi havde faktisk et åndeligt liv, hvor utroligt det end må lyde i moderne ører.

Hvorfor taler du og Inf. ikke om et åndeligt liv i tilknytning til klimaet? Undskyld, det gør I da også, indrømmet, men ikke om forholdet mellem klima og ånd, synes jeg. Ånd og klima er ikke et grundliggende tema i Inf.

Vi kan godt vælge mellem Klima og Gud, men ikke mellem klima og ånd, for ånd har vi altid haft med os. Gud som en fader er en forholdsvis ny opfindelse på menneskehedens lange vandring.
Hvis vi ikke med klimasagen finder et åndeligt grundlag, der kan forene os, tror jeg ikke på, at vi klarer den. Prøv at skrive noget om det.

Ole Svendsen, ingemaje lange, erik pedersen, Arne Albatros Olsen og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar

Der er faktisk en global energikrise på vej, især på gasområdet men også på fossile drivmidler. Og på gasområdet til Europa er det i et sådan omfang, at hverken Gazprom I og II tilsammen kan klare det.

Baggrunden er mere et større industrielt forbrug, end det egentlig nedskæring af kulproduktionen. Og både industrien og boligområdet - hvert fald i visse lande, mangler et reelt incitament til at spare på energien.

https://www.conserve-energy-future.com/causes-and-solutions-to-the-globa...

Og så er det igen -igen, at vi venter på vores ualmindeligt fodslæbende regering.

Kom nu med den CO2- afgift!!
Den skal være omkring 1000-1500 kr/ton, som Klimarådet anbefaler.

Det er den mest kost effektive metode at få sat skub Danmarks grønne omstilling.
Desuden er det ikke konkurrence forvridende internt i Danmark, da afgiften er ens for alle.

En høj CO2 afgift vil desuden motivere danske virksomheder til at opfinde nye løsninger til at reducere CO2 udslippene, og fremskynde grøn omstilling. Derved får danske virksomheder et forspring i forhold til udlandet, hvilket igen kan være med til at sikre dansk eksport og danske arbejdspladser i fremtiden.

For grøn omstilling er det nye sort, og det er kommet for at blive.
Der er masser af arbejdspladser i grøn omstilling -især hvis man ligger forrest i feltet.

Det er utroligt, at vi har en socialdemokratisk regering, som ikke vil være med til at sikre danske arbejdspladser.

Den grønne omstilling kan gå hånd i hånd med en god økonomi. Men det kræver politisk mod, vilje og visioner. Det danske vindmølle eventyr er et fremragende eksempel på netop det.

Mette F. og co: Kom nu ind i kampen!!!

Og så er det igen -igen, at vi venter på vores ualmindeligt fodslæbende regering.

Kom nu med den CO2- afgift!!
Den skal være omkring 1000-1500 kr/ton, som Klimarådet anbefaler.

Det er den mest kost effektive metode at få sat skub Danmarks grønne omstilling.
Desuden er det ikke konkurrence forvridende internt i Danmark, da afgiften er ens for alle.

En høj CO2 afgift vil desuden motivere danske virksomheder til at opfinde nye løsninger til at reducere CO2 udslippene, og fremskynde grøn omstilling. Derved får danske virksomheder et forspring i forhold til udlandet, hvilket igen kan være med til at sikre dansk eksport og danske arbejdspladser i fremtiden.

For grøn omstilling er det nye sort, og det er kommet for at blive.
Der er masser af arbejdspladser i grøn omstilling -især hvis man ligger forrest i feltet.

Det er utroligt, at vi har en socialdemokratisk regering, som ikke vil være med til at sikre danske arbejdspladser.

Den grønne omstilling kan gå hånd i hånd med en god økonomi. Men det kræver politisk mod, vilje og visioner. Det danske vindmølle eventyr er et fremragende eksempel på netop det.

Mette F. og co: Kom nu ind i kampen!!!

Mads Kjærgård

Man må da undre sig over alle de kæmpe bller, der præger danske veje. Noget andet er at det jo næppe er kapitalismens fald? Det vil derimod skabe meget større ulighed. Mærkeligt, at folk ikke er opmærksomme på dette? Men vi behøver ikke grøn omstilling, vi behøver, at stoppe vort forbrug og indse, at det er slut med mobiler! Men vil folk det? Næppe, det er de andre, der skal ikke os selv!