Leder

Det haster med at finde nye ejerformer til sociale medieplatforme

Elon Musks overtagelse af Twitter viser, at koncentrationen af formue også vil føre til koncentration af magt. Og at det haster med at finde alternative ejerformer til de platforme, som sætter rammerne for den globale offentlige samtale
Vi er som offentlighed nødt til at insistere på, at Elon Musk ikke er en del af løsningen på de sociale medieplatformes demokratiske udfordring.

Vi er som offentlighed nødt til at insistere på, at Elon Musk ikke er en del af løsningen på de sociale medieplatformes demokratiske udfordring.

Hannibal Hanschke/Reuters/Ritzau Scanpix

Udland
28. april 2022
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

Elon Musks overtagelse af Twitter viser klart, at den ekstreme ulighed i verden ikke bare er moralsk uforsvarlig. Den koncentrerer også magt i en grad, som politisk er helt uholdbar. 

Så længe vi accepterer, at så gigantiske værdier kan samles hos enkeltpersoner, at Elon Musk kan købe ind for 300 milliarder kroner, vil det selvfølgelig også føre til, at rige mennesker kan opkøbe sociale medier, firmaer og fodboldklubber og gøre med dem, hvad de vil.

Fulgte man forfærdelsen på Twitter i timerne efter købet blev officielt, skulle man måske tro, at der var tale om en helt ny tendens. Men Musk er bare et enkelt eksempel på magtkoncentrationen. Mark Zuckerberg kontrollerer reelt Metas portefølje af platforme og Jeff Bezos ejer Washington Post.

Vi har ladet enkelte teknologiselskaber blive grotesk magtfulde og deres ejere blive grotesk rige. Konsekvensen er nu, at det er dem, der sætter rammerne for de demokratiske institutioner og vores samtale – og ikke omvendt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Hvad med en brugerejet platform? Den kan ikke misbruges på den måde.

Kim Ravn-Jensen, Steen K Petersen, erik pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Rolf Andersen

"Public service" begrebet ER jo opfundet.

Det fungerer egentlig udmærket i en række lande, så der mangler bare en måde at lægge - nogle - 'tech'-tjenester ind under dette begreb.

F.eks. ved at en række velfungerende public-service medier gik sammen, og lavede et fælles debat-forum .. just an idea.

Martin Birkmand

NemID er ved at blive til MitID - det kan køre på en platform ejet af Apple eller en ejet af Google. Hvor lang tid går der før man ikke kan være borger i DK uden at have et produkt der er ejet af et af de to firmaer? LinkedIn er ejet af Microsoft - offentlige instituioner anbefaler man bruger LinkedIn hvis man vil have job hos dem. MobilePay kan køre på Google eller Apple-platforme. Intet andet. I mit lokale vaskeri betales med en app der kan køre på, ja, en af de to platforme. Lad os sige der kommer et open source operativsystem til smartphones som MitID/MobilePay-udviklere gider at programmere til. Hvor lang tid går der før dette OS bliver opkøbt af Facebook, Musk eller lignende? Vi har ikke bare travlt med at ændre på det her, vi er håbløst bagud.

Brian W. Andersen

@ Martin Birkmand

"Hvor lang tid går der før man ikke kan være borger i DK uden at have et produkt der er ejet af et af de to firmaer?"

Ingen.
Den tid er allerede gået for alle børn og unge, samt for alle som ikke er økonomisk privilegerede nok til at kunne fravælge store dele af det digitale onlineliv. Den politisk påtvungne nødvendighed af at købe enheder og software fra amerikanske tech-giganter for at kunne få adgang til alt dansk såsom uddannelse, arbejdsmarked, sundhed, bolig, osv. er i øvrigt en af de største og mest oversete ulighedsmotorer i vores samfund.

Brian W. Andersen

@ Alvin Jensen

Dem er der flere af, men tidligere forgængere til disse er enten blevet overtaget af stærke kapitalejere eller ganske simpelt presset ud af eksistens med alle de bøllemetoder som corporate powers kan mønstre. Nuværende større aktive platforme tæller Diaspora, Minds og Matodon, hvoraf Diaspora er den eneste som fuldt understøtter dansk. Det er også denne som minder mest om Twitter, hvis du gerne vil ud af Elon Musks nyligt fyldte indkøbskurv med millioner af brugere i. Vil du have hjælp/råd fra erfarne Diaspora-brugere, så er det en god i det at bruge #newhere i begyndelsen.

Rolf Andersen

Et korrektiv til mig selv: DR - som public service medie - er storbruger af Facebook, og anbefaler meget ofte: "Læs mere og kommentér gerne programmets indhold på vores Facebook-side".

Hvorfor de ikke bare opretter en selvstændig hjemmeside under DR/DK for de forskellige programmer, forstår jeg ikke, når de samtidig beklager sig over Facebooks dominans som medie.

Jeg trækker hermed mit forslag tilbage.