Leder

Det er lovende, at EU vil bremse kommercialiseringen af vores data

EU vil reparere internettet med Digital Services Act. Mange tiltag er lovende, men først omsætningen vil vise, om internettet kan komme ud af den kommercielle klemme og blive et mere frit og sikkert sted for os og vores grænseløse data
I 2021 lancerede Facebook, at moderselskabet skifter navn fra Facebook til Meta. Navneskiftet er en del af firmaets fremtidige fokus på ikke kun at stå bag sociale medier, men også at skabe fremtidens internet i form af et metaverse.

I 2021 lancerede Facebook, at moderselskabet skifter navn fra Facebook til Meta. Navneskiftet er en del af firmaets fremtidige fokus på ikke kun at stå bag sociale medier, men også at skabe fremtidens internet i form af et metaverse.

Justin Sullivan

Udland
26. april 2022

Hvad! Instagram, Facebook, Google og Amazon kender min smag udi pænt kluns, potentielle kærester og politiske kæpheste!

De fleste har prøvet at blive taget med bukserne nede af nettets uransalige algoritmer. Men der er mere på spil end de kommercielle aspekter i EU’s Digital Services Act (DSA), der i weekenden blev født i skyggen af krigen i Ukraine og valget i Frankrig – en krig og et valg, der er præget af platformenes usynlige logik.

Efter love om databeskyttelse og digitale markeder er DSA nu EU’s tredje forsøg på at skabe en guldstandard for regulering af internettet, hvor techgiganterne har lavet deres egne regler. Groft sagt skal de nye regler beskytte alle internet(for)brugere, så alt, hvad der er illegalt offline, også skal være det online. Det gælder især hadtale og desinformation, hvor mulighederne for og pligten til at slette vil blive udvidet.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Torben Siersbæk

Pernille Tranberg har en stribe fremragende forslag til, hvordan man allerede nu kan minimere de sociale mediers og de øvrige store web-spilleres snagen i vores adfærd på nettet. Find dem her: https://dataethics.eu/da/digitalt-selvforsvar/
Tjek den side ud og skift redskaber på web!

Det bliver spændende at se effekten af kravene til sletning af hadtale og desinformation på danske avisers kommentarspor, som f.eks. Informations.
Bliver abonnementet mon dyrere, når der skal en kraftigere moderation til?

Thomas Tanghus, Bjarne Andersen, Eva Schwanenflügel, Ib Christensen og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar
Ib Christensen

Man kan også frygte, at loven vil medføre at deling af fakta og informationer blandt brugere, ender med at blive slettet. Fordi moderatoren m.m. finder noget stødende selv.
Og så vil henvise til at "loven" forlanger, at de fjerner bla.bla.

Men på den anden side. En ny lov vil nok ikke ændre meget på den side af sagen. Tror det allerede sker mere end vi ved.

Torben Siersbæk

Atter en konspirationsteori.... Ak.

Krister Meyersahm

Slet ikke godt nok.

Google, Facebook og lignende aktører blæser højt og flot på forfatnings- og konventioners garantier om privatlivet fred. De lister lystigt oplysninger ud, om borgernes gøren og laden og viderebefordrer det, der skal være hemmeligt, nemlig oplysninger om private forhold, til hvem som helst der vil betale.

Selvom algoritme-akrobaterne indhenter tilladelse fra de borgere hvis interesser de ønsker at udnytte, er de gået for vidt, fordi de får borgere til at frasige sig forfatningsmæssige garantier. Det er ikke tilladt, ifølge Menneskerettighedskonventionens art. 17, der udtrykkeligt bestemmer, at intet i Konventionen må fortolkes som en ret for nogen stat, gruppe eller person til, at begrænse eller tilintetgøre de nævnte rettigheder.

Sociale medier skal pålægges udgiveransvar også for det, der udtrykkes i kommentarspor. Udelukkelse af "støjende" brugere for at skabe civiliserede forhold på de sociale medier er ingen god løsning, da det vil blive betragtet som censur og forfølgelse. Det får EU vist styr på med de kommende regler. Derudover må selve forretningskonceptet følge de samme vilkår som alle andre medietyper er reguleret lovmæssigt efter.

Google, Facebook, Twitter og alle andre ”sociale” medier, skal pålægges samme ansvar for udgivelser som dagblade, tv- og radiostationer. Dette, når de formidler masseudgivelser, forstået som udgivelser - alle og enhver kan læse og kommentere. I disse situationer skal der være en ansvarlig redaktion, på samme vilkår, som det kræves af dagblade, gratis aviser, tv- og radiostationer.

Driver man sin egen blok eller hjemmeside, så er man ansvarlig for indholdet, også det, der findes i kommentarspor. Med ejerskabet til en blok eller hjemmeside følger med andre ord også titlen; ansvarlig redaktør.