Leder

Selv i krigstid må vi ikke ofre retsstaten for hurtige fiks

Med lokumsaftaler gradbøjer EU-Kommissionen sine krav til den polske retsstat for at skabe sammenhold og komme af med det polske veto mod en global mindsteskat. Det er fristende i lyset af Polens store indsats for Ukraine. Og en farlig glidebane
Den franske finansminister, Bruno Le Maire, har som en af de få sagt det højt, at Polen bruger sit veto mod virksomhedsskatten som ren afpresning: Drop EU’s retsstatsmekanisme og giv os vores milliarder i Genopretningsfonden – så er vi tilbage i spillet.

Den franske finansminister, Bruno Le Maire, har som en af de få sagt det højt, at Polen bruger sit veto mod virksomhedsskatten som ren afpresning: Drop EU’s retsstatsmekanisme og giv os vores milliarder i Genopretningsfonden – så er vi tilbage i spillet.

Ritzau/Scanpix

Udland
25. maj 2022

Hvis vi ikke selv sad i suppedasen, ville det være fascinerende at kigge på, hvordan Europas energimæssige fundamenter, økonomiske strukturer og politiske magtforhold blotlægges, smuldrer og bruges som pressionsmiddel i disse krisetider.

I disse dage kan vi overvære, hvordan den store aftale fra 2021 om en global mindsteskat for multinationale koncerner på 15 procent nu er under pres og bruges som politisk løftestang. Det gælder ikke kun i USA, hvor processen knager i kongressen. Det gælder også i Europa. I april nedlagde Polen nemlig veto mod aftalen, hvor de 27 EU-lande i fællesskab ellers skulle udgøre det første fundament for de i alt 137 lande i aftalen.

Tirsdag i denne uge blev mindsteskatten helt fjernet fra dagsordenen til EU’s finansministermøde. Og samme dag udtalte OECD’s generalsekretær Mathias Cormann i schweiziske Davos, at aftalen tidligst kommer i 2024. Hvis den kommer, mente Cormann, der skyndte sig at tilføje, at han er »stille optimist« på EU’s vegne.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Torben Lindegaard

@Mathias Sonne

Især udstiller artiklen en svaghed ved konsensus beslutningsmodellen.

Det er der selvfølgelig ikke noget nyt i, og vi må bare acceptere,
at EU har en vakkelvorn beslutningsprocedure, hvor en hvilken som
helst beslutning kan blive holdt som gidsel af hvilken som helst stat.

Hva' kan vi gøre ved det ??
Ikke så meget.
Hertil lands er vi piv imod flertalsgørelser, så et
traktatændringsforslag i den retning ville falde allerede i Danmark -
og sikkert i en række andre lande også.

Rolf Andersen, Eric Mård, Peter Beck-Lauritzen, Holger Nielsen og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Rådenskab, af værste skuffe. Ved indmeldingen i EU, har landene accepteret værdigrundlaget, også retsstatsprincippet. Afpresning har ingen berettigelse. Udmeldelse må være løsningen. Polen, endsige Ungarn, kan ikke både opløses tredelingen af magten og modtage penge fra EU. Mht. EU; hvad med mere offentlighed i forvaltningen? Lokumsaftaler er en glidebane. Konfronter PL med fakta!

Inge Nielsen, Mogens Holme, Rolf Andersen, Torben Lindegaard, Alvin Jensen, Ole Olesen, Svend-Erik Runberg og Eric Mård anbefalede denne kommentar
Rolf Andersen

Ja, hvis man ikke kan lide de regler, der gælder i "klubben" - og som man har skrevet under på, da man meldte sig ind - må man jo arbejde for at ændre reglerne indenfor "klubben" eller melde sig ud.

Såre simpelt.

Inge Nielsen, Mogens Holme, Peter Beck-Lauritzen, Torben Lindegaard, Alvin Jensen og Svend-Erik Runberg anbefalede denne kommentar