Leder

Konservativt grus i EU’s grønne maskine

Selv om EU-Parlamentet onsdag blev enige om afgørende grønne tiltag for transporten, manglede det vigtigste. Det er dårlig nyt for den globale omstilling, for hvis ikke EU kan, kan ingen
Onsdag blev det besluttet at udfase gratis CO2-kvoter til luftfarten allerede i 2025 og ikke først i 2027 som ellers planlagt.

Onsdag blev det besluttet at udfase gratis CO2-kvoter til luftfarten allerede i 2025 og ikke først i 2027 som ellers planlagt.

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Udland
10. juni 2022

Alles øjne var onsdag rettet mod EU-parlamentet, der skulle vedtage en række nødvendige grønne reformer under den såkaldte Fit for 55-klimapakke. Og alt var egentlig klappet af, men i sidste øjeblik kom den konservative gruppe med en række markante ændringer til det oprindelige udspil.

Nu ville den konservative blok i EU-Parlamentet ikke længere bakke op om 67 procents CO₂-reduktion af de kvotebelagte sektorer (i forhold til 1990-niveau) i 2030, men foreslog i stedet en reduktion på blot 63 procent.

De konservative ville heller ikke længere støtte en hurtig udfasning af de mange gratis kvoter i EU’s kvotehandelssystem – hvilket er vigtigt, hvis kvotesystemet skal fungere, og prisen skal være tilstrækkeligt høj for at have en effekt. I stedet for at reducere antallet af kvoter med 117 mio. i 2024, som foreslået af Kommissionen, ville den konservative blok kun reducere med 70 mio. kvoter.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Hans Sommer Lassen

Og at høre Pernille Weiss (k) igår i P1 Orientering prøve at tørre den af på Socialdemokratiet var horribelt