Leder

Regeringen insisterer på fantasien om, at klimakrisen ikke behøver gøre ondt på nogen

Udspillet om en flyafgift på kun 13 kroner er endnu et kapitel i fortællingen om, at den grønne omstilling ikke behøver have konsekvenser for vores livsform. Men det er en løgn, og Dan Jørgensen svigter sit erklærede klimaengagement, hver gang han gentager den
Tirsdag præsenterede blandt andre klimaminister Dan Jørgensen (S) regeringens udspil ’Grøn luftfart for alle’ i Københavns lufthavn.

Tirsdag præsenterede blandt andre klimaminister Dan Jørgensen (S) regeringens udspil ’Grøn luftfart for alle’ i Københavns lufthavn.

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Udland
22. september 2022

13 kroner skal det koste i afgift at tage en flyver ud af en dansk lufthavn. I hvert fald hvis det står til regeringen, som tirsdag præsenterede sit bud på det, klimaminister Dan Jørgensen (S) selv kaldte en »beskeden« flyafgift. Det vil give netop det provenu, der skal til for, at industrien kan udvikle grønt brændstof til alle indenrigsflyvninger i 2030, sådan som statsministeren lovede i sin nytårstale.

»Tænk engang,« sagde ministeren, »hvis man ikke skal have dårlig samvittighed, når man flyver. Det er da en fantastisk vision.«

Men på mange måder er regeringens udspil først og fremmest fantastisk nedslående. Danmark er i forvejen et af blot en lille håndfuld europæiske lande, som slet ikke har afgifter på flyrejser, og nu foreslår regeringen så en nærmest grinagtig »beskeden« afgift, der er adskillige gange mindre end niveauet i de lande, vi normalt sammenligner os med.

Den grønne tænketank Concito har tidligere foreslået, at man kopierer den tyske model, hvor afgiften er 96 kroner på de korteste ture og 440 kroner på de længste.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

JA!
Sæt 2-3 nuller bagved flyafgiften.
+ 1013 kr indenrigs eller + 10.013 kr for at flyve udenrigs.

Det vil stimulere opfattelsen af, at flyrejser er undtagelsen, ikke reglen.

Espen Torgersen, Ejvind Larsen, Rasmus Gissel, Lillie Andersen, Tobias Jespersen, Marianne Stockmarr, Martin Christensen, Morten Jensen, erik pedersen, Inger Pedersen og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar

Det kommer da an på, hvad man mener med 'at gøre ondt'.
Fordi der er noget, man ikke kan mere, og i stedet må finde på noget andet, er jo ikke, at 'det må gøre ondt', ligesom omlægning til klimaneutralitet heller ikke er at gøre folk fattige. Men hvis vi blot formåede at barbere alt det, der bliver overproduceret, væk, og at mindske energitabet, ville meget være vundet.
Vigtigst er det dog, at vi fejer for egen dør. Der er alt for meget af dette med 'vi er et lille land, så vi kan hverken gøre fra eller til, og det, vi gør, tæller så lidt, at det ikke har nogen effekt og ikke kan måles'. Det er simpelthen ikke rigtigt, og under alle omstændigheder må vi foregå verden med det gode eksempel, vi har råd til at realisere.

Dorte Hildebrandt, Ditlev Palm, Ole Olesen, Martin Christensen, erik pedersen, Inger Pedersen, Else Mortensen, Lise Lotte Rahbek og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

mon ikke de grønne foregangslande HAR indset at der skal en adfærdsændring til for at den grønne omstilling virkelig bli'r en grøn omstilling?
Danmark er bare ikke et grønt foregangsland for tiden...

Peter Meyling, Marianne Stockmarr, Steffen Gliese, Ove Junne, erik pedersen, Thomas Andersen, Inger Pedersen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

var det ikke Storm P der skrev "13 Ører"? ja, ja... der er prisstigninger overalt...

Den der med de 13 kr er da helt til grin!

Særligt, når man sammenligner med niveauet i de "motiverende foranstaltninger", der stables op over for mennesker på diverse former for offentlig hjælp...

Karin Hansen, Morten Jensen, Nikolaj Lykke Nielsen, Kim Øverup, Eva Schwanenflügel, Flemming Sørensen, Marianne Stockmarr, Lise Lotte Rahbek, erik pedersen og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Thomas Andersen

Siden jeg var barn har Danmark satset mere og mere på vedvarende energi.

De sidste år har nyhederne været fyldt af at vindmøllerne nu producerer mere strøm end der er brug for.

Vi kan snart lave power to x.
Vi kan snart lagre energien fra vindmøller.
Vi er snart selvforsynende med VE.
Vindmøller er nu så billige at opføre at de betaler sig selv.

Det samme med den store tyske satsning på VE kaldet energiewende.

Men Ruslands forsyningsstop af fossil brændsel viser tydeligt, at vi fortsat er dybt afhængig af det. Tyskland er måske mere afhængig af gas end nogensinde.

Tyskland betaler for stop af danske vindmøller når det blæser for meget.

Hvad er det der sker, eller nærmere ikke sker?

Hvorfor er vi fortsat storforbrugere af fossil brændsel.

Jeg forstår det ikke.

Karin Hansen, Danny Hedegaard, Lise Lotte Rahbek, Thomas Petersen, erik pedersen og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Jens Voldby Crumlin

Det er fuldstændigt urealistisk at tro at vi kan fortsætte det hidtidige forbrug ved bare at basere det på grønne energikilder. Selv Dansk Industri kan se hvilken enorm udbygning der skal til og hvor langt tidsperspektiv det vil kræve :
https://www.danskindustri.dk/brancher/di-energi/nyhedsarkiv/nyheder/2021...

Eva Schwanenflügel, erik pedersen, Thomas Andersen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Thomas Andersen

@ Jens

Tak for det link.

Så når påstanden om, at vi bare bruger den ekstra strøm der produceres til at lave x brændstof er fremme i medierne, så glemmer man at sige, at det slet slet ikke er nok.
At de nuværende planer om en kæmpe energi ø kun vil dække 1/3 del af brændstof forbruget, hvis alt strømmen blev brugt til dette. Det bliver slet ikke tydeligt når medierne beretter om hvor gode vi er til VE.
Energi øen er færdig i 2033(nok senere) og vi har brug for 3 gange så meget, bare til transport i 2040.

Hold op hvor en skuffelse, at vi bliver vildledt til, at tro det nok skal gøre det, hvis bare vi bygger vindmøller nok.

Lise Lotte Rahbek

Her er regeringens udspil: https://kefm.dk/aktuelt/nyheder/2022/sep/regeringen-klar-med-plan-for-gr...

Hvad er "grøn luftfart" og "grønt flybrændstof"overhovedet for en stor fed, grønvaskende løgn? Spørger man ministeriet om at definere "grøn" får man intet svar.

Carsten Munk, Morten Jensen, Kim Øverup, Eva Schwanenflügel, Thomas Andersen, erik pedersen og Flemming Sørensen anbefalede denne kommentar
Thomas Andersen

@ Lise Lotte

Jeg brugte 10 minutter på Google omkring det og det står klart hvorfor ministeriet heller ikke er tydelige i denne sag.

Biofuel risikere at udlede mere CO2 end fossil baseret jet fuel.

Electro fuel risikere at spilde store mængder VE energi, så store at det ikke giver den store besparelse i CO2.
Der er derudover nærmest ingen produktions faciliteter til at producere de mængder der er brug for.

Jeg kom ind på et ældre indlæg fra ingeniøren, hvor en ingeniør havde regnet på, at der for at dække 2020 behov for jet fuel, skulle bruges alt den vedvarende energi der blev produceret i 2017.

Så det, oveni brændstof til transportsektoren og manglende energilagring, må betyde at vi slet ikke kommer i mål uden radikale ændringer i forbrug.

erik pedersen, Carsten Munk og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Thomas Andersen
Tak for indsatsen.

Det er til at gå op i limningen over.
Den store elefant i rummet tør ingen politikere netop for alvor tale om: Vi er nødt til at skære ned på forbruget af strøm og på vores forbrug i det hele taget. At måtte forklare (middelklasse)befolkningen, at charterrejser med fly er slut, at vi allesammen kommer til at tænke over hvilke elektriske apparater i husholdningen der er overflødige, at 2 biler i husholdningen bliver vild luksus, at eksotiske grøntsager i supermarkederne året rundt må slutte, at maskiner skal kunne repareres, at.. .. du ved det selv.

Espen Torgersen, Dorte Hildebrandt, erik pedersen, Carsten Munk og Thomas Andersen anbefalede denne kommentar

Der er noget tankevækkende, og foruroligende, over, at så mange mennesker stadig betragter det at komme langt væk hjemmefra, f.eks. med fly, som værende lig med en ægte ferie. Der fortælles også fortløbende en historie om, at en ægte ferie er netop det, og at det skal der være råd til. Men det skal vendes om. Hvis du som udgangspunkt føler, at du ikke kan holde ferie i Danmark, så er der noget galt. Så har du for svært ved at finde ro i dig selv. Måske netop fordi du har købt ideen om, at ferie er noget, der foregår et sted, langt væk, hvor du kan holde fri fra "dig selv".

Ferie er en mental tilstand. En tilstand hvor man i bedste fald ikke beskæftiger sig med at have råd eller ej til noget. Fordi man har fri. Og man ER fri til at gå på opdagelse. Jeg vil vædde med, at enhver kan holde en lille ferie i det område, de bor. Bare det at begynde at undersøge området med nye øjne, nye sanser, og finde nye stier, hemmelige områder, oaser man har overset, vil være nok.

Ferie er den vidunderlige oplevelse af ikke at skulle planlægge noget. Hvilket i den grad stemmer overens med at være i, og være, natur.

Vi har som mennesker på Jorden ikke råd til, at så mange gør ferie identisk med at flyve. Det drejer sig om noget meget vigtigere end penge. Det drejer sig om ikke at skide i egen rede som lidt for tumpede turister. Alligevel forsøger diverse politikere, og andre, at få penge til at fremstå som en slags religion. En slags rettesnor for et godt liv. En der får en til at rette ind og blive blændet af bling-bling.

Carsten Troelsgaard, Henrik Madsen, erik pedersen og Thomas Andersen anbefalede denne kommentar

Man burde øremærke et bestemt antal flykilometer årligt pr. CPR.nr.

Afgifter vil ikke ændre på de riges vanvittige flyforbrug.

Lise Lotte Rahbek

Henrik Madsen
Jeg er bange for, at øremærkning ville afstedkommen en masse sortbørshandel med øremærker. Lidt ligesom det der forekommer med CO2-kompensationer, som de, der vil og har råd, kan købe sig til.

Så længe mennesker over hele kloden forveksler det gode liv med forbrug og rige mennesker som noget særligt fint, så længe vil vanviddet fortsætte. Eller indtil menneskenes verden falder fra hinanden; hvad der nu sker først.
Jeg vil vædde med, det bliver det sidste.

@ Lise Lotte Rahbek
Jeg havde tænkt mig, at der ikke kunne handles med øremærkning ved at gøre det elektronisk.
Jeg er grundlæggende helt enig omkring dine tanker men det gennemsnitlige menneske tænker ikke i nærheden af Informations læsere.
Hr. og Fru Danmark tænker mere "Hvorfor skal jeg ikke flyve 1-2 gange årligt, når de superrige flyrejser måske 20-30 gange årligt".

Danny Hedegaard

Måske man skulle indføre et kompromis mellem nationalisering af tog og baner, nationalt og på tværs af lande grænser i EU.
Og så den privatisering, og opsplitning der har fundet sted.

Der var sikkert gode grunde til at ophæve statslige monopoler, som vi kendte dem.

Men privatisering, og opsplitning har heller ikke været til det bedre.

I Storbritannien blev jernbanerne splittet op på flere private selskaber.
Og materiellet blev neslidt til fordel for kortsigtet profit.

Måske man kunne lægge DSB og Bane Danmark sammen igen, og give selskabet monopol igen?
Mod til gengæld at udlicitere driften til private selskaber, som kan konkurrere om 10 årige drift kontrakter.
Som kan tabes og vindes hvert 10 år.

Tidligere kunne jeg køre direkte til Thisted med tog, og nyde turen uden skift på 1 kl.
Nu er det blevet til et puslespil med skift mellem DSB, Arriva og bus, med rejsetider på op til 7 timer fra København:-(

At komme fra København til udkant, er blevet et helvede, efter at DSB ikke længere er et monopol:-(

Hvis vi havde offentligt ejede monopoler, der er konkurrence udsat af privat drift.
Og vi kunne få et europæisk sammenhængende jernbanenet.
Med høj hastigheds tog og direkte forbindelser uden skift.

Så kunne vi få et reelt alternativ til luftfart.

Hvis vi får det kunne vi indføre en obligatorisk skat på brug af offentlig transport.
Der giver fri rejse nationalt som i hele EU.

Men så længe at mantraet er neu liberale privatiseringer, udbud og kortsigtet profit sker det aldrig.

Venlig hilsen
Danny Hedegaard

Arne Albatros Olsen

!3 kr. for en helt rent klima samvittighed !

Det må da siges at være årets bedste discount tilbud.

At Dan Jørgensen i rammeste alvor kan stille sig op og udtale den slags , er mig fuldstændig ufatteligt.

Er han dum, eller tror han, at alle andre er det ?

det kan ikke bare fortsætte – det er kun til fordel for os alle sammen og den grønne omstilling at russerne har lukket for gassen – og det kommer til at gøre en lille smule ondt – men mest godt – og på sigt koste på privilegier for de brede skuldre og bedre forudsætninger må bære det meste – rationere forfordele adfærdsregulere feks. med flyvningen kombinere rationering til 2 flyvninger/år/person med startafgift kilometerafgift vægtafgift og misundelsesafgift på 100% billetpris udover ratioen – det er ikke et menneskes ret at flyve – for så havde vi vinger og hvis (alle) mennesker skulle flyve som de ville – er det hurtigere slut
provenuet må anvendes på innovativ udvikling af bæredygtige alternativer feks. hightech heliumbårne solpanel/turbopropeldrevne luftskibe til de lange afstande og transport af vindmøller til afsides verdensegne – tårnhøj afgift på import af eksotisk producerede forbrugsvarer – billigere når der kommer et solvindturbinesejlskib med appelsiner og bananer – hvis ikke klimaet vil medføre noget kreativ hjemmeproduktion – kortrejst sæsonmad og økokålsuppe om vinteren – ingen overvægtsbelastning på systemet – de fleste i meningsfuld aktivitet efter lyst talent og evne – og alt det andet ! – vil det gøre ondt værre ? eller give mening i stedet for mere bullshit og greenwashing og sniksnak om at det hele nok skal gå over lidt af sig selv – ikke i dag – men engang i fremtiden
min mormor fortalte om at være 19 under første verdenskrig 41 under anden og 96 på sidste dag i et liv uden klage med begge ben helt nede på jorden nærværende i nuet uden overflod blingbling og flyvere – jeg ved det er muligt !

Illusionen om at vi med forskellige små snuptag kan stoppe den globale opvarmning er grundlæggende infantil - nærmest af et religiøst tilsnit.

Vi ignorerer ganske den store verden hvor de folkerige lande, som virkelig kunne gøre en forskel, på ingen måde har tænkt sig at medvirke til den såkaldte grønne omstilling.

Og de sidder ikke og stirrer på Dan Jørgensen - eller Danmark som et eksempel til efterfølgelse - det ville være naivt at forestille sig!

Det er ikke nu vi skal lege denne leg i vores del af verden.

Som det ser ud nu er der ikke andet at gøre end straks at få Thyra og andre felter op i det høje gear - og få pumpet noget olie of gas op!

Store dele af befolkningen her i landet befinder sig på randen af fattigdom nu, som følge af stigende energipriser, generel inflation og for nogen endog massive rentestigninger.

At kunne sidde stille og roligt nu og akademisk drøfte den grønne omstillings finurligheder er formentlig nemmest hvis man sidder trygt og godt oppe i den øvre middelklasse eller derover - og ikke føler sig truet på sin eksistens af banale økonomiske trængsler!

Jørgensen er et mareridt af en moderne minister, der prøver at gøre alle glade for at blive genvalgt og i sidste ende er garant for, at ingen bliver det. Glade, altså

Arne Albatros Olsen og Niels østergård anbefalede denne kommentar