Leder

Kina viser styrke: Nu kan FN ikke engang debattere landets menneskerettighedsbrud

Et afstemningsnederlag i FN’s Menneskerettighedsråd om Kinas menneskerettighedsbrud får Vesten til at fremstå direkte svagt og udstiller, at de vestlige værdiers tiltrækningskraft er svækket. Det tyder mere og mere på, at magtbalancen er ved at tippe til kinesisk fordel
En demonstrant tager del i en protest mod Kinas undertrykkelse af det uighuriske mindretal den 1. april 2021 i Istanbul. FN kom den 31. august i år med en rapport, der dokumenterede alvorlige menneskerettighedskrænkelser i Kinas Xinjiang-region.

En demonstrant tager del i en protest mod Kinas undertrykkelse af det uighuriske mindretal den 1. april 2021 i Istanbul. FN kom den 31. august i år med en rapport, der dokumenterede alvorlige menneskerettighedskrænkelser i Kinas Xinjiang-region.

Ozan Kose

Udland
10. oktober 2022

Det var diplomatisk armlægning mellem Kina og Vesten. Og Kina vandt.

Ti vestlige lande havde stillet forslag om en debat i FN’s Menneskerettighedsråd om Kinas voldsomme overgreb på det uighuriske mindretal, men det blev torsdag nedstemt i rådet efter hårdt kinesisk pres.

Det sker på trods af, at en nylig rapport fra FN’s højkommissær for menneskerettigheder konkluderer, at Kinas brutale behandling af de muslimske uighurer udgør »alvorlige menneskerettighedskrænkelser« og ovenikøbet potentielt er en »forbrydelse mod menneskeheden«.

Den rapport vil et flertal i FN’s Menneskerettighedsråd altså ikke engang debattere.

Forslaget blev forkastet med 19 stemmer imod, 17 for og 11 lande stemte blankt.

Afstemningen viser, at muslimske lande er klar til at vende deres muslimske brødre i Xinjiang ryggen, og demokratiske lande i Asien og Latinamerika er villige til at gøre det samme med de demokratiske værdier – af frygt for Kina.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Per Christensen

Det kan vel ikke komme som en overraskelse for nogen. Det er heller ikke nyt/første gang.

Med den generiske sammensætning United Nations Human Rights Council har, så skal man ikke forvente at der reelt er vilje til at lægge pres på Kina, pga. interessekonflikter.

Claus Nielsen, Torben Lindegaard og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Lobby-arbejde=lovning på investeringer eller andet! Altid "stringes attached" fra Kina. Muslimers manglende solidaritet fortæller at muslimer er et vidt begreb og langt fra at være en homogen gruppe!
Ja, kinesiske "bølle-metoder" ( ref. skærmyslerne på Fiji), giver resultater! Føj!

Siden hvornår er Indonesien og Pakistan blevet demokratiske lande?

Torben K L Jensen og Hans Christian Jørgensen anbefalede denne kommentar
Martin Christensen

Kunne Information ikke oplyse om de enkelte landes argumentation for henholdsvis ja, nej eller blank stemme.
Det kunne give os læsere en bedre mulighed for saglig stillingtagen.

Rolf Andersen, Peter Beck-Lauritzen og Hans Christian Jørgensen anbefalede denne kommentar
Torben Siersbæk

Og så læser man endda i troværdige medier, at PRC betaler vesterlændinge for at levere positive kommentarer om forholdene i Kina!

Det er vel ikke tænkeligt, at sådanne agenter optræder i Information?

jens christian jacobsen

'..Resultatet af afstemningen understreger, at mange nationer ikke er villige til at lade sig trække ind i en stadig mere tilspidset magtkamp mellem Kina og Vesten, som de ikke ser, de har noget at vinde ved.'

Nok snarere forklaringen.....

Alan Frederiksen, P.G. Olsen og Hans Christian Jørgensen anbefalede denne kommentar
Wolfgang Mostert

Det relevante spærgsmål er, hvorfor man fra vestlig side fremlægger resolutionsforslag, der resulterer i selvmål? Som giver Kina propagandasejre, som det også skete i oktober 2020 i FUNs Kommittee for menneskerettigheder hvor 39 lande stem for en resolution der fordømte Kinas overgreb mod uighurerne (og Hongkong), mens 45 lande støttede en resolution fra Cuba, der konkluderede at Kinas tiltag var nødvendig anti-terror og deradikaliserings forholdsregler. Flere muslimske lande var blndt de 45, mens - så vidt jeg husker - kun et enkelt muslimsk land var i 39 lejren. I oktober 2022 var Tyrkiet medforslagsstiller for resolutionen, mens Indeonesien, Pakistan, Somalia, Quatar, UAE stemte imod.

Bjørn Pedersen

@Jan Damskier
Siden hhv. 1998 og 2003.

Wolfgang Mostert

En lille forklaring til Martin Christensen: Indonesien fosvarer sin stemme med at Organiszation for Islamic Cooperation (OIC) har som princip ikke at lade rådet blive anvendt som middel til at fremme politisk rivalisering.

jens christian jacobsen

Jo, Torben Siersbæk, jeg modtager i tusindvis af - heldigvis - dollars for at fremstille Kina positivt.
Din indlæg er nu altid så sympatiske.

Hans Christian Jørgensen

Meget er vel et vel et spørgsmål om prioritering. Personligt prioriterer jeg internationalt samarbejde om klima, afspænding, forhåbentligt på sigt igen nedrustning, terrorbekæmpelse bekæmpelse af fattigdommen i verden osv meget højt.
Altsammen noget, der skal inkluderer Kina, hvis det skal være meningsfuldt.
Menneskerettigheder er også meget vigtige, men uden at der bliver gjort noget ved ovennævnte problemer, vil diskussioner om menneskerettigheder være tom luft.

Torben Siersbæk

@jens christian jacobsen - 10. oktober, 2022 - 09:36

Min bemærkning var en generel reference til det fænomen, der er blevet rspporteret om - og bekræftet af flere af de lønnede.

Se f.eks. https://harvardpolitics.com/chinas-fifty-cent-party/.

Torben K L Jensen

For fire år siden havde Saudi-arabien formandsskabet i Menneskerettighedsrådet - det siger jo det hele om troværdigheden. Det ser ud til at nogle elsker limpinde der har FN som et kvalitetsstempel.