Efter vinterens slagsmål om EU’s grønne taksonomi gør man i Bruxelles og omegn nu klar til næste runde. Denne gang handler det blandt andet om, hvorvidt luftfarten skal have en plads i unionens grønne investeringsregler, som kort fortalt er en klassificering af, hvilke teknologier der er grønne, og som man bør investere i i fremtiden.
Luftfarten står i dag for 2-3 procent af de globale udledninger af drivhusgasser, og mens resten af de økonomiske sektorer såsom energiproduktion og bygninger er omfattet af en række regler på EU-niveau, så er flyene hidtil i store træk gået fri af regulering. Mere EU-regulering er på vej i 2026, men mest handler det om, hvilken teknologi der bliver investeret i på den korte bane.
Hvad med alle de fossile køretøjer i hele verden ? I den globale sammenhæng må fly være af mindre betydning og under alle omstændigheder en lettere opgave at omstille til CO2-neutrale brændstoffer end resten. Investeringerne i fly har været enorme og udvikling af alternative vil være peanuts i forhold til det.
Gennemsnitsmennesket er ligeglad, ellers var ændringerne mod en bæredygtig befolkning kommet af sig selv...
Jeg savner 1950´erne på to parametre: (1) antalllet af mennesker på kloden og (2) prisen på flybilletter (som vel var noget der ligner 10X). Verden var bare både mere uskyldig (hvis man ikke havde været nazist) og renere dengang - eller også så det bare sådan ud? Men, ud over bedre benplads i flyet og lyshårede stewardesser, var der også knapperne på både bilradioen og fjernesynet, som man kunne dreje på og ej at forglemmme popmusik med mere end to akkorder - og åh, inskekter på forruden af bilen, hvis man havde råd til såden én - men det tæller selvfølgelig altsammen ikke, hvis vi skal holde os til kun to parametre - og nej, jeg savner ikke hverken polio, petroleumsfyr eller plak på tænderne. Antallet af mennesker kan vi nok ikke gøre så meget ved her og nu, ud over Putins forsøg på at decimere den ukrainske befolkning, men prisen på flybilletter - den ligger altså lige til højrebenet.