Uwe Max Jensen

Seneste artikler af
Uwe Max Jensen
  • Vi glemmer ofrene, når voldsdømte unge straffes med god mad, smykkeværksted og klatrevæg

    En 16-årig med tyrkisk baggrund er dømt for vold, efter at han har sparket, truet og ydmyget en 14-årig dansk dreng. Straf er ikke det første, man tænker på, når man ser, hvor han skal tilbringe de næste måneder, skriver Uwe Max Jensen i dette debatindlæg
  • Jeg er innovativ, innovativ, innovativ, innovativ

    Var det i virkeligheden moderne kunst, da en 24-årig mand sidste weekend aflagde Aros et besøg og skrev på museets værker med en sprittusch?
  • Historieforfalskning på Statens Museum for Kunst

    Udstillingen ’What’s Happening?’ er udtryk for en institutionel fascisme, der i øjeblikket rider den danske kunstinstitution som en mare. (Hvide) mandlige kunstnere udelades, fordi de ikke passer ind i en nyfeministisk skabelon
  • ARoS sparer sig til nyt millionunderskud

    Museet ARoS benyttede en politisk korrekt klimahistorie til at aflede opmærksomheden fra endnu et dårligt regnskab og millionunderskud. Der bør snart være nogen, der tager konsekvensen af den manglende styring
  • ARoS sætter falsk historie i omløb

    ARoS forvalter sin status som ’internationalt’ kunstmuseum skidt og skal ikke bruge det som undskyldning for dårlig økonomi
  • Prisuddeling af bibelske dimensioner

    Arkens kunstpris er på 100.000 kroner. De penge kan mangemillionæren Olafur Eliasson nu sætte i banken ved siden af de 500.000 kroner, han modtog, da han i 2006 fik Kronprinsparrets Kulturpris. De tilsammen 600.000 kroner kan så lægges til de 55.000 euro, Olafur Eliasson modtog i Wien i juni 2006 i forbindelse med uddelingen af den østrigske Frederick Kisler Prize. Med disse monetære forhold in mente antager uddelingen af Arkens kunstpris til Olafur Eliasson næsten bibelske dimensioner
  • U-TURN er alt andet end international

    U-TURN er netop blevet kåret som værende 'Byens bedste nye kunst' med internationalt fokus. Problemet er bare, at U-TURN er alt andet end international og udspringer af vennetjenester
  • Tomrummet mellem tårnene

    11. september 2001 styrtede World Trade Centers to tårne sammen. En anden næsten lige så vigtig dato i tårnenes historie er den 7. august 1974. Her gik en ung franskmand ved navn Philippe Petit på line mellem de to tårne.
  • Terror mod DK er ikke nyt

    Journalister er udstyret med en endog ganske kort korttidshukommelse. Og hverken historisk bevidsthed eller viden står i høj kurs i journalistikkens verden. Alligevel må man med mellemrum undres over den uvidenhed, der bliver åbenbaret, når det gælder faktuel viden

Sider

Mest læste
  1. En 16-årig med tyrkisk baggrund er dømt for vold, efter at han har sparket, truet og ydmyget en 14-årig dansk dreng. Straf er ikke det første, man tænker på, når man ser, hvor han skal tilbringe de næste måneder, skriver Uwe Max Jensen i dette debatindlæg
  2. Arkens kunstpris er på 100.000 kroner. De penge kan mangemillionæren Olafur Eliasson nu sætte i banken ved siden af de 500.000 kroner, han modtog, da han i 2006 fik Kronprinsparrets Kulturpris. De tilsammen 600.000 kroner kan så lægges til de 55.000 euro, Olafur Eliasson modtog i Wien i juni 2006 i forbindelse med uddelingen af den østrigske Frederick Kisler Prize. Med disse monetære forhold in mente antager uddelingen af Arkens kunstpris til Olafur Eliasson næsten bibelske dimensioner
  3. Udstillingen ’What’s Happening?’ er udtryk for en institutionel fascisme, der i øjeblikket rider den danske kunstinstitution som en mare. (Hvide) mandlige kunstnere udelades, fordi de ikke passer ind i en nyfeministisk skabelon
  4. Hvad er originalt og hvad er gentagelser i kunsten?
  5. Journalister er udstyret med en endog ganske kort korttidshukommelse. Og hverken historisk bevidsthed eller viden står i høj kurs i journalistikkens verden. Alligevel må man med mellemrum undres over den uvidenhed, der bliver åbenbaret, når det gælder faktuel viden
  6. U-TURN er netop blevet kåret som værende 'Byens bedste nye kunst' med internationalt fokus. Problemet er bare, at U-TURN er alt andet end international og udspringer af vennetjenester
  7. Museet ARoS benyttede en politisk korrekt klimahistorie til at aflede opmærksomheden fra endnu et dårligt regnskab og millionunderskud. Der bør snart være nogen, der tager konsekvensen af den manglende styring
  8. Var det i virkeligheden moderne kunst, da en 24-årig mand sidste weekend aflagde Aros et besøg og skrev på museets værker med en sprittusch?