Valdemar Lønsted

Valdemar Lønsted

Musikjournalist og forfatter
  • Musikkritik
    23. november 2022

    Herbert Blomstedt lod musikerne fylde salen med klingende salighed

    Den svenske dirigent vender hvert år tilbage til DR Symfoniorkestret. Første gang var i 1954. I sidste uge var det med symfonier af Franz Schubert og Franz Berwald, som under Blomstedts økonomiske direktion åndede af livsenergi og livsglæde
    Den 95-årige dirigent Herbert Blomstedt og DR Symfoniorkestret fremførte Franz Schuberts sjette symfoni og Franz Berwalds anden symfoni ved fredagskoncerten.
  • Musikkritik
    15. november 2022

    Mahlers niende symfoni gjort moderne uden patos og dødslængsel

    Finske Jukka-Pekka Saraste førte DR Symfoniorkestret slagkraftigt gennem Mahlers sidste fuldendte symfoni. Han fremhævede dissonansen, splittelsen, konflikterne og den grove parodi
    Den finske dirigent Jukka-Pekka Saraste havde placeret de to violingrupper over for hinanden, sådan som det var praksis på Mahlers tid. Dette foto er fra en anden koncert med DR Symfoniorkestret.
  • Anmeldelse
    10. november 2022

    Carl Nielsen sanset og forstået af en italiensk mesterdirigent

    Lyden er imponerende, orkesterspillet er fantastisk flot, og der kommer nye ting frem i DR’s SymfoniOrkestrets Carl Nielsen-serie på Deutsche Grammophon. Men med det første album med fjerde og femte symfoni overskygger chefdirigent Fabio Luisi ikke orkestrets tidligere dirigenter
    Chefdirigent i DR Fabio Luisi og DR Symfoniorkestret lægger fremmede øjne på Carl Nielsen.
  • Anmeldelse
    3. november 2022

    ’The Handmaid’s Tale’ i optimal iscenesættelse under John Fulljames

    Poul Ruders opera efter Magaret Atwoods dystopiske roman er vendt tilbage til Den Kongelige Opera. Ruders’ beherskelse af det store orkester formidler både overvældende barske lydtryk og spirituel skønhed, og den sanglige udførelse er på internationalt niveau
    Chloe Lamfords scenografiske tableauer er uhyre virkningsfulde i kombinationen af despotisk storladenhed og vekslende intime rumperspektiver.
  • Anmeldelse
    18. oktober 2022

    Abrahamsens uhørt fascinerende koncert griber tilbage til naturhornets klangverden

    Hans Abrahamsen har komponeret sin nye hornkoncert til solohornisten Stefan Dohr fra Berliner Filharmonikerne. Han blev torsdagskoncertens oplevelse i et uhørt fascinerende værk, der griber tilbage til naturhornets klangverden
    Arkivfoto: Fabio Luisi stod i spidsen for torsdagskoncerten med DR SymfoniOrkestret, hvor Abrahamsen blev sat sammen med de to betydningsfulde komponister i tysk musik Richard Strauss og Robert Schumann.
  • Anmeldelse
    12. oktober 2022

    Den introverte pianist, der åbenbarer den nye musiks evighedsværdier

    Léonie Sonnings Musikpris på en million kroner er blevet tildelt den franske pianist Pierre-Laurent Aimard. Han kvitterede med flere koncerter i sidste uge, hvor især den fænomenale beherskelse af det 20. århundredes musik stod som den indlysende motivation for prisen
    Den franske pianist Pierre-Laurent Aimard kvitterede for modtagelsen af Léonie Sonnings Musikpris med flere koncerter i sidste uge. Billedet er fra hans solokoncert i Den Sorte Diamant den 4. oktober.
  • Anmeldelse
    27. september 2022

    Tung Beethoven og overbevisende Berg med Copenhagen Phil

    Copenhagen Phils æresgæstedirigent, tyske Christoph Eschenbach, står i spidsen for orkestrets nye Beethoven-projekt efter det succesfulde sæt under Lan Shui for nogle år siden. Fredagskoncertens ottende symfoni levede ikke op til orkestrets tidligere bedrifter, men blev opvejet af en smuk opførelse af syv Alban Berg-sange
    Den 82-årige dirigent Christoph Eschenbach blev fredag udnævnt til æresgæstedirigent af Copenhagen Phil. Hans Beethoventolkning lod dog en del tilbage at ønske hos Informations anmelder.
  • Anmeldelse
    22. september 2022

    Sopranen Gisela Stille fløj højt og prægtigt som Katja Kabanova

    ’Katja Kabanova’ af den store tjekkiske operakomponist Leoš Janáček er omsider kommet til Det Kongelige Teater. Handlingen er nådesløs i sin skildring af kærlighedens afmagt over for despotiet. Opsætningen er enkel og symbolladet, det sanglige niveau højt, og som forestillingens magnet står sangeren i titelpartiet
    Gisela Stille er født og opvokset i Sverige. Hun debuterede på Det Kongelige Teater i 1998.
  • Anmeldelse
    20. september 2022

    Verdensstjerne uropførte en tryllebindende dansk violinkoncert

    Violinisten Isabelle Faust og dirigenten Thomas Søndergård var i sync med Rune Glerups nye violinkoncert, hvor solisten fik fornemt modspil fra DR SymfoniOrkestret. Derefter var Sibelius i ilden to gange – med den sjette symfoni i en mageløst musiceret opførelse
    DR’s torsdagskoncert havde den 15. september besøg af verdensstjernen Isabelle Faust, som var solist i uropførelsen af Rune Glerups violinkoncert Om Lys og Lethed. Her fotograferet ved en tidligere torsdagskoncert.

Sider

  1. Musikkritik
    23. november 2022

    Herbert Blomstedt lod musikerne fylde salen med klingende salighed

    Den svenske dirigent vender hvert år tilbage til DR Symfoniorkestret. Første gang var i 1954. I sidste uge var det med symfonier af Franz Schubert og Franz Berwald, som under Blomstedts økonomiske direktion åndede af livsenergi og livsglæde
    Den 95-årige dirigent Herbert Blomstedt og DR Symfoniorkestret fremførte Franz Schuberts sjette symfoni og Franz Berwalds anden symfoni ved fredagskoncerten.
  2. Musikkritik
    15. november 2022

    Mahlers niende symfoni gjort moderne uden patos og dødslængsel

    Finske Jukka-Pekka Saraste førte DR Symfoniorkestret slagkraftigt gennem Mahlers sidste fuldendte symfoni. Han fremhævede dissonansen, splittelsen, konflikterne og den grove parodi
    Den finske dirigent Jukka-Pekka Saraste havde placeret de to violingrupper over for hinanden, sådan som det var praksis på Mahlers tid. Dette foto er fra en anden koncert med DR Symfoniorkestret.
  3. Baggrund
    28. marts 2018

    Anden Verdenskrig gjorde Dmitrij Sjostakovitj til folkets komponist

    Mere end med nogen anden komponist undgår man ikke at diskutere, hvad Sjostakovitj egentlig ville sige med sin musik i forhold til en indespærret eksistens, som han delte med millioner af andre russere
    Mere end med nogen anden komponist undgår man ikke at diskutere, hvad Sjostakovitj egentlig ville sige med sin musik i forhold til en indespærret eksistens, som han delte med millioner af andre russere
  4. Anmeldelse
    9. april 2019

    ’Tidens og Visdommens Triumf’ er en kongelig teatertriumf

    ’Tidens og Visdommens Triumf’ af den unge Händel er en religiøst moraliserende kantate omsat til scenekunst på Det Kongelige Teater. I amerikaneren Ted Hoffmans iscenesættelse med det internationale sangerhold og Concerto Copenhagen kommer man tæt på det fuldkomne
    ’Tidens og Visdommens Triumf’ af den unge Händel er en religiøst moraliserende kantate omsat til scenekunst på Det Kongelige Teater. I amerikaneren Ted Hoffmans iscenesættelse med det internationale sangerhold og Concerto Copenhagen kommer man tæt på det fuldkomne
  5. Anmeldelse
    5. april 2022

    Bratscherne viste vejen i Blomstedts storslåede Bruckner-opførelse

    Anton Bruckners fjerde symfoni gennemspiller en åndelig dramaturgi med tilløb, opstemninger, afbrydelser, nye ansatser og mægtige kraftbølger. Og med DR Symfoniorkestret under Herbert Blomstedts urokkelige tilstedeværelse og rolige armbevægelser blev man ført dybt ind i dette musikalske mysterium
    Herbert Blomstedt styrede orkestret gennem førstesatsens tre kolossalt dynamiske faser med en kraft og en autoritet, som satte sig dybt. Ikke ved magt og styrke, men ved den spinkle, gamle mands ånd.
  6. Anmeldelse
    23. januar 2020

    Fabio Luisi dirigerede lyrisk og klangskøn Wagner

    Aftenen var sopranens og dirigentens i DR’s koncertopførelse af førsteakten af Wagners ’Valkyrien’. Den unge Lise Davidsen imponerede endnu en gang i Koncerthuset, og Fabio Luisi forvandlede radiosymfonikerne til et gedigent operaorkester, der må kalde på mere Wagner fra den kant
  7. Anmeldelse
    3. november 2022

    ’The Handmaid’s Tale’ i optimal iscenesættelse under John Fulljames

    Poul Ruders opera efter Magaret Atwoods dystopiske roman er vendt tilbage til Den Kongelige Opera. Ruders’ beherskelse af det store orkester formidler både overvældende barske lydtryk og spirituel skønhed, og den sanglige udførelse er på internationalt niveau
    Chloe Lamfords scenografiske tableauer er uhyre virkningsfulde i kombinationen af despotisk storladenhed og vekslende intime rumperspektiver.
  8. Anmeldelse
    18. december 2018

    Der er ingen ende på Händels ’Messias’

    Den danske tradition med juleopførelser af ’Messias’ er forholdsvis ny. Førhen skete det som regel tidligere på året, før påske, for der er mere død end fødsel i Händels mesterværk. Valdemar Lønsted fortæller om det populære oratorium og fremhæver tre for ham helt særlige højdepunkter
    Händels ’Messias’ bliver opført i Trinity Church i New York.