Valdemar Lønsted

Valdemar Lønsted

Musikjournalist og forfatter
Seneste artikler af
Valdemar Lønsted
  • Årets scenekunst: »Var det der egentlig den kreative klasses bud på købesex?«

    Et dansk operamesterværk, et gennembrud på tåspidser og uempatisk totalteater om empati. Scenekunsten bød på mange slags både mindeværdige og overvældende oplevelser i 2019. Vores scenekunstkritikere kigger tilbage på året og kårer de små detaljer, store præstationer og bedste og værste grænseoverskridelser, der gjorde året mindeværdigt
  • Japanerne har god grund til at glæde sig til besøg fra DR SymfoniOrkestret

    Radiosymfonikerne og deres chefdirigent Fabio Luisi er efterhånden blevet et partnerskab af høj kvalitet og er nu på vej til Japan for at give ti koncerter. Torsdagskoncerten gav syn for sagen med bemærkelsesværdige opførelser af Bent Sørensens lille mesterværk ‘Evening Land’ og Tjajkovskijs femte symfoni
  • Wien drager og ulmer af europæisk musikkultur

    Wien er fortsat en af de førende musikhovedstæder. De fleste klassiske musikere rejser dertil for at gøre det særlig godt, og byen er hjemstedet for berømte orkestre og et operahus i topklasse. Valdemar Lønsted tilbragte en uge i den særlige by med blandt andet jubel over Statsoperaens sublime opførelse af ’Tosca’ og et ubehøvlet publikum ved London Symfonikerne
  • Finske Susanna Mälkki var et pragtfuldt skue i Bartóks klassiker

    Der var to slags koncerter på programmet i Koncerthuset. En koncert med Bartóks klassiker og en baviankoncert for fagot. Den første blev en flatterende demonstration af DR SymfoniOrkestrets kompetencer, anført af en af tidens mest bemærkelsesværdige kvindelige dirigenter, og den anden foregik som en performance i en urskov
  • Trio con Brio åbnede for de ekstremt følelsesmæssige resonanser hos Sjostakovitj

    Den dansk-koreanske klavertrio er blevet en institution i vores musikliv og fejrede sine første 20 år med en koncert, der endnu engang udstillede de tre musikeres suveræne sammenspilskunst. På toppen af bjerget stod Sjostakovitj
  • Ambitionsbuen er spændt til det yderste i Den Kongelige Operas ’Turandot’

    Den Kongelige Opera spiller Puccinis sidste opera ’Turandot’ i den ufuldendte version, han efterlod. Udførelsen er strålende, men grebet er en problematisk disposition, fordi instruktøren i sin egen tildigtning tager livet af titelpersonen og forråder dermed komponistens plan i librettoen
  • Beethoven og den ægteskabelige kærligheds triumf

    Den østrigske dirigent Manfred Honeck var den inspirerende kraft i DR’s koncertopførelse af Beethovens opera ’Fidelio’. Men oplevelsen af dramaet ville have været betydeligt stærkere, hvis man havde sat det i en semiscenisk ramme
  • Borup-Jørgensens fantasi om havet er et hovedværk i dansk musik

    Axel Borup-Jørgensen kunne have sagt med Mahlers ord: Min tid vil komme. For det er sket inden for de seneste år, og samme profeti kunne også gælde den engang så foragtede Rued Langgaard. To markante udgivelser beviser til fulde, hvor store komponister de var
  • Der er ingen ende på Händels ’Messias’

    Den danske tradition med juleopførelser af ’Messias’ er forholdsvis ny. Førhen skete det som regel tidligere på året, før påske, for der er mere død end fødsel i Händels mesterværk. Valdemar Lønsted fortæller om det populære oratorium og fremhæver tre for ham helt særlige højdepunkter

Sider

Om

Valdemar Lønsted (f. 1946) er musikjournalist og tidligere medarbejder ved DRs klassiske musikkanal P2. Forfatter til ’Musikalske fortællinger’ (2000), ’Flere musikalske fortællinger’ (2003) og de første dansksprogede biografier om Gustav Mahler (2006), Franz Schubert (2013) og Jean Sibelius (2016).

Mest læste
  1. Bent Sørensens koncerter for klaver, klarinet og trompet er nu samlet på et nyt album med tre store nordiske solister, som helt overbevisende har taget ejerskab over musikken. Sørensens særegne klangkunst udfordrer til at lytte i det stille rum med vækkelsen af erindringer, indskydelser, hændelser og impulser
  2. Mere end med nogen anden komponist undgår man ikke at diskutere, hvad Sjostakovitj egentlig ville sige med sin musik i forhold til en indespærret eksistens, som han delte med millioner af andre russere
  3. For hvert nyt orkesterværk, Stravinskij skabte, kan man tale om et eksperiment, en ny måde at udtrykke ideerne bag det enkelte værk på
  4. Den unge franske pianist gæstede Frederiksværk Musikfestival med et usædvanligt program, som udstillede hendes usædvanlige talent. Lise de la Salle er den fødte virtuos, men hun kommunikerer i lige så høj grad som en dybt og originalt tænkende musiker
  5. Beethoven ville friheden i livet og omvæltningen i musikken. Han er den lidende enspænder og uforfærdede helt, der musikalsk slår ind på helt ny vej
  6. Gustav Mahlers symfonier hænger uløseligt sammen med hans egen eksistens og skæbne, men de handler samtidig om tilværelsens store spørgsmål. Mahlers 150 år fejres for tiden ved en grandios nordisk festival i Stockholm. Vores anmelder har fulgt de første seks koncerter
  7. DR SymfoniOrkestrets æresdirigent Herbert Blomstedt gav en sjældent inspireret torsdagskoncert i Koncerthuset. Den 91-årige svensker er en favorit blandt verdens store orkestre, og hans relation til det danske orkester går helt tilbage til 1955
  8. For første gang herhjemme spilles amerikanske John Adams’ opera om præsident Richard Nixons besøg i Maos Kina. Det Kongelige Teaters nye produktion glimrer først og fremmest ved et intelligent og fantasifuldt mix af scenografi, projektioner og lyssætning, som holder publikum fanget på trods af længere tidsrum med trættende musikalsk monotoni