Valdemar Lønsted

Valdemar Lønsted

Musikjournalist og forfatter

Sider

  1. Baggrund
    28. marts 2018

    Anden Verdenskrig gjorde Dmitrij Sjostakovitj til folkets komponist

    Mere end med nogen anden komponist undgår man ikke at diskutere, hvad Sjostakovitj egentlig ville sige med sin musik i forhold til en indespærret eksistens, som han delte med millioner af andre russere
    Mere end med nogen anden komponist undgår man ikke at diskutere, hvad Sjostakovitj egentlig ville sige med sin musik i forhold til en indespærret eksistens, som han delte med millioner af andre russere
  2. Anmeldelse
    23. november 2021

    Det suveræne orkesterkollektiv Berliner Filharmonikernes blændende gæstespil i Aarhus

    Anført af chefdirigent Kirill Petrenko viste det berømte tyske orkester sit format i Sjostakovitjs tiende symfoni, der ofte beskrives som et opgør med Stalins terror. Det var mærkbart, at musikerne gav sig 100 procent med hjerne og hjerte involveret i musikken og i fuldkommen balance
    I sidste uge besøgte Berliner Filharmonikerne Aalborg og Aarhus.
  3. Anmeldelse
    18. december 2018

    Der er ingen ende på Händels ’Messias’

    Den danske tradition med juleopførelser af ’Messias’ er forholdsvis ny. Førhen skete det som regel tidligere på året, før påske, for der er mere død end fødsel i Händels mesterværk. Valdemar Lønsted fortæller om det populære oratorium og fremhæver tre for ham helt særlige højdepunkter
    Händels ’Messias’ bliver opført i Trinity Church i New York.
  4. Baggrund
    28. marts 2018

    Tjajkovskijs symfonier går lige i følelserne

    I Tjajkovskijs produktion er der tre felter, hvor hans geni manifesterede sig med allerstørst kraft: opera, ballet og symfonisk musik
    I Tjajkovskijs produktion er der tre felter, hvor hans geni manifesterede sig med allerstørst kraft: opera, ballet og symfonisk musik
  5. Anmeldelse
    17. marts 2010

    Mahler - en verden i musik

    Gustav Mahlers symfonier hænger uløseligt sammen med hans egen eksistens og skæbne, men de handler samtidig om tilværelsens store spørgsmål. Mahlers 150 år fejres for tiden ved en grandios nordisk festival i Stockholm. Vores anmelder har fulgt de første seks koncerter
    Gustav Mahlers symfonier hænger uløseligt sammen med hans egen eksistens og skæbne, men de handler samtidig om tilværelsens store spørgsmål. Mahlers 150 år fejres for tiden ved en grandios nordisk festival i Stockholm. Vores anmelder har fulgt de første seks koncerter
  6. Anmeldelse
    8. december 2017

    DR’s ensembler gav en helstøbt, kammermusikalsk opførelse af Bachs mageløse ’Juleoratorium’

    Der var fire fortræffelige sangsolister. Der var et fornemt syngende vokalensemble. Der var en udvalgt skare radiosymfonikere forvandlet til et sprødt barokband. Og der var en dirigent uden taktstok, men med en inspirerende autoritet
  7. Interview
    7. juni 2019

    »Jeg har altid set blokfløjten som noget, der egentlig ikke var der. Jeg spillede den luft, der gik gennem fløjten«

    Michala Petris tilværelse har været bestemt af musikken, siden hun var tre år. Gennem et halvt århundrede har den 60-årige blokfløjtevirtuos rejst verden tynd, og hun er blevet et begreb også for folk, der ikke plejer at lytte til klassisk musik. Valdemar Lønsted har mødt Michala Petri for at komme tættere på et levet liv, der viser sig at være mangesidet
    »Jeg kan ikke sige, hvordan mit liv ville have været uden fløjten, for jeg kan ikke huske noget liv uden fløjten,« siger Michala Petri.
  8. Baggrund
    17. december 2019

    Årets scenekunst: »Var det der egentlig den kreative klasses bud på købesex?«

    Et dansk operamesterværk, et gennembrud på tåspidser og uempatisk totalteater om empati. Scenekunsten bød på mange slags både mindeværdige og overvældende oplevelser i 2019. Vores scenekunstkritikere kigger tilbage på året og kårer de små detaljer, store præstationer og bedste og værste grænseoverskridelser, der gjorde året mindeværdigt
    Det blev vildt og varmblodet i Sort/Hvids opsætning af ’Don Juan’, både sangere og skuespillere flirtede heftigt med publikum, der blev sært opstemte.