Valdemar Lønsted

Valdemar Lønsted

Musikjournalist og forfatter
Seneste artikler af
Valdemar Lønsted
  • Japanerne har god grund til at glæde sig til besøg fra DR SymfoniOrkestret

    Radiosymfonikerne og deres chefdirigent Fabio Luisi er efterhånden blevet et partnerskab af høj kvalitet og er nu på vej til Japan for at give ti koncerter. Torsdagskoncerten gav syn for sagen med bemærkelsesværdige opførelser af Bent Sørensens lille mesterværk ‘Evening Land’ og Tjajkovskijs femte symfoni
  • Wien drager og ulmer af europæisk musikkultur

    Wien er fortsat en af de førende musikhovedstæder. De fleste klassiske musikere rejser dertil for at gøre det særlig godt, og byen er hjemstedet for berømte orkestre og et operahus i topklasse. Valdemar Lønsted tilbragte en uge i den særlige by med blandt andet jubel over Statsoperaens sublime opførelse af ’Tosca’ og et ubehøvlet publikum ved London Symfonikerne
  • Finske Susanna Mälkki var et pragtfuldt skue i Bartóks klassiker

    Der var to slags koncerter på programmet i Koncerthuset. En koncert med Bartóks klassiker og en baviankoncert for fagot. Den første blev en flatterende demonstration af DR SymfoniOrkestrets kompetencer, anført af en af tidens mest bemærkelsesværdige kvindelige dirigenter, og den anden foregik som en performance i en urskov
  • Trio con Brio åbnede for de ekstremt følelsesmæssige resonanser hos Sjostakovitj

    Den dansk-koreanske klavertrio er blevet en institution i vores musikliv og fejrede sine første 20 år med en koncert, der endnu engang udstillede de tre musikeres suveræne sammenspilskunst. På toppen af bjerget stod Sjostakovitj
  • Ambitionsbuen er spændt til det yderste i Den Kongelige Operas ’Turandot’

    Den Kongelige Opera spiller Puccinis sidste opera ’Turandot’ i den ufuldendte version, han efterlod. Udførelsen er strålende, men grebet er en problematisk disposition, fordi instruktøren i sin egen tildigtning tager livet af titelpersonen og forråder dermed komponistens plan i librettoen
  • Beethoven og den ægteskabelige kærligheds triumf

    Den østrigske dirigent Manfred Honeck var den inspirerende kraft i DR’s koncertopførelse af Beethovens opera ’Fidelio’. Men oplevelsen af dramaet ville have været betydeligt stærkere, hvis man havde sat det i en semiscenisk ramme
  • Borup-Jørgensens fantasi om havet er et hovedværk i dansk musik

    Axel Borup-Jørgensen kunne have sagt med Mahlers ord: Min tid vil komme. For det er sket inden for de seneste år, og samme profeti kunne også gælde den engang så foragtede Rued Langgaard. To markante udgivelser beviser til fulde, hvor store komponister de var
  • Der er ingen ende på Händels ’Messias’

    Den danske tradition med juleopførelser af ’Messias’ er forholdsvis ny. Førhen skete det som regel tidligere på året, før påske, for der er mere død end fødsel i Händels mesterværk. Valdemar Lønsted fortæller om det populære oratorium og fremhæver tre for ham helt særlige højdepunkter
  • Blomstedt viskede tavlen ren hos Brahms

    DR SymfoniOrkestrets æresdirigent Herbert Blomstedt gav en sjældent inspireret torsdagskoncert i Koncerthuset. Den 91-årige svensker er en favorit blandt verdens store orkestre, og hans relation til det danske orkester går helt tilbage til 1955

Sider

Om

Valdemar Lønsted (f. 1946) er musikjournalist og tidligere medarbejder ved DRs klassiske musikkanal P2. Forfatter til ’Musikalske fortællinger’ (2000), ’Flere musikalske fortællinger’ (2003) og de første dansksprogede biografier om Gustav Mahler (2006), Franz Schubert (2013) og Jean Sibelius (2016).

Mest læste
  1. ’Tidens og Visdommens Triumf’ af den unge Händel er en religiøst moraliserende kantate omsat til scenekunst på Det Kongelige Teater. I amerikaneren Ted Hoffmans iscenesættelse med det internationale sangerhold og Concerto Copenhagen kommer man tæt på det fuldkomne
  2. Barbara Hannigan er en sjælden sangbegavelse og en stor musiker, men som dirigent overbeviste hun ikke foran DR SymfoniOrkestret. Især Alban Bergs mangefacetterede violinkoncert, med en ellers fin solist, manglede episk sammenhæng og spirituel dybde
  3. Mere end med nogen anden komponist undgår man ikke at diskutere, hvad Sjostakovitj egentlig ville sige med sin musik i forhold til en indespærret eksistens, som han delte med millioner af andre russere
  4. På lørdag ville det amerikanske musikfænomen Leonard Bernstein være fyldt 100 år. Han favnede det hele: klassisk og moderne, jazz og pop, Beatles og Rolling Stones, opera og musical og introducerede millioner af børn for klassisk musik. Han havde ordet i sin magt, komponerede udødelige melodier – og så rasende godt ud. Vores anmelder Valdemar Lønsted fremskriver her tre sider af hans sammensatte personlighed: den jødiske arv, homoseksualiteten og det enestående talent for at kommunikere
  5. Gustav Mahlers symfonier hænger uløseligt sammen med hans egen eksistens og skæbne, men de handler samtidig om tilværelsens store spørgsmål. Mahlers 150 år fejres for tiden ved en grandios nordisk festival i Stockholm. Vores anmelder har fulgt de første seks koncerter
  6. Radiosymfonikerne og deres chefdirigent Fabio Luisi er efterhånden blevet et partnerskab af høj kvalitet og er nu på vej til Japan for at give ti koncerter. Torsdagskoncerten gav syn for sagen med bemærkelsesværdige opførelser af Bent Sørensens lille mesterværk ‘Evening Land’ og Tjajkovskijs femte symfoni
  7. I dette fjerde afsnit af Deutschstunde er Rune Lykkeberg i studiet med Valdemar Lønsted, som åbner en verden af tysk musik og introducerer de største komponister. Det handler om Strauss, Schubert, Mozart, Beethoven og Bach
  8. For hvert nyt orkesterværk, Stravinskij skabte, kan man tale om et eksperiment, en ny måde at udtrykke ideerne bag det enkelte værk på