Sted

Aleppo

Baggrund
15. marts 2021

Fem scener fra den syriske borgerkrig: Revolten der blev den arabiske tragedie

Journalist Lasse Ellegaard skrev første gang om det, der senere eskalerede til en blodig borgerkrig og flygtningekrise, den 24. marts 2011, da forældrene til 15 tilbageholdte syriske graffitimalere i Dara’a var gået på gaden i en protest. Her genfortæller Ellegaard den ti år lange konflikt i fem scener fra hans dækning gennem årene
Den syriske by Aleppo har været en af de blodigste skuepladser for borgerkrigen i Syrien.
Anmeldelse
11. september 2020

Den slags krigsdokumentarer er hverken til at bære eller til at undvære

’Til Sama’ er en dokumentar om, hvordan belejringen og bombningen af Aleppo opleves på første hånd, henvendt til den filmende instruktørs førstefødte, der kommer til verden midt i den humanitære katastrofe
’Til Sama’ er en dokumentar om, hvordan belejringen og bombningen af Aleppo opleves på første hånd, henvendt til den filmende instruktørs førstefødte, der kommer til verden midt i den humanitære katastrofe
Interview
9. januar 2020

Filminstruktør Feras Fayyad: »Jeg tror ikke, at jeg kan lave en film om Syrien og så ignorere vreden«

Syriske Feras Fayyad bruger vreden som drivkraft i sine dokumentarfilm om det krigshærgede Syrien, blandt andre den Oscar-nominerede ’De sidste mænd i Aleppo’. Men krigen er ikke centrum i hans nye værk, ’The Cave’. Det er derimod menneskene fanget i den. Information har talt med Fayyad
I et interview med Information i 2017 sagde Feras Fayyad, at dokumentaren ’De sidste mænd i Aleppo’ var båret af en vrede over det, der skete i Syrien. Den samme vrede gemmer sig i hans nye film, ’The Cave’, fortæller han – men der er også andre ting på spil.
Anmeldelse
9. januar 2020

’The Cave’ knuser vores tro på menneskeheden og rejser et nyt håb for den

Dokumentarfilmen ’The Cave’ fortæller historien om desperat kæmpende læger i den syriske by al-Ghoutas undergrund. Den er medrivende og filmisk muskuløs, ja, ofte overvældende
I ’The Cave’ følger vi dr. Amani Ballour i hendes kamp for at redde så mange menneskeliv som muligt i byen al-Ghouta.
Kronik
18. oktober 2019

Vi kæmpede for en fremtid i Syrien med lighed for alle. Men revolutionen er tabt

Den syriske opposition var engang forenet i modstanden mod tyrannen og en fælles tro på lighed på tværs af religion, etnicitet og politiske forskelle. Nu er empatien og den gensidige anerkendelse af hinanden som syrere gået til grunde, skriver den syrisk-kurdiske eksilforfatter Jan Pêt Khorto i denne kronik.
Den syriske opposition var engang forenet i modstanden mod tyrannen og en fælles tro på lighed på tværs af religion, etnicitet og politiske forskelle. Nu er empatien og den gensidige anerkendelse af hinanden som syrere gået til grunde, skriver den syrisk-kurdiske eksilforfatter Jan Pêt Khorto i denne kronik.
Feature
14. maj 2019

Syriske Noor Haddad spyer satire fra sit køkkenbord, og syrerne elsker det

En tilsløret kvinde, der sarkastisk kommenterer syrisk politik fra sit køkkenbord, er blevet et hit blandt millioner af seere i og uden for Syrien. »Hvis de siger, kvindens plads er i et køkken, skal jeg vise dem, hvad den plads kan bruges til,« fortæller Noor Haddad, da Information følger hende en dag på arbejde
Mellem optagelserne til talkshowet befinder Noor Haddad sig i omklædningsrummet for at gøre sig klar eller tage en pause. Redaktionen har blandt andet til opgave at holde øje med de nyheder og det mediebillede, som det syriske regime søger at udbrede – og så imødegå det med sarkastiske og satiriske kommentarer.
Feature
4. februar 2019

»Erdogan, Assad, Putin, Öcalan. Vi er ligeglade med, hvem der styrer, bare der er gas, brød og mad på bordet«

Dag tre, vejen til Manbij. Vi skal til fronten mellem de kurdisk og de tyrkisk kontrollerede områder, der kan blive centrum for næste kapitel i krigen i Syrien. Men vi har et problem. Bilens tank er næsten tom, og det samme er tankstationerne
Manbij i det nordlige Syrien kontrolleres af SDF’s allierede arabiske militser (billedet). Ligesom de andre ved fronten, ønskede den arabiske kriger på billedet ikke at blive fotograferet forfra.
Feature
15. december 2018

» ... måske holder krigen op, så vi igen kan spise kebab i Aleppo ...«

De er fætre og født næsten samtidig i Aleppo i Syrien. Her voksede de op som brødre, indtil borgerkrigen skilte dem ad. I dag er de 18 år, Ali Bako går på efterskole i Danmark og Subhi Jamal Al-Osman arbejder på et autolakeringsværksted i Libanon. Men de taler stadig sammen og sender beskeder og deler drømme, håb og erfaringer om en voldsom verden. På baggrund af deres korrespondence, har de skrevet denne dialog
Subhi Jamal (t.v.) og Ali har her sidst på efteråret haft mulighed for at mødes i Beirut. Subhi Jamal bor med sin bror og dennes kone i huset i baggrunden. Ifølge Ali taler alle på gaden med syrisk accent. 
Baggrund
15. december 2017

Langsomt vender livet tilbage til Aleppo

I dag er det et år siden, at oprørsstyrkerne måtte kapitulere til Assad-regimet i det østlige Aleppo, men selv om bydelen stadig er en ruinhob, er indbyggerne så småt ved at genskabe en ny hverdag
Efter opørerne og det syriske regimes kamp om Aleppo, der har betydet utallige bombeangreb mod byen, er flere af dens borgere så småt ved at vende tilbage.
Interview
7. august 2017

’Bomberne faldt ikke, hvor soldaterne var. De bombede for at gøre alting elendigt’

I månedsvis levede Somar Alhamedeyeh nær sultegrænsen. Regimets hær havde slået ring om det østlige Aleppo og stoppet tilstrømningen af fødevarer og medicin, mens de lod bomberne falde over det belejrede område. Livet var reduceret til en kamp for ren og skær overlevelse, fortæller den unge Somar Alhamedeyeh
Da det østlige Aleppo blev belejret, blev Somar Alhamedeyeh og hans familie fanget i byen. Når bomberne faldt for tæt på, flyttede de til et andet sted i byen – selvom de godt vidste, at de jo ikke kunne forudsige, hvor de næste bomber ville falde. Men det gav en følelse af kontrol, fortæller Somar Alhamedeyeh, som spiller strengeinstrumentet oud.

Sider

  • 4. januar 2017

    ’Det bedste ved Tyskland er, at der er regler for alt’

    Flygtninge, kirke og højrefløjsfolk tog imod Berlin-Aleppo-marchen på årets første dag, og to marchdeltagere fik mødt en side af deres land, de kun havde hørt om
    Flygtninge, kirke og højrefløjsfolk tog imod Berlin-Aleppo-marchen på årets første dag, og to marchdeltagere fik mødt en side af deres land, de kun havde hørt om
  • 8. oktober 2016

    ’Alepponica’

    Der hang en reproduktion af Pablo Picassos maleri Guernica i vores spisesture, da jeg var barn, og det har fulgt mig lige siden
    Der hang en reproduktion af Pablo Picassos maleri Guernica i vores spisesture, da jeg var barn, og det har fulgt mig lige siden
  • Interview
    15. marts 2017

    ’Mit hjerte er stadig i Syrien’

    ’De sidste mænd i Aleppo’, som i dag åbner filmfestivalen CPH:DOX, er et stærkt og rørende epos om venskab til døden, frygt, håb og overlevelse midt i den syriske borgerkrigs gru. Information har mødt instruktøren bag, Feras Fayyad
    Den syriske dokumentarfilminstruktør Feras Fayyad kan ikke vende tilbage til Syrien. ’Bare det, at jeg skildrer, hvad der foregår, opfattes som aktivisme,’ forklarer instruktøren til den CPH:DOX-aktuelle film ’De sidste mænd i Aleppo’.
  • Interview
    9. januar 2020

    Filminstruktør Feras Fayyad: »Jeg tror ikke, at jeg kan lave en film om Syrien og så ignorere vreden«

    Syriske Feras Fayyad bruger vreden som drivkraft i sine dokumentarfilm om det krigshærgede Syrien, blandt andre den Oscar-nominerede ’De sidste mænd i Aleppo’. Men krigen er ikke centrum i hans nye værk, ’The Cave’. Det er derimod menneskene fanget i den. Information har talt med Fayyad
    I et interview med Information i 2017 sagde Feras Fayyad, at dokumentaren ’De sidste mænd i Aleppo’ var båret af en vrede over det, der skete i Syrien. Den samme vrede gemmer sig i hans nye film, ’The Cave’, fortæller han – men der er også andre ting på spil.
  • Anmeldelse
    11. september 2020

    Den slags krigsdokumentarer er hverken til at bære eller til at undvære

    ’Til Sama’ er en dokumentar om, hvordan belejringen og bombningen af Aleppo opleves på første hånd, henvendt til den filmende instruktørs førstefødte, der kommer til verden midt i den humanitære katastrofe
    ’Til Sama’ er en dokumentar om, hvordan belejringen og bombningen af Aleppo opleves på første hånd, henvendt til den filmende instruktørs førstefødte, der kommer til verden midt i den humanitære katastrofe
  • 31. december 2016

    Er fredsmarcher effektfuld aktivisme eller afmagtsterapi?

    Vandringen til Aleppo er en fortsættelse af fredsmarchtraditionen, som går tilbage til Gandhi og 1950’erne i Europa. Siden har aktionsformens effekt været omdiskuteret, og argumentet om ’i det mindste at gøre noget’ går igen nu som dengang. Dagbladet Information har haft et noget omskifteligt forhold til fredsmarcherne – fra i 1960’erne at kalde de marcherende for ’børnelokkere’ og ’flagellanter’ til i 1981 at lade en journalist vandre med hele vejen fra København til Paris
    Om 1960’ernes og 1980’ernes marcher havde nogen egentlig politisk effekt, er svært at afgøre. Men de var formentlig med til at få nedrustningssagen højt på dagsordenen.
  • Anmeldelse
    9. januar 2020

    ’The Cave’ knuser vores tro på menneskeheden og rejser et nyt håb for den

    Dokumentarfilmen ’The Cave’ fortæller historien om desperat kæmpende læger i den syriske by al-Ghoutas undergrund. Den er medrivende og filmisk muskuløs, ja, ofte overvældende
    I ’The Cave’ følger vi dr. Amani Ballour i hendes kamp for at redde så mange menneskeliv som muligt i byen al-Ghouta.
  • Interview
    20. august 2016

    ’Men han græd ikke’

    Billedet af femårige Omran Daqneesh fra Aleppo er gået verden rundt – Information har talt med fotografen Mustafa Al-Sarout, der var der, da de fandt ham i ruinerne fra et bombeangreb
    Billedet af femårige Omran Daqneesh fra Aleppo er gået verden rundt – Information har talt med fotografen Mustafa Al-Sarout, der var der, da de fandt ham i ruinerne fra et bombeangreb