Sted

Cannes

Filmfestivalen i Cannes er tilbage – og det er godt. Der er brug for den

Selv om det gik galt til selve prisuddelingen lørdag aften, så viste årets konkurrencefilm, at filmkunsten lever, og at filmfestivalen i Cannes er tilbage efter sin ufrivillige coronapause. Det er godt, for der er brug for begge dele.

En falleret pornostjerne eller rim fra Casablanca – hvem går priserne i Cannes til?

Lørdag aften uddeles priserne på årets filmfestival i Cannes. Det er svært at forudsige, hvilke film der vil vinde – kritikerne og juryen er sjældent enige. Her løfter Informations filmredaktør sløret for sine favoritter, der alle gerne må vinde en pris

Sean Bakers ’Red Rocket’ om en falleret pornostjerne er formidabel og kan vinde Guldpalmen

Amerikanske Sean Baker tegner et portræt af en mini-Trump i sin Cannes-film, ’Red Rocket’, der handler om den fallerede pornostjerne Mikey, som med alle midler forsøger at få gang i karrieren igen

En fjer bliver til fem høns i Asghar Farhadis ’En helt’, der godt kunne vinde en Guldpalme

Asghar Farhadis hverdagsdrama og sociale satire, ’En helt’, spås gode chancer for at vinde en Guldpalme. Det gør Julia Ducournaus ’Titane’, der handler om en kvindelig seriemorder, der boller med biler, nok ikke. Men sammen understreger de en af filmfestivalen i Cannes’ store styrker: kontrasterne og mangfoldigheden

Wes Anderson er mere virkelighedsfjern end nogensinde i sin nye film, ’The French Dispatch’

Wes Anderson har med ’The French Dispatch’, der deltager i årets hovedkonkurrence i Cannes, lavet en smuk film fuld af vidunderlige og excentriske indslag. Det er dog også en fragmentarisk oplevelse, der mangler følelsesmæssig og menneskelig klangbund

’Bergman Island’ er inspirerende rejse til øen, hvor Ingmar Bergman boede og optog sine film

Italienske Nanni Moretti mister grebet om sin historie i ’Tre Piani’, mens franske Mia Hansen-Løve dissekerer parforholdet og den kunstneriske proces i ’Bergman Island’. Begge film er med i hovedkonkurrencen i Cannes. Den ene af dem er i hvert fald ikke en vinder

Der er film, man må og skal grine ad i Cannes, og film, hvor man ikke bør

To veteraner, Sean Penn og Paul Verhoeven, deltager i hovedkonkurrencen i Cannes med gode og meget forskellige film, den ene om en far og en datter, den anden om religiøst vanvid. Den ene bør man ikke grine ad. Den anden beder om det
Cannes-pris: Bedste kvindelige skuespiller

Joachim Trier og François Ozon lever op til deres bedste på filmfestivalen i Cannes

Den første uge på filmfestivalen i Cannes har blandt andet budt på gode film af franske François Ozon og norske Joachim Trier, der begge virkelig interesserer sig for mennesker

At være i Cannes i år føles som en postapokalyptisk film, hvor verden nu skal genopbygges

Årets filmfestival i Cannes står i coronaens tegn, og det medfører en masse restriktioner og nye tiltag, der lægger en dæmper på filmbegejstringen. Det er dog ikke første gang, at festivalen er mærket af, hvad der foregår ude i verden

Efter to års pause er Cannes-festivalen tilbage og filmens Mekka genindtaget. Vi bringer dig et historisk overblik

Filmfestivalen i Cannes er filmkunstens Mekka, men det er en position, som den skal kæmpe for. I dag begynder den 74. udgave efter sidste års coronarelaterede aflysning. Informations filmredaktør er på pletten i det sydfranske og ser på festivalens historie og vigtighed

Sider

Mest læste

  1. Den første uge på filmfestivalen i Cannes har blandt andet budt på gode film af franske François Ozon og norske Joachim Trier, der begge virkelig interesserer sig for mennesker
  2. Selv om det gik galt til selve prisuddelingen lørdag aften, så viste årets konkurrencefilm, at filmkunsten lever, og at filmfestivalen i Cannes er tilbage efter sin ufrivillige coronapause. Det er godt, for der er brug for begge dele.
  3. Lørdag aften uddeles priserne på årets filmfestival i Cannes. Det er svært at forudsige, hvilke film der vil vinde – kritikerne og juryen er sjældent enige. Her løfter Informations filmredaktør sløret for sine favoritter, der alle gerne må vinde en pris
  4. I guldpalmevinderen ’Shoplifters’ vender japanske Hirokazu Kore-Eda vellykket sit hverdagspoetiske blik mod, hvad der i bund og grund karakteriserer bånd mellem mennesker
  5. Asghar Farhadis hverdagsdrama og sociale satire, ’En helt’, spås gode chancer for at vinde en Guldpalme. Det gør Julia Ducournaus ’Titane’, der handler om en kvindelig seriemorder, der boller med biler, nok ikke. Men sammen understreger de en af filmfestivalen i Cannes’ store styrker: kontrasterne og mangfoldigheden
  6. Wes Anderson har med ’The French Dispatch’, der deltager i årets hovedkonkurrence i Cannes, lavet en smuk film fuld af vidunderlige og excentriske indslag. Det er dog også en fragmentarisk oplevelse, der mangler følelsesmæssig og menneskelig klangbund
  7. Amerikanske Sean Baker tegner et portræt af en mini-Trump i sin Cannes-film, ’Red Rocket’, der handler om den fallerede pornostjerne Mikey, som med alle midler forsøger at få gang i karrieren igen
  8. Den sydkoreanske billedmager Park Chan-wook leger veloplagt med publikum og genrekonventionerne i den smukke og meget sensuelle psykologiske thriller, ’The Handmaiden’ (2016), der gemmer sig bag låge nummer 18 i Informations julekalender