Sted

Cannes

Profetkonkurrencen: Ingen havde forudset coronapandemien

2020 var et svært år at spå om, og ingen havde alle rigtige i Informations profetkonkurrence. Men nu gælder det om at komme videre fra lorteåret og se frem mod 2021

Dramaet ’Søstrene Gusmãos usynlige liv’ skildrer sanseligt søsterkærlighed

Karim Aïnouz’ drama om ’Søstrene Gusmãos usynlige liv’ er et forførende visuelt bud på en tropisk melankolsk fado-sang om skæbnesvangre kvindeliv i 1950’ernes Brasilien

Claude Lelouch genbesøger i ’Livets bedste år’ sentimentalt en af sine tidligere film

Claude Lelouch er skamløst sentimental i sin nye aldersromance, ’Livets bedste år’, som mest af alt er for fans af hans prisbelønnede forelskelsesfilm, ’Manden og kvinden’ fra 1966

Jessica Hausners pastelfarvede film 'Little Joe' om lykkeblomster er effektiv østrigsk feel-bad

Den østrigske instruktør Jessica Hausner slægter sine landsfæller Seidl og Haneke på med et køligt blik på menneskets ringe relation til omverdenen. Hendes seneste film, ’Little Joe’, et pastelfarvet forvirringsdrama om lykkeblomster, leverer billedskøn, underlig stemning

Guldpalmevinderen ’Parasite’ er også i sort-hvid en pragtfuld film om klassekamp

Bong Joon-ho har lavet en sort-hvid version af sin Cannes- og oscarvinder, ’Parasite’. Og det er stadig en både barsk og underholdende film om mennesker, moral og klassekamp i Sydkorea

I år skal vi selv uddele Guldpalmen til den bedste film på filmfestivalen i Cannes

Selv om filmfestivalen i Cannes ikke finder sted i år, tager festivalen sit kunstneriske ansvar alvorligt og har udvalgt 56 film til sit officielle program, deriblandt Thomas Vinterbergs nye film, ’Druk’

Syv årtiers pionérarbejde står til at gå tabt, efter at legendarisk filmtidsskrift er blevet opkøbt

Et af de mest indflydelsesrige filmtidsskrifter nogensinde, franske Cahiers du Cinéma, er blevet opkøbt, og syv årtiers pionérarbejde står til at blive kasseret. Vi tegner et portræt af det indflydelsesrige tidskrift

Filmkunstens velbefindende er aflyst sammen med Cannes

Filmfestivalen i Cannes er aflyst, og det gør ondt. Ikke kun på filmredaktøren, men også på den internationale filmverden

Hvordan skal vi overhovedet tage verdens største filmpris alvorligt?

Natten til mandag kulminerer filmprissæsonen med uddelingen af årets oscarpriser, og som det har været tilfældet hvert år i nyere tid, er der ballade om, hvem der er blevet nomineret – og især om dem, der ikke er. Det handler ikke kun om repræsentation, men om, hvem der nominerer – og om de overhovedet ser nok film til at stemme på et oplyst grundlag
Oscarnomineret

Sydkoreansk instruktør gør kapitalismekritikken kulørt i ’Parasite’

Gid vi havde flere instruktører, også herhjemme, som sydkoreanske Bong Joon-ho. Med et empatisk blik for de udstødte og udsatte. En skalpel gennem de strukturelle uligheder. Og alligevel i stand til at underholde for vildt. Hans nye film, ’Parasite’, er et af de bedste eksempler på det

Sider

Mest læste

  1. Thomas Vinterberg sætter ikke mange fødder forkert i sin medrivende nye film, ’Jagten’, et betimeligt drama om forfølgelsen af en uskyldig mand, der deltager i hovedkonkurrencen på årets filmfestival i Cannes og lørdag aften blev vist for pressen
  2. Thomas Vinterbergs Festen er et fremragende og stærkt spillet familiedrama, der på imponerende vis får søsat det ambitiøse dogmeprojekt
  3. Janus Metz' stærke dokumentarfilm 'Armadillo', der i går blev vist på filmfestivalen i Cannes, skildrer råt for usødet de danske soldaters brutale og blodige virkelighed i Afghanistan
  4. Poesi og parforhold er i centrum af Jim Jarmuschs nye, finurlige og fine film, ’Paterson’, der deltager i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes
  5. Hvorfor skærer, brænder og sulter de sig selv? De vokser op med alt, hvad man kan ønske sig af materiel rigdom og med alle muligheder åbne. Men det, der kan lyde som et drømmescenario, fører for nogle børn til dyb ensomhed og mistrivsel
  6. Publikum tog pænt imod Lars von Triers nye film, ’Melancholia’, der havde sin verdenspremiere onsdag formiddag på filmfestivalen i Cannes og er en af hans mest tilgængelige og mindst kontroversielle
  7. Ali Abbasis troldekærlighedsdrama, ’Grænse’, er en nærmest ubegribeligt sikker genrenyskabelse om at skulle opføre sig som et menneske, når man faktisk ikke er det, og om at insistere på, at det menneskelige har værdi, selv om mennesker konstant forbryder sig mod deres egne værdier
  8. I sin nye film 'Inglourious Basterds' lader den amerikanske instruktør Quentin Tarantino et hold af jødiske nazijægere få held med at stoppe Holocaust og tage hævn over deres historiske bødler. En blodig spøg - men hvad skal den til for, spørger flere internationale kritikere