Sted

Cannes

Anmeldelse
25. maj 2022

Asghar Farhadis ’A Hero’ udforsker en forviklingsfascinerende historie om en umage helt

Iranske Asghar Farhadi gransker i sin mesterlige hverdagsthriller ’A Hero’ de mange uventede forviklinger omkring en umiddelbart god gerning
Grundideen for ’A Hero’ sætter effektivt en twistet hverdagsthriller i gang: Den gældsfængslede Rahim (Amir Jadidi) får under to dages udgang en mistet taske med 17 guldmønter i hænderne.
Cannes
25. maj 2022

Den canadiske mester David Cronenberg er tilbage med et udsyret, rendyrket Cronenberg-værk

David Cronenberg har spændende ting at sige om menneskets forhold til teknologi og evolution, og han gør det på opsigtsvækkende vis i sin nye film, ’Crimes of the Future’, der mandag aften havde premiere på filmfestivalen i Cannes
David Cronenberg har spændende ting at sige om menneskets forhold til teknologi og evolution, og han gør det på opsigtsvækkende vis i sin nye film, ’Crimes of the Future’, der mandag aften havde premiere på filmfestivalen i Cannes
Folk
24. maj 2022

Ruben Östlund pisser territoriet (og muligvis de danske filminstruktører) af

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Danskere laver dårlige film – sagde den svenske filminstruktør Ruben Östlund ved filmfestivalen i Cannes.
Cannes
23. maj 2022

Dansk-iranske Ali Abbasis ’Holy Spider’ er det hidtil bedste bud på årets guldpalmevinder i Cannes

Ali Abbasi går hårdt til misogyni og religiøst vanvid i sin nye film, thrilleren ’Holy Spider’, der er dansk produceret, men foregår i Iran
I Ali Abbasis intense thriller ’Holy Spider’ rejser den viljestærke, kvindelige journalist Areezo Rahimi (Zar Amir Ebrahimi) til den hellige by Mashhad for at skrive om en seriemorder, der dræber prostituerede kvinder. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Anmeldelse
21. maj 2022

’Top Gun’ handlede om at blive voksen. ’Top Gun: Maverick’ handler om at blive gammel

Fortiden hjemsøger elitepiloten Maverick i Joseph Kosinskis ’Top Gun: Maverick’, der havde verdenspremiere på filmfestivalen i Cannes og er en glimrende efterfølger til den 36 år gamle ’Top Gun’ – og som har en 59-årig Tom Cruise i topform i hovedrollen
Tom Cruise er tilbage i rollen som pilot-esset Maverick i Joseph Kosinskis ’Top Gun: Maverick’.
Anmeldelse
27. januar 2022

Den finske roadmovie ’Kupé nummer 6’ bruger en retrorejse som indsigtsproces

Finske Juho Kuosmanens roadmovie ’Kupé nummer 6’ skildrer med snuden sikkert i togsporet en søgende kvindes livsudvidende rejse fra Moskva til Murmansk
’Kupé nummer 6’ er alt andet end en klassisk turisttur med tog. Finske Juho Kuosmanen fører sine to hovedpersoner – og publikum – fra station til station i en fin fortælling om at prøve at forstå og respektere hinandens forskelligheder og om at lære noget om sig selv, når man forlader sit vante habitat. Foto: Sami Kuokkanen
Portræt
29. december 2021

Jane Campions film er på én gang dybt sanselige og brutale studier i kvindeliv

Jane Campions hovedpersoner er ikke sjældent kvinder, der må slås for at udtrykke sig i en mandeverden. Den newzealandske instruktør er aktuel med en ny film, ’The Power of the Dog’, som sammen med flere af hendes tidligere værker kan ses på Netflix. I den anledning tegner vi et portræt af den dygtige filmmager
Phil (Benedict Cumberbatch) forsøger at lære Peter (Kodi SMit-McPhee), hvordan man laver reb af kohud i Jane Campions ’The Power of the Dog’. Foto: Netflix 
Anmeldelse
12. november 2021

’Titane’ er et monster, der tilbyder en ny slags foruroligende filmoplevelse

Årets guldpalmevinder i Cannes, den franske film ’Titane’ om en kvindelig, bil(!)seksuel seriemorder, er en radikal omkalfatring af alt, vi forventer af mennesker, krop og plot på film. Et monster, der finder ømhed på den anden side af normaliteten
Årets guldpalmevinder i Cannes, den franske film ’Titane’ om en kvindelig, bil(!)seksuel seriemorder, er en radikal omkalfatring af alt, vi forventer af mennesker, krop og plot på film. Et monster, der finder ømhed på den anden side af normaliteten
Leder
19. juli 2021

Filmfestivalen i Cannes er tilbage – og det er godt. Der er brug for den

Selv om det gik galt til selve prisuddelingen lørdag aften, så viste årets konkurrencefilm, at filmkunsten lever, og at filmfestivalen i Cannes er tilbage efter sin ufrivillige coronapause. Det er godt, for der er brug for begge dele.
Julia Ducournau blev vinderen af Den Gyldne Palme på filmfestivalen i Cannes.
Filmfestival i Cannes
17. juli 2021

En falleret pornostjerne eller rim fra Casablanca – hvem går priserne i Cannes til?

Lørdag aften uddeles priserne på årets filmfestival i Cannes. Det er svært at forudsige, hvilke film der vil vinde – kritikerne og juryen er sjældent enige. Her løfter Informations filmredaktør sløret for sine favoritter, der alle gerne må vinde en pris
Anmelder Christian Monggaard vil ikke brokke sig, hvis Guldpalmen går til amerikanske Sean Bakers (i midten) vidunderlige Red Rocket, der både er et portræt af en falleret pornostjerne, fantastisk spillet af Simon Rex (til højre). Her er de to til pressekonference i Cannes.

Sider