Sted

Cannes

Lukas Dhont: »Der er en radikal forventning om, at vi kun kan tale om den underkategori, vi tilhører«

Den belgiske filminstruktør Lukas Dhont og manuskriptforfatteren Angelo Tijssens kan godt lide tanken om at bruge specifikke figurer på en universel måde. Det viser de i deres prisvindende debutspillefilm, ’Girl’, der fortæller historien om en 15-årig transpige og ikke mindst handler om kampen for at finde sin identitet og passe ind. Information har mødt de to unge belgiere og talt med dem om filmen, der har været ni år undervejs

’Kapernaum’ skildrer fremragende og gribende papirløse menneskers liv i Beirut

Libanesiske Nadine Labaki ville i sit oscarnominerede drama ’Kapernaum’ fortælle om illegale immigranter, mishandlede børn, racisme og selve begrebet om grænser. Det kan lyde som et bastant og tematungt udgangspunkt med fare for didaktiske pegefingre, men det blev i stedet en komplet hjerteskærende historie om en 12-årig drengs kamp for at skabe sig et anstændigt liv

Profetkonkurrencen: Trier kom til Cannes, men det ridende politi kom ikke på gaden

Lars von Trier i Cannes. Kevin Spacey i skammekrogen. Republikanerne i Senatet. Der er ikke meget, der har overrasket vores læsere i år. En vinder af årets profetkonkurrence har profetbestyreren og hans skarptslebne sekretariat dog alligevel fundet
Radio Information

Beder Trier os faktisk om at sætte grænser for hans vold?

Ugens Radio Information står i Lars von Triers tegn, men vi kommer også en tur forbi Tibetkommissionen, somaliersagerne og den nu tidligere ATP-formand Christian Hyldahl

»Jeg kan skære dit bryst af og smøre dig ind i lort. Det er ikke nødvendigvis en intellektuel gave til dem, der skal se på det«

Informations kulturredaktør har til sin egen overraskelse et problem med volden i Lars von Triers nye film, seriemorderthrilleren ’The House That Jack Built’. Det har filmredaktøren, der anmeldte filmen fra Cannes, ikke

Hirokazu Kore-Eda hverdagstryller i guldpalmevinderen ’Shoplifters’

I guldpalmevinderen ’Shoplifters’ vender japanske Hirokazu Kore-Eda vellykket sit hverdagspoetiske blik mod, hvad der i bund og grund karakteriserer bånd mellem mennesker
Anmeldelse

Ali Abbasis ’Grænse’ er en nærmest ubegribeligt sikker genrenyskabelse

Ali Abbasis troldekærlighedsdrama, ’Grænse’, er en nærmest ubegribeligt sikker genrenyskabelse om at skulle opføre sig som et menneske, når man faktisk ikke er det, og om at insistere på, at det menneskelige har værdi, selv om mennesker konstant forbryder sig mod deres egne værdier

Danske film, Netflix og stjernestøv: Filmfestivalen i Cannes kan lære meget af filmfestivalen i Toronto

Danske film har fundet sig et andet hjem på filmfestivalen i Toronto, der er Nordamerikas vigtigste og markerer begyndelsen på det årlige Oscarkapløb. Af samme grund er festivalens primære fokus de store film og stjerner – f.eks. ’A Star Is Born’ med Lady Gaga og Bradley Cooper – også fordi de sælger billetter og skaffer medieomtale. Desuden har den i modsætning til filmfestivalen i Cannes plads til film produceret af Netflix

For forbrugerne er det slet ikke så slemt, at Netflix har de facto-monopol

Netflix’ strategi lyder – med lidt god vilje – som public service on demand. Hvis man altså lige husker, at Netflix er et kommercielt selskab med de facto-magtmonopol, som ikke bare er vanskeligt at regulere, men også umuligt at kontrollere

Alle vil gerne være Han Solo

Hvad er hemmeligheden bag en god Star Wars-film? Det gælder om at finde den rigtige balance mellem humor, oprigtighed, mytologi og opbyggelighed, sagde manuskriptforfatterne og instruktøren bag den seneste film i rækken, ’Solo: A Star Wars Story’, da Information mødte dem på filmfestivalen i Cannes

Sider

Mest læste

  1. Den belgiske filminstruktør Lukas Dhont og manuskriptforfatteren Angelo Tijssens kan godt lide tanken om at bruge specifikke figurer på en universel måde. Det viser de i deres prisvindende debutspillefilm, ’Girl’, der fortæller historien om en 15-årig transpige og ikke mindst handler om kampen for at finde sin identitet og passe ind. Information har mødt de to unge belgiere og talt med dem om filmen, der har været ni år undervejs
  2. Tirsdag aften blev filmfestivalen i Cannes sparket i gang med iranske Asghar Farhadis desværre ikke så vellykkede familiedrama, ’Everybody Knows’
  3. Libanesiske Nadine Labaki ville i sit oscarnominerede drama ’Kapernaum’ fortælle om illegale immigranter, mishandlede børn, racisme og selve begrebet om grænser. Det kan lyde som et bastant og tematungt udgangspunkt med fare for didaktiske pegefingre, men det blev i stedet en komplet hjerteskærende historie om en 12-årig drengs kamp for at skabe sig et anstændigt liv
  4. I guldpalmevinderen ’Shoplifters’ vender japanske Hirokazu Kore-Eda vellykket sit hverdagspoetiske blik mod, hvad der i bund og grund karakteriserer bånd mellem mennesker
  5. Publikum tog pænt imod Lars von Triers nye film, ’Melancholia’, der havde sin verdenspremiere onsdag formiddag på filmfestivalen i Cannes og er en af hans mest tilgængelige og mindst kontroversielle
  6. Informations kulturredaktør har til sin egen overraskelse et problem med volden i Lars von Triers nye film, seriemorderthrilleren ’The House That Jack Built’. Det har filmredaktøren, der anmeldte filmen fra Cannes, ikke
  7. Mens filmfestivalen i Cannes tager #MeToo og kønsulighed alvorligt, nægter den danske filmproducent Peter Aalbæk Jensen stadig at forandre sig
  8. Ali Abbasis troldekærlighedsdrama, ’Grænse’, er en nærmest ubegribeligt sikker genrenyskabelse om at skulle opføre sig som et menneske, når man faktisk ikke er det, og om at insistere på, at det menneskelige har værdi, selv om mennesker konstant forbryder sig mod deres egne værdier