Engang flokkedes alle dannede mennesker i biografen, når der kom en ny film af Truffaut, Fassbinder eller Kieślowski. I dag er det svært at få øje på europæiske instruktører, der nyder samme status og sætter dagsordenen i den kulturelle offentlighed. Filmjournalist Freja Dam går på jagt efter den europæiske auteur
Ruben Östlund slår et slag for at bytte det velkendte psykologiske perspektiv ud med et sociologisk perspektiv, der interesserer sig mere for magtforhold og deres forudsætninger end for individuelle psyker. Det er både forfriskende og nødvendigt
Penélope Cruz, Antonio Banderas og Oscar Martinez giver den gas som selvoptagede filmfolk i den morsomme ’Official Competition’, der handler om filmverdenens og skuespilfagets skyggesider
En ung kvinde skal finde modet til at kaste sig ud på det dybe vand i det solbeskinnede og nervepirrende kroatiske faderopgørsdrama ’Murina’, der blandt andre har danske Danica Curcic på rollelisten
Joachim Trier har altid forsøgt at finde sig selv i de figurer, han skildrer. Information har talt med den norske filminstruktør, der er aktuel med tredje del af sin Oslo-trilogi, den eksistentielle kærlighedsdramakomedie ’Verdens værste menneske’
Det har været en uge præget af manglende luft i kulturverdenen: Musikere, der føler sig kvalt af TikTok, Ray Liotta har udåndet, og den gigantiske sølvkugle, som udgør Northsides vartegn, har mistet sin luft og hænger som krøllet aluminiumsfolie
Årets guldpalmemodtager, Ruben Östlunds ’Triangle of Sadness’, er den perfekte vinder på en festival, der i dén grad har været farvet af krigen i Ukraine og en omsiggribende ulighed, xenofobi og splittelse
Dardenne-brødrene, Ali Abbasi, Ruben Östlund og Hirokazu Kore-eda er alle i Cannes med socialt engagerede, medmenneskelige, vrede film. Og alle kunne godt vinde et eller andet, måske endda Guldpalmen, når filmfestivalens priser uddeles lørdag aften
I denne uges Radio Information har Rune Lykkeberg optur over onsdagens afstemning om forsvarsforbeholdet, Laura Friis Wang fortæller om gymnasieaftalen, og Christian Monggaard tager os med til Cannes
Den belgiske filminstruktør Lukas Dhont og manuskriptforfatteren Angelo Tijssens kan godt lide tanken om at bruge specifikke figurer på en universel måde. Det viser de i deres prisvindende debutspillefilm, ’Girl’, der fortæller historien om en 15-årig transpige og ikke mindst handler om kampen for at finde sin identitet og passe ind. Information har mødt de to unge belgiere og talt med dem om filmen, der har været ni år undervejs
Hvorfor skærer, brænder og sulter de sig selv?
De vokser op med alt, hvad man kan ønske sig af materiel rigdom og med alle muligheder åbne. Men det, der kan lyde som et drømmescenario, fører for nogle børn til dyb ensomhed og mistrivsel
Joachim Trier har altid forsøgt at finde sig selv i de figurer, han skildrer. Information har talt med den norske filminstruktør, der er aktuel med tredje del af sin Oslo-trilogi, den eksistentielle kærlighedsdramakomedie ’Verdens værste menneske’
Penélope Cruz, Antonio Banderas og Oscar Martinez giver den gas som selvoptagede filmfolk i den morsomme ’Official Competition’, der handler om filmverdenens og skuespilfagets skyggesider
Thomas Vinterberg sætter ikke mange fødder forkert i sin medrivende nye film, ’Jagten’, et betimeligt drama om forfølgelsen af en uskyldig mand, der deltager i hovedkonkurrencen på årets filmfestival i Cannes og lørdag aften blev vist for pressen
Janus Metz' stærke dokumentarfilm 'Armadillo', der i går blev vist på filmfestivalen i Cannes, skildrer råt for usødet de danske soldaters brutale og blodige virkelighed i Afghanistan
Gid vi havde flere instruktører, også herhjemme, som sydkoreanske Bong Joon-ho. Med et empatisk blik for de udstødte og udsatte. En skalpel gennem de strukturelle uligheder. Og alligevel i stand til at underholde for vildt. Hans nye film, ’Parasite’, er et af de bedste eksempler på det