Sted

Charlottenborg

Kommentar
9. marts 2022

Akademiraadet hylder hverken Frederik V, enevælden eller kolonitiden. Det hylder kunsten

Når Akademiraadet holder den årlige stiftelsesfest på Charlottenborg, er det en fejring af, at kunsten med akademiet for første gang fik en væsentlig rolle i samfundet. Vi fejrer ikke Frederik V, men at udradere ham fra historien gavner heller ingen, skriver de 12 medlemmer af Akademiraadet i denne replik
Akademiraadet er blevet kritiseret for at fejre enevældskongen Frederik V ved de årlige stiftelsesfester, som afholdes blandt andet her i festsalen på Charlottenborg. Medlemmerne afviser kritikken i denne kommentar.
Kronik
28. februar 2022

Det er en hyldest til Danmarks største slavekonge, når der er stiftelsesfest på Kunstakademiet

Den årlige stiftelsesfest på Kunstakademiet er befalet af Frederik V og afholdes på hans fødselsdag. Frederik V har lagt navn til vores mørkeste kolonihistorie og kan næppe tage æren for datidens kulturelle tiltag. Alligevel bifalder både Kulturministeriet og Kongehuset fejringen, skriver cand.phil. i kunstformidling Helle Bolther Christensen
Busten af Frederik V, der blot var en kopi af en anden kopi i gips, endte sine dage i Københavns Havn, men der findes andre buster af ham på Kunstakademiet.
Anmeldelse
29. september 2021

Op på hesten, pilgrim, fat tøjlerne, rid mod vest! Rid til Korsør, og se udstilling!

Peter Laugesen forsøger at se en sammenhæng mellem samtidskunsten for 60 år siden og den nuværende – repræsenteret af den Ruth Campau-kuraterede udstilling ’GO WEST’ med nye værker skabt af ti af landets mest eksperimenterende samtidskunstnere
I det fantastiske, kæmpehøje, beskidte rum i Gasværket med dets store mørke strukturer og tidsfalmende gule vægge har Ruth Campau sat sit præg med en stor gul tunge eller rutsjebane, der falder fra væggen i blød, bemalet akryl og er fæstnet til gulvet med en stor sten. Og det er udstillingens klareste maleriske satsning, mener Peter Laugesen.
Anmeldelse
25. juni 2021

Ingen kan dræbe og partere en vindmølle så brutalt og kropsligt som Lea Porsager

Af med tøjet! Den danske kunstner Lea Porsagers totalinstallation ’STRIPPED’ på Charlottenborg handler om vindenergiens skyggesider. Hun har lagt enorme møllevinger ud på gulvet, men tilføjer så meget krop og fetich til den ellers tørre readymade-tradition, at man tror, det er løgn
Af med tøjet! Den danske kunstner Lea Porsagers totalinstallation ’STRIPPED’ på Charlottenborg handler om vindenergiens skyggesider. Hun har lagt enorme møllevinger ud på gulvet, men tilføjer så meget krop og fetich til den ellers tørre readymade-tradition, at man tror, det er løgn
Anmeldelse
23. april 2021

Jeg har sjældent set en afgangsudstilling, hvor jeg har følt mig så lidt belært og så meget inviteret indenfor

Efter et turbulent år med bustesmidning, identitetspolitisk debat og rektorskift, udstikker de 28 afgangselever fra Kunstakademiet en stærk kurs mod fremtiden. Højdepunkter inkluderer en cocktailmaskine, pastalignende bakterieskulpturer og robotgymnastik
Alma Ulrikke Bille Stræde, Penelope / robotics 1 (2021), Afgang 2021, Kunsthal Charlottenborg. Foto: David Stjernholm.
Baggrund
15. marts 2021

Hvor mange danskere gider se en hekseudstilling online? Svar: 10.000

Gallerierne er åbnet, mens danske museer og kunsthaller stadig afventer årets første gæster. Det tackler de med en blanding af online og udendørstiltag. Information sonderer deres nye virkelighed og erfaringer og spørger, om nogen af initiativerne er kommet for at blive
På Esbjerg Kunstmuseum har de haft succes med at skabe kontakt mellem kunstner og museets gæster online. Kunstnere laver et oplæg, som gæsterne kan bygge videre på hjemme ved at downloade nogle enkle computerprogrammer. Her har kunstneren Sofie Bird Møller stillet et af sine penselstrøg til rådighed, som man som onlinegæst så kan indarbejde i sit eget foto. Her har Peter Leth sat det ind som flammen på et lys
Anmeldelse
20. november 2020

Udstillingen ’Heksejagt’ på Charlottenborg passer næsten for godt til tiden

Heksen som forkætret outsider, som offer, som shamanistisk bindeled til naturen eller som udøver af rituel magi? Charlottenborgs udstilling ’Heksejagt’ fremstiller heksen som alt muligt, og det efterlader vores udsendte forfatter Harald Voetmann forbeholden trods ellers spændende værker
Youmna Chlala, She Holds the Wind in a Bag that is Her Power, 2020, flax linen, dye, pinewood. Courtesy: Youmna Chlala. 'Heksejagt', Kunsthal Charlottenborg 2020.
Anmeldelse
29. marts 2019

Europa Endlos: ’Det er lidt som at gå rundt i en gymnasiebog om EU’

Charlottenborg vil med sin nye udstilling sætte den aktuelle situation i EU på dagsordenen. Men der er den jo allerede, påpeger EU-ekspert Ditte Maria Brasso Sørensen, som vi tog med ind at se udstillingen
Monica Bonvicinis installation ’SCALE OF THINGS (to come)’ på udstillingen Europa Endlos på Charlottenborg. Udstillingen er åben indtil 11. august.
Interview
31. august 2018

»Jeg ønskede at være inde i metalhylderne, sidde i dem, bebo dem – som freelanceren, der skubber mod et rigidt system«

Kunstnerduoen The Rodina laver kunst til en ny arbejderklasse. På Charlottenborg i København kan man i denne weekend under kunstfestivalen CHART opleve deres kunstinstallation ’Unionize’
For Tereza Ruller er stilladset en rekvisit, der, når hun klatrer op på det og sidder i det, viser hvordan mennesket i dag er tæt forbundet med arbejdsmarkedet. Hyldesystemets kvadratiske og stringente udseende kropsliggør for hende kapitalismens strukturer.
Folk
18. juni 2018

FOLK

FOLK fra dagens avis

Sider