Sted

Córdoba

Baggrund
27. juli 2009

Capas klassiske krigsfoto skudt ned som falsum

Det mest berømte billede fra den spanske borgerkrig blev måske taget langt fra frontlinjen. Nye beviser, tyder på, at Robert Capa, der hyldes som en af verdens bedste krigsfotografer, iscenesatte billedet
Autenciteten af det mest berømte billede fra den spanske borgerkrig, 'Militsmand i dødsøjeblikket, Cerro Muriano, September 5, 1936' af Frank Capa har længe været diskuteret. Nu er to andre foto fra samme sted i samme landskab dukket op - der var ingen borgerkrigsfront i 1936. Altså er mandens dødsøjeblik falsk iscenesat. ARKIV
Anmeldelse
6. november 2008

Når konflikt bliver hverdag

Fra det moderne Israel til det muslimske Spanien i de nye tegneserier
Fra det moderne Israel til det muslimske Spanien i de nye tegneserier
24. oktober 2008

Snyd ikke Dem selv for Málaga

Storbyferie. For de fleste er Andalusiens næststørste by kun et springbræt til Solkysten - men det er synd og skam at springe Málaga over, for byen har meget mere at byde på end sin lufthavn
Noget i sig selv. For langt de fleste er Málaga blot en lufthavn - en nødvendig hurdle før man omsider rammer strandene på Costa del Sol, men Málaga har masser at byde på.
Anmeldelse
23. oktober 2008

Hvor alle veje fører til

Jørgen Johansens kyndige opfølgning af sine studier i pilgrimsvejene
Jørgen Johansens kyndige opfølgning af sine studier i pilgrimsvejene
23. september 2008

Iscenesat og ægte

Den faldende soldats dødsøjeblik er historiens måske mest berømte krigsfoto - men er Capas billede fra Den Spanske Borgerkrig et fupnummer?
Robert Capas berømte fotografi fra Den Spanske Borgerkrig.
Læserbrev
31. maj 2008

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
10. maj 2008

Capa-fotos fundet i gammel kuffert

Hidtil ukendte fotos fra Den Spanske Borgerkrig taget af en af historiens mest berømte krigsfotografer Robert Capa er dukket op i en mexicansk generals dødsbo
Disse kontaktkopier af Robert Capas negativer viser slaget ved Rio Segre nær Fraga i Aragonien i det nordøstlige Spanien den 7. november 1938. Samlingen af de hidtil ukendte 120 ruller film tilhører nu International Center of Photography i New York, der blev grundlagt af Capas bror, Cornell. De giver et hidtil uset billede af Den Spanske borgerkrigs brutale slutfase.
25. april 2005

Silvio er glad

Med karantæne til Juventus' svenske gadedreng er Milan favorit til det italienske fodboldmesterskab
22. maj 2006

Islam elsker sex, kærlighed og kvinder

Profeten Muhammed var noget af en vellystning, mener den fransk-algeriske antropolog Malek Chabel at påvise ved læsning af islams hellige skrifter og en næsten glemt erotisk tradition i arabisk litteratur
5. september 2006

Fjenden skød - eller ogsåvar det fotografen

I dag er det 70 år siden, Robert Capa tog fotografiet, der blev et af det 20. århundredes store ikoner, og som stadig står centralt i en debat om fotografers arbejde. En debat, som næppe nogensinde afgøres definitivt

Sider

  • Baggrund
    27. juli 2009

    Capas klassiske krigsfoto skudt ned som falsum

    Det mest berømte billede fra den spanske borgerkrig blev måske taget langt fra frontlinjen. Nye beviser, tyder på, at Robert Capa, der hyldes som en af verdens bedste krigsfotografer, iscenesatte billedet
    Autenciteten af det mest berømte billede fra den spanske borgerkrig, 'Militsmand i dødsøjeblikket, Cerro Muriano, September 5, 1936' af Frank Capa har længe været diskuteret. Nu er to andre foto fra samme sted i samme landskab dukket op - der var ingen borgerkrigsfront i 1936. Altså er mandens dødsøjeblik falsk iscenesat. ARKIV
  • 22. maj 2006

    Islam elsker sex, kærlighed og kvinder

    Profeten Muhammed var noget af en vellystning, mener den fransk-algeriske antropolog Malek Chabel at påvise ved læsning af islams hellige skrifter og en næsten glemt erotisk tradition i arabisk litteratur
  • 23. september 2008

    Iscenesat og ægte

    Den faldende soldats dødsøjeblik er historiens måske mest berømte krigsfoto - men er Capas billede fra Den Spanske Borgerkrig et fupnummer?
    Robert Capas berømte fotografi fra Den Spanske Borgerkrig.
  • 7. december 2006

    I havstokken

    Nye lande, nye strande er der til stadighed i Klaus Rifbjerg liv og værk, trods trofasthed mod de faste, kystnære boliger