Sted

Hollywood

Otte podcasts, som Informations kulturredaktion elsker

Hvad enten du har brug for at svælge i filmhistorie, høre om hvordan det føles at være en basketballkasket eller at blive opdateret på revolutionernes historie, så har kulturredaktionen din ryg med anbefalinger af det, vi elsker højest for tiden

En flok soldaterkoner synger for livet i den både morsomme og fine ’Sangklubben’

Britisk jordbundethed klæder historien om en flok soldaterkoner, der i ’Sangklubben’ etablerer et kor og synger den svære virkelighed lidt på afstand og undervejs giver den følsomme filmredaktør både klumper i halsen og tårer i øjenkrogene

60 år: Før ’Psycho’ og ’Peeping Tom’ kom filmmonstrene udefra

For præcis 60 år siden var der premiere på to film, Alfred Hitchcocks ’Psycho’ og Michael Powells ’Peeping Tom’, der omdefinerede gysergenren ved at undergrave normaliteten og lade monsteret være mennesket selv

Film kan ses i biografen

Det er meget muligt, at film skal ses i biografen, men det har blot ikke været muligt de seneste mere end to måneder. Nu er de første danske biografer genåbnet, og det er atter muligt at få en unik, kollektiv filmoplevelse i biografmørket

Quentin Tarantino selv mangler i dokumentaren ’QT8: The First Eight’ om hans første otte film

Er man fan af Quentin Tarantino, er man selvfølgelig nødt til at se den nye dokumentarfilm om manden, ’QT8: The First Eight’, der har premiere i dag. Filmskaberen medvirker dog ikke selv, og filmen kunne godt have dykket længere ned i hans unikke værk

Natalie Wood: Filmstjernen, der levede med mørket

Natalie Wood var barnestjernen, der blev en af 1950’ernes og 1960’ernes store karakterskuespillere og filmstjerner. I 1970’erne blev hun et feministisk ikon, og i 1981 døde hun under mystiske omstændigheder. En ny dokumentarfilm og biografi fortæller historien om stortalentet, der havde mørket og dramaet tæt inde på kroppen hele sit liv

’Hollywood’ fortæller om 1940’ernes Hollywood – eller om hvordan filmbyen kunne have været

Det var svært at være kvinde, homoseksuel og sort i 1940’ernes Hollywood. Men hvad nu hvis en flok idealister havde sat sig for at lave om på tingene? Det spørgsmål giver Ryan Murphy og Ian Brennan et svar på i Netflix-miniserien ’Hollywood’

Hvis ’Parasite’ vinder, har Oscar bevist sin vilje til at forandre sig

Natten til mandag, dansk tid, bliver årets oscarpriser uddelt i Hollywood. Favoritterne synes at være fundet, men som sædvanlig er Informations filmredaktør ikke helt enig. Her er hans analyse og bud på vinderne – dem, der bør vinde, og dem, der rent faktisk vinder

Hvordan skal vi overhovedet tage verdens største filmpris alvorligt?

Natten til mandag kulminerer filmprissæsonen med uddelingen af årets oscarpriser, og som det har været tilfældet hvert år i nyere tid, er der ballade om, hvem der er blevet nomineret – og især om dem, der ikke er. Det handler ikke kun om repræsentation, men om, hvem der nominerer – og om de overhovedet ser nok film til at stemme på et oplyst grundlag

’Parasite’-instruktør: Bag Koreas succeshistorie lurer fortvivlelsen og hysteriet

Efter en række år i Hollywood og flere internationale produktioner vendte den sydkoreanske filmskaber Bong Joon-ho tilbage til sit eget land og lavede en multiprisvindende sydkoreansk film, hvis kritik af et klassesamfund hele verden har hyldet som et sandt mesterværk. Selv betragter han filmen som en ’neutral’ problematisering af hele det kapitalistiske system – uden skyldige og uskyldige. Søndag nat kan ’Parasite’ vinde seks oscarstatuetter

Sider

Mest læste

  1. Hvad enten du har brug for at svælge i filmhistorie, høre om hvordan det føles at være en basketballkasket eller at blive opdateret på revolutionernes historie, så har kulturredaktionen din ryg med anbefalinger af det, vi elsker højest for tiden
  2. Britisk jordbundethed klæder historien om en flok soldaterkoner, der i ’Sangklubben’ etablerer et kor og synger den svære virkelighed lidt på afstand og undervejs giver den følsomme filmredaktør både klumper i halsen og tårer i øjenkrogene
  3. Quentin Tarantinos film om filmindustrien, ’Once Upon a Time … in Hollywood’, er ikke sentimental, den er nostalgisk. Og langt mere tankevækkende, end man umiddelbart skulle tro. Med sin æstetiske suverænitet kommer den ud med et forbløffende brag på den anden side af historien
  4. Mens dværge lige nu gør sig bemærket overalt i tv-serier og film, så dyrker man samtidig dværge som primitiv underholdning med dværgkast, udlejning af en dværg til julefrokoster og polterabends. Hvad er det for en kulturel fantasi om dværgen, som hersker lige nu i populærkulturen?
  5. Det bliver let lidt latterligt, når mainstreamfilm fortæller om grimme ællinger, der udvikler sig til smukke svaner. Vedkommende var jo typisk smuk til at starte med. Informations serie om grimme mennesker tager her fat på den første af filmhistoriens tre største grimhedsklicheer
  6. Efter at have etableret sig i Hollywood med manuskripterne til de fremragende film ’Hell or High Water’ og ’Sicario’, har den amerikanske forfatter og skuespiller Taylor Sheridan indtaget instruktørstolen med ’Wind River’. En gennemsnitlig, gumpetung, irriterende moraliserende, selvtægtsglorificerende thriller
  7. Stumfilmkomikeren Harold Lloyd er måske ikke lige så berømt i dag som Chaplin og Keaton, men hans film er lige så morsomme, opfindsomme og holdbare som deres
  8. Den 11. film i Informations julekalender over det 21. århundredes bedste film er David Lynchs mesterværk, ’Mulholland Drive’, der hiver drømmefabrikken Hollywoods kulturelle fikspunkter ned fra hylderne og koger det hele i en heksegryde. Ingen kan som Lynch facilitere en intuitiv rejse ind i genkendelsen af intet at fatte